Buurman knop...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Joeps

Buurman knop...

Berichtdoor Joeps » zo 07 feb 2021, 14:24

Ik heb net het volume van mijn zelfbouwspeakers vergroot van 52 naar 75 liter om tot de 36 Hertz te komen. Voorheen 48 Hertz.
Dat is best wel goed gelukt....(zie bericht van mijn buurman hieronder) :hide:

Hey Joep, do you mind keeping the subs at reasonable volume? At the moment I feel it through my couch, they're loud of enough to feel eardrum pressure in the rest of the house and downstairs the rail at the staircase and at the entrance the stairs rail and door frames are rattling. It's only when there's deep bass though, I'd guess under 50hz (bass drum and something that sounds like these cinema trailer boat horns).

Mijn huis is uit 1905, met houten vloeren, dus ja.... Dan kun je wachten op dit gezeik... ](*,)

Nou zit ik er aan te denken om van de nood een deugd te maken, en een "buurman knop" te gaan ontwikkelen.
Dit kan misschien relatief simpel door een extra schakelbaar filter voor de subs te zetten.
Maar ik dacht eigenlijk dit mechanisch op te lossen.
Mijn kasten bestaan oorspronkelijk uit 2 afzonderlijke kasten van 52 en 24 liter. Ik heb 2 grote gaten in het tussenschot geboord zodat ik 1 grote kast van 75 liter gecreëerd heb. Daarna kleine afgesloten 9 liter kast aan bovenzijde gemaakt voor Middentoner.
Nou dacht ik een traploos verstelbare klep in dat tussenschot te bouwen die ik op afstand kan bedienen.
Dus bij feestjes open, en bij normale dagen veilig dicht.

Jullie misschien ingevingen of ideeën wat voor een klep ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Dacht een beetje in de airco wereld te gaan zoeken...

Wordt vervolgt..

IMG_20210115_220116_802.jpg

contructie speakers.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ouwebok

Re: Buurman knop...

Berichtdoor Ouwebok » zo 07 feb 2021, 14:30

Dit is meer een prop dan een knop, maar heb je gedacht aan het dichtproppen van je basreflex poorten wanneer de buurman thuis is?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 feb 2021, 14:34

Zou goed ontkoppelen van de vloer kunnen helpen ?
Ik denk aan iets van een goede set spikes met eventueel een hardstenen plaat eronder.
Misschien zit ik er helemaal naast, dus de disclaimer is bij deze geplaatst.

En anders je filters aanpassen met een inschakelbare hoog-doorlaat ertussen.

dre

Berichtdoor dre » zo 07 feb 2021, 14:35

Begin eens met een paar hardstenen platen onder je speakers.

Prima tip ray! :lol:
Потому что это возможно!

richard

Berichtdoor richard » zo 07 feb 2021, 15:02

ray5150 schreef:Zou goed ontkoppelen van de vloer kunnen helpen ?
Ik denk aan iets van een goede set spikes met eventueel een hardstenen plaat eronder...
Spikes koppelen juist. Zacht flexibel rubber ontkoppelt beter.
Massa is ook goed, de natuurstenen platen op een dikke laag vilt of schuimrubber.
Genoeg is beter.

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 07 feb 2021, 15:10

Bij een vriend van mij, ook met houten vloer, hield het geplas op na het plaatsen
van de bekende sorbothane pads.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 07 feb 2021, 15:13

Ik heb onder mijn C1's Sonic damping feet via Jeroen van Daudio.
Kost niet de wereld en ontkoppelt goed.

downloads.jpg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 feb 2021, 15:14

Dat klinkt duur. met een hardplastic ijsblokjes vorm en een koker siliconenkit kun je ook een heel eind komen.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 07 feb 2021, 15:19

Maar goed, is het niet eerst zinvol on te bepalen of het contactgeluid is of dat Joep nu zijn golf precies op de buurman heeft afgestemd?

dre

Berichtdoor dre » zo 07 feb 2021, 15:20

Even een dikke plaat hout er onder en je weet het.
Потому что это возможно!

richard

Berichtdoor richard » zo 07 feb 2021, 16:20

erik1977 schreef:Maar goed, is het niet eerst zinvol on te bepalen of het contactgeluid is of dat Joep nu zijn golf precies op de buurman heeft afgestemd?
Dat is wel handig ja.
Genoeg is beter.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 07 feb 2021, 17:40

Nog een manier om te kijken of contactgeluid de oorzaak is, is door de luidsprekers met hun achterwanden tegen elkaar aan klemmen. Als je ze zo neerzet, zijn de trillingen die ze doorgeven tegengesteld en heffen ze elkaar bijna op. Vervolgens luisteren bij de buurman.

