Vorige week kreeg ik de spullen binnen en zaterdag ben ik aan de slag gegaan.
IMG_20210227_115241.jpg
De Scanspeak tweeters houd ik, de Visatonwoofer gaat eruit.
IMG_20210227_115233.jpg
De filters zitten aan de onderkant en gaan eruit. Het plaatje behoud ik, ik zet de nieuwe componenten erop vast.
De vele gaten die de vorige eigenaren hebben geboord om de speakers te bevestigen heb ik met een verzinkboor uitgeboord en vervolgens met houtvuller afgewerkt. Nu kan ik weer op een "schone" baffle boren.
IMG_20210227_131834.jpg
Dit schema heb ik uitgerekend via een Britse audio website. De tweeter zelf is 8 ohm en nog voorzien van een weerstand van 2 ohm. Omdat er in het huidige filter een weerstand van 2 ohm voor zit, heb ik de berekening uitgevoerd met een 6 ohm tweeter.
IMG_20210227_132857.jpg
Zo ziet de kast eruit met de nieuwe woofers.
IMG_20210227_160020.jpg
En zo ziet het nieuwe filter eruit!
IMG_20210227_172906.jpg
Enthousiast heb ik de boel weer in elkaar gezet en gauw gaan luisteren. Het geluid ging nogal op en neer, wel bas, geen bas, wel hoog, geen hoog. De boel weer uit elkaar gedraaid, blijken mijn soldeerkwaliteiten een beetje matig te zijn. De componenten dansten op het bord.
Omdat de componenten groter zijn dan de oorspronkelijk, heb ik nieuwe gaten op de plaat moeten boren. Maar omdat mijn kleinste boor 2 mm is, zijn de gaten relatief groot. Afijn, nog meer soldeer erin gepropt tot het gaat helemaal dicht is en weer geprobeerd.
Dit keer beter resultaat. Op Spotify heb ik verschillende nummers gespeeld, beginnend met onze favoriete popmuziek. Een zuiver en zeer gedetailleerd geluid, maar het laag was niet spannend. Daarna overgestapt naar jaren 80 rock. Hier zakte de speaker helemaal door de mand. Nauwelijks laag te horen.
Goed, Spotify is niet hi-end dus ben ik van bron veranderd. Dezelfde nummers heb ik opgezocht op Youtube. Moet gezegd worden, het geluid werd al een stuk beter. Het laag is mooi hoorbaar, maar nog steeds niet overtuigend.
Met dit resultaat heb ik de opmerking van Wouter in mijn achterhoofd. De Scanspeak woofers die ik erin hebben gezegd hebben een breed frequentiebereik met hoge SPL, maar missen ze de "punch"?
viewtopic.php?p=1988199#p1988199Of heb ik gewoon een fout in mijn filter gemaakt? Wie heeft een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.