Kastontwerp aanpassen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Evertb1

Kastontwerp aanpassen

Berichtdoor Evertb1 » ma 01 feb 2021, 15:01

Kort geleden heb ik bij een vriend een paar zelf gebouwde luidsprekers bewonderd. Hij had een compleet pakket besteld (incl. voor-gezaagde mdf panelen) en de boel gebouwd. Hij luistert er nu al een paar maanden volkomen tevreden naar.

Ik heb hem zo gek gekregen om die luidsprekers een avondje bij mij thuis neer te zetten en ook bij mij klonken ze prima. Na 5 minuutjes zit je naar de muziek te luisteren en niet naar de luidsprekers. Wat mij betreft een goed teken. Nu heb ik het plan op gevat om ze zelf ook te bouwen, aangezien mijn huidige luidsprekers 38 jaar (!) oud zijn en ik geen zin heb om ze voor de derde keer over een mid-life crisis heen te helpen.

Nu vind ik die luidsprekers van mijn vriend wel (erg) goed klinken maar het zijn recht toe recht aan rechthoekige zuilen. Een beetje saai dus. Ik vroeg me af of ik ze kan herbouwen in een zelf ontworpen kast zonder belangrijke zaken te verstoren. Ik ben van plan om de inhoud, de maten van de baffle en de dimensies van de basreflex poort in ere te houden.

Nu heb ik in de loop van de jaren de nodige luidsprekers gebouwd maar altijd volgens een bestaand ontwerp (van een ander). Ik heb niet voldoende theoretische kennis om zelf met filters aan de slag te gaan of een kast te ontwerpen van scratch. Maar aangezien een aantal belangrijke parameters al bepaald zijn heb ik gedacht er zo iets van te maken:

Bovenaanzicht.jpg

De vraag is nu of ik hier mee weg kan komen of dat ik op problemen aanstuur. Het bepalen van de maten om aan de juiste inhoud te komen is geen probleem. En het bouwen ook niet. Ik begrijp dat niemand garantie kan geven dat het goed uit pakt. Maar ik zou graag horen of iemand een idee heeft hoe dit uit kan pakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwarden

Re: Kastontwerp aanpassen

Berichtdoor Leeuwarden » ma 01 feb 2021, 15:15

Kortweg: als je de voorkant hetzelfde houdt en het interne volume gelijk, dan mag je met de achterkant doen wat je wil.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 feb 2021, 16:08

+1, kan eigenlijk gewoon. Waarbij kleine variaties ook niet heel spannend zijn, centimeter meer of minder is geen bezwaar. Maar niet ineen woofer en tweeter omdraaien, of heel gekke dingen doen op de baffle. Volgens mij ook niet jouw plan, dus tof! Go for it.
Welk pakket is het?

Evertb1

Berichtdoor Evertb1 » wo 03 feb 2021, 9:48

@Wouter. Het gaat niet om een pakket wat je kant en klaar via een (web)shop kunt bestellen. Mijn vriend komt al jaren bij een winkelier in electronica in Duitsland en deze man bouwt luidsprekers op bestelling. En kan ook samengestelde sets leveren. Ook verzorgt hij zaag en CNC werk voor de panelen. Dat heeft mijn vriend dus gedaan.

De bezetting vindt ik eigenlijk verassend. Het zijn namelijk op de tweeter na (Vifa) allemaal Visaton chassis. Vroeger ging ik Duitse luidsprekers uit de weg omdat ze erg veel nadruk op het hoog en laag legden (badkuip curve), maar deze klonken mooi evenwichtig, helder en open. En het laag mocht er ook zijn. Al met al erg in balans. Het zijn overigens niet bepaald de goedkoopste chassis van Visaton en ook de gekozen componenten voor de filtering zijn niet de goedkoopste.