Mocht het contactgeluid zijn wat vooral door komt, dan kan je impulsgecompenseerde subwoofers bouwen, want die geven nauwelijks trillingen door via de vloer. Een andere optie is om een bass shaker in de kast monteren die tegengestelde trillingen geeft, zoals Sunfire doet in de SubRosa (StillBase).

Joeps

Berichtdoor Joeps » zo 07 feb 2021, 18:49

Ouwebok schreef:Dit is meer een prop dan een knop, maar heb je gedacht aan het dichtproppen van je basreflex poorten wanneer de buurman thuis is?

Al geprobeerd, maakt niks uit helaas

Joeps

Berichtdoor Joeps » zo 07 feb 2021, 19:01

erik1977 schreef:Maar goed, is het niet eerst zinvol on te bepalen of het contactgeluid is of dat Joep nu zijn golf precies op de buurman heeft afgestemd?

dank allemaal voor het meedenken...

Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat ik nog moet experimenteren met plaatsing, stenen plaat en siliconen etc.
Ze staan nu op vilt, maar dat maakt volgens mij geen meter uit.

Wat me vooral opvalt is dat de basgolf in sommige delen van mijn huiskamer heel goed te voelen is, en op sommige plekken bijna niks.
Ik had gehoopt dat dat verschijnsel minder zou zijn met de toevoeging van basreflex poorten, maar nee...

Ik ga ze morgen in het verlengde van de kamer plaatsen, 2 stenen eronder met rubbers, en dan veel testen.
Die klep waar ik het over had leek me wel een leuk experiment, omdat ik zelf ook niet altijd zit te wachten op die basgolf onder de 40 hertz. #-o

Zijn er simpele passieve filters die van 50 t/m 20 hertz filteren? Lijkt me niet makkelijk...
De suggestie van chocomel is ook interessant.
Alleen voelt zo'n bass shaker een beetje krom: ik heb natuurlijk niet voor niets 4 leuke subs in die kasten geschroefd, en dan ga ik die fijne lage frequenties weer elimineren... :think:
Dan had ik beter bookshelf speakertjes kunnen bouwen... :wink:
Laatst gewijzigd door Joeps op zo 07 feb 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 07 feb 2021, 19:07

Ja die zijn er.
https://www.akoestiekwinkel.nl/audio-de ... a-12-stuks
en deze misschien voor wat zwaardere speakers.
https://www.akoestiekwinkel.nl/unidempe ... -set-van-4
Het is de combinatie van het gewicht van je speaker en de mate waarin het meteriaal ontkoppeld.
Deze zijn speciaal op de 50Hz en gebruik ik ook onder de warmtepomp droger werkt prima

richard

Berichtdoor richard » zo 07 feb 2021, 22:59

Dat je in het ene deel van de kamer meer bas hoort dan in het andere heeft met staande golven te maken; knopen en buiken.

Jouw buurman ervaart dat ook en dergelijke resonanties kunnen het woonplezier behoorlijk bederven (en daarmee de relatie met de buurman).

Betrek hem in ieder geval bij je zoektocht naar een acceptabele oplossing.
Genoeg is beter.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 08 feb 2021, 0:20

Als ik naar mijn eigenhuis kijk dan valt op dat met name de 50Hz erg makkelijk door de muren en vloeren gaat.
Ontkoppelen was daarbij het toverwoord.
En als je daarbij ook bij de buurman kan meten dan is dat verstandig om te doen.
Het geeft voor hem aan dat je serieus mijt zijn klacht bezig bent.
bij mij heb ik met een app op de telefoon duidelijk kunnen laten zien wat de impact was en dat maakt het verhaal beter zichtbaar.

Joeps

Berichtdoor Joeps » ma 08 feb 2021, 11:08

Kappa7 schreef:Als ik naar mijn eigenhuis kijk dan valt op dat met name de 50Hz erg makkelijk door de muren en vloeren gaat.
Ontkoppelen was daarbij het toverwoord.
En als je daarbij ook bij de buurman kan meten dan is dat verstandig om te doen.
Het geeft voor hem aan dat je serieus mijt zijn klacht bezig bent.
bij mij heb ik met een app op de telefoon duidelijk kunnen laten zien wat de impact was en dat maakt het verhaal beter zichtbaar.

Ik heb veel begrip getoond bij mijn buurman, want ik weet hoe irritant het kan zijn die lage frequenties.
Hij stelde gister al voor om zelf te komen luisteren, dus dat ga ik zeker even doen.
welke app heb jij gebruikt?? er zijn er vele namelijk...

