ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Berichtdoor Wowly » do 22 feb 2007, 23:11

Hallo allemaal,

Welkom in mijn draadje over de bouw van mijn subwoofert welke mijn refmon's mag aanvullen.

Aangezien mijn refmon's doorlopen tot ongeveer 75 Hz (geloof ik verbeter me als ik er langs zit) mis ik een heus fundament. Dit was ik destijds gewend bij mijn Axton's, welke tot 50 HZ goed doorgingen (was 2 x 20 cm woofer parallel, genoeg Sd).

Daarbij komt ook nog dat ik zéér graag films en muziekdvd's mag kijken op mijn beamer (barco data 800, 2,4 meter breed widescreen) en daar zijn de subsonische golven een toegevoegde dimensie wat ik eigenlijk niet wil missen . De veroorzakers van dit "virus" zijn Rob Dingen en zijn kornuit Bart welke allebei bizar extreme woofers hebben staan. Met name de ervaring toen we bij Rob de film "Monster-inc" in HDTV-formaat keken was extreem. Ik herinner nog de uitspraak van iemand die in de hoek stond: "Rob, mijn broekspijpen staan te wapperen..... moet dat nou?". De bassen waren zo overweldigend dat ik echt schrik kreeg voor de klappen die gingen volgen. Zo werd er een hele nieuwe dimensie toegevoegd aan het begrip "een spannende film" :D .

Ook de demo van Bart zijn Tumult bij de Dvd van Roger Waters Live was, ondanks een nog niet perfecte afstemming van de tumult, ERG indrukwekkend. Voelbare golven die je lichaam bereiken zijn heel bijzonder als je ook nog eens ziet op het scherm wat de bron (in dit geval Roger waters' basgitaar) ervan is. Heren, jullie worden bedankt bij deze :D

Ik zie regelmatig verslagen zien van mensen die berichten over voelbare bassen, maar dat zijn ook vrij veel enthousiasmerende kreten ( wat off-course heel erg goed is). Ik zoek eigenlijk een sub welke zich enigzins kan meten met de beste subs die er te koop zijn qua voelbare druk, maar dan wel geschikt voor de woonkamer. Voor de benodigde druk is een flinke Sd en een goed bereik (sub 40 Hz?) nodig, en dat is doorgaans een zeer kostbare aangelegenheid. Gezien het feit dat mijn Hobby-pot niet zo groot is moet ik goed gaan zoeken om die ervaring te krijgen. De oplossing ligt mogelijk in het toepassen van een transmissielijn!

Op de luisterdagen in Breda heb ik een paar TL's mogen beluisteren, en de klank daarvan is me goed bijgebleven. Een erg prettige, losse stroom van (geluids) energie! Op het HtForum heeft Smitsmans een draadje geopend over de bouw van zijn zyklopus, een hobby-hifi ontwerp van een anderhalve meter hoge Transmissielijn subwoofer: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=40542.0

In hobby hifi staat het volgende over deze sub:

"Gewaltiges Bassvolumen gepaart mit erstaunlich feinfühliger Auflösung, das ist eine Kombination, wie man sie selten hört. Selbst auf Tonkonserven, die eigentlich tiefbassfrei sein sollten, spielen sich ganz tief unten teilweise erstaunliche Dinge ab. Ein interessantes Beispiel ist "Grandma's Hands" von Livingston Taylor. Als Acapella-Aufnahme kann hier eigentlich unterhalb von 100 Hertz nicht viel passieren. Doch weit gefehlt! Taylor gibt den Takt mit dem Fuß vor. Da die ganze Truppe anscheinend auf einem Holzpodest oder einer hölzernen Bühne agiert, gibt es einen riesigen Resonanzboden, der im Takt mitschwingt. Erkennbar ist dieser Sachverhalt über so manche Lautsprecher, die bis 30 Hertz hinunter bei der Sache sind. Doch die Zyklop TL macht viel mehr daraus. Hier steht diese hölzerne Bühne zum Greifen plastisch im Raum, die Sänger stehen klar vernehmbar auf dieser Bühne, die ganze Szenerie ist ausgesprochen räumlich und realistisch abgebildet. Diese überzeugende Illusion gelingt nur dank des riesigen und doch so einfühlsam mitspielenden Subwoofers. Womit einmal mehr bewiesen ist: Die Räumlichkeit kann von einem Bassmodul profitieren - nicht, weil der Sub die Rauminformation erzeugt, sondern weil er die auch ohne ihn vorhandene Rauminformation erst mit einem Inhalt unterlegt. "

