Bouwverslag Scamo 15 van beton

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

UGdp9wmU

Bouwverslag Scamo 15 van beton

Berichtdoor UGdp9wmU » di 06 apr 2021, 0:05

Hallo

Ik heb een set Scamo 15 gebouwd. De kast gegoten van beton, met een voorkant van gefineerd mutliplex. Hiervoor had ik nog nooit speakers gebouwd, maar ik ben wel al bekend met houtbewerken en in zekere mate met audio. Een kistje bouwen van MDF leek me te weinig uitdagend, en ik heb altijd al iets van beton willen maken (ook nooit eerder gedaan), dus zo ontstond het plan: speakers van beton. Wat zoekwerk op internet leert dat ik niet eerste ben die dat probeert, en dat beton prima geschikt moet zijn om goede speakers mee te bouwen. Dus.. daar gaan we

1 Een mal gemaakt van melamine spaanplaat. Binnenmal precies op maat van de bouwtekeningen. Buitenmal zo gemaakt dat er 15mm ruimte overblijft voor beton. Hiermee komt er zo'n 12kg beton in de speaker, waarmee ik precies twee speakers uit een zak mortel (25kg) moet kunnen halen.
1.jpg

2 De binnenmal heb ik beplakt met tape, omdat ik bang was dat het beton teveel zou hechten aan de open zijkanten van de spaanplaat.
2.jpg

3 Omdat ik het niet zo zag zitten om te moeten boren in uitgehard beton, heb ik uitsparingen gemaakt vóór het gieten. Ik heb hiervoor een reststuk isolatieschuim meegenomen van een bouwplaats in de buurt, en daar de juiste vormen uit gehaald. Een opening voor de basreflexpoort, een opening voor een speakon terminal. Ik heb ook twee inslagmoeren verzonken in de bodem, zodat ik hier later een voet kan monteren, en vastzetten met bouten.
3.jpg

4 Tijd om te gieten! Ik heb 2% zwarte kleurstof door mijn droge mortel gemengd. Dit moest door de droge mortel omdat ik de helft opzij heb gezet en maar één speaker tegelijk ga gieten. Zo is de kleur precies gelijk. Flink roeren dus.

Ik heb overigens na wat onderzoek op internet gekozen voor 'krimparme gietmortel'. Bedoeld voor het ondergieten van constructies die al staan, veel vloeibaarder dan gewoon beton en met een kleine korrel. Iets prijziger dan gewone mortel, maar het bleek fijn spul.
4.jpg

5 Daarna water er bij, blijkt dat de betongarde die ik gekocht heb niet op mijn boormachine past. Mengen met de hand dus. Ging eigenlijk prima
5.jpg

6 Gegoten in de mal. Hierna trillen om zoveel mogelijk luchtbellen er uit te krijgen. Ik heb zowel met de boorhamer (zonder boor) tegen de mal getrild, als de mal herhaaldelijk op de grond geklopt, en alle luchtbellen die aan het oppervlak verschenen laten barsten. Dit zo'n 15 minuten, tot het beton begon te verharden en ik het met rust moest laten
6.jpg

7 Dan.. uit de mal, super mooi resultaat, maar.. de binnenmal komt met geen mogelijkheid los. Ik moest enorm wrikken en daarbij ontstond een barst in twee overstaande hoeken. Poging 1 mislukt, maar ik heb goede moed want het oppervlak is echt heel mooi geworden.
7.jpg

8.jpg

Met mijn restant betonmortel deed ik nog een poging waarbij ik de binnenmal van isolatieschuim had gemaakt (dat peuter ik er wel uit, was de gedachte). Dit was dom, beton is heel zwaar en schuim heel licht, en de paar schroeven waarmee ik het schuim onder wilde houden waren bij lange na niet genoeg. Nogmaals naar de Hornbach dus voor een tweede zak gietmortel..

