SARK schreef:Welkom Joeps!
Kun je de plaatjes hier op het forum in dit topic plaatsen en kun je ook iets melden over het ontwerp van de luidsprekers (ik bedoel dan welke units, kastformaat, filters etc.)

Dankje,
hierbij wat foto's, (ik moet ze nog even online zetten ergens) de specs, en gelijk een probleempje waar jullie hopelijk bij kunnen helpen.
Ik had natuurlijk niet verwacht dat deze speakers gelijk 100% naar mijn zin zouden zijn, dus ik moet de x-overs nog wel wat finetunen.
Hieronder het X-over schema.
Het is een vrij complex X-over ivm de coaxiale SEAS woofer.
Het probleem is nu, dat de middentonen regelmatig teveel aanwezig zijn bij hoger volume, en zelfs iets pijn aan de oren doet. Met name bij piano en zang is dit merkbaar.
Dit lijkt mij niet de bedoeling bij deze SEAS woofers van dit niveau...
Hebben jullie een suggestie welke eenvoudige aanpassing ik kan uitproberen om ze iets te temmen?
De tweeter van de coaxiale heb ik al -4Db getemd met een L-pad die ik er direct voor heb gezet, want het hoog was ook te scherp.
Of misschien is er hier iemand die voor mij (uiteraard betaald) hier een meting kan verrichten of er daadwerkelijk een piek in het middengebied zit?
specs per kast:
2 x SEAS Prestige L22RN4X/P met volume van 75 liter per kast.
1 x SEAS Prestige MR18REX/XF met volume van 9 liter per kast
basreflexpoort van 3x10 inch.
Berken multiplex kast met een dikte variërend van 40-50mm
binnenzijde voorzien van diverse spanten
De originele kasten die berekend zijn voor dit SEAS ontwerp (CX871) hebben exact dezelfde volumes, maar zijn opgebouwd uit MDF, en flink wat lichter qua bouw en wanddiktes.
X-over besteld uit de USA voorzien van oa clarity caps (zie schema hieronder) speciaal ontwikkeld voor deze SEAS set.
Alvast dank voor het meedenken!!
De B&W tweeters die er nu nog in zitten dienen alleen als tijdelijke opvulling, en zijn NIET aangesloten uiteraard.
CX871_crossovers.jpg
cx871-1 crossover.jpg
cx871.jpg
IMG_20210108_155901.jpg
SPL-V-Response_fnl.gif
contructie speakers.jpg
SEAS speakers.jpg
IMG_20210108_205810.jpg
IMG_20210107_172504.jpg
zuilen.jpg
IMG_20210108_160112.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.