Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Re: Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Berichtdoor Kappa7 » zo 04 apr 2021, 9:55

En als je ze nu eens meet met alleen de spoel er tussen zo als je ook in je filter wil doen dan ben je in elk geval wel conform de werking van het systeem zo als je dat wil laten werken.
Misschien nog wel wat experimenteren met verschillende waardes.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 04 apr 2021, 10:01

Douwe84 schreef:Ik ga beide afzonderlijk meten, dan meet ik ook de beïnvloeding van de andere maar die is er in gebruik ook denk ik dus misschien is dat niet eens zo gek...?

Nee, want de beïnvloeding van een aangestuurde unit is anders dan die van een passieve. Ik zou dan in ieder geval de spreekspoel van de niet te meten unit kortsluiten.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 10:12

pappaleo schreef:
Douwe84 schreef:Ik ga beide afzonderlijk meten, dan meet ik ook de beïnvloeding van de andere maar die is er in gebruik ook denk ik dus misschien is dat niet eens zo gek...?

Nee, want de beïnvloeding van een aangestuurde unit is anders dan die van een passieve. Ik zou dan in ieder geval de spreekspoel van de niet te meten unit kortsluiten.

Helder

@kappa: dan voer ik de gemeten data van beide in als 1 driver in vituixcad, toch.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 04 apr 2021, 12:37

Ik zou ze denk ik ook meten, samen met de serie spoel op de ene driver en daar dan eventueel meten met een paar waardes rondom waar de denkt uit te komen. Van de meest geschikte waarde, pak je dan de response en de impedantie meting en ga daarmee aan de slag. Dat lijkt mij zo even de handigste aanpak.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 04 apr 2021, 13:42

jvenema schreef:Ik zou ze denk ik ook meten, samen met de serie spoel op de ene driver en daar dan eventueel meten met een paar waardes rondom waar de denkt uit te komen. Van de meest geschikte waarde, pak je dan de response en de impedantie meting en ga daarmee aan de slag. Dat lijkt mij zo even de handigste aanpak.

Lijkt mij ook maar ik ben dan ook geen speaker bouwer maar je wil beide units samen laten werken in een bekende behuizing dus dat wil je laten aansluiten op je tweeter.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 14:02

Ga ik doen, als de wasmaschine klaar is :p

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 15:43

Beide units als een gemeten, met de spoel voor de .5 woofer er tussen. 0 tot 60 graden in stappen van 10 graden. ook de tweeter opnieuw gemeten.

de dip blijft. ik ga nu dit filter in elkaar flansen om te de simulatie te checken

2021-04-04 15_33_10-Window.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 16:23

En dit is de response van het geheel.

als ik morgen zin heb haal ik alles even los, eens zien of er intern misschien iets verkeerd zit...

geheel.png

bij wijze van test de woofer maar eens omgepoold, dat gaf dit resultaat. de gele lijn is op 30 graden, de groene op de as

woofer omgepoold.png

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 04 apr 2021, 16:42

Een "normale" tweeweg heeft ook een dip rond de crossover frequentie in het verticale vlak onder een hoek. Die zijn voorbij 15 graden ook niet mooi. Dezelfde issues krijg je nu feitelijk in het horizontale vlak. Bijgevoegd de plaatjes van een tweeweg systeem wat ik ooit gemaakt heb gemeten horizontaal en verticaal. Bij de verticale meting zie je feitelijk hetzelfde als bij jouw horizontale.
Vertikaal.png

Horizontal.png

Omdat dit geen MTM systeem was is de verticale meting niet symmetrisch, jouw horizontale meting zal wat beter symmetrisch zijn, maar globaal krijk je dezelfde effecten.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 16:47

Dank voor je voorbeelden! Eigenlijk zeg je dat mn metingen helemaal niet raar zijn dus... Toch :p

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 04 apr 2021, 19:24

Als je beweeg op de as van mid en tweeter, dan ga je weglengte verschillen krijgen. In mijn en in de meeste gevallen is dat in het verticale vlak, bij jou dus in het horizontale vlak. Het is een 2.5 systeem, dus bij de crossover naar tweeter is het in feite een tweewegsysteem op zijn kant. Je gaat dan ook dezelfde effecten zien, er is een reden dat de meeste boxen "staan" want in de praktijk is verschil in luisterhoek in horizontale vlak groter als in verticale vlak.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 19:38

jvenema schreef:Als je beweeg op de as van mid en tweeter, dan ga je weglengte verschillen krijgen. In mijn en in de meeste gevallen is dat in het verticale vlak, bij jou dus in het horizontale vlak. Het is een 2.5 systeem, dus bij de crossover naar tweeter is het in feite een tweewegsysteem op zijn kant. Je gaat dan ook dezelfde effecten zien, er is een reden dat de meeste boxen "staan" want in de praktijk is verschil in luisterhoek in horizontale vlak groter als in verticale vlak.

En dat is ook de reden waarom een center of rechtop zou moeten staan of een 3 weg moet zijn met tweet en mid boven elkaar.

Maar die ruimte heb ik simpelweg niet. Zal eens meten wat de maximale hoek is tov de center waarin we film kijken. En aan de hand daar van een middenweg kiezen.

Overigens: als ik het crossover punt hoger leg is het effect een stuk minder. zijn er redenen om dit niet te doen?