8 Deze keer heb ik de binnenmal iets kleiner gemaakt, en de buitenste laag met karton beplakt. Met het idee dat dit kan indeuken en de binnenmal daardoor wel losgehaald kan worden. Dit werkte prima! Twee speakers gegoten en keurig uit de mal gehaald.
9.jpg

9 Tijd om te beginnen aan de fronten. Hiervoor heb ik eerst 18mm en 12mm multiplex op elkaar gelijmd, en daarna de hoeken er afgehaald. Over de tafelzaag gehaald om het meeste materiaal er af te halen, en daarna met de schaaf tot de lijntjes
11.jpg

10 Intussen ook de filters gebouwd op een klein stukje mdf. Natuurlijk meteen even testen of ze het doen
10.jpg

Ik dacht hier dat ze het deden.. bleek toch een fout in te zitten, waar ik pas achter kwam bij het beluisteren van de voltooide speakers. Maar dat bracht me daar dit forum, waar de oplossing zo gevonden was. Dank! :D

11 Tijd om te fineren. Dit doe ik ook voor het eerst, al met al redelijk gegaan. Bij de eerste speaker heb ik wat kieren gelaten die ik later moest opvullen, de tweede is wel helemaal goed gelukt.
12.jpg

13.jpg

14.jpg

22.jpg

12 Betonnen kasten in de Osmo olie. Ik had een klein blokje beton gegoten als proefstuk, en de olie hecht goed en hardt mooi uit en geeft een prima afwerking. En ik had een potje staan dat begon te stollen en snel opgemaakt moest worden, dus Osmo it is..
15.jpg

16.jpg

13 Ik wil een mooie voet bouwen voor de speakers om op te staan. Ze komen op een bureau te staan, dus de verhoging hoeft maar iets van 15cm te zijn. Om tot een mooi ontwerp te komen ben ik gaan modelleren in Sketchup, en heb een driepoot met taps toelopende pootjes bedacht
17.png

18.png

14 Prototype / eerste poging voet. Te klein, hier is de zware kast niet stabiel op. Maar het ontwerp staat me wel aan. De uiteindelijke voet wil ik ook fineren, waarschijnlijk in teak fineer of iets anders donkers.
19.jpg

15 Gefineerd front tegen geoliede betonnen kast. Gewoon voor de voorpret :)
20.jpg

16 Filter geschroeft op houten blokjes, en deze houten blokjes in de behuizing gelijmd met contactlijm.
21.jpg

17 Beide kasten het filter gemonteerd, polyester wattering aangebracht en de dwarsbalk uit de bouwtekening ingelijmd. (Waar is deze voor? Structureel niet nodig, is het tegen reflecties oid?)
23.jpg

18 Tijd om te frezen!
24.jpg

25.jpg

26.jpg

19 Volgens de bouwtekening moet de binnenkant van het front rondom de woofer 45 graden afgeschuind. Ik heb alleen geen 45 graden frees met een geleide lager, dus dat zou gedoe worden. Ik had wel een grote afrondfrees met lager, en dat leek me ook prima..
27.jpg

20 Testfit.. I like
IMG_20210403_104358.jpg

21 Frezen klaar, fronten mooi opgeschuurd, gaatjes geboord. Rest van de polyester demping aangebracht. Kabelschoentjes op de interne bekabeling. En de basreflex tube gemaakt van twee aan elkaar gelijmde voorkanten van de HP 50. Vreemd, maar zo staat het echt in het bouwplan..
28.jpg

22 Front in de Osmo olie. Het fineer is trouwens essen. Wordt erg mooi zo. Fronten zijn verlijmd op de betonnen kast met contactlijm.
IMG_20210403_210535.jpg

23 Plaatje van de achterkant. Bovenkant van het beton tijdens het gieten, en dat zie je. En de speakon aansluiting onderaan, want koperdraadjes vastknopen vind ik maar niks hoor..
29.jpg

24 Leuk feitje, bijna 15kg per speaker. Zwaar spul dat beton
30.jpg

25 Klaar!
.. maar er mogen geen foto's meer bij deze post lijkt het
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

