Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Douwe84

Re: Nieuwe Centerspeaker, de Classix Center

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 17:03

markbakk schreef:Ik zou de huidige setup gewoon eens gaan proberen, mooi eenvoudig filter en on axis prima. Je kon mooi zien hoe het kiezen van de waarde van de seriespoel voor de .5 woofer de balans zoeken was tussen voldoende afval rond 700Hz en niet teveel opslingering bij 100Hz.

Dan ga ik bestellen. Imp dip op 150hz is dus niet erg?

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 17 jan 2021, 21:23

Net onder de 4 Ohm? Nee, tenzij je een heel kritische versterker gebruikt. Dit is vrij normaal voor 4 Ohm speakers.
Mark Bakker

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 21:57

Ok, bestelling is gedaan :)

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » vr 05 feb 2021, 16:24

Spulletjes binnen.

20210205_160735.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 15 feb 2021, 7:37

Erg quick en dirty een testkastje in elkaar getrommeld. Vd week frezen enz

20210214_170645.jpg

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 16 feb 2021, 17:30

Stukje verder.

20210216_160615.jpg

20210216_153122.jpg

20210216_164346.jpg

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 16 feb 2021, 19:51

Leuk :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 16 feb 2021, 19:52

Dit gaat goed :goedzo:

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 21 feb 2021, 15:16

Dank. Net mooi in t zonnetje in elkaar gezet. Alles lijkt te doen wat t moet doen.

Weekje spelen en maar eens wat meten.

20210221_151408.jpg

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » za 27 feb 2021, 15:09

Dit is de gemeten response on axis op 1 meter met het gesimuleerde filter, valt me eerlijk gezegd niet eens tegen.

0gr 1 meter filter 1.png

Dit zijn de gemeten responses op 0, 10, 20, 30 graden. allen op een meter.

tweeter gemeten response.png

hier zit de nearfield meting ook bij
woofer gemeten response met nearfiel;d.png

Na wat rommelen heb ik nu dit:

filtyer met gemeten response 1.png

dat meet zo, de bult voorbij 2kz op 0 en 10 graden komen ook in de sim voor. de dip om 30 graden niet. is dit door lobing?

gemeten response filter 1 0 10 20 30.png

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 28 feb 2021, 9:10

Ik ga de tweeter metingen opnieuw doen, vind het verschil in de gemeten response rond 2Khz wel erg groot tussen de verschillende hoeken. komt ook totaal niet overeen met de response die Vifa opgeeft.

alles opnieuw geinstalleerd en gecheckt.

metingen zien er zo uit. de bult in de eerste 2 metingen rond 2200Hz snap ik niet, derde meting (20 graden lijkt is hij minder/ weg) 30 graden is de bult verschoven naar 1600Hz

Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

gemeter response zonder filter 0 10 20 30.png

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 01 mar 2021, 15:04

Goed. Tweeter uit de Classix 2 geschroefd en gemeten, exact hetzelfde resultaat.

Als ik kijk naar de response van de Classix 2 van Paul Carmody lijkt hij dit ook te hebben gewoon hoger te crossen. Dat ga ik dus ook doen.

Kom ik hier op uit:

filter met gemeten response 2.png

Na wat rommelen heb ik dit, wat me opvalt is dat de gemeten response van de individuele drivers aardig overeen komt echter de optelling van het geheel lijkt niet op de sim. de dip kan ik niet verklaren... wellicht iemand die me in de juiste richting kan duwen?

metingen allen op de as

filter 3.png

gemeten response filter 3.png

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 03 mar 2021, 20:36

Nog wat aan het rommelen geweest. Sim en meting komen niet overeen, vind ik vreemd.

Dit is het filter welke ik met meten gemaakt heb, de sim komt niet overeen en dat vind ik best vreemd... Zou denken dat mijn basismetingen niet ok zijn..?

filter 4.png

Dat meet zo, groene lijn is de 30 graden meting, tot die meting was ik vrij positief gestemd... enig id waar die dip ineens vandaan komt? is dat dan misschien lobing?

gemeten response filter 4 0 10 20 30.png

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 03 mar 2021, 23:02

Als de boel individueel wel klopt, maar de optelling niet, dat klopt er waarschijnlijk iets niet met de timing offset van de drivers onderling. Je zou met met het toevoegen van een delay blokje in de simulatie kunnen kijken wanneer de optelling wel overeen gaat komen met de werkelijkheid, dan krijg je misschien ook een idee wat er mis is gegaan.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 04 mar 2021, 7:34

Dat ga ik vd week proberen dan, dank.

