Impulse 34 vraagt om liefde

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Impulse 34 vraagt om liefde

Berichtdoor Henkjan » di 09 mar 2021, 19:32

Henkjan schreef:over dat filter dat je van die website hebt: lees eens dit door
viewtopic.php?f=6&t=14216

kuch
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » di 09 mar 2021, 19:37

Sorry Henkjan, het gaat mij een beetje boven de pet. :think:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 09 mar 2021, 20:23

ah, geen probleem dan proberen we t uit te leggen

die filter calculator berekent de frequenties op basis van een ideale luidspreker die zonder filter helemaal recht zou meten. maar zeker een woofer in een normaal formaat kast doet dat niet, daar zit in elk geval de baffle step in de response. daar moet het filter dus rekening mee houden, en zo'n calculator weet dat niet natuurlijk.

een van de dingen die je vaak doet om het effect van de baffle step weg te filteren, is een grotere spoel voor de woofer nemen dan wat je normaal (wat die calculator zo ongeveer uitrekent) zou doen.

zonder dat je meet wordt het uitproberen hoe veel groter, maar dat is t idee dus
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » wo 07 apr 2021, 16:43

Ik heb een spoel van 1,5 mH ingebouwd en er lijkt inderdaad wat meer laag in te zitten. Maar het overtuigt me niet.

Ik heb Keith Marshall ook benaderd. Hij heeft nog wat Vifa woofers liggen (de Focals die erin horen heeft hij niet meer). Een vervangende Audax is op internet te vinden. Aangezien de Vifa niet in mijn Impulse kast hoort, ben ik bang dat ik nog meer geld ga uitgeven voor meer teleurstelling. Misschien dat een forummer hier ervaring mee heeft?

Is er misschien een forummer met een Impulse 34 waar ik kan luisteren ter vergelijk of anders wil iemand mij helpen met meten en (filters) afstellen? Als je interesse hebt kan het via privebericht.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”