Impulse 34 vraagt om liefde

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Da Freeze

Impulse 34 vraagt om liefde

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 12:17

Een tijdje geleden heb ik een Impulse 34 gekocht op Marktplaats. Eenmaal thuis bleek de tweeter kapot te zijn. Even googelen bleek het om een bekend probleem te zijn bij deze ferro fluid tweeters. De vloeistof droogt uit en de tweeter beweegt niet meer. Klonk niet echt als een serieus probleem.

Met veel optimisme maak ik de Impuls open en tref een puinhoop aan.
De defecte tweeter is een Audax. Dit blijkt de originele tweeter bij deze speakers te zijn.
De andere tweeter is een Driade.
De woofers zijn allebei vervangen door een Visatons W170s 8 ohm. Prima woofers, maar niet voor deze TL.

Mijn filter ziet eruit als deze, met als enige verschil dat de R1 bij mij 2R2 is.
Afbeelding

Ik had al een forumgebruiker benaderd, Jan Geert, welke mij kon vertellen dat dit filter ook is toegepast in de Impulse 24. Hieruit blijkt dat ik een oudere versie heb van de Impulse 34. De nieuwere varianten hebben een 3e orde filter erin zitten.

Nu heb ik zelf nog een set Scan Speak Classic D2905/93000 tweeters die ik wil gebruiken.

Maar nu wil ik de woofers nog vervangen en het filter aanpassen. Zelf wens ik de Scan-Speak Discovery 18W/8424G00 erop aan te sluiten.Graag wil ik weten of dit een goede keus is en wie kan me helpen met het filter?

pappaleo

Re: Impulse 34 vraagt om liefde

Berichtdoor pappaleo » za 30 jan 2021, 12:49

Passen die ScanSpeak woofers in het gat van die impulse?

Heb je wat plaatjes?
:foto:

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 19:08

De ScanSpeaks gaan passen, de Visatons zijn al een centimeter groter. Hiervoor is ook al aardig gehakt en gebeukt in de kast zo te zien.
impulse2.jpg

impulse1.jpg

impulse3.jpg

impulse4.jpg

impulse5.jpg

impulse6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

beijert

Berichtdoor beijert » za 30 jan 2021, 19:53

Zal straks wel meevallen. Die korf vraagt gewoon relatief veel ruimte.

Visatons verkoop je weer.

Even kijken of er niet ergens een modelletje te vinden waar deze nieuwe (te gebruiken) units in zitten. Dan heb je een beginnetje.
Laatst gewijzigd door beijert op za 30 jan 2021, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 30 jan 2021, 20:05

Daar is me wel een wreedaard op los gegaan, zeg !
Krijg je dat nog een beetje netjes, die rand om de woofer?

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 20:40

pappaleo schreef:Daar is me wel een wreedaard op los gegaan, zeg !
Krijg je dat nog een beetje netjes, die rand om de woofer?

Hmm...ik dacht aan kneedbaar hout o.i.d.
Het gebruikte MDF is niet van goede kwaliteit merk ik. Het krult nogal op wanneer er een schroef in gaat. De oude schroefgaten kan ik dan ook beter vullen.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 30 jan 2021, 20:51

EVT
Gat groter frezen en een ring uit een plaatje frezen en er in lijmen?

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 30 jan 2021, 21:13

Er is offline via PM inderdaad al wat contact geweest over deze frankenstein 34. Even wat achtergrond, voor zover ik me kan herinneren. In mijn dossiers zitten niet alle docs meer.

Van deze modellen bestaan over het algemeen 2 versies: een vroege versie meestal uitgerust met franse focal en audax units, en een latere versie met Vifa units.

Ik heb zelf een imp24 van de eerste versie en een imp34 van de tweede versie staan.
De vroege versie van de 24 heeft een focal 5n411 en een audax tw010. Het filter is het filter in de eerste post. Dit is een tekening van mij, ik wist niet dat ik die ooit online had gezet :-) . Zo te zien aan de foto's is het filter van de hier getoonde 34 van dezelfde topologie, maar niet per sé met dezelfde waarden uitgevoerd. De spoelwaarde van het 6db filter van de woofer weet ik niet, in de 24 zit het filter achter in de kast gelijmd, en bij die spoel kon ik niet komen zonder sloopwerk, en nodig was het niet dus heb ik het laten zitten.

