Electro-voice zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

capri essex

Electro-voice zelfbouw

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 19:44

Ik ben nieuw hier en geen idee of hier mensen zijn die mij kunnen/willen helpen.

Ik heb hier liggen:
2x EVM15B
2x EV1823M middriver met hoorn
4x EV T35 tweeter drivers.

Ik was aan het denken om de EVM15B in een TL-606 kast te plaatsen, en dan de 1823 mid en T35 high in een los kastje (of een extra gescheiden bovendeel op de TL606 te maken).

Ik heb ze eerst in een W-bin gehad (origineel EV Eliminator 1A), maar ik wil ze in de woonkamer gaan plaatsen en dan is een W-bin toch iets teveel van het goeie :lol:

Als versterker gebruik ik afhankelijk van mijn zin: Een crown Macrotech 1200, of 2x Dynacord Eminent 50W buizen monoversterker (Jaren '60, niet de "modernere" plastic versie, die is lelijk :lol: )

Hopelijk kan iemand mij een beetje de goeie richting op sturen, want ik vind de EV sound van de jaren 70/80 geweldig en wil ook in die buurt blijven.

Droom zou de electrovoice sentry 3 zijn, alleen een beetje te zeldzaam en daardoor te duur.

Shadow

Re: Electro-voice zelfbouw

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 20:17

Calpamos van http://www.humblehomemadehifi.com/archive.html
Al gezien?

Screenshot_20210214-201607_Drive.jpg

Humble Homemade Hifi_Calpamos (1).pdf

Misschien is dat een idee voor de richting?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 feb 2021, 20:26

hoi, welkom hier?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 20:28

Die evm15b is wel een flinke jongen, maar ik denk dat ie in een redelijke kast moet om echt laag te gaan?

Screenshot_20210214-202613_Chrome.jpg

Screenshot_20210214-202543_Chrome.jpg

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 20:30

In die richting zit ik inderdaad te denken, het is wel echter een 2 weg en ik ga toch echt voor 3 weg (2 weg mist gewoon midden, dan koop ik wel moderne meuk, sorry geen liefhebber van de moderne speaker systeem. Zelfs B&W 2 weg speakers weer retour gestuurd omdat het niet klinkt)

Subbassen wil ik ook niet, de evm15B gaat vanaf een 40hz grofweg tot 3500hz, de middriver EV1823M heeft ook een heel groot bereik. De T35 komen maar tot maximaal 16Khz in het gunstigste geval, maar klinken gewoon geweldig. De T35 is de Klipsch K77.

Ik heb wel wat foto's maar die zijn moeilijk te plaatsen hier, moet ik waarschijnlijk eerst ergens uploaden en dan doorlinken naar hier??

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 20:33

Ik heb de 2e serie EVM15B, dat is de 200Watt uitvoering. Eerst was het 100, toen 200 en de proline is 400. Echter allemaal dezelfde spoel.

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 20:41

De EVM15B

20210131-144322.jpg

De 1823

20210131-145400.jpg

De T35

20210131-145407.jpg

niet de beste foto's maar duidelijk genoeg denk ik.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 20:49

capri essex schreef:In die richting zit ik inderdaad te denken, het is wel echter een 2 weg en ik ga toch echt voor 3 weg (2 weg mist gewoon midden, dan koop ik wel moderne meuk, sorry geen liefhebber van de moderne speaker systeem. Zelfs B&W 2 weg speakers weer retour gestuurd omdat het niet klinkt)

Subbassen wil ik ook niet, de evm15B gaat vanaf een 40hz grofweg tot 3500hz, de middriver EV1823M heeft ook een heel groot bereik. De T35 komen maar tot maximaal 16Khz in het gunstigste geval, maar klinken gewoon geweldig. De T35 is de Klipsch K77.

Ik heb wel wat foto's maar die zijn moeilijk te plaatsen hier, moet ik waarschijnlijk eerst ergens uploaden en dan doorlinken naar hier??

Foto's kun je gewoon uploaden hier, graag zelfs want anders staat je topic binnen de kortste keren vol met dooie links, kijk onderin je invoerveld naast opties, daar zie je een tabje 'bijlagen' en daar kun je je gang gaan.

Met de frequentie bereiken die je nu op geeft ga je in ieder geval niet iets naar mijn smaak bouwen; een 15" tot 3500Hz laten doorlopen is onzin.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 14 feb 2021, 20:54

Heb je die eliminator kasten nog? In originele conditie best vraag naar.

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 21:12

De eliminator kasten heb ik nog, nog niet plannen om de lege kasten te verkopen. Zijn origineel EV zwitserland. De 15" laten doorlopen tot 3500 ga ik niet echt doen, maar je moet ze voor de gein eens als gitaarspeaker gebruiken, dan gaat perfect. De evm15L is zelfs bedoeld voor gitaar. De evm15B voor meerdere doeleinden. Je kan deze 15" wel echt niet vergelijken met een hifi 15", deze hebben een compleet andere karakteristiek.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 22:10

Dat klopt, maar je die kleuring zit in de opname al, die wil je in je weergevers toch niet nog eens?

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 22:24

Ik weet niet of je ooit EV speakers in een woonkamer hebt gehoord, en dan bedoel ik wel de 3 weg systemen. Bv de 15.3 met vmr of andere oudere types, de sentry 3 is helemaal geweldig. Maar die hebben een veel rijker en muzikaler middengebied dan andere speakers.

Mijn persoonlijke smaak: Bose is bagger, schel en smerig laag.
B&W 2 weg, zelfde rommel als bose,
B&W 3 weg zuilen klinken behoorlijk goed, mooi midden gebied, strakke bassen en helder hoog.