UGdp9wmU

Re: Bouwverslag Scamo 15 van beton

Berichtdoor UGdp9wmU » di 06 apr 2021, 0:08

Klaar! Nog een paar plaatjes
photo_2021-04-05_23-55-40.jpg

IMG_20210404_010857.jpg

Ze staan nog op de voeten voor mijn oude monitors. De voeten voor deze komen nog..
IMG_20210405_211857.jpg

Na een herstelactie van een foutje in het filter.. klinken ze geweldig! Ik ben er heel blij mee :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 06 apr 2021, 0:27

wow, mooi verslag van een mooi project :goeie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » di 06 apr 2021, 6:10

Supertof !
Wat een fijn bouwverslag voorzien van vele interessante plaatjes.
Hier kan ik echt van genieten.

Vele fijne muziektijd hierbij toegewenst.
Met muzikale groet,
Reinout

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 06 apr 2021, 6:23

Geweldig :goedzo:

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » di 06 apr 2021, 6:36

Mooi gemaakt en een mooi naslagwerk voor wie met beton een kast wil maken.

Met de scamo 15 heb je voor een redelijk bedrag een fijn spelende luidspreker.

Goed bezig :goeie:
Next monitors, ARA-DXT, ZBA Amp, Bryston 2B Pro, Marantz HD DAC1

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 06 apr 2021, 7:00

Gaaf zeg!

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 06 apr 2021, 11:38

:goedzo:
Tip voor de volgende keer: bekistingen van beton komen beter los wanneer je bekistingsolie (schaalolie) gebruikt. Tegenwoordig ook te koop in vrij kleine verpakkingen.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 apr 2021, 16:42

Mooi verslag! Leuk om te lezen \:D/
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 06 apr 2021, 17:15

Leuk project!
15 kilo is niks... Om de een of andere reden komen mijn kasten altijd boven de 50 kilo uit...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 06 apr 2021, 17:33

Inspirerend !
Gaaf idee.
Mooi uitgevoerd.

Hoe lang moet je het laten uitharden voordat je de mallen kan verwijderen?

..en hoe nuttig zou bewapening met betonijzer zijn?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 06 apr 2021, 18:23

Als je er geen structurele plannen mee hebt is wapenen niet nodig lijkt me...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

richard

Berichtdoor richard » di 06 apr 2021, 19:29

Mooi project hoor!

Met die dunne wanden is wapening lastig. Of je zou kippengaas moeten gebruiken.

Misschien voor een volgend project; het is verstandig handschoenen te dragen als je met mortel werkt. Mortel is door zijn hoge pH een agressief goedje, je kan daar nare plekken en irritaties aan overhouden.
Genoeg is beter.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 06 apr 2021, 19:46

Sterk eczeemverwekkend, ja. Net als voegsel voor keuken- of badkamertegels. Ook van die rotzooi.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 06 apr 2021, 19:50

Hmm, wapening in 15 mm wanden is ook lastig...
Geen idee in wat voor diktes dat verkrijgbaar is.
Het is altijd 2x zo dik als de draaddikte.
Het dient ook geribbeld en aangeroest te zijn.

Ik ben nog wel benieuwd naar de kleurstof.

Fedde

Berichtdoor Fedde » di 06 apr 2021, 20:00

Mooi gemaakt zeg! :goeie:
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

John P

Berichtdoor John P » di 06 apr 2021, 20:12

Als je dit wil wapenen dan zal je iets van vezels moeten gebruiken. Het vermindert de scheurvorming door temperatuur e.d. , maar ik geloof niet dat het helpt bij een val van een meter. Als je gaas wil gebruiken dan zal dit sterke anticorrosie eigenschappen moeten hebben omdat er nauwelijks dekking is bij zo'n dunne schaal.
Waar een weg is is ook een omweg.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 06 apr 2021, 20:13

Jup, goeie John!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

UGdp9wmU

Berichtdoor UGdp9wmU » di 06 apr 2021, 20:15

markbakk schreef::goedzo:
Tip voor de volgende keer: bekistingen van beton komen beter los wanneer je bekistingsolie (schaalolie) gebruikt. Tegenwoordig ook te koop in vrij kleine verpakkingen.

