Audax/Onken of Pro38 (15" drie-weg)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Stephan

Audax/Onken of Pro38 (15" drie-weg)

Berichtdoor Stephan » vr 19 feb 2021, 16:03

Hi!

Ik zou mezelf graag willen introduceren als nieuweling. Mijn naam is Stef en geniet al jaren van diverse soorten audio installaties. Een deel in zelfbouw en een deel in aangeschafte apparatuur. Ik ga al een paar jaartjes mee, uit traditie en gewoonte draai ik nog vinyl (als indicatie). Na een verhuizing naar Friesland en een bizarre verbouwing kom ik heel langzamerhand toe aan het bouwen van nieuwe luidsprekers. En ik hoop hier jullie steun en expertise te mogen lenen om mijn ideeën te toetsen aan realiteit en mogelijkheden en dit enigszins tot een goed einde te laten komen.
Voorop gesteld: het wordt geen HiEnd, daar heb ik de oren niet meer voor en mijn beurs is ook wat krap.
Aan de andere kant: gelukkig heb ik voor het grootste deel wel zo'n beetje alle ingrediënten op de plank liggen. Weliswaar ietwat bij elkaar geraapt, maar vroeger klonk die speaker heel best, denk aan een beschaafde PA/partyspeaker!
Wat moet het worden? Een drie-weg reflex luidspreker gebaseerd op Audax luidsprekers uit de jaren 80 (vorige eeuw) en een ontwerp van W.Kronke van een duits bedrijf 'Proraum' de Pro38. Hierop waren mijn vorige luidsprekers losjes gebaseerd. Gekocht in Duitsland, klonk in mijn oren behoorlijk pittig en prettig! Wat zat erin; een Audax 15 inch laag unit en 17cm midden luispreker en een slot-bullit van een bedrijf genaamd 'multi-cell'.
De kasten moesten lang geleden helaas uit elkaar en de onderdelen heb ik bewaard. De maatvoering ben ik helaas kwijtgeraakt. Dus ik moet het opnieuw uitdenken en ik heb twee keuzes.
Of, en dat is echt de meest logische, ik bouw (met een andere maatvoering) de Pro38 van Proraum weer na. Of ik ga uit van een heel bijzonder ontwerp van Audax, een zgn Onken -ene Mahul heeft dit ontwerp gedaan- reflex kast, (ook weer met een aangepast maatvoering).
Misschien is een nadere uitleg over die aangepaste maatvoeringen op zijn plaats. Ik heb wel plek, maar ook weer niet zoveel, ik wil de baffle-breedte gaan beperken tot de 15 incher, beide ontwerpen zijn breed en log. Hoewel die Audax/Onken wel heel bijzonder is. En de Pro38 vind ik spuug lelijk.
Er is nog een bijkomstigheid. De zaagplannen! Voor de Onken is dit een vrij complex ding, voor de Pro38 niet minder. En op het forum vond ik een zaagadres: 'opmaatzagen.nl'. En kom ik in de verleiding om het zaagplan aan deze firma uit te besteden.
Maar met deze zaken in het achterhoofd, dus breedte en simpelheid, wil ik op basis van OF Audax/Onken OF de Pro38 een nieuwe kast 'ontwerpen'.
En -als begin- is dit dus mijn hulpvraag.
Als ik uitga van de Pro38 moet ik dus uit de tekeningen (en als text staat de inhoud van de laagkast er al) de inhoud van de middenkast berekenen en die bij de inhoud van de laagkast voegen. Reflex opening herbereken en bouwen maar.
Maar als ik van de Audax/Onken uitga en de verhouding inhoud en reflex-openingen (meervoud) intakt wil houden met een baffle-breedte van die 15incher wordt ik een beetje nerveus.
De vraag (de rest was introductie): kun je theoretisch de Onken reflexopeningen bij elkaar voegen? Natuurlijk blijft de lengte van het reflex kanaal hetzelfde!
Ik hoop dat jullie hier iets van begrijpen en dat jullie me een beetje op de goede weg kunnen zetten. En, ja, misschien kan iemand me uitleggen hoe ik bijv een tekening van die Pro38 of de Audax/Onken kan uploaden. Dat wordt een iets tastbaarder.

~met heel vriendelijk groet, Stef uit Westhoek (en excuses voor de lap tekst)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Audax/Onken of Pro38 (15" drie-weg)

Berichtdoor Henkjan » vr 19 feb 2021, 16:13

Hoi Stef, welkom hier.

plaatjes, oftewel :foto:
hier wat uitleg: viewtopic.php?f=53&t=11189

Een van de redenen van de vele kleine poorten van een Onken is dat dit voor wat demping van de poort zorgt (meer luchtweerstand), dus hoe het uitpakt als je die poorten zo bij elkaar optelt is een beetje een gok. Maar een goede afstemming qua BR poort en kastgrootte is makkelijk te doen met een van de vele simulatie softwares die daar voor beschikbaar zijn
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 19 feb 2021, 16:17

Welkom Stef! Leuk dat je weer gaat bouwen, en het klinkt nu al als een heel leuk project :D

Stephan

Berichtdoor Stephan » vr 19 feb 2021, 16:54

Dank jullie voor de reactie!

Ik probeer alvast (dank HenkJan) wat beeldmateriaal te laten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Stephan

Berichtdoor Stephan » vr 19 feb 2021, 17:08

In principe (dacht ik) een redelijk bekend ontwerp. Als je tenminste googelt op Onken. Als ik samenvat wat HenkJan over de Onken reflexpoorten zegt: het samenvoegen van die poorten zal een verandering van luchtweerstand en dus demping veroorzaken. Ik begrijp dat en ik wist niet dat daarvoor in dat ontwerp gekozen was. Een Onken heeft een specifieke verhouding van de poortoppervlakte tot de oppervlakte van de basluidspreker, dat wist ik wel. Ik had gehoopt met een 'slot' poort met dezelfde lengte en oppervlakte het belangrijkste criterium van deze Onken te handhaven. Niet dus. Jammer. Maar als ik zo weer kijk is het ook wel een fantastische kast, het geeft mij een heel vertrouwd jaren 70/80 PA systeem gevoel. En daar ben ik wel gevoelig voor. Maar goed, als eenvoudig zaagplan naar de onlinezagerij weet ik niet of dit gaat werken.
Laatst gewijzigd door Stephan op vr 19 feb 2021, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Stephan

Berichtdoor Stephan » vr 19 feb 2021, 17:21

Hier zijn dan twee pagina's over de zgn Pro38. En zoals ik al zei vindt ik deze erg lelijk. Mijn oorspronkelijke luidspreker is hier losjes op gebaseerd geweest, de losse top/mid kast was geïntegreerd in de baskast (met vergroot volume, denk ik zo). En alle diffractie kanten waren 'recht getrokken'. Een recht-toe recht-aanne grote hoge luidspreker met de drie units recht boven elkaar geplaatst en de baffle afgemeten aan de basunit. Dat vond ik ook mooi.
Toen de oorspronkelijke kast weg moest heb ik de maatvoering genoteerd. Deze is helaas kwijt. En pas veel later vond ik het voorbeeld met deze speaker-units op het interne, als zijnde de Pro38.
En toen ook nog eens de Onken aanpak van Audax.
En daarna ging alles in de ijskast. Andere hobbies, hoge hypotheek, kortom: life gets in the way.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”