Ook Smitsmans heeft het over de voelbare druk bij bepaalde scene's en muziek, én het is een TL-sub!!! En aangezien hij de enige monitor heeft gebouw met Thiel units die ik prettig vind klinken én hij een nuchter persoon is geloof ik hem op zijn woord! :)

Laat nu op dit forum alhier een woofer worden aangeboden die goed zou kunnen passen in dit Hobby-hifi ontwerp! Voor een mooie prijs ook nog!. Zo kwam een en ander financieel in bereik. Helaas is de koop niet goed doorlopen, maar ben ik al wel bezig geweest om spullen aan te kopen om de speaker te kunnen bouwen. Daar ik graag positief door wil gaan ben ik op zoek geweest naar een vervangende woofer, die niet al te duur is. Opties voor de Zyklop-drivers zijn de Mivoc XAW 310 HC ( te koop gezien op Ebay voor 122 euro:hierzo
De Visaton TIW 300 kost in deutschland nog 279 euro hierzo
De Beste unit is eigenlijk de Eminence Lab12 (vlak frequentiebereik), maar die kost overal 200 euro's.......totdat ik een adres had gevonden in NL waar ze te koop zijn voor 155 euro en adressen in USA (via Ebay) voor 146 dollar (111 euro).

Hm, misschien dat de zyklop in bereik komt met de Eminence Lab12. Heb ik geen kloon die ik moet importeren uit Engeland, maar the real thing!! En die mivoc zal best ook mooie driver zijn, maar op de een of andere manier heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit en belastbaarheid van de Eminence drivers dan die van Mivoc.

Anyway, eerst maar eens álle spullen aanschaffen, en dan zal ik verder gaan met dit topic. Jullie horen nog van mij. Alle input is welkom!!

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op do 19 apr 2007, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

redheinz

Berichtdoor redheinz » vr 23 feb 2007, 9:47

Oeh, ik zit ook al tijden te kijken naar de Zyklop. De grootte houdt me voornamelijk tegen (+ het feit dat ik al een lading aan subs heb staan :) ). Ik zou voor de eminence gaan. Volgens mij vond men dat bij HH eigenlijk de beste driver voor dit project. Het artikel heb je al?
De shop waarover je het hebt (voor de eminence) zit in Alkmaar. Dat is waar ik woon, als ik je kan helpen met kopen en ff voor je opslaan ofzo dan wil ik dat i.i.g. wel voor je doen.
Jij had toch de BK-elec driver van Ralf overgenomen?
Wat ik bijzonder vind aan de BK-elec is dat die wel gebaseerd is op de Eminence maar onderhand geheel andere parameters heeft. Het lijkt erop dat ze zo'n beetje alleen de korf hebben gebruikt?
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, Wowly.

Paul

Berichtdoor Paul » vr 23 feb 2007, 9:57

'k ben benieuwd :D

btw, de korf van die BK wordt door ongeveer 600.000 verschillende subwoofers gebruikt :wink:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 23 feb 2007, 10:14

redheinz schreef:De shop waarover je het hebt (voor de eminence) zit in Alkmaar.
Jij had toch de BK-elec driver van Ralf overgenomen?

1- Als je die jongens van N-Joy (of diverse andere namen) bedoeld: die hebben een kelderbox vol staan of leveren snel. De verzendkosten zijn vaak erg laag of zelfs NUL..
En euh o, ja... voor bijna duitse prijzen.. dus ruim onder de nederlandse marktprijzen.. vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van..

2 - AUW !!

