Miskoop Monitor project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

timpert

Re: Miskoop Monitor project

Berichtdoor timpert » do 25 feb 2021, 21:00

Nog een andere filteropzet geprobeerd in VituixCAD. En het lijkt er weer een stukje beter op te zijn geworden. Uiteraard is er geen gratis lunch, in plaats van een flinke spoel worden er nu twee iets minder flinke spoelen plus een wel flinke condensator in het wooferfilter ingezet. Goedkoper wordt het dus niet.
miskoop XO-schema-4.png

Maar de resultaten zien er bepaald niet slecht uit, zie hieronder.
miskoop Six-pack_versie4.png

Op de as is de respons nog een stukje gladder geworden (binnen +/- 1 dB tot voorbij 19 kHz), terwijl zowel de power respons als de respons op 30 graden daar niet onder lijken te lijden. Al met al opnieuw de moeite waard om te proberen. Het rommeldoosje bevat uiteraard weer een paar waarden niet, dus ik moet weer gaan bestellen, maar ik moet ook nog het vorige filter maken dus ik kan vooruit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

timpert

Berichtdoor timpert » vr 26 feb 2021, 14:32

En dat was het voorlopig even. Een oepsje met de volumeslider van Foobar 2000 en een tweeter heeft de geest gegeven. De spreekspoel is open. Dussss... Als iemand nog een 9500 tweeter heeft liggen of een reserve spreekspoel/dome dan houd ik me aanbevolen!
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 26 feb 2021, 15:12

Klote zeg.... Doet de naam wel eer aan, sort of :P

timpert

Berichtdoor timpert » vr 26 feb 2021, 15:18

Poep gebeurt. Het project is niet dood, want ik heb nog andere drivers (een net setje 8545 woofers en 9700 tweeters) liggen die ik kan gebruiken, maar ik was net zo lekker op weg met dit setje. Dus ik hoop dat iemand me aan een vervanger voor de 9500 kan helpen.

Emiel

Berichtdoor Emiel » za 27 feb 2021, 0:13

Een paar weken terug heb ik ook een tweeter gemolesteerd (een 9900), kan gebeuren.......

timpert

Berichtdoor timpert » za 27 feb 2021, 8:39

Emiel schreef:Een paar weken terug heb ik ook een tweeter gemolesteerd (een 9900), kan gebeuren.......

Zeker, en als je dat niet kan hebben, dan is dit de verkeerde hobby. Maar voor mij is de charme van dit project nou juist om met de onderhonden van de plank iets moois te maken, en dat gaat nu even niet meer.

timpert

Berichtdoor timpert » ma 08 mar 2021, 22:05

En weer verder. Een duik in de rommeldoos leverde drivers op voor de linker speaker. Ik had ze eigenlijk voor een wat deftiger project willen gebruiken, maar dat kan altijd nog.
speaks2.jpg

Uiteraard kon ik weer opnieuw beginnen met respons meten en filter simuleren, maar wat ik meet bevalt me. Ik heb naar twee kanten gemeten in stapjes van 10 graden tot 60 graden van de as af, en nog een keer op 90 graden. In totaal dus 30 metingen, vooral om de power respons wat nauwkeuriger in te kunnen schatten. Misschien toch maar eens een draaitafel knutselen... De respons van de woofer op 0 (groen), 30 (blauw) en 60 graden:
woofer_respons_2.png

Idem voor de tweeter:
tweeter_respons_2.png

Van de tweeter is wederom de respons op 30 graden iets schoner als de speakers als stereopaar staan opgesteld met de tweeters naar binnen. Na wat stoeien met VituixCad kwam dit filter bovendrijven:
miskoop XO-schema-5.png

Met de gesimuleerde respons:
miskoop Six-pack_versie5.png

Ik heb een paar dB ingeleverd ten opzichte van de vorige versie, maar daarvoor gaat de bas wel wat dieper. Ook lijkt de power respons me net wat vriendelijker voor in een kamer die niet is uitgedost met hoogpolig tapijt en zware draperieën. Binnenkort maar eens gaan solderen!

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 09 mar 2021, 12:05

Leuke rommelbak heb jij :D

timpert

Berichtdoor timpert » wo 10 mar 2021, 19:49

Douwe84 schreef:Leuke rommelbak heb jij :D

#behelpen :lol:

Ik heb het filter opgebouwd, getest en beluisterd. Allereerst de gemeten respons bij 0, 30 en 60 graden (nee, ik ga niet alle hoeken nameten), en die komen fraai overeen met de simulatie:
systeem5_respons.png

Op 30 graden valt een homp rond 2 kHz op, waar op 0 graden juist een dipje zit. Luisteren (in mono) suggereert dat dit systeempje het liefst binnen 20 graden van de as wordt beluisterd. Een klein beetje naar binnen gericht dus als stereopaar. In dat window is de klant evenwichtig en zelfs op Tom's Diner van Suzanne Vega zijn de s-jes afwezig. Een behoorlijke verbetering ten opzichte van de eerste versie dus. Nu maar het filter netjes opbouwen, en de andere box ook van de nieuwe onderdelen voorzien, zodat ik in stereo kan luisteren.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 mar 2021, 20:06

Tip: bepaal en controleer iig het gemiddelde van de drie metingen: ze bepalen het directe geluid en de eerste reflecties die het directe inkleurt in je oren. Idealiter neem ook de afstraling naar boven en beneden mee (Toole). Het directe geluid is belangrijk maar niet allesbepalend.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 10 mar 2021, 20:36

Ik heb de respons van beide drivers in de box al op 15 hoeken gemeten, in totaal dus 30 metingen, en die metingen heb ik aan de drivers verbonden in Vituixcad, en daarmee heb ik de systeemrespons met het filter gesimuleerd. De metingen aan het complete systeem zijn ter verificatie van de simulaties in Vituixcad, en ik zie ze dus vooral als bevestiging dat de simulatie nauwkeurig is. De power response en de early reflections directivity index (ERDI) berekent VituixCAD op basis van de uitgebreide meetset. En die grafieken zien er netjes uit, de power respons is mooi monotoon dalend op een piekje in het vleermuisbereik na. Uit het luisteren tot nu toe (in mono) lijkt de luidspreker op grote hoeken van de as af wat "afwezig" te klinken, maar misschien pakt dit in stereo wel weer anders uit. De klankbalans is in ieder geval in orde, de speaker ligt prettig in het gehoor.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 11 mar 2021, 10:19

Een mooie aanpak :-)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”