Acoustic Analysing - Oxford (by Hepta)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ruben1981

Acoustic Analysing - Oxford (by Hepta)

Berichtdoor ruben1981 » do 25 mar 2021, 11:42

Ik heb al jaren een setje Acoustic Analysing Oxford speakers. Echt leuke speakers die altijd lekker klinken met uiteenlopende muziek. Ze staan nu in mijn kantoor en dat is altijd lekker muziek luisteren tijdens het werk. Acoustic Analysing was een merk dat destijds bij Hepta vandaan kwam.

Ik heb ze gisteren eens gemeten om te kijken of ik er misschien iets van kon leren voor het fine-tunen van mijn zelfbouw-speakers; die niet met alle muziek altijd even lekker klinken.

Ik schrok me eigenlijk een hoedje. Meet ik nou verkeerd of is dit gewoon wat het is?

210325 Acoustic Analysing Oxford - 60 cm on axis - origineel.PNG

P1060300.JPG

P1060302.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ruben1981

Re: Acoustic Analysing - Oxford (by Hepta)

Berichtdoor ruben1981 » do 25 mar 2021, 11:52

Dus toen dacht ik: volgens mij moet er een driver omgepoold worden.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de plus en de min van de tweeter verwisseld en toen kreeg ik dit als resultaat:

210325 Acoustic Analysing Oxford - 60 cm on axis - tweeter omgepoold.PNG

210325 Acoustic Analysing Oxford - 60 cm on axis - origineel vs omgepoold.PNG

Klinkt het nu beter?
Tja, wel juister of zo. Frisser en meer detail.
Je brein past zich vervolgens ook super snel aan aan het nieuwe geluid. Maar de magie en het prettige klankkarakter is een beetje verdwenen.
Ik schaam me bijna een beetje dat ik dit lekker vond klinken. Als echte audiofiel zeg maar :-). Die dip zit ruim 15dB onder referentieniveau!

Of heb ik iets stoms gedaan? Lijkt me toch een vrij valide meting zo toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 25 mar 2021, 12:17

Audax 25 mm dome denk ik? En een Focal 5" zo te zien. Ompolen was wel verstandig, want origineel zal het best 'lekker' hebben geklonken, zo'n dip in het gebied waar onze oren het goed doen, klinkt op het eerste gezicht altijd best aardig. Maar bij doorluisteren wordt het vervelend.

Even goed: je metingen moet je op iets grotere afstand doen (1 meter), met voldoende vrije ruimte om de speaker en de microfoon heen (minstens 1,2 - 1,5 meter). Dan kun je het meetvenster in Arta ook iets ruimer zetten (>5ms) zodat je resolutie beter wordt. Verder helpt het als je de units elk apart meet, de meetmicrofoon exact laat staan daarbij en de meetresultaten opslaat of exporteert (inclusief de fase). Daarna nog impedantie meten en je kunt aan de slag met het wisselfilter in Boxsim of VituixCAD. :hide:

[edit]van die Focal ben ik niet zo zeker, ik dacht niet dat deze zulke korven hadden. Een gecoate Tesla ARN misschien.
Mark Bakker

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » do 25 mar 2021, 12:29

Hoi Mark,

dank je wel voor je reactie.

Ik heb op een stand gemeten met voldoende ruimte erom heen.
Voor het bepalen van de afstand maak ik gebruik van het advies om minstens 6 x de straal van de grootste driver aan te houden. Dan zou ik met 60 cm toch goed moeten zitten? Reflecties hou ik daarmee makkelijker buiten de meting. Sowieso maak ik altijd gebruik van het kleinst mogelijke meetvenster (tenzij ik de interactie met de akoestiek wil meten). Maar dit is dus niet perse aan te bevelen begrijp ik?
Ik heb de impulsmeting opgeslagen en kan eenvoudig de gate nog verlengen.

Maar verder dan deze fullrange metingen ben ik niet gegaan omdat ik niet van plan ben om hiervoor een nieuw filter te ontwikkelen. Het is een lekker speakertje voor bij het werk en dat is prima zo.

De tips die je geeft over drivers los en vooral het meten van de impedantie om vervolgens te exporteren naar boxsim zijn zaken die ik nog wel graag zou willen leren. Met name dan het meten van impedantie en het importeren in boxsim. Ik heb daar ook nog geen spullen voor (denk ik).

Ik overweeg nu om mijn mid in mijn drie-weg wat zachter te laten spelen om ze iets relaxter te laten klinken. Maar geen 15dB! :-)

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 25 mar 2021, 12:37

Als je naar de grafiek kijkt van tweeter omgedoold versus niet dan lijkt het alsof de midwifed amper gefilterd wordt. Voorbij crossover zou response vrijwel identiek moeten zijn en dat is het niet, dus geeft de woofer nog veel output relatief.
Heb wel vaker gezien dat het enigste filteronderdeel op de woofer de spoel van de spreekspoel zelf was. Dan krijg je ook veel breakup vervorming in het hoog. Door de drivers apart te meten en een impedantie meting te doen kan je dan vaak de boel een stuk beter krijgen door een nieuw filter te ontwerpen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 25 mar 2021, 12:38

ruben1981 schreef:Voor het bepalen van de afstand maak ik gebruik van het advies om minstens 6 x de straal van de grootste driver aan te houden. Dan zou ik met 60 cm toch goed moeten zitten? Reflecties hou ik daarmee makkelijker buiten de meting. Sowieso maak ik altijd gebruik van het kleinst mogelijke meetvenster (tenzij ik de interactie met de akoestiek wil meten). Maar dit is dus niet perse aan te bevelen begrijp ik?