De 34 die ik heb is de tweede versie met Vifa units, en het filter is anders, namelijk 2de orde laagdoorlaat (extra cap parallel) en de serieweerstand aan de voorkant van het hoogdoorlaatfilter is vervangen door een spanningsdeler/ impedantieaanpassing aan de kant van de tweeter.

Ik nam hier aan dat dit dus oorspronkelijk de vroege versie van de 34 is, al zijn dus zo'n beetje alle units niet origineel.

Vraag is nu: wat hier nog mee te doen. Ik zie nu pas dat er ook in de kast is gehakt om die visatons te laten passen. Ik weet niet meer wat er oorspronkelijk in heeft gezeten, waarschijnlijk een 6.5" focal unit. Je kan de Vifa P17WJ / 17WP 200 van de latere versie er in zetten, filter aanpassen etc. maar dan ben je 200 euro verder en dat gaat het puur economisch niet waard zijn. Als je er achter kan komen welke focal woofer er ooit in zat is dat ook leuk, maar over het algemeen is aan die woofers niet heel eenvoudig meer te komen. Deze speaker is zo rond de 30 jaar oud intussen.
Misschien beter de Visaton laten zitten en het filter aanpassen. De Fs en de Vas van de Visaton zijn vrijwel gelijk aan de Vifa P17WJ, Qt ligt wat hoger (0.52 om 0.35 dacht ik) en de visaton speelt ook 2db zachter. Hoe het in het hoog aan gaat moeten sluiten zou bekeken moeten worden, daar heb ik de kennis niet voor om dat zo even te durven adviseren.

Maar er zijn volgens mij genoeg collega's hier die dit wel kunnen!
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 161718
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » di 02 feb 2021, 10:55

Ik heb een set Scan-Speak Discovery 18W/8424G00 besteld en nieuwe filteronderdelen van Jantzen. Ik hanteer de bestaande filterlayout 2e orde Butterworth en vervang de oude componenten door nieuwe. Deze nieuwe heb ik opnieuw berekend voor de nieuwe drivers. Ik ben benieuwd!

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » zo 28 feb 2021, 19:46

Vorige week kreeg ik de spullen binnen en zaterdag ben ik aan de slag gegaan.
IMG_20210227_115241.jpg

De Scanspeak tweeters houd ik, de Visatonwoofer gaat eruit.

IMG_20210227_115233.jpg

De filters zitten aan de onderkant en gaan eruit. Het plaatje behoud ik, ik zet de nieuwe componenten erop vast.

De vele gaten die de vorige eigenaren hebben geboord om de speakers te bevestigen heb ik met een verzinkboor uitgeboord en vervolgens met houtvuller afgewerkt. Nu kan ik weer op een "schone" baffle boren.
IMG_20210227_131834.jpg

Dit schema heb ik uitgerekend via een Britse audio website. De tweeter zelf is 8 ohm en nog voorzien van een weerstand van 2 ohm. Omdat er in het huidige filter een weerstand van 2 ohm voor zit, heb ik de berekening uitgevoerd met een 6 ohm tweeter.
IMG_20210227_132857.jpg

Zo ziet de kast eruit met de nieuwe woofers.
IMG_20210227_160020.jpg

En zo ziet het nieuwe filter eruit!
IMG_20210227_172906.jpg

Enthousiast heb ik de boel weer in elkaar gezet en gauw gaan luisteren. Het geluid ging nogal op en neer, wel bas, geen bas, wel hoog, geen hoog. De boel weer uit elkaar gedraaid, blijken mijn soldeerkwaliteiten een beetje matig te zijn. De componenten dansten op het bord.
Omdat de componenten groter zijn dan de oorspronkelijk, heb ik nieuwe gaten op de plaat moeten boren. Maar omdat mijn kleinste boor 2 mm is, zijn de gaten relatief groot. Afijn, nog meer soldeer erin gepropt tot het gaat helemaal dicht is en weer geprobeerd.

Dit keer beter resultaat. Op Spotify heb ik verschillende nummers gespeeld, beginnend met onze favoriete popmuziek. Een zuiver en zeer gedetailleerd geluid, maar het laag was niet spannend. Daarna overgestapt naar jaren 80 rock. Hier zakte de speaker helemaal door de mand. Nauwelijks laag te horen.