Het beton kwam goed los van de melamine plaat hoor, op deze kleine schaal is olie denk ik overdreven. Bij mij ging het in eerste instantie mis omdat een deel van de binnenmal klem zat. Dat stak net een millimeter uit voorbij het aangrenzende deel, en daarmee zat het muurvast.

Jerommel schreef:Inspirerend !
Gaaf idee.
Mooi uitgevoerd.

Hoe lang moet je het laten uitharden voordat je de mallen kan verwijderen?

..en hoe nuttig zou bewapening met betonijzer zijn?

Na ongeveer 12 uur kun je ze uit de mal halen, ik heb zo'n 20 uur gewacht, dat was praktischer. Wel heb ik na een uur of 4 alvast met een accuboor gaatjes geboord voor schroeven om de speakon connector vast te zetten. Het beton is dan niet meer vloeibaar maar nog wel zacht. Veel handiger boren dan wanneer het uitgehard is!

Beton heeft een hoge druksterkte van zichzelf, de bewapening is om de geringe treksterkte te verhogen. Had misschien kunnen voorkomen dat ik mijn eerste exemplaar kapot maakte, maar ik verwacht nu geen grote trekkrachten meer op de behuizing.

Jerommel schreef:Hmm, wapening in 15 mm wanden is ook lastig...
Geen idee in wat voor diktes dat verkrijgbaar is.
Het is altijd 2x zo dik als de draaddikte.
Het dient ook geribbeld en aangeroest te zijn.

Ik ben nog wel benieuwd naar de kleurstof.

Sakrete zwarte kleurstof voor cement gebaseerde mortel. Het is gewoon fijn gepoederd roest (ijzer(III)oxide). Er mag maximaal 2% in de mix, dus dat heb ik gedaan voor een zo donker mogelijk resultaat.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 06 apr 2021, 20:37

Interessant allemaal.
Krimparme gietmortel, 'Sakrete' zwarte kleurstof, pakweg 20 uur harden, goed bewerkbaar voordat het is uitgehard, dozenkarton (iets dat ingedrukt kan worden) om de binnenmal, eventueel vezels aan de mortel toevoegen? (Iets om nog nader te bekijken), ijzeren wapening is niet nodig.

Ik ga plannen maken !
(...waar het meestal bij blijft in mijn geval.... :oops: )

richard

Berichtdoor richard » di 06 apr 2021, 22:18

Vezels zie je wel aan het oppervlak, dat moet je dan niet erg vinden.

Kippengaas wordt vaker gebruikt als wapening voor beton, dat noem je ferrocement. De eerste moderne toepassing van gewapend beton in de vorm van betonnen plantenbakken werden er mee gemaakt.

Kippengaas is verzinkt, dus roest niet zo snel en betondekking op wapening om aantasting te voorkomen is binnen in huis eigenlijk nauwelijks nodig.

En beton wordt hard door een chemische reactie met water (niet door drogen). Het duurt minstens 28 dagen voor het zijn uiteindelijke sterkte heeft bereikt en dat proces gaat daarna nog langzaam door. Als beton droog is stopt het uitharden.
Het beste kan je het nog vochtige, ruwe beton verpakken in plastic en wegzetten op een warme plaats.
Genoeg is beter.

UGdp9wmU

Berichtdoor UGdp9wmU » di 06 apr 2021, 23:27

Ik had inderdaad ook gelezen over curen in een waterbad voor 28 dagen.. Ging me toch wat te ver. Ze hoeveen geen flatgebouw te dragen :). Nu maar hopen dat er geen barsten ontstaan oid, in de toekomst

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » wo 07 apr 2021, 16:23

Geweldig resultaat! Hoe klinkt het? :goedzo:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”