3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

beijert

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Berichtdoor beijert » vr 02 apr 2021, 9:12

Ach met 40% is ie waarschijnlijk toch mooi uit de kosten.
Mark

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 apr 2021, 11:16

peterl schreef:We zijn dus beide het schip in gegaan, ik heb hier wel een goed gevoel bij en dat vind ik ook belangrijk.
...
Er zijn ergere dingen in het leven denk ik.

Dat lijkt mij ook helemaal waar. En netjes dat je 'm hier niet noemt.
Mark Bakker

peterl

Berichtdoor peterl » vr 02 apr 2021, 11:18

Misschien wel, maar ik heb geen zin in lang getouwtrek, wil verder.
Ik heb de zij en achterkant van de kast geschuurd, maar vraag me af, laat je die kant scherp of gebruik je daar een frees voor om hem af te ronden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 apr 2021, 11:26

Hoe wil je de kast (ook alweer) afwerken? Als je gaat fineren niet, als je gaat lakken is een kleine radius (millimeterwerk) wel aan te bevelen. Bij aflakken heb je ook nog de uitdaging van de naden tussen de panelen, die zullen na verloop van tijd altijd scheuren in je lak geven. Oplossingen daarvoor: V-groefje zetten op de naad/panelen aan kopse kant beetje afschuinen vóór de montage, of kast bekleden met heel dun laagje MDF. Ik vergeet vast nog wat.

Afronden is akoestisch gezien altijd gunstig, vooral voor de voorkant. Maar dan praat ik wel over flink afronden. En deze kast heeft al facetten.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 02 apr 2021, 13:10

peterl schreef:
Douwe84 schreef:Is de betaling niet te storneren? Ik vind je ook erg coulant namelijk.

Misschien wel maar ik maak het geld over op een onbekende rekening waar hij niets van krijgt, vervolgens stuurt hij mij materiaal waar hij geen geld voor heeft gekregen. We zijn dus beide het schip in gegaan, ik heb hier wel een goed gevoel bij en dat vind ik ook belangrijk.
De bank kon niets doen aan een buitenland rekening als je die zelf hebt overgemaakt alleen automatische overschrijving kan terug.
Er zijn ergere dingen in het leven denk ik.

daar gaat het uiteindelijk ook om :)

peterl

Berichtdoor peterl » za 03 apr 2021, 17:01

Ik ben aan het kijken naar de Jantzen spoelen maar nu heb ik dat ik af en toe andere weerstandswaarden tegenkom, bijv. 0,06mH 0,09ohm maar die kan ik dan alleen krijgen in een versie van 0,13ohm is het erg als de weerstand lager is, of kan deze juist beter hoger zijn, Dunner/dikker draad of moet die gewoon precies de juiste dikte hebben. dit zijn meestal luchtspoelen. Ik heb hier geen idee van.

er zitten ook weerstanden in van 0,01 ohm, die kom ik nergens tegen bij Jantzen?? Wat doe ik daar mee?

dre

Berichtdoor dre » za 03 apr 2021, 17:27

Echt heel precies hoeft het ook weer niet.
De inductie is belangrijker als de exacte impedantie.
Потому что это возможно!

timpert

Berichtdoor timpert » za 03 apr 2021, 18:10

Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren. Het is waarschijnlijk een truukje om in de simulator makkelijk een sectie van het filter uit te schakelen met de rechter muisknop, of om de serieweerstanden te tunen. Als je spoelen vindt die kwa serieweerstand een beetje in de buurt komt zit je goed. Kijk zeker ook even naar de spoelen die Intertechnik levert.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

timpert

Berichtdoor timpert » za 03 apr 2021, 19:35

peterl schreef:Dit is de ring, deze is 17,4 mm de frees 12 mm dus 2,7mm overmaat als ik het goed heb.

Zo'n frees heb ik ook gehad. Bij de mijne waren de kopieerring en de as van de machine niet precies concentrisch. Daar is mee te leven door de mal een klein beetje te verschuiven, maar check dat even voordat je je baffle voor het eggie infreest.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 03 apr 2021, 20:59

Heb er een ‘centreerdoorn’ bij. Dit is een kegelvormig hulpstuk dat je in je frees klemt waarna je de kopieerring uit kunt richten. Zit ‘ie altijd goed.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 03 apr 2021, 21:03

+1

peterl

Berichtdoor peterl » za 03 apr 2021, 22:00

Te laat, had de tweeters al gefreesd en ben wel tevreden hoe het is geworden, nu wachten op de midtoner, bas ook al gefreesd. Isolatie is ook onderweg dus volgende week kunnen we weer verder.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 04 apr 2021, 13:46