Goed, Spotify is niet hi-end dus ben ik van bron veranderd. Dezelfde nummers heb ik opgezocht op Youtube. Moet gezegd worden, het geluid werd al een stuk beter. Het laag is mooi hoorbaar, maar nog steeds niet overtuigend.

Met dit resultaat heb ik de opmerking van Wouter in mijn achterhoofd. De Scanspeak woofers die ik erin hebben gezegd hebben een breed frequentiebereik met hoge SPL, maar missen ze de "punch"?
viewtopic.php?p=1988199#p1988199

Of heb ik gewoon een fout in mijn filter gemaakt? Wie heeft een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 28 feb 2021, 19:49

Misschien gewoon even laten inspelen om de woofers de kans te geven soepel te worden.
Nieuw uit doos klinkt nog niet altijd zoals het hoort dus geef het een paar dagen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 28 feb 2021, 21:05

over dat filter dat je van die website hebt: lees eens dit door
viewtopic.php?f=6&t=14216
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » zo 28 feb 2021, 21:58

erik1977 schreef:Misschien gewoon even laten inspelen om de woofers de kans te geven soepel te worden.
Nieuw uit doos klinkt nog niet altijd zoals het hoort dus geef het een paar dagen.

Dankjewel voor de tip Erik, ik zal de speakers nog een paar dagen laten inspelen.

Henkjan schreef:over dat filter dat je van die website hebt: lees eens dit door
viewtopic.php?f=6&t=14216

Hmm...ik begrijp het punt. Alleen hoe ga ik nu tot een optimum komen? Ik ga Jeroen_d eens vragen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 mar 2021, 1:36

Da Freeze schreef:Dit schema heb ik uitgerekend via een Britse audio website. De tweeter zelf is 8 ohm en nog voorzien van een weerstand van 2 ohm. Omdat er in het huidige filter een weerstand van 2 ohm voor zit, heb ik de berekening uitgevoerd met een 6 ohm tweeter.

(...)

Dit keer beter resultaat. Op Spotify heb ik verschillende nummers gespeeld, beginnend met onze favoriete popmuziek. Een zuiver en zeer gedetailleerd geluid, maar het laag was niet spannend. Daarna overgestapt naar jaren 80 rock. Hier zakte de speaker helemaal door de mand. Nauwelijks laag te horen.

(...)
Met dit resultaat heb ik de opmerking van Wouter in mijn achterhoofd. De Scanspeak woofers die ik erin hebben gezegd hebben een breed frequentiebereik met hoge SPL, maar missen ze de "punch"?
viewtopic.php?p=1988199#p1988199

Of heb ik gewoon een fout in mijn filter gemaakt? Wie heeft een idee?

Allereerst, mooie combi zo. En ja, vermoedelijk is je filtercalculator wat je op het verkeerde been heeft gezet. Een 2-weg met een spoel van rond de 0,7mH kan alleen bij een 4 ohm woofer. Je hebt bij een 8 ohm/6ohm combi standaard ongeveer 1,5mH nodig voor het laag en max 6,8uF voor de seriecondensator. 2e orde wordt dat iets van 1,8mH en 4,7-12uF vokr het laag.

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » ma 01 mar 2021, 11:53

Bedankt voor de informatie Wouter. Ik ga proberen het oorspronkelijke filter terug te zetten en te kijken wat deze doet op de Scanspeak woofer. Daarnaast zie ik op https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... over/Help/ dat er ook nog een faseverschuiving van 180 graden kan zijn. Ik kan dit testen door de polariteit van de woofer om te draaien.

Alleen is dan mijn vraag, waar kan ik een betrouwbare filtercalculator vinden?

PS: Ik heb zojuist deze site gevonden, welke een belangrijke waarschuwing meegeeft:
http://mh-audio.nl/Calculators/CBBC.html#C
With a second-order network you have to reverse the polarity of one driver!

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » ma 01 mar 2021, 12:43

Ik heb net de polariteit van de tweeter omgedraaid. Hij lijkt nu wat minder aanwezig te zijn, wat mij in dit geval goed lijkt. Ik ga het vanavond nog eens proberen met het originele filter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 01 mar 2021, 13:17

Da Freeze schreef:Alleen is dan mijn vraag, waar kan ik een betrouwbare filtercalculator vinden?