Ik heb een hekel aan sub bassen, dit is alleen meer smerig flubberig laag, te overdreven.

Daarom ook de crown macrotech ivm de zeer hoge dempingsfactor.

Moderne speakers is niet mijn smaak en komt dus ook niet in huis. Meerdere geprobeerd maar allemaal retour.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 22:27

Het is niet mijn probleem dat jij de wereld van luidsprekers ingedeeld hebt in Bose, B&W en jouw geweldige EV’s. Als je hier om hulp vraagt en je krijgt wat tips, doe er mee wat je wilt. Als je mij wil vertellen dat mijn wereld ook uit Bose, B&W en jouw geweldige EV’s zou moeten bestaan, dan heb ik nieuws voor je.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 feb 2021, 22:30

wat Joram misschien bedoelt, is dat de vraagstelling niet helemaal helder is...
wil je zo dicht mogelijk tegen een bestaand EV product aan blijven?
of zoek je advies/hulp bij het helemaal zelf ontwikkelen van een 3weg met deze units?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 22:58

Ik wil zo dicht mogelijk bij een originele ev sound blijven. Ik had gehoopt dat hier misschien wat ev kennis is.

Wat betreft bose, b&w en noem maar op, ja er is veel meer. Ik gebruikte deze bewust om mijn smaak een beetje aan te geven. Aangezien bose toch wel een specifieke sound heeft en door veel mensen bekend is (goed of slecht is ieder zijn eigen mening). EV in hifi is relatief onbekend, aangezien ze meestal PA zijn.

Ik hoopte ook meer op tips voor het verwerken van de mids en tops icm met de TL606 van EV. De TL is namelijk een flink stuk kleiner dan een W bin en daardoor beter plaatsbaar in de woonkamer. En hopelijk ook minder reflectie gevoelig. De passiefe filters van de eliminator wil ik gaan gebruiken, aangezien ik ook de speakers ervan ga gebruiken, echter in een andere kast wilt plaatsen (bv Thiele)

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 feb 2021, 23:19

Je zult waarschijnlijk niet wegkomen met dezelfde filters als je totaal andere kasten gaat maken, net zoals je dan dus ook geen typische EV/pa sound meer hebt.

capri essex

Berichtdoor capri essex » zo 14 feb 2021, 23:36

De W bin klinkt niet in huis, daarom een bassreflex kast. Daarom noem ik ook de TL606, aangezien deze van EV is en met dezelfde speaker is uitgevoerd (dan heb ik dus een kast die goed zou moeten klinken). Echter deze kast is alleen als bass gebruikt (geen sub). Hier wil ik dus de hoorns bij plaatsen. Het voordeel van de hoorns is dat deze geen kast nodig hebben, alleen voor het mooie. Ik hoop dus dat iemand mij kan zeggen hoever naar voren/achter de drivers moeten zitten om geen verschuivingen te krijgen. Ook filter waardes/componenten en bij welke frequentie het kantelpunt het beste kan liggen. Ik wil het liefste geen pa sound maar de hifi kant van ev benaderen. De sentry 3 gebruikt ook de 1823 mid, en voor tweeter de ST350 dit is de evolutie van de T35 (gaat hoger dan 16Khz, wat voor mij niks uitmaakt aangezien ik dat toch niet meer kan horen). De bass van de sentry is het probleem die is niet te vinden. De 15.3 is ook mooi, deze gebruikt weer wel de evm15b maar andere mid driver. Het zal allemaal een beetje een gok blijven. Als het niks wordt gaat het terug de w bin in en weer de opslag in of verkoop.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 15 feb 2021, 0:01

Het is nu een beetje lastig qua luisterdagen, maar ik zou je graag uitnodigen er eens een aantal bij te wonen als dat weer mogelijk is. Ze hebben mij door de loop der jaren altijd weer nieuwe inzichten gegeven. Soms heb je iets gebouwd en denk je dat dat thuis redelijk klinkt en dan wordt je daar in een andere omgeving even van wakker geschud. En andersom ben je soms na zo'n dag nóg blijer met wat je gebouwd had, of had je niks mee en zie je dingen die je dan ook wil. Ik heb wel eens een set hoorns meegenomen met een 8" Beyma driver die ik thuis wel lekker vond klinken met rustige muziek - maar die nergens naar klonken met iets wat sneller ging dan Norah Jones. Daar heb ik 's avonds gelijk de drivers uitgeschroefd en de kasten in de kar gegooid.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 15 feb 2021, 1:22

Ik heb zelf wel wat ervaring met L-Acoustics en daarvan is dat de voicing juist een lift heeft in het laag en de rest redelijk recht is,
Ik kan me voorstellen dat dit ook het geluid is wat jij zoekt.
Een dergelijk systeem heeft ook een goede dsp nodig om goed te klinken.
En dat lijkt me dan ook voor jou wens een goede oplossing.
Je kunt dan bvb een Linea’s 88C Series versterker gebruiken om de boel aan te sturen en te filteren.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 15 feb 2021, 8:50

capri essex schreef:Ik hoopte ook meer op tips voor het verwerken van de mids en tops icm met de TL606 van EV.

De beste tip (denk ik dan) is om een meetmicrofoon aan te schaffen en dmv metingen meer kennis op doen van het gedrag van de units, het optimaliseren van de scheidingsfilters etc etc. Met name een (echt goed) 3-weg systeem bouwen is geen eenvoudige klus. Overigens kun je dan aan jezelf bewijzen dat je ook prima een 2-weg kan bouwen met een uitstekend mid, als je die behoefte ooit voelt opkomen ;-). Je kan het dan nog meten ook :rock:

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”