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Bart_M
Beheerder

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub

Berichtdoor Bart_M » vr 23 feb 2007, 10:32

Wowly schreef:Daarbij komt ook nog dat ik zéér graag films en muziekdvd's mag kijken op mijn beamer (barco data 800, 2,4 meter breed widescreen) en daar zijn de subsonische golven een toegevoegde dimensie wat ik eigenlijk niet wil missen . De veroorzakers van dit "virus" zijn Rob Dingen en zijn kornuit Bart welke allebei bizar extreme woofers hebben staan. Met name de ervaring toen we bij Rob de film "Monster-inc" in HDTV-formaat keken was extreem. Ik herinner nog de uitspraak van iemand die in de hoek stond: "Rob, mijn broekspijpen staan te wapperen..... moet dat nou?". De bassen waren zo overweldigend dat ik echt schrik kreeg voor de klappen die gingen volgen. Zo werd er een hele nieuwe dimensie toegevoegd aan het begrip "een spannende film" :D .

Tja, hierna ben je verpest. Ik heb een paar jaar geleden ook bij Rob voor het eerst een echt extreme sub gehoord, daar moest ik er ook een hebben. Het is idd een hele extra dimensie.

Ook de demo van Bart zijn Tumult bij de Dvd van Roger Waters Live was, ondanks een nog niet perfecte afstemming van de tumult, ERG indrukwekkend. Voelbare golven die je lichaam bereiken zijn heel bijzonder als je ook nog eens ziet op het scherm wat de bron (in dit geval Roger waters' basgitaar) ervan is. Heren, jullie worden bedankt bij deze :D

Graag wil ik je nog eens uitnodigen. De integratie met de sub is heel veel beter. Ik heb wat zitten "rommelen" met de fase, Nu sluit hij wel netjes aan op de speakers, terwijl hij er voor het gevoel eerst meer onder hing.

Ik zie regelmatig verslagen zien van mensen die berichten over voelbare bassen, maar dat zijn ook vrij veel enthousiasmerende kreten ( wat off-course heel erg goed is). Ik zoek eigenlijk een sub welke zich enigzins kan meten met de beste subs die er te koop zijn qua voelbare druk, maar dan wel geschikt voor de woonkamer. Voor de benodigde druk is een flinke Sd en een goed bereik (sub 40 Hz?) nodig, en dat is doorgaans een zeer kostbare aangelegenheid. Gezien het feit dat mijn Hobby-pot niet zo groot is moet ik goed gaan zoeken om die ervaring te krijgen. De oplossing ligt mogelijk in het toepassen van een transmissielijn!

Op de luisterdagen in Breda heb ik een paar TL's mogen beluisteren, en de klank daarvan is me goed bijgebleven. Een erg prettige, losse stroom van (geluids) energie! Op het HtForum heeft Smitsmans een draadje geopend over de bouw van zijn zyklopus, een hobby-hifi ontwerp van een anderhalve meter hoge Transmissielijn subwoofer: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=40542.0

In hobby hifi staat het volgende over deze sub:

"Gewaltiges Bassvolumen gepaart mit erstaunlich feinfühliger Auflösung, das ist eine Kombination, wie man sie selten hört. Selbst auf Tonkonserven, die eigentlich tiefbassfrei sein sollten, spielen sich ganz tief unten teilweise erstaunliche Dinge ab. Ein interessantes Beispiel ist "Grandma's Hands" von Livingston Taylor. Als Acapella-Aufnahme kann hier eigentlich unterhalb von 100 Hertz nicht viel passieren. Doch weit gefehlt! Taylor gibt den Takt mit dem Fuß vor. Da die ganze Truppe anscheinend auf einem Holzpodest oder einer hölzernen Bühne agiert, gibt es einen riesigen Resonanzboden, der im Takt mitschwingt. Erkennbar ist dieser Sachverhalt über so manche Lautsprecher, die bis 30 Hertz hinunter bei der Sache sind. Doch die Zyklop TL macht viel mehr daraus. Hier steht diese hölzerne Bühne zum Greifen plastisch im Raum, die Sänger stehen klar vernehmbar auf dieser Bühne, die ganze Szenerie ist ausgesprochen räumlich und realistisch abgebildet. Diese überzeugende Illusion gelingt nur dank des riesigen und doch so einfühlsam mitspielenden Subwoofers. Womit einmal mehr bewiesen ist: Die Räumlichkeit kann von einem Bassmodul profitieren - nicht, weil der Sub die Rauminformation erzeugt, sondern weil er die auch ohne ihn vorhandene Rauminformation erst mit einem Inhalt unterlegt. "

