Gestapelde stukjes pvc-buis

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Gestapelde stukjes pvc-buis

Berichtdoor Chocomel » vr 29 jan 2021, 19:02

geheel.jpg

Bij dezen een kort verslag van mijn laatste experimentje. Ik vroeg me af of je acceptabel geluid kan krijgen als je de luidsprekers door een smalle opening laat stralen. In de onderste twee segmenten zit elk een woofer. Van beide komt het geluid uit de onderste tussenruimte. In het bovenste segment zit een dome tweeter, die naar beneden gericht is en dus via de bovenste tussenruimte straalt.

TWEETER
uitstroomopening tweeter
WOOFER 1
uitstroomopening woofer 1 / woofer 2
WOOFER 2

De gebruikte drivers zijn 2x Dayton TCP115-4 en een Seas 27TBFC/G. De behuizing bestaat uit 125 mm pvc-buis en 9 mm MDF.

tweeter met schuin.jpg

Door een tussenpaneel kan de ene woofer alleen naar voren stralen, de andere alleen naar achter. De bedoeling was om hiermee een cardioïde afstraling te krijgen in de middentonen, terwijl de woofers in fase spelen en elkaars trillingen opheffen bij lage tonen. Van de tweeter probeer ik de spreiding te beperken tot 180 graden door middel van een stuk schuim.

tussenpaneel (2).jpg

tussenpaneel.jpg

woofer.jpg

Werkt dit nou?

Op zich werkt het gedeelte om de woofers een cardioïde afstraling te geven, alleen zitten de akoestische centra van de woofers nu zo dicht bij elkaar dat er niet zoveel rendement overblijft. Het paneel tussen de woofers vormt in combinatie met het luchtvolume tussen het schotje en de conus een laagdoorlaatfilter dat de woofers beperkt tot ongeveer 1 kHz.

Bij lage tonen, waarin de woofers in fase spelen, werkt het goed. Ze heffen elkaars kasttrillingen grotendeels op.

Qua tweeter werkte het niet zo goed. De spreiding van de tweeter was over een groot frequentiebereik breder dan 180 graden. Ik denk dat het schuim te licht was en het geluid er grotendeels dwars doorheen ging. Verder klink het best goed. Ook heb ik geprobeerd hoe het zonder schuim klinkt. De spreiding is dan uiteraard 360 graden en er is niks om de resonanties in de tussenruimte te beperken. Met heftige EQ werd de frequentierespons enigszins vlak, maar bleef het metalig klinken. Ik heb IIR filters gebruikt en ik vermoed dat het met FIR filters beter kan, omdat je daarmee de individuele reflecties kan opheffen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: Gestapelde stukjes pvc-buis

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 20:27

Als het metalig klinkt zou ik eens kijken of die buis niet resoneert. Zo'n cilinder dempen is niet per se heel gemakkelijk. Wat je kunt proberen is een taps toelopende binnenkant (of met kegel/prisma/piramide vormen het oppervlak langzaam verminderen) en/of demping die in dichtheid toeneemt naar de achterzijde. Beide met als doel om de akoestische impedantie geleidelijk te laten oplopen om reflectie te verminderen.
Laatst gewijzigd door Ronkel op vr 29 jan 2021, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: Gestapelde stukjes pvc-buis

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 20:29

Overigens doet dit me denken aan van die B&O ontwerpen. Wellicht zou je ook die opening meer geleidelijk kunnen laten overgaan in de cilinder zodat je minder reflectie hebt door de impedantie mismatch als het geluid de cilinder verlaat. Of wacht, daar zit dan de korf van de driver zeker...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”