Eenvoud in hout

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen211

Eenvoud in hout

Berichtdoor Jeroen211 » wo 10 mar 2021, 21:56

Aangezien ik hier op het forum de mooiste creaties voorbij zie komen vind ik het wel tijd worden om wat tegenwicht te bieden :wink:
Nu eens geen perfect uitgevoerd houtwerk, geen complexe filters en geen mooie afstraalkarakteristieken...
Wel de meest simpele open baffles die je je kunt voorstellen.

Het is allemaal begonnen aan het begin van de huidige lockdown. Een mooie gelegenheid om eens wat dozen van zolder te halen met wat elektronica hobby spullen van 'vroeger' (meer dan 10 jaar geleden). Daarin vond ik 2 Monacor SPH-30X/8 breedbanders waarvan ik het bestaan al lang vergeten was. Ik denk dat ik ze ooit gekocht heb om een breedband speakertje te maken a la Audio & Techniek PMR (Poor Mans Reference): een basreflex in een stuk PVC buis van 20 cm. Nu vond ik ze wel geschikt om mijn thuiswerkplek (en man cave) op te luisteren samen met de buizenversterkers die ook uit de dozen kwamen. Ik had nog wat Ikea kastdeurtjes over die mooi als klankbord konden dienen en zo ontstonden deze mini OB 'monitors':
IMG_20210205_153408189.jpg

Ik noem het maar monitors omdat ze enorm veel detail laten horen en erg ruimtelijk klinken. Door het formaat van de units en het kleine klankbord komt er natuurlijk niet veel laag uit. Ik weet ook helemaal niet of deze units wel geschikt zijn voor OB maar dat mocht de pret niet drukken.

Sinds vandaag heb ik ook een versie gemaakt met de beroemde Philips 9710:
IMG_20210310_210348860.jpg

In deze ruimte passen helaas geen grote klankborden dus het is weer hetzelfde formaat paneel geworden. De eerste indruk is dat het klankbeeld beter in balans is: meer midden en beduidend meer laag.

Ik heb ook nog Philips AD12202 joekels liggen. Die heb ik vroeger in gigantische driedelige kamerschermen gehad. Maar ja, dat wordt te groot voor mijn huidige luisterruimte dus die moeten nog even in de doos blijven...

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Eenvoud in hout

Berichtdoor wouter » wo 10 mar 2021, 22:36

Leuk! en die 9710... ik kan alleen maar blij worden als ik daar naar kijk. Heb ze even gehad, maar vergeet niet hoe het voelde deze te hebben. Dit lijkt me een paartje met ferriet magneet, correct?

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » wo 10 mar 2021, 22:47

ja, deze hebben de nieuwe magneet. Ik had ze misschien liever met de oude magneet gehad maar het schijnt niet uit te maken voor de klank. Ik ben er wel blij mee

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 10 mar 2021, 22:55

leuk.

die 9710 is erg leuk idd, en gewoon ook erg goed. bv vervorming ligt ook voor moderne maatstaven erg laag

die 12" ers kunnen helemaal leuk in een halve tafel, zoek maar eens op OOOB
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 10 mar 2021, 23:31

Henkjan schreef:leuk.

die 9710 is erg leuk idd, en gewoon ook erg goed. bv vervorming ligt ook voor moderne maatstaven erg laag

die 12" ers kunnen helemaal leuk in een halve tafel, zoek maar eens op OOOB

:lol: Daar kan je nog zien waar de koffie gestaan heeft :lol:
shit draadje vergeten :oops:

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » do 11 mar 2021, 0:00

OOOB gevonden hier op het forum, serieuze business... :shock: Je hebt er nog wel een tijd mee geleurd lees ik.
Ik heb nog een foto gevonden van mijn vroegere AD12202 kamerschermen:
IMGP0026.JPG
Net als nu ook vrij basic gebouwd. Net als de Audio & Techniek AMT, die er nog voor staat. Maar die waren snel verkocht toen de AD12202 van zich liet horen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 11 mar 2021, 10:03

Jeroen211 schreef:....
Ik heb nog een foto gevonden van mijn vroegere AD12202 kamerschermen: IMGP0026.JPGNet als nu ook vrij basic gebouwd.
.....

