2-weg met actieve subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

gdw1963

2-weg met actieve subwoofer

Berichtdoor gdw1963 » wo 31 mar 2021, 12:40

Niet gehinderd door enige kennis, ben ik bezig met het ontwerpen van vloerstaande luidspreker met geïntegreerde subwoofer. Geïnspireerd door diverse andere bouwvoorstellen waaronder het draadje over de Countach en de Kalasan van Joachim Gerhard. Een deel van de ingrediënten ligt al op de plank.

• Hoog - SB29RDC-C000-4
  • Mid/Laag - Satori MW16-P8
  • Sublaag - Peerless XLS-P830452
  • Passieve radiator - ScanSpeak 26W-0-00-00

• Plaatversterker - PWR-ICE125WD

Het filter komt in de ruimte van de tweeter, of de ruimte boven de versterker module. De mid/laag luidspreker komt in een gesloten kast van ongeveer 12,5 liter en heeft daarmee een -3dB punt van <70Hz.

Het sub-woofer gedeelte is afgeleid van een bekend ontwerp. Ik luister al vele jaren naar een soortgelijke combinatie en die voldoet voor hier uitstekend. In de tekening mist nog wat extra verticale bracing.

Het filter wordt nog een uitdaging, die ik niet uit de weg wil gaan. Ik heb al wat ervaring op proberen te doen met meten middels HOLM!Impulse.

3D tekenen is niet mijn ding, kan het me wel aanleren, maar zoveel luidsprekers zal ik toch niet gaan ontwerpen. Dus een redelijk eenvoudige tekening.

Ik ben vooral benieuw wat jullie er van vinden en of er, zonder al te veel concessies te doen aan het basis ontwerp, ruimte is voor verbetering.

Luidspreker.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Re: 2-weg met actieve subwoofer

Berichtdoor jvenema » wo 31 mar 2021, 15:12

Je hebt het over versterkermodule en filter, ga je actief filteren? Als je dat doet en je kan een linkwitz transform doen, dan kan je de natuurlijke laag afval van de mid unit verlegen en de Q aanpassen, zodat die goed aansluit op het sub gedeelte.
Als je nog wat bracing toepas, kijk of je wat schuin kan plaatsen, je breek dan wat parallele wanden, het is een gevalletjes baat het niet schaad het niet. En de lengtes aan weerszijden van de bracing hebben een verschillende lengte die ook verloopt, dus is het voor dat paneel lastigere om te trillen op een bepaalde frequentie.

gdw1963

Berichtdoor gdw1963 » wo 31 mar 2021, 15:21

Het mid/hoog wordt passief gefilterd, het laag zal actief gefilterd worden. Ik laat het actieve filteren over aan m'n receiver en mocht dat niet voldoende zijn heb ik nog een miniDSP liggen.

Er blijft weinig ruimte over om schuin geplaatste bracing toe te passen. Ik begrijp wel wat je bedoelt, jij hebt dat ook toegepast in jouw ontwerpen. Misschien als ik de kast wat dieper maak dat het nog kan.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 31 mar 2021, 19:16

Het is geen moeten he! Maar meer als je toch bracing gaat doen, dan kan dat soms met niet veel extra moeite schuin. Of het heel veel in de praktijk doet is een tweede, maar het geef je zo lekker gevoel, dat je je best hebt gedaan ;-).

Wel even oppassen met het actief filteren in je receiver, die crossover zit dan waarschijnlijk vrij dicht bij de natuurlijke afval van de Satori MW16-P8, in zijn behuizing.

Dit samen met wat je receiver doet, geeft dan waarschijnlijk een andere target curve dan de bedoeling is. Best kans dat de gecombineerde curve sneller afvalt dan de bedoeling en dat het geheel rond de crossover, met name er net onder, een dip krijgt. Een en ander hangt ook af van de instelmogelijkheden van de receiver af.

Hoe verder de natuurlijke afval van de crossover af zit des te minder het effect zal zijn. Ook zal effect met een steiler 4e order filter minder groot zijn dan met een tweede order filter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 apr 2021, 9:09

Als ik wat mag zeggen over de kast, er zit nogal wat loze ruimte in je ontwerp, is dat een bewuste keuze? Je kunt overwegen de sub en de PR aan de zijkant van de kast te plaatsen om een wat smallere kast te ontwerpen. Of gewoon een veel ondiepere kast bouwen. Een 'truc' met de middentoner is om hem precies een (klein) volume te geven waarop hij simpel te filteren is, passief bijvoorbeeld met een condensator (GHP) of actief met een goed afgestemd highpassfilter. En tweeters hebben geen kastruimte nodig natuurlijk.
Mark Bakker

gdw1963

Berichtdoor gdw1963 » do 01 apr 2021, 15:00

@jvenema

Het ontwerp is nog niet 100% definitief, dus als ik er nog aan moet sleutelen neem ik de schuine wanden er in mee.

