Optimaliseren sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lexveen

Re: Optimaliseren sub

Berichtdoor Lexveen » za 13 feb 2021, 10:55

Als ik kijk naar genoemde Dayton, dan loopt deze tot 1000Hz vrij vlak. De driver die op dit moment het volgende deel van het spectrum afdekt is een Morel MDM55. Die loopt vlak van 400-6000Hz. Daarboven zit nog een dometweeter voor het deel to 20k. Sub en midden/hoog worden elk gestuurd door een separaat versterkerkanaal, gescheiden door een Crossover (Behringer CX2310). Kun je die twee niet op elkaar laten aansluiten ergens tussen 400 en 500Hz? Ik heb een Dayton DSP-LF om de sub af te stemmen op de omgeving en kast.
Heb vanochtend zitten rekenen en kan de subs in een 80 liter kast kwijt. De sub hoeven daarbij niet in de bodem, maar kunnen in het front. Er zou dan voor elk stereokanaal een direct firing sub beschikbaar zijn, waarmee je het probleem dat je boven de 100Hz geen lokatie zou hebben kunt vermijden.
Gaat deze setup ergens fout?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 13 feb 2021, 11:11

Ja
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » za 13 feb 2021, 12:02

Met een downfiring sub die tot 500 Hz loopt gaat het inderdaad niet goed. Ik heb vanochtend zitten rekenen en kan twee boxen kwijt van 80 liter. Er staan nl al twee boxen van dat formaat, maar die vervang ik door wat nieuws. Door elk stereokanaal een eigen sub te geven is volgens mij het probleem met het lokaliseren boven 100Hz ondervangen. Voor het afstemmen van het laag heb ik een Dayton DSP-LF.

De Dayton subs RSS390HF4 lopen volgens de spec recht tot 1000 Hz. Daarboven heb ik een Morel MDM55 en die loopt recht van 400-6000Hz. Daarboven zit nog een dometweeter, maar die is voor dit vraagstuk niet interessant. Sub en midden/hoog hebben een eigen versterkerkanaal (750W RMS). Als crossover gebruik ik een Behringer CX2310. Kan ik laag en midden niet laten aansluiten door de crossover tussen 400 en 500Hz te zetten?

Als ik het op deze manier zou samenstellen, What could possibly go wrong here?

RSS390HF4.pdf

Midrange MDM55.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 13 feb 2021, 12:17

Nee, met een sub zoals jij gebruikt kan wel, je maakt dan een fullrange 3-weg. Maar 15"over laten gaan naar een dome mid is wel een grote stap. Dit zou dan rond 500hz moeten, voor beide een uiterste denk ik. 15" kan wel hoog, maar je hebt ook nog te maken met bundeling. Een geschikte midwoofer er tussen zou mooi zijn, of zelfs een waveguide bij de Morel. Klang+Ton heeft er wel een 3-weg mee gemaakt, maar dan met een kleine woofer. DYNAUDIO doet er een midwoofer tussen. Transistor ook.

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » za 13 feb 2021, 13:26

Ik onderken dat het nét aansluit, maar een extra woofer kan ik niet kwijt. Ik wil die nl niet in één ruimte met de sub en met een “eigen” ruimte wordt het geheel te groot. Met die morel kan ik niet naar beneden. Ik zal kijken of er een mid is die wat lager gaat.

dre

Berichtdoor dre » zo 14 feb 2021, 9:15

Een ripole sub kan ook een mooie en compacte optie zijn toch?
Потому что это возможно!

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 14 feb 2021, 10:22

Als je je nou eens oriënteert op vier kleinere (betaalbare) woofers, twee ervan gebruikt voor een mooie drieweg en de andere twee als aparte subs? Je gaf zelf al aan dat je met die ene Dynaudio te veel (slecht) laag had, in mijn ervaring heb je vrijwel altijd genoeg aan 4 x 8 inch woofers met een beetje lange slag. Dan zijn kasten van zo’n 40 liter BR groot zat, of, als je actief gaat en met laagcorrectie (Linkwitz transform) wilt werken, kan het allemaal nog veel kleiner. Voorbeelden zat op dit forum.
Mark Bakker

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » zo 14 feb 2021, 16:18

dre schreef:Een ripole sub kan ook een mooie en compacte optie zijn toch?

Wat is een “ripole” sub?

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » zo 14 feb 2021, 16:26

markbakk schreef:Als je je nou eens oriënteert op vier kleinere (betaalbare) woofers, twee ervan gebruikt voor een mooie drieweg en de andere twee als aparte subs?