Ook Smitsmans heeft het over de voelbare druk bij bepaalde scene's en muziek, én het is een TL-sub!!! En aangezien hij de enige monitor heeft gebouw met Thiel units die ik prettig vind klinken én hij een nuchter persoon is geloof ik hem op zijn woord! :)

Laat nu op dit forum alhier een woofer worden aangeboden die goed zou kunnen passen in dit Hobby-hifi ontwerp! Voor een mooie prijs ook nog!. Zo kwam een en ander financieel in bereik. Helaas is de koop niet goed doorlopen, maar ben ik al wel bezig geweest om spullen aan te kopen om de speaker te kunnen bouwen. Daar ik graag positief door wil gaan ben ik op zoek geweest naar een vervangende woofer, die niet al te duur is. Opties voor de Zyklop-drivers zijn de Mivoc XAW 310 HC ( te koop gezien op Ebay voor 122 euro:hierzo
De Visaton TIW 300 kost in deutschland nog 279 euro hierzo
De Beste unit is eigenlijk de Eminence Lab12 (vlak frequentiebereik), maar die kost overal 200 euro's.......totdat ik een adres had gevonden in NL waar ze te koop zijn voor 155 euro en adressen in USA (via Ebay) voor 146 dollar (111 euro).

Hm, misschien dat de zyklop in bereik komt met de Eminence Lab12. Heb ik geen kloon die ik moet importeren uit Engeland, maar the real thing!! En die mivoc zal best ook mooie driver zijn, maar op de een of andere manier heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit en belastbaarheid van de Eminence drivers dan die van Mivoc.

Anyway, eerst maar eens álle spullen aanschaffen, en dan zal ik verder gaan met dit topic. Jullie horen nog van mij. Alle input is welkom!!

Wowly

Als ik jou was zou ik eerst een vragen of je mag komen luisteren bij Smitsmans. Wellicht versta jij toch wat anders onder voelbare bas.
Mijn Peerless sub met 12" woofer en 2 x 10" passives konden ook wel wat druk opbouwen, maar die verbleken gewoon bij de Tumult (logisch).

Wat heb je op dit moment voor versterker liggen, of wat wil je anders gaan kopen? Hoeveel gaat dit kosten?

Wat ik dus eigenlijk wil vragen, wat heb je op dit moment al uitgegeven en wat ga je nog kwijt zijn?

Bart

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 23 feb 2007, 16:37

@ Red: idd, die gasten van Njoy in Alkmaar!! De BK-woofert is dus niet doorgegaan......
@ Kees: leken me ook duitse prijzen. Gisteren berichtje gehad van de amerikanen....169 dollar verzendkosten !! Dat is teveel, zekers als er nog inklaringskosten etc bijkomen
@ Bart: Ik heb nog niets uitgegeven, maar ben wel héél erg ver met onderhandelen over een thommesen SW 2.0
Weet jij toevallig waar smitsmans woont? Misschien is luisteren wl een optie. Het is dat ik overal over deze gigant lees dat het een behoorlijke "drukker" is. Die van Visaton is een gelijksoortige sub (tl30), waarover ook velen schrijven in superlatieven. Dat ik het nivo van jouw Tumult of dat van de Giga's van Rob ga halen betwijfel ik, en ik mis simpelweg de pecunia's om echt lekker tekeer te gaan vwb het bouwen van een sub.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » vr 23 feb 2007, 16:43

Maar wat is je totale budget? Amp, kast, afwerking en woofer?

Ik weet niet waar Smitsmans woont.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 23 feb 2007, 18:15

Plusminus 400 euro

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 23 feb 2007, 18:20

Ik had in mijn TL's 2*10"volt woofers. Was best heftig, zolang ik niet onder de afstemming van de poort kwam. Die BK heeft de dubbele xmax van mijn volt en is 12". Met die woofert zou je dus erg ver komen.

Heb je al aan de xxls gedacht? Die 12"versie in een Tl moet ook wel bruut zijn. 8)

Als het heel groot mag worden, misschien een 15" woofert?

