Afgelopen jaar heb ik veel spullen verzameld, maar daar tot nu toe niet zo veel mee gedaan. Daar wil ik nu verandering in brengen met een eenvoudig speakertje. Ik denk dat allereerst de naam wat toelichting verdient...
Ik heb via Marktplaats de nodige drivers gekocht. De meeste ervan zijn in keurige staat, maar een paar aankopen waren wat teleurstellend. Zo heb ik een setje D2905/950000 tweeters waarvan het ferrofluid bleek te zijn opgedroogd, en de spreekspoel moest worden uitgedeukt. Zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=28317 voor verhaal. Daarnaast heb ik een setje 18W/8543 midwoofers (met die deels doorzichtige conus, zoals ook in de Opus wordt gebruikt) dat, ondanks lovende woorden van de verkoper, bruin was van de viezigheid (rook?) en een resonantiefrequentie had van 80 Hz (spec: 30). Ik heb ze schoongemaakt en met lampolie en siliconenspray de rolrand weer soepel gemaakt, en nu zijn alle TS parameters weer netjes conform fabrieksdata en zien ze er ook weer toonbaar uit.
Dus al met al heb ik er toch bruikbare units aan overgehouden, en in het kader van de circulariteit wil ik deze "miskopen" weer gaan inzetten in een eenvoudige doch voedzame luidspreker. Dat maakt het lijstje met vaststaande specs als volgt:
- Woofer Scan Speak 18W/8543
- Tweeter Scan Speak D2905/950000 maar dan zonder ferrofluid
- Alles draait om de eenvoud, dus 6 plankjes en hoeken van 90 graden, drivers uiteraard wel netjes ingefreesd
- Moet ook fijn klinken met mijn LA224B, dus geen al te rare capriolen in de impedantie rond het overnamepunt
- Geen over-de-top filtercomponenten
En dan de keuzes waar ik wat vrijer in ben. De woofer heeft een lage Qts van 0,22, en daarom lijkt me een monitor-achtig systeempje met een 12 liter basreflex kast een prima startpunt. De tweeter heeft een iets veranderd impedantieverloop een een wat verhoogde Qt, maar in het hoog (f>fs) lijkt de karakteristiek niet wezenlijk verschillend tov de fabrieksdata. Omdat de tweeter aardig doorloopt in het laag en ook nog een flinke uitslag kan maken (fs = 500 Hz, Xmax = 0,4 mm), terwijl de woofer ook 5 kHz nog uitspuugt heb ik veel ruimte om het filter te dimensioneren. Voor een goed afstraalgedrag houd ik de overnamefrequentie graag laag. De gemeten karakteristiek van de tweeter zit onder aan dit bericht, je moet er nog 4,5 dB vanaf halen om op de respons op 1 meter uit te komen.
Al met al lijkt me dat je hiermee wel wat moois kan maken. Ik zit nog in dubio over de baffle, ik kan een getrapte baffle maken en gaan voor een "echte" akoestische LR2, zelfs bij 2 kHz lijkt me dat met deze tweeter nog haalbare kaart. Een vlakke baffle staat echter wat mooier, ik heb een afrondfrees met een radius van 25 mm en die kan ik dan mooi langs de zijkanten halen. En zo is er nog wel meer te overwegen. Meedenken wordt gewaardeerd!