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 08 feb 2021, 11:56

Joeps schreef:De suggestie van chocomel is ook interessant.
Alleen voelt zo'n bass shaker een beetje krom: ik heb natuurlijk niet voor niets 4 leuke subs in die kasten geschroefd, en dan ga ik die fijne lage frequenties weer elimineren... :think:
Dan had ik beter bookshelf speakertjes kunnen bouwen... :wink:

Alleen het contactgeluid hef je op, het geluid dat jij hoort verandert niet.
Zo'n bass shaker vereist over het algemeen wel een apart versterkerkanaal met aparte filtering.

Joeps

Berichtdoor Joeps » ma 08 feb 2021, 17:41

Vandaag geheel van restmaterialen die ik nog had liggen dempingsvoeten gemaakt.
Je moet wat als je verslaafd bent aan muziek, geen ruzie met de buurman wilt, en ongeduldig van aard bent ... :yeah:

3 tegels met daartussen dempingsmateriaal geplaatst. (ja ik weet 't...hardstenen plaat van 100mm dik is uiteraard beter... 8-[
Ik heb ook gelijk het tussenschot weer dichtgeschroefd, dus nu een volume van 52 liter ipv 75 zodat ik weer rond de 46 Hertz zit ipv 36..
Ze wegen 52 kilo per stuk, maar staan zo best stabiel. Wel m'n rug op z'n sodemieter gegeven... ](*,)

En ik heb ze nu in het verlengde van de kamer geplaatst, echt een wereld van verschil. Basgolf lijkt nu veel beter verdeeld over de kamer.

En nu de grote test met de buurman nog... #-o

IMG_20210208_170618.jpg

IMG_20210208_170545.jpg

IMG_20210208_124757.jpg

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 08 feb 2021, 21:44

Goed bezig als je de trapleuning van de buren laat ramelen! Respect! Niets meer aan doen.

Ik ben bang dat ik daar tzt ook mee te maken krijg met mijn ATS-4HE’s. Maar daar heb ik al een oplossing voor. De Hypex plate amps voor de woofers hebben een presetknop voor drie standen. Even aantal db demping aanpassen en klaar. Preset 1 “buurman thuis, ff beetje dimmen” en preset 2 “buurman niet thuis, knallen met die konussen”. Hou je preset 3 over voor “buurman niet thuis, kijken of ik die trapleuning echt van de muur krijg”. Precies de buurman-knop die je beschrijft. Is dat geen optie? Gelijk paar aparte klasse-d’s voor je woofers. Laten ze daar nou juist perfect voor zijn.....

Scanspeakman
Laatst gewijzigd door scanspeakman op di 09 feb 2021, 3:47, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » ma 08 feb 2021, 21:59

Betonnen stoeptegels hebben ook lekker massa, zeker de 40x60 cm. Moet je wel wachten tot het weer gaat dooien.
Genoeg is beter.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 08 feb 2021, 22:19

richard schreef:Betonnen stoeptegels hebben ook lekker massa, zeker de 40x60 cm. Moet je wel wachten tot het weer gaat dooien.

Je kan ze inmiddels bestellen en na 4 uur wachten afhalen... :?

Joeps

Berichtdoor Joeps » di 09 feb 2021, 6:17

richard schreef:Betonnen stoeptegels hebben ook lekker massa, zeker de 40x60 cm. Moet je wel wachten tot het weer gaat dooien.

Ja, heel goed plan Richard. Met klinkers eronder schijnen ze ook fantastisch te klinken.
Ik zing graag in de badkamer.. Vandaar mijn huidige keuze
Mijn droom is high end dakterras tegels...
Laatst gewijzigd door Joeps op di 09 feb 2021, 16:54, 5 keer totaal gewijzigd.

Joeps

Berichtdoor Joeps » di 09 feb 2021, 6:33

scanspeakman schreef:Goed bezig als je de trapleuning van de buren laat ramelen! Respect! Niets meer aan doen.

Ik ben bang dat ik daar tzt ook mee te maken krijg met mijn ATS-4HE’s. Maar daar heb ik al een oplossing voor. De Hypex plate amps voor de woofers hebben een presetknop voor drie standen. Even aantal db demping aanpassen en klaar. Preset 1 “buurman thuis, ff beetje dimmen” en preset 2 “buurman niet thuis, knallen met die konussen”. Hou je preset 3 over voor “buurman niet thuis, kijken of ik die trapleuning echt van de muur krijg”. Precies de buurman-knop die je beschrijft. Is dat geen optie? Gelijk paar aparte klasse-d’s voor je woofers. Laten ze daar nou juist perfect voor zijn.....

Scanspeakman

Goed bezig Scanspeak.
Ik heb ook serieus overwogen om voor Hypex te gaan met DSP.
Wat me tegenhield is dat ik geen geduld heb om uren achter de laptop te kruipen om het een beetje te laten klinken.
is dat een beetje te doen?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”