Door eerdere adviezen zit ik op dat spoor. Zoals ik al schreef, de twee bestaande boxen die nu >200Hz afdekken wil ik vervangen door exemplaren met een (sub)woofer die voldoende laag gaat. Daarbij denk ik aan Dayton UM12-22 of 15-22. Alleen jammer dat die nergens te krijgen zijn...
Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, kan ik er een derde subwoofer aan toevoegen met bv een UM18-22. Ik heb een plek in de woonkamer voor een derde sub, mits niet groter dan 80-90 liter. Ik heb ook daar nog een 500W plaatversterker voor liggen. De UM18-22 is op dit moment ook niet leverbaar trouwens....

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 14 feb 2021, 16:35

Als je optimale kwaliteit in je laag wilt zul je meerdere subwoofers moeten gebruiken en tussen 80 en 120 Hz een crossover naar je main speakers moeten leggen. Dat betekent overigens ook dat je moet nadenken over het high pass gedrag van je main speakers. Die zullen in ieder geval gesloten moeten zijn.

Wil je diep laag uit relatief compacte kastjes dan kun je bijvoorbeeld de Dayton RSS210HO-8 of een van z'n grotere broertjes overwegen. CSS SDX 10/12 zijn ook zeer goed. Die 8" Dayton kun je al prima inzetten in 5 - 10 liter mits je het diepe laag wat kunt boosten met je versterker. De grotere drivers doen het al vanaf ca 25 liter.

E.e.a. wel afhankelijk van hoe laag je wilt en hoe hard je luistert. In dergelijk kleine kastjes neemt de vervorming bij grote uitslagen wel toe.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 feb 2021, 17:43

Lexveen schreef:
dre schreef:Een ripole sub kan ook een mooie en compacte optie zijn toch?

Wat is een “ripole” sub?

zeg maar een soort opgevouwen dipool
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 14 feb 2021, 22:27

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar 30w100 zijn hele mooie woofers, ik zou ze niet als pure sub toepassen (zijn eigenlijk geen sub woofers), maar als laagweergever tussen om en nabij 30-300 hz. Ms zo'n klassiek Dynaudio ontwerp bekijken uit de tijd dat ze nog speakers voor de zelfbouwmarkt leverden, bv s de Axis 5. (nu zou je die natuurlijk nn met andere mid/hoog units moeten bouwen. 5 weg is ook wat overdreven)
axis5_zpsxl337xvb.jpg

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » ma 15 feb 2021, 6:16

Ik heb net op de site van Dynaudio gekeken en ze blijken op dit moment professionele subs aan te bieden in zeer kleine behuizingen. Bv de 18S. Die heeft twee 9” drivers in 25 liter zitten. Dat is slechts een fractie meer dan één 12” aan conusoppervlak. Met een 500W versterker met een DSP produceert die 110db in een spectrum vanaf 16Hz op -3db op 16 Hz. Ik had de Dynaudio’s te koop gezet, maar ga ze een tweede kans geven....

dre

Berichtdoor dre » ma 15 feb 2021, 18:19

Fantastisch dat je er mee door gaat! :goedzo:
Потому что это возможно!

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » di 16 feb 2021, 7:39

Opgeven is niet mijn sterkste kant :wink:
Ik ben aan de slag geweest met Winlsd. Ik worstel echter met de beperkte conusuitslag. De lineaire uitslag is 8mm, de maximale 28mm. Als ik die 8mm respecteer, dan blijft de SPL bij 20Hz beperkt. Als ik meer uitslag zou toestaan wordt het wel beter, maar weet ik niet hoeveel vervorming er ontstaat.
Tot nu toe heb ik met een gesloten box van 35 liter en de maximale thermische belastbaarheid van de 30W100 (450W) en met de nodige DSP-filters, een vlak vlak redelijk verloop op 100db kunnen simuleren van 30-500Hz. Bij 20 Hz zit ik op -6 db tov de hoogste SPL. Met twee stuks mag je daar nog 6db bij optellen. Dat ik het bereik tot 500Hz laat doorlopen doe ik omdat de mid-driver (Morel MDM55) pas bruikbaar is vanaf 400Hz en ik geen ruimte heb om het op te knippen in een 4-way.
Maar ik puzzel nog even door.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 16 feb 2021, 8:21

Als je de weergave onder de 30 of 25Hz gaat beperken met een lowpass dan zul je zien dat de uitslag binnen de perken blijft.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 16 feb 2021, 10:49

:foto:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » di 16 feb 2021, 11:27

Leuke bezigheid dat klooien met winlsd :yeah:
Ik heb een losse 70 liter sub doorgerekend met een Dayton UM18-22 en de twee 40 liter boxen met de Dynaudio’s als woofer. Gecorrigeerd met twee Dayton DSP-LF’s.
Daarmee kan ik een vlak verloop creëren op max 110db ter plaatse van de luisterpositie binnen 3db tussen 17 en 600 Hz. Daarboven nemen de al genoemde Morels en tweeters de rest voor hun rekening.
Nmm is het dan wel voldoende.
Het enige probleem is dat de UM18-22 voorlopig niet leverbaar is, maar dan train ik mijn geduld maar even.
Boxen.docx

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 16 feb 2021, 12:39

Maar zo hoog door laten lopen is het geen sub meer maar een 3 weg systeem en zijn ze het best op hun plek onder de mids lijkt me toch?