Als de afstemming van de TL heel laag is hou je de controle in het laag. Een TL afstemmen boven de 20 Hz vond ik niet genoeg om echt sublaag te gaan!

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

sietse

Berichtdoor sietse » vr 23 feb 2007, 19:35

Als de afstemming van de TL heel laag is hou je de controle in het laag. Een TL afstemmen boven de 20 Hz vond ik niet genoeg om echt sublaag te gaan!

Hum, mopper, mopper .....:D
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 23 feb 2007, 19:39

sietse schreef:

Hum, mopper, mopper .....:D

haha!

Ik ben doorgedraaid in het laag! :wink:

Jouw speakerconcept was heel anders Sietse, dus is geen algemene stelling!
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 23 feb 2007, 19:45

Er is misschien nog een kandidaad voor je sub.
eentje uit huize Ciare :

http://www.usspeaker.com/ciare%201200sw-1.htm

nederlands prijzen onder de 200 euro komen volgens mij wel voor.
(ook een 4 ohm versie, kan handig zijn voor je vermogen)

de parameters, en prestaties zijn mooi, alleen de Fs wat hoogjes

wordt ook gebruikt in de bekende punnischer trouwens.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 23 feb 2007, 22:12

Het probleem is een beetje dat ik niet technisch genoeg kan denken om zelf een speaker te ontwerpen. Ik kijk graag naar zeer succesvolle ontwerpen en bouw die na. Probeer het een en ander nog te tweaken om het maximale eruit te halen maar veel meer wordt te lastig voor mij.

Omdat Berndt Timmermans niet de minste is en de recensie van deze sub mij erg aanspreken wil ik deze gaan bouwen. Voor mijn gevoel lijkt een Transmissielijn sub een mooie symbiose tussen echt sublaag met een prettige "klank" als ik dat zo mag zeggen.

Een PDF-je met de gegevens van de Eminence Lab12: http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... /LAB12.pdf

Een PDF-je van de XXLS12: http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830847.pdf

Ze lijken best veel op elkaar.

Als ik wat verder zoek vind ik dat de eminence is gebouwd op verzoek van Tom Danley, een DIY-enthousiast. Eminence was de enige Fabrikant die zijn design (de Lab12) in productie wilde nemen. De spekaer is speciaal ontworpen voor gebruik in transmissielijn kasten. Overigens halen die gasten krankzinnege SPL-waarden metde woofer in een Tl-kast (ditb zijn wel gigakasten overigens. Linkje naar de USA-fora alwaar Tom Danley himself e.e.a. uit de doeken doet...
Tom danley die uitleg geeft over de ontwikkeling van de Lab12

Enfin, het ziet ernaar uit dat de Lab12 een bijzonder product is!

Wowly

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 23 feb 2007, 22:24

Jammer dat ik mijn 20% trouwe klantenkorting heb weg gegooid...
Speakerstore.nl of N-Joy allemaal hetzelfde.. vreemd verhaal. Als ze maar leveren voor weinig, toch??
Laat ze opsturen want als je ze ophaalt... je komt niet van die gasten af... blijven enthousiast ouwenelen... Kostte me laatst bijna twee uur... :lol:

Kees

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 23 feb 2007, 23:13

Goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt!! Hahahaha!

Oja, hier de oude zyklops van Ed (asterduc) die hij bij zijn maatjen Robbiedobbie heeft geplugd: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=48863.75

Jan

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 25 feb 2007, 9:26

Gisteren uitgebreid met de Vrouwe des huizes gesproken over mijn nieuwe plan.......project approved!!!!

Elementen welke zorgden voor de welstandscommisie:
- Hij komt mooi in een hoek te staan
- Er mag een mooie plant op komen staan
- Lichte kleur "blends in" met de muur
- De hoek was een hoek die niet goed werd benut en waar doorgaans rommel zich ophoopte
- Het feit dat deze sub niet bonkte én dat ie bij lage luistervolume's toch een fraaie bas geeft

Ik hoop dat ik snel bericht krijg van de persoon welke de sub-amp aanbood, want vandaag ga ik lekker de Eminence Lab12 aanschaffen bij N-joy!!!