De weerstanden van 10 en 20w die gebruikt worden moeten dat metaalweerstanden (MOX) zijn of kan ik daar net zo goed allemaal draadgewonden weerstanden voor gebruiken?
En maakt het nog veel uit of je daar 2% of 5% weerstanden gebruik?

dre

Berichtdoor dre » zo 04 apr 2021, 14:09

In de signaalweg zou ik in ieder geval voor MOX of Superes gaan.
2% of 5% maakt niet uit.
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 04 apr 2021, 14:48

Lijkt me in ieder geval verstandig om ze bij Rumoh aan te schaffen.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/resistors/?p=1
Is een vertrouwde Nederlandse webshop waarvan de eigenaar (Rudy) ook forumlid is.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 05 apr 2021, 18:38

Er wordt in het verhaal op een bepaald moment gesproken om een weerstand aan te passen in 15/18 of 21 ohm, en daarmee haal je de lage tonen nog 1 dB naar boven. maar waar moet dan op gelet worden en hoe kom ik daar achter? Klopt het als ik zeg dat indien je de H-kern 15mH met 1,39 ohm gebruikt je dat zonder problemen kunt doen? hieronder staat de vertaling. Dit gaat dan volgens mij om R8.

Het niveau in de (boven) bas kan op verzoek worden gevarieerd via een variant van de 15 ohm weerstand. Een verhoging van de weerstandswaarde tot ongeveer 22 ohm lokt ongeveer 1 dB meer niveau uit de luidspreker. Een verkleining verlaagt het niveau. Je moet natuurlijk de totale impedantie in de gaten houden. De totale weerstand, die het resultaat is van de toevoeging van de spoelweerstand en de fysieke weerstand, mag niet minder zijn dan 5 ohm om een ​​veilige werking te garanderen. Gevoelige waarden voor de fysieke weerstand liggen tussen 10 ohm en 22 ohm, op voorwaarde dat de gespecificeerde spoel met 1,39 ohm wordt gebruikt. Er zijn geen speciale functies met de midrange-driver.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 06 apr 2021, 11:44

timpert schreef:Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren.

Ik denk dat dat ook geldt voor spoel L4. Die moet waarschijnlijk samen met de condensator een bipolaire elko simuleren. Die hebben bij oplopende frequenties ook een oplopende impedantie, bij foliecondensatoren is dat veel minder het geval.

Oh ja, je kunt de weerstand R8 inderdaad naar smaak aanpassen. Ik zou een 10Ω monteren (of nog wat lager). Die combinatie van spoel, condensator en weerstand strijkt de tweede impedantiepiek van de woofer vlak, zo kan het filter beter zijn werk doen en krijg je geen onbedoeld buitje bij 100Hz, zoals je kunt zien in de grafiek.
Mark Bakker

peterl

Berichtdoor peterl » di 06 apr 2021, 13:02

markbakk schreef:
timpert schreef:Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren.

Ik denk dat dat ook geldt voor spoel L4. Die moet waarschijnlijk samen met de condensator een bipolaire elko simuleren. Die hebben bij oplopende frequenties ook een oplopende impedantie, bij foliecondensatoren is dat veel minder het geval.

Oh ja, je kunt de weerstand R8 inderdaad naar smaak aanpassen. Ik zou een 10Ω monteren (of nog wat lager). Die combinatie van spoel, condensator en weerstand strijkt de tweede impedantiepiek van de woofer vlak, zo kan het filter beter zijn werk doen en krijg je geen onbedoeld buitje bij 100Hz, zoals je kunt zien in de grafiek.

De condensatoren C2, C5, C8 en C4 zijn alle Bi-polair, de rest is Cross-cap.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 06 apr 2021, 16:50

Dan kun je dat iniminiespoeltje met een gerust hart weglaten. En voor waarden onder de 10µF vind ik het prijsverschil tussen elko en folie (MKT bv) te verwaarlozen.
Mark Bakker

peterl

Berichtdoor peterl » za 10 apr 2021, 14:37

Vandaag de laatste hand gelegd aan de voorzijde van de kast, het frezen van de midtoner was wel lastig met zijn vorm. Maar is gelukt, de platen isolatie zitten ook in de kast sta alleen te wachten op de noppenplaat en de basotect plakisolatie voor de midtoner. En dan kan ik hem dichtlijmen.
Je kan zien dat ik bij de tweeter iets plamuur heb moeten gebruiken, er zat 1,5 mm speling in rondom. :evil:
Kwam omdat mijn frees niet in het midden zat, bij de midtoner heb ik daar gebruik van gemaakt, door eerst de ene kant te gebruiken en daarna de andere kant toen de speaker nog niet paste.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » za 10 apr 2021, 19:30

Lekker bezig!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”