Op MH Audio vind je betrouwbare calculators. Het probleem is dat je luidsprekerunits "niet betrouwbaar" zijn. Ze geven niet alle frequenties even hard weer, daarbij komt ook nog dat de luidsprekerkast zelf nog wat met het geluid doet. Wouter's suggestie om eens met een 1,5mH spoel in serie met de woofer te gaan spelen is dan ook een heel goed idee.
Mark Bakker

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » ma 01 mar 2021, 14:33

markbakk schreef:
Da Freeze schreef:Alleen is dan mijn vraag, waar kan ik een betrouwbare filtercalculator vinden?

Op MH Audio vind je betrouwbare calculators. Het probleem is dat je luidsprekerunits "niet betrouwbaar" zijn. Ze geven niet alle frequenties even hard weer, daarbij komt ook nog dat de luidsprekerkast zelf nog wat met het geluid doet. Wouter's suggestie om eens met een 1,5mH spoel in serie met de woofer te gaan spelen is dan ook een heel goed idee.

Voor de duidelijkheid, dan betreft het de L2 spoel van 0,72 die 1,5mH moet worden. Om nu niet meteen een nieuwe spoel te bestellen, werkt het voor de testopstelling ook om mijn twee 0,72mH spoelen te stapelen om dan op 1,44mH uit te komen? Of kan ik ze ook in serie zetten om op 1,44mH te komen?

Edit: Ik heb mijn filter fout gemaakt. Ik heb een tweeweg systeem uitgerekend waarbij elke driver een 2e orde filtering krijgt.
Dat komt niet overeen met het filter wat al in de Impulse zit. Deze heeft een instelling van 3e orde voor hoog en 1e orde voor laag!

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 01 mar 2021, 14:54

Wanneer je spoelen in serie schakelt, mag je de inducties bij elkaar optellen. Als je ze dan ook nog fysiek op elkaar stapelt, dan kunnen er gekke dingen gebeuren, dus dat even niet doen.

Een 3e orde filter voor de tweeter kom je wel vaker tegen. Een 1e orde voor de woofer ook. Als inspiratie kun je hier eens kijken.
Mark Bakker

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » ma 01 mar 2021, 16:18

markbakk schreef:Een 3e orde filter voor de tweeter kom je wel vaker tegen. Een 1e orde voor de woofer ook. Als inspiratie kun je hier eens kijken.

Bedankt voor de inspiratie! In jouw link zie ik dat de filterconfiguratie van de tweeter redelijk overeenkomt met het oorspronkelijke Impulse filter.

Wat ik ga proberen is mijn spoelen van 0,72 mH in serie te schakelen voor de woofer en het oorspronkelijke filter voor de tweeter herstellen. Eens zien wat ik dan krijg.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 01 mar 2021, 18:50

Is het niet mogelijk de frequentie en impedantie response van de drivers even apart te meten. Met die gegevens zijn er simulatie tools om met je filter te spelen. Je zit dan eerder denk ik op een goede basis als uitgangspunt.

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » wo 03 mar 2021, 14:56

Gisteren ben ik wezen solderen en heb de spoelen in serie gezet. Tweemaal de 0,72 mH en eenmaal de spoel met onbekende waarde (vermoedelijk 0,24 mH zoals het schema aangeeft in mijn eerste post) die er al in zat. Het laag lijkt al beter te worden, maar het benaderd nog steeds niet het de lage plof die mijn subwoofertje eraan toevoegt.
Misschien werkt zelfs 2 mH al beter? En kan iemand mij vertellen hoe het laag van een TL zou moeten klinken? Dreunt dit door de kamer of is het juist subtieler? Er is best veel hoorbaar laag, maar je voelt het gewoon niet echt en als je uit de buurt van de speaker bent, verstomt het laag ook.

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » wo 03 mar 2021, 14:58

jvenema schreef:Is het niet mogelijk de frequentie en impedantie response van de drivers even apart te meten. Met die gegevens zijn er simulatie tools om met je filter te spelen. Je zit dan eerder denk ik op een goede basis als uitgangspunt.

Daar heb ik de spullen niet voor. Zou iemand bij mij in de buurt dat kunnen/willen doen?

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 03 mar 2021, 16:49

Ik zit in Helmond omgeving Eindhoven, dus dat is lastig. Was anders geen probleem geweest.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”