"Wowly's enthousiasme is weer helemaal terug modus aan"

YippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikaYEEEEEE!!!!

Wowly

(let op, de enthousiasme modus blijft gewoon aan staan :P )

SARK

Berichtdoor SARK » zo 25 feb 2007, 11:35

Wowly schreef:Gisteren uitgebreid met de Vrouwe des huizes gesproken over mijn nieuwe plan.......project approved!!!!

En wat moest je doen om haar zo ver te krijgen :roll:

Wowly schreef:- Er mag een mooie plant op komen staan

Zucht

Wowly schreef:- De hoek was een hoek die niet goed werd benut en waar doorgaans rommel zich ophoopte

Pas maar op dat er geen "kastdeurtjes" in moeten komen :twisted:

Wowly schreef:"Wowly's enthousiasme is weer helemaal terug modus aan"

YippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikaYEEEEEE!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SARK op di 05 okt 2010, 6:45, 1 keer totaal gewijzigd.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

asterduc

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub

Berichtdoor asterduc » zo 25 feb 2007, 14:54

Wowly schreef:Opties voor de Zyklop-drivers zijn de Mivoc XAW 310 HC ( te koop gezien op Ebay voor 122 euro

Gewoon doen Jan.
TL sub heeft toch wel iets wat andere combinaties niet hebben. Veel heeft met luistermoeheid te maken. Ik ga zelf vermoedelijk mijn sub deel opzetten met 2 TL's en 2 CLosed. Alles met de Vifa MA26WR09.

Ik heb nog één XAW310HC liggen, samen met een AM120 module.
Was bedoeld voor een plexi dipole sub iov een dorpsvriend.
Woofer nog niet uitgepakt.
Module 1 keer gebruikt.
Voor jou alles voor 220 euro.

Mooie set om de test te doen.
De XAW is volgens mij een keurige en onderschatte unit zijn die zeer strak kan spelen.

Laat maar weten als je er iets voor voelt, dan gooi ik ze wel eens binnen als ik Eindhoven voorbij kom.

Groeten,
Ed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 25 feb 2007, 15:07

Ed, ik heb je een PB gestuurd,

Jij kent mijn refmon ook van de luisterdag, denk je dat de zyklop erop kan aansluiten?

Jan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 25 feb 2007, 17:07

ff over die submodule:
- check wel of daar geen vaste bass boost in zit, die heeft de Zyklop echt niet nodig (sterker nog, lijkt me ongewenst)
- idem met t subsonic filter, dat t niet te vroeg ingrijpt

als beide vragen ja zijn, dan is die module beter te gebruiken met een gesloten sub waar de bassboost wel welkom is

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 25 feb 2007, 17:42

Wowly schreef:Ed, ik heb je een PB gestuurd,
Jij kent mijn refmon ook van de luisterdag, denk je dat de zyklop erop kan aansluiten?
Jan

Hij heeft bij mij een week staan spelen met de A4's als sateliet. Eerlijk gezegd was dit mooi om naar Smooth Jazz te luisteren, maar bij andere muziek mistte ik toch iets drive. Alsof er een stap tussen ontbrak.

Met de Ref monitor verwacht ik dat dit geen probleem gaat geven. Dat is een heel andere speaker.

Henkjan schreef:ff over die submodule:
- check wel of daar geen vaste bass boost in zit, die heeft de Zyklop echt niet nodig (sterker nog, lijkt me ongewenst)
- idem met t subsonic filter, dat t niet te vroeg ingrijpt

ik heb de Sub zowel met de Mivoc als de Hypex D 4.0 aangesloten. Verschillen heb ik niet echt kunnen bemerken. De Mivoc gaf iets meer drive. De Hypex speelde iets meer op de achtergrond.
Met beide units was het wel genieten moet ik zeggen.
Het activeren van de bassboost gaf echt niet zoveel effect eigenlijk. Dit komt door de zachte roll-off van de TL en het, in tegenstelling tot reflex kasten, niet storende karakter van iets teveel bas.

Voordeel van de Mivoc is wel dat hij een inschakelautomaat heeft, die nog geweldig goed werkt ook. Waarom ze dit niet op de Hypex monteren heb ik geen idee. De Hypex HS80 had dit wel, maar dat werkte ook maar half met telkens die plot in de muziek.