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 16 feb 2021, 12:47

Klopt. Een subwoofer kun je absoluut niet hoger crossen dan 80 tot 120 Hz.

Wil je dat wel dan moet je inderdaad een wall-mounted woofer zoals Lyngdorf maken maar dat brengt een heel aantal andere moeilijkheden met zich mee. Time alignment met je fronts moet exact kloppen, de crossover moet exact kloppen, de subwoofer moet tegen de wand staan en zéér ondiep zijn (ordegrootte 10 cm, mogelijk minder) ivm de reflectie van die wand. En zelfs dan houd je mogelijk nog problemen over met lobing in het verticale vlak omdat je subwoofer op de vloer staat en je mid op ca een meter zit en de golflengtes vrij kort worden rond 500 Hz.

Daarnaast moet de onderlinge positie van woofer en mid absoluut niet wijzigen en is ook off-axis het resultaat waarschijnlijk minder goed, zeker als de subwoofer zich achter de mid/hoogsectie bevindt en de mid/hoogsectie een elektronische delay nodig heeft voor time alignment. Die time alignment is immers maar voor één plek in de ruimte correct en de golflengte is vrij kort.

500 Hz is dan echt extreem hoog, 300 zou al bijzonder lastig zijn. Als je niet precies weet wat je doet is de kans op een goed resultaat nihil.

Of je plaatst, zoals shadow al aangaf, de woofer zo dicht mogelijk onder de mid om deze problemen te voorkomen. Maar dan is het geen subwoofer meer natuurlijk.

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » di 16 feb 2021, 13:19

Dat doe ik dus ook.
De UM18-22 heeft een 4e orde lowpass op 50Hz, de beide Dynaudio’s, die ik niet als sub maar als woofer/low mid benut, staan op een 4e orde highpass op 120Hz. De exacte afregeling moet in de praktijk. Daar heb ik een spectrum analyser voor, maar het gehoor is bepalend. De Dynaudio’s worden aan de bovenzijde begrensd met een 4e orde lowpass. Die heb ik nu nog staan op 800Hz, maar dat moet ik nog aanpassen op de Morels MDM55 die daarop aansluiten. Wellicht kan de crossover tussen Dynaudio’s en Morel uiteindelijk op 400-500Hz.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 16 feb 2021, 13:50

Ik volg het nog steeds niet helemaal. Een subwoofer met low pass op 50 Hz en midwoofers met high pass op 120 Hz? En het gebied daar tussen?

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 16 feb 2021, 14:24

Ik denk dat het gaat over een sub met Dayton's 18" en twee meerwegsystemen met als woofer de 30W100 als 'satellieten'. @Lexveen, is blijven hangen dat één sub nooit wat gaat worden in een normale huiskamer?
Mark Bakker

Lexveen

Berichtdoor Lexveen » di 16 feb 2021, 16:09

Voor het idee zie de eerder bijvoegde grafiek. Ik heb de overgang nogmaals bekeken. Die twee liggen inderdaad te ver uit elkaar. Ik heb het gewijzigd in een lowpass voor de UM18-22 op 70 hz met een 4e orde filter. De Dynaudios heb ik op een 100Hz highpass gezet, eveneens met een 4e orde filter. Dat leidt tot een crossover op 80 Hz.

Dat van die ene sub is zeker blijven hangen. Dat hangen geldt ook voor mij als ik twee van die dingen in de woonkamer wil zetten.... :D :D
Ik denk dat 112 db ter plaatse van mijn zitplaats wel voldoende is.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 17 feb 2021, 15:34

Lexveen schreef:Dat hangen geldt ook voor mij als ik twee van die dingen in de woonkamer wil zetten.... :D :D
Ik denk dat 112 db ter plaatse van mijn zitplaats wel voldoende is.

Je maakt ze ook veel te groot. En het gaat niet om 112 dB op de luisterplaats, het gaat erom dat je pieken en dalen van tot wel 20dB gaat krijgen. Net waarom je bent afgeknapt op je vorige sub. 112dB is trouwens best hard voor de buren :lol:
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”