Ik wil de receiver zo instellen, zoals ik dat nu ook doe. Speakers op small met een kantelfrequentie van 80Hz. Als ik de sub-woofers dan op LFE zet, worden die ook gewoon met stereo aangesproken (omdat de speakers op small staan). Ik kan zo niet terugvinden hoe steil er gefilterd wordt, maar ik dacht 24dB/octaaf.

Om het niet te overdrijven qua laagweergave laat ik de sub-woofers schakelen via m'n domotica (Home Assistant). Bij standaard TV schakelt er maar 1 aan, als ik film kijk of muziek luister heb ik de tweede zo bijgeschakeld.

@markbakk

De loze ruimtes heb ik niet duidelijk omschreven. In eerste instantie wil ik in de ruimte van de hoge tonen het passieve filter onderbrengen. De ruimte achter de sub-woofer is onderin voor de versterker module, ik overweeg om het bovenste gedeelte te gebruiken als "zandkamer".

Woofers aan de zijkant heb ik zeer zeker overwogen, heb er zelfs een aantal schetsen van. Alleen een luidspreker staat redelijk dicht bij een muur en ik vrees dat, dat geluidstechnisch niet zo mooi uitkomt. De andere luidspreker heeft alle vrijheid.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 01 apr 2021, 16:54

De vraag is wat de receiver precies doet met de instelling speaker small. Het zal de boel in ieder geval niet slechter maken. Als je weet van welke natuurlijke afval frequentie deze instelling uitgaat, dan kan je proberen de midwoofer daar zo goed mogelijk op af te stemmen.

gdw1963

Berichtdoor gdw1963 » vr 02 apr 2021, 13:12

Mijn receiver, Marantz SR7008, doet als ik het goed heb het volgende (vrije vertaling van subwoofer101.com).

Bij de instelling “small” worden de luidsprekers met 12dB/octaaf gefilterd van de instellingswaarde. Alles wat onder deze waarde zit wordt doorgestuurd naar de pre-out van de subwoofer.

De subwoofer wordt gefilterd met 24dB/octaaf en kent een eigen kantelfrequentie, ideaal dezelfde frequentie als hierboven omschreven.

Er is nog een belangrijke instelling en dat is LFE of LFE + main. Als de speakers op “small” staan, en de instelling LFE is gekozen, dan verzorgt de subwoofer het gebied vanaf de kantelfrequentie plus wat er via het LFE spoor wordt weergegeven. Dit is de voorkeursinstelling. Bij LFE + main veranderd er nog niets, behalve als de speakers op “large” staan. Dan geeft de subwoofer zowel het laag weer vanaf de kantelfrequentie, plus het LFE spoor. Bij sommige receivers noemen ze dit “double bass”.

Het voordeel van de voorkeursinstelling is dat de receiver alles onder de kantelfrequentie doorstuurt naar een externe versterker en daarmee veel minder belast wordt. Hiermee kan de receiver de overige luidsprekers ook makkelijker aansturen.

In mijn huidige situatie gebruik ik dit ook. Twee monitor speakers op mijn audiomeubel met links en rechts een losse subwoofer. Bij normaal gebruik heb ik één subwoofer aanstaan, bij muziek en film zet ik de tweede ook aan. Met de tweede sub er bij heb ik het gevoel dat er minder “gaten” in de laagweergave zitten (de ruimte kent dan minder punten waar de laagweergave wegvalt).

Ik heb Audyssey beschikbaar, maar gebruik ik eigenlijk niet. Voor de subwoofer heb ik eventueel nog een miniDSP liggen, maar als het niet nodig is, liever niet.

Als ik het dan goed heb zou de natuurlijke afval van de Satori geen belemmering moeten zijn omdat deze lager is dan de instelling op de receiver. Ik ga dan uit van 80Hz, dat geeft de Satori nog goed weer en de XLS10 voelt zich daar ook nog prettig...

Ik ben nog in afwachting van een prijsopgave voor de kasten en ga dan kijken waar ik eventueel nog aanpassingen of consessies moet doen. Het scheelt dat mijn echtgenote grote luidsprekers mooi vindt, alleen de kleur zijn we het niet over eens....

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”