:goeie: zo hé, die gaan voor de trofee grootste van t forum :goeie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 11 mar 2021, 10:44

Kamer schermen? Nog even en je kunt het gebruiken als room devider.
Of de ruimte achter de baffle verhuren. In Amsterdam krijg je daar zo 600euro per maand voor :lol:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 11 mar 2021, 13:37

hardbats schreef:Kamer schermen? Nog even en je kunt het gebruiken als room devider.
Of de ruimte achter de baffle verhuren. In Amsterdam krijg je daar zo 600euro per maand voor :lol:

:rofl:
shit draadje vergeten :oops:

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 12 mar 2021, 18:44

Jeroen211 schreef:Het is allemaal begonnen aan het begin van de huidige lockdown. Een mooie gelegenheid om eens wat dozen van zolder te halen met wat elektronica hobby spullen van 'vroeger' (meer dan 10 jaar geleden). Daarin vond ik 2 Monacor SPH-30X/8 breedbanders waarvan ik het bestaan al lang vergeten was.

Oeh! Die heb ik ook gehad. Door een tragische fout van mijzelf zijn ze kapot gegaan en dat vond ik jammer.

Ik had ze zelf zowel in kleine gesloten kastjes met zandgevulde wanden, als in OB plankjes. In beide geval met iets anders voor laag natuurlijk. Met name de OB vond ik magisch klinken. Heel veel detail, heel mooie instrumentklanken en stemmen. Het afstraalgedrag in combinatie met het oplopend hoog on-axis maakte ze ook goed bruikbaar.

De moeite waard om te koppelen aan een aardige woofer en een goede afstemming te vinden.
We want to be happy, bold and free

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 12 mar 2021, 19:56

Ivo schreef:Met name de OB vond ik magisch klinken. Heel veel detail, heel mooie instrumentklanken en stemmen. Het afstraalgedrag in combinatie met het oplopend hoog on-axis maakte ze ook goed bruikbaar.

Ja klopt, dat doen ze heel mooi en een stuk beter dan de 9710.

De moeite waard om te koppelen aan een aardige woofer en een goede afstemming te vinden.

Tja, dan krijg je weer gedoe met filters. Of misschien met een losse subwoofer en de breedbanders niet filteren?

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 12 mar 2021, 20:19

Of de AD12202's inzetten als woofer... met een eigen versterker en actief gefilterd... zomaar een idee

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » za 13 mar 2021, 22:22

De 9710's vallen toch wat tegen. Vergeleken met de SPH-30X is de hoogweergave duidelijk minder en de detaillering laat te wensen over. Het klinkt ook wel erg 'donkerbruin'. Soms ook wel eens lekker maar neutraal is anders. Wel genoeg laag en dat met zo'n kleine baffle.

Ik was nu toch wel benieuwd was hoe de 12202's het zouden doen in dezelfde opstelling. En ik had nog kastdeurtjes over dus vandaag er maar weer eentje door midden gezaagd:
IMG_20210313_211335341.jpg

De eerste indruk is dat de hoogweergave een stuk beter is dan met de 9710. Het klankbeeld is helderder en neutraler en dat terwijl ze toch een stuk groter zijn. Het laag lijkt wat minder aanwezig, iets meer baffle zou ze waarschijnlijk goed doen.

Hier de 3 versies op rij:
IMG_20210313_211223289.jpg

Nu maar eens denken of er iets te verzinnen is om de SPH-30X en 9710 te combineren in een 2-weg systeem met zo min mogelijk filtering. Als iemand hier ideeën over heeft hoor ik het graag. Ik ben zelf niet zo thuis in de luidsprekertechniek.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 13 mar 2021, 22:36

die 9710 heb ik gehad met gezonde hoogweergave maar ook met een te vroeg weglopend hoog. Ik haalde dus paartjes uit elkaar en matchte door metingen te doen.

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 14 mar 2021, 20:35

Je baffles zijn alle (bijna?) vierkant. En de drivers zitten ook redelijk in het centrum. Dit is akoestisch niet ideaal. Je kan ze beter rechthoekig maken en de units wat off center doen. Simuleer maar eens in het gratis programma Edge, dan kan je het effect daar van zien. Een andere optie is om aan een kant een vleugel toe te voegen, hiermee creëer je ook assymetrie. Wellicht wordt het daarmee wat neutraler (en meten is weten...).
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 14 mar 2021, 20:38

Een andere simulatie optie is Boxsim, ook gratis. Als je parameters van de luidspreker units hebt kan je hiermee een baffle met de units simuleren, inclusief crossover filters...
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » zo 14 mar 2021, 21:11

Die eerste heb ik nog wel naar alle 4 zijden asymmetrisch gemaakt maar met de grotere units lukte dat niet meer. Dank je voor de software suggesties, mooi dat dit zelfs voor open baffles bestaat. Ik ga er eens op een rustig moment naar kijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”