Nee, klopt. Een kort meetvenster maakt metingen van lagere frequenties onnauwkeurig. Je kunt het ook zien aan de 'golven' in de metingen. Dat is inherent aan het gebruik van een meetvenster.

Qua afstand: wat je stelt, zou redelijk kunnen kloppen voor een speaker in een 'oneindige' baffle. Bij een luidspreker in een kast(je) moet je rekening houden met de integratie van de verschillende drivers én met de invloed van de afmetingen van de baffle (voor de baffle step). Zo kan het goed zijn dat je voor wat grotere speakers pas op 2m een redelijke meting krijgt.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 25 mar 2021, 19:31

viewtopic.php?f=3&t=25367&hilit=Climax&start=25#p1849964

Ik had hetzelfde met de Studio de schop Climax, meette op z'n kop beter maar magie was weg.

De as is ook naar beneden, dus op 60cm zul je voor de woofer wellicht een beter resultaat meten, al lijkt dit een geval van ompolen is beter in de meting, maar zo laten klinkt vriendelijker.

Zo lang je er geen muziek op afmixt is dat prima toch.

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » do 25 mar 2021, 20:13

jvenema schreef:Als je naar de grafiek kijkt van tweeter omgedoold versus niet dan lijkt het alsof de midwifed amper gefilterd wordt. Voorbij crossover zou response vrijwel identiek moeten zijn en dat is het niet, dus geeft de woofer nog veel output relatief.
Heb wel vaker gezien dat het enigste filteronderdeel op de woofer de spoel van de spreekspoel zelf was. Dan krijg je ook veel breakup vervorming in het hoog. Door de drivers apart te meten en een impedantie meting te doen kan je dan vaak de boel een stuk beter krijgen door een nieuw filter te ontwerpen.

Dat is precies wat ik ook dacht over de invloed van die midwoofer op het hoog.
De discussie hier, maakt me nu toch wel nieuwsgierig om wat meer onderzoek te doen naar het filter.

Overigens heb ik lange tijd ook met Reference 3a gespeeld; wiens concept het is om alleen met een cap voor de tweeter te spelen. Ik ben daar niet meer van, maar het heeft zeker ook aantrekkelijke eigenschappen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 25 mar 2021, 21:04

Heb een paar keer meegemaakt dat de (mid)woofer niet echt gefilterd was, anders dan de spreekspoel zelf. Dan valt hoog natuurlijk wel af, gemiddeld gezien, maar er zitten dan verderop vaak best hele lelijke pieken. Door de scherpte (Q) van de pieken is het faseverloop dan ook grillig en samen met de tweeter die in dat gebied gewoon zijn werk doet krijg je interferentie effecten die ook nog eens flink plaats gebonden zijn. Met een simpel tweede orde filter met spoel en condensator voorkom je dan dat de (mid)woofer veel output geeft waar je dat niet wil. Vaak kan je door een relatief goedkope C (is meestal laag in waarde en daardoor niet duur) parallel aan de spoel te zetten een notch maken op de eerste breakup piek mocht die echt flink zijn.
Door de L en C niet op dezelfde frequentie af te stemmen kun je meestal ook de bafflestep gelijk meenemen. Bij de tweeter ga je ook wat spelen in de simulatie software op grond van de individuele metingen van de drivers in de behuizing. Door wat verschillende dingen te proberen kun je vaak ook wel de fase redelijk onderling krijgen. Heb zo een aantal keren een slecht tot matig klinkende speaker een stuk beter gekregen. Soms ook in combinatie met vervangen van de tweeter, als je de drivers los meet dan kun je soms wel eens tot de conclusie komen dat je beter een andere tweeter voor 20-40 euro kan kopen, dan te proberen om iets te maken van het alpenlandschap.
Maar als je de drivers individueel meet en filterschema in kaart breng dan krijg je vrij snel een idee of er veel ruimte voor verbetering aanwezig is.

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » do 25 mar 2021, 21:18

wouter schreef:
Zo lang je er geen muziek op afmixt is dat prima toch.

Ooit vrijwel een hele plaat op afgemixt
Misschien zijn we daarom nooit doorgebroken :lol:

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » za 27 mar 2021, 20:11

markbakk schreef:[edit]van die Focal ben ik niet zo zeker, ik dacht niet dat deze zulke korven hadden. Een gecoate Tesla ARN misschien.

Tweet is volgens mij audax; HD 100 d25 staat er achterop.
Ik dacht dat het woofertje ook audax was maar dat heb ik niet gecontroleerd. Die hadden vroeger ook vergelijkbare korven.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 27 mar 2021, 22:22

Denk dat je gelijk hebt, een gecoate HIF13.
Mark Bakker

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » zo 28 mar 2021, 13:40

markbakk schreef:Denk dat je gelijk hebt, een gecoate HIF13.

Ja hif13 nog wat, dat staat mij ook bij.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”