Groeten,
Ed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 27 feb 2007, 21:52

Zo, er is het een en ander gebeurt, maar het belangrijkste is dat ik de Thommessen SW 2.0 nu voor me heb liggen!

Enkele pics:

De transistors lijken wel verpakt in een rubberen hoesje. aan de achterzijde zit een grote alu plaat die vanuit de frontplaat van 4 mm dik alu wordt aangetrokken. Verder valt op dat de koelplaat aan de zijde van de Trafo zit. Wordt die trafo zo warm dan? ik heb altijd gedacht dat transistoren zo warm konden worden dat ze gekoeld moesten worden. Maar daar zit die koelplaat dus niet achter. Kan iemand mij dit uitleggen. Ook de potmeters voelen héél erg degelijk aan. Met kleine klikjes verstel je de potmeter. Erg gaaf hoor. Verder ziet alles er heel erg verzorgd uit. Opgeruimd, stevig. ik heb wel vertrouwen in dit ding. En als ik de site van Thommessen moet geloven is dit ding prima in staat een Lab12 flink op zijn lazer te geven :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 27 feb 2007, 22:11

Ook heb ik de Lab12 besteld. Hardstikke goeie gasten van N-joy. Ik had van Kees (Soeters) een uitgebreide handleiding gekregen (nogmaals bedankt hiervoor kees).

Op hun nieuwe site was de Lab 12 ipv 155 euro ineens 170 euro geworden. Mailtje was zéér snel beantwoord. Was geen probleem, 155 euro zou het worden. Ander probleempje: was niet op voorraad.
Ik maandags even gebeld. Na een ruime 20 minuten aan de telefoon gehangen en een heleboel wijzer over de biznizz van PA-woofers (wist je dat eminence 12.000 units pér dag produceert??? En dit gaat nog omhoog gaat nu in china een OEM-factory word gestart..... :shock: ) wist ik ook dat de verdeler in de UK nogal slonzig is en soms bestellingen volledig in de mist laat lopen. In 2-3 weken kwam het nieuwe shipment binnen en daar moesten dus (als het in de UK goed gaat) Lab12's tussen zitten. Ze vertelden me dat ze flink de vinger aan de pols zouden houden, maar dat die gasten dus desondanks fouten blijven maken.........hopen dus dat het allemaal niet al te lang gaat duren.

Al met al gaat de zizoklo de goede richting op.

Nu enkele vragen aan jullie, misschien dat jullie de antwoorden weten...

1 Mijn sub komt achter me te staan, ongeveer 1,5 meter. Mijn fronts staan ongeveer 2,5 meter vóór me. Gaat dit geen problemen geven mbt de time-alignment? Of zorgt de lange subwooferkabel voor voldoende vertraging (of is dit een domme opmerking?:lol:)

2 Mijn UcD-versterker is wel geintegreerd, maar passief dat wel. Hoe sluit ik nu het beste de Thommessen aan? Vanuit de high-input of moet ik iets gaan fabriceren om e.e.a. mogelijk te maken?

Lastig lastig.

Anyway, er zit dus lekker schot in!

groetjes!

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op di 06 mar 2007, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » di 27 feb 2007, 23:37

Gewoon doormiddel van het RCA Signaal of is dit signaal niet gekoppeld aan het volume van je UDCtjes? Anders kan je er voor kiezen om hem idd op de high input te stoppen maar ik vindt dat persoonlijk niets. Mijn sony versterker loopt wanneer ik dat doe helemaal in de soep (de lijnen voor de subwoofer op het B kanaal dus)
Safe-Water Drink Beer

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 28 feb 2007, 7:39

Wowly schreef:Na een ruime 20 minuten aan de telefoon gehangen

Dat was een kort gesprekje, voor hun doen.. :lol:
Wel over een week of twee-drie weer even bellen he? (zie handleiding N-Joy) Verwacht ook niet dat je ze in drie weken hebt: als het op voorhand al fout kan gaan, gaat het ook fout... maar uiteindelijk zul je ze krijgen, daar zorgen ze wel voor..

Kees

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”