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 04 apr 2021, 21:38

Meestal word effect minder bij lagere crossover, omdat dan de golflengtes langer worden en je meer hoek moet maken voor hetzelfde fase verschil. Kan ook zijn dat je met de hoeken die je meet net voorbij het diepste punt zit. Of dat er vanwege het filter je al met een ander faseverschil begint tussen twee drivers in. In de praktijk spelen er veel dingen mee, maar in theorie is een lagere crossover "beter" mits de driver het aankan. Bij de crossover frequentie is de midwoofer al zo goed naar 0 graden fase gedraaid. Bij een lagere crossover is de tweeter nog een stuk van de 0 graden af en en als je dan een hogere crossover frequentie neem, dan is de tweeter dichter bij 0 graden. Bij een hogere crossover is er dus minder fase verschil.
Zoals gezegd spelen er veel dingen.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 04 apr 2021, 22:36

Geeft toch weer te denken... Ik heb een Dayton rs100 en 2 kleine tweetertjes liggen... Morgen eens tetrissen

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 05 apr 2021, 0:12

Even een voorbeeld van een geïdealiseerd plaatje van fase verloop van een midwoofer en een tweeter. Hierin kun je zien dat bij een hogere crossover frequentie het fase verschil tussen de twee drivers minder is. Dus de beginsituatie voor de off-axis sommatie is dan anders.
Phase Tweeter woofer.png

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 05 apr 2021, 0:26

Het crossover filter zelf creëert natuurlijk ook fase draaiing en het kan best zijn dat de fases van het geheel bij een hogere crossover net wat beter bij elkaar blijven en als gevolg daarvan het net wat beter off-axis doet dan dezelfde drivers met een wat lagere crossover punt. Hoe beter de fases bij elkaar zijn, hoe meer marge je off-axis hebt. Als je al een redelijk fase verschil heb, dan hoeft er niet veel faseverschil bij te komen door off-axis faseverschil om een merkbare dip te geven.
Het gaat erom wat uiteindelijk het fase verschil is op de luister/meet plaats, voor hoe de sommatie verloopt. Het faseverloop van de drivers speelt hierin een rol, het faseverloop dat het crossover filter toevoegt en wat er door weglengte verschil wordt toegevoegd. En dan hebben we ook nog de akoestische offset.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 05 apr 2021, 11:39

het verschil is in beide gevallen best groot. We zitten tussen -30 en +30 graden, laag of hoog crossen geeft in die range een flinke dip.

3 weg lijkt nu wel erg interessant.

Ik heb een Dayton AMT Mini-8 en een SEAS 27TFFNC/G H1396-04 liggen, die laatste gebruik ik in de auto en klinkt erg goed. een 3 of 4 inch mid/ fullrange er onder gaat prima passen. ik heb een setje RS125, die zijn net te groot... (haal ik steeds door elkaar)

een van deze wellicht, niet duur en zwarte conus is een must

Tangband W3-316b

Dayton DS90-8

Dayton RS100P-8

Edit

dit is met de tangband en seas tweeter, de AMT past ook, die is 2mm groter ongeveer. 4 inch valt af.

tekening 3 weg.png

dit is de dayton vs de tangband, dayton in oranje. Beide in 0.8 liter

dayton vs tangband.png

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 05 apr 2021, 14:48

De Q van de Dayton lijkt wat lager en de gevoeligheid wat hoger. Maar beide zouden kunnen werken verwacht ik wel. Weet niet wat handiger is, om gewoon de woofers parallel te zetten en dan bafflestep op beide of een half systeem met een spoel in serie met een woofer voor de bafflestep.
Lijkt me dat de tweede woofer dan ook wat uit fase geraakt met de eerste. Maar dat is misschien precies ook de manier dat het geheel werkt, maar heb daar geen ervaring mee.
Persoonlijk zou ik denk ik voor een drie weg gaan en een bafflestep step correctie circuit. Ook omdat je dat vaak wel gemakkelijk door wat met waardes te spelen in filter op kan lossen en kost het niet echt meer componenten.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 05 apr 2021, 20:45

Ik heb de dayton besteld, nu maar weer eens zien wanneer ik tijd heb :P

Ik ga overigens voor 3 weg, zover ik dat weet is dat wel een beetje de norm en haalt het een hoop problemen weg tegenover 2 of 2,5 weg

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 05 apr 2021, 22:07

Die Dayton DS90-8 ziet er leuk uit, zeker gerelateerd aan de prijs en heeft ook nog meer Xlin dan de tandberg. Is zeker bruikbaar tot 3-4 kHz en dan kan de seas tweeter het makkelijk overnemen.

Zou niet de Dayton AMT Mini-8 gebruiken, die moet je hoger inzetten en moet je de mid veel verder laten doorlopen, terwijl je met de seas een crossover kan doen op een gebruikelijk punt voor een drieweg.

De tweeter is ook klein en relatief dicht bij de mid te plaatsen, wat gunstig is voor de vertikale off-axis response.

Met een goed afgestemd filter, moet dit een leuke center kunnen worden.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 09 apr 2021, 16:17

De DS90 is binnen, wat schattig.

20210409_161149.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 09 apr 2021, 16:46

Gutte O:)
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”