Des te meer reden om goed mijn best te doen op het ontwerp en de bouw. Dat ontwerp is overigens inmiddels klaars. Met behulp van Sketchup was het betrekkelijk eenvoudig om een ontwerp met de goede kastinhoud te maken. Hier zit namelijk een rekenfunctie in om areas te berekenen. Dat spaarde me een hoop hoofdpijn. Ik ga de kast bouwen uit gestapelde MDF segmenten met een mahonie baffle en voet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Evertb1 op wo 03 feb 2021, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 03 feb 2021, 10:20

De Duitse boem-tsjing is allang niet meer. Het ligt ook niet aan de luisprekerchassis, maar aan de afstemming van het geheel wat de klankbalans bepaalt. Wat jaartjes terug werd op diyaudio.com een grote test gedaan van breedbanders in meerdere ronden, en de Visaton B80 gooide hoge ogen vanwege de zeer neutrale en prettige klank.

Verder wat Leeuwarden en Wouter zeggen. Als je de afmetingen van de baffle en de plaats van de drivers erop het zelfde houdt, kan je de achterkant prima een wat creatievere vorm geven. Je ontwerpje ziet er fraai uit!

Overigens, mocht je toch besluiten wat met drivers te schuiven dan moet je waarschijnlijk het filter aanpassen. Er zijn hier genoeg mensen die je daar mee kunnen helpen, dus voel je niet geremd.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 03 feb 2021, 11:46

Evertb1 schreef:Ik ga de kast bouwen uit gestapelde MDF segmenten met een mahonie baffle en voet.

Daar zit mogelijk wel een bron van hoofdpijn, we hebben op dit forum al verschillende projecten van laagjes MDF zien mislukken. Reden? MDF werkt in de dikte, afhankelijk van de luchtvochtigheid. Nou doet elk plaatmateriaal dat wel (zelfs berken MPX van 24mm wordt zo maar 23mm)... maar het gevolg is dat op een meter kast je te maken krijgt met werking van zo maar een paar centimeter.
Twee oplossingen kwamen hier voorbij: het luchtdicht inpakken van binnen- en buitenkant van de kast met een coating en het voorspannen (met stalen draadeinden) van de kast. Die draadeinden moeten uiteindelijk ook blijven zitten. Zorg in elk geval voor goed droge platen voor je begint.
Mark Bakker

Evertb1

Berichtdoor Evertb1 » wo 03 feb 2021, 15:19

Ik heb al aardig wat gewerkt met gestapelde MDF laagjes. De truuk is inderdaad om de (luchtvochtigheid) in de hand te houden. Ik zaag de grote platen eerst netjes in stukken die geschikt zijn voor de freestafel. Dan gaat de boel naar mijn hobbyruimte die lekker droog is (CV). Als het daar een poosje heeft gelegen ga ik aan de slag.

Ik frees en verlijm de segmenten en daarna seal ik de hele binnenkant. Bijvoorbeeld met Frencken kantsealer. Ik heb op die manier zelfs plantenbakken die een exotische vorm moesten hebben gebouwd en tot nu toe geen maat- en vochtproblemen ondervonden. Anders had ik wel op mijn kop gekregen van mijn vrouw. Die plantenbakken heb ik trouwens met op kleur gebrachte epoxy behandeld. Dat lijkt me voor die luidsprekerkasten niet nodig.

Overigens haal ik MDF van een goede kwaliteit (Medite). Dat heeft niet iedere bouwmarkt. Ik moet iedere keer weer zoeken naar een adres omdat er vaak alleen maar busines to busines geleverd wordt. Bij de lokale bouwmarkten loopt de kwaliteit van MDF nogal uiteen. Soms heb je geluk soms is het rotzooi. Met Medite ben je redelijk zeker van de goede kwaliteit. Het is wel wat duurder dan het standaard spul (een paar euro duurder per m2) maar dat is voor sommige dingen de moeite waard.

Ik heb hier nog een paar onbehandelde restanten staan die na een paar jaar nog steeds 22 mm dik zijn. maar ze zijn mijn hobbyruimte niet uit geweest.

Natuurlijk is multiplex ook een optie maar ik ga toch liever voor MDF.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”