Heb dit niet eerder gehad, heb ik dan misschien tussen meting van mid en hoog het volume aangepast bijvoorbeeld? Ik doe een single channel meting.

Ik heb de basis metingen voor beide drivers gedaan op de tweeter positie bedenk ik me net, misschien verkl**t dat de boel...

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 8:31

volume maakt niet uit. met single channel meting is het wel eens lastiger om een goede timing reference te hebben. Idee is om beide drivers te meten met microfoon op dezelfde plek met dezelfde timing offset. Dan weet je dus hoe de fase zich onderling verhoud en kun je een uitspraak doen over de optelling.
Ik meet meestal eerst de woofer, stel te timing offset dan goed in voor de woofer, zodat je daar een mooi fase verloop heb en het nul punt van de timing mooi op de impuls response valt. Meet nog een keer de woofer zodat ik zeker weet dat de timing offset goed is. Vervolgens meet ik de tweeter met dezelfde instelling zonder nog iets te veranderen. Vaak staat de tweeter wat meer naar voren en zal de nul niet precies op de impulse zitten maar er iets voor. Dit verschil zorgt dat er een timing verschil is tussen de twee en dus fase verschil en dus dat de opsomming anders verloopt. Ik gebruik twee kanalen bij de meting met een loopback op tweede kanaal en gebruik dat als timing reference. Dit zorgt dan voor een stabiele timing reference.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 8:32

O ja meet op as ergens tussen woofer en tweeter in op meter afstand.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 04 mar 2021, 10:07

Ik kan een 2 kanaals meting doen geloof ik, dan is dat wellicht handiger? Vreemde is wel dat ik dit niet eerder gehad heb en ik niets anders doe dan bv bij m'n pc speakers waar alles wel goed optelde enz.

Ik meet altijd woofer en tweeter zonder de microfoon aan te raken, dan verplaatsen afstand en graden meten en beide opnieuw meten.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 11:28

weet niet of uitgang en ingang hetzelfde device zijn, maar met b.v. een Umik is uitgang een ander device dan de ingang, dus zijn die ook ongecorreleerd. De timing tussen die twee kan dan elke keer anders zijn. Ik gebruik REW en dan kun je ook de timing met piepjes akoestisch doen. Maar fijnste is denk ik toch in en uitgang met zelfde device en tweede kanaal met loopback als referentie gebruiken. Op die manier is bij mij de timing reproduceerbaar, hoe goed een en ander is met een andere manier van referentie weet ik niet, geen ervaring mee, maar als daar iets niet goed gaat, dan krijg je afwijkingen in de simulatie rond de crossover. De fase verschillen rond crossover frequentie zijn dan in werkelijkheid anders dan waarmee in de simulatie gerekend is. De opsomming daar gaat dan anders verlopen, maar daarbuiten zal alles netjes kloppen. Bij mij kwam simulatie en uiteindelijke meting altijd heel goed overeen.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 04 mar 2021, 11:40

Ik lees in een ander topic dat dual channel eigenlijk wel gewoon the way to go is. Als dat zo veel betrouwbaarder is wil ik dit gaan doen, alleen nog even bekijken hoe.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 11:42

Verder is het zo als je alleen on-axis metingen erin stopt dan via sim filter maakt en dan vervolgens off-axis gaat meten terwijl je dat niet in de sim heb gedaan dat je dan natuurlijk “dingen” kan gaan zien. Als je off-axis de drivers los had gemeten en dat in de sim gegooid, dan had je dat ook kunnen zien. Meestal doen we dat niet en gaan we pas off-axis meten nadat filter klaar is en geïmplementeerd.
Verder is het zo dat als je drivers horizontaal leg, dat je dan snel off-axis in het horizontale vlak lobbing verschijnselen gaat zien. Er is dan snel een relevant weglengte verschil tussen twee drivers.
Dus als je verschillen heb rond crossover tussen simulatie en werkelijkheid en de metingen zijn vergelijkbaar is afstand en hoek, dan is er waarschijnlijk iets met de timing offset onderling. Maar als je een sim op 0 graden vergelijk met een off-axis meting op 30 graden en dan ook nog in het vlak waar de lobbing zal optreden, dan is dat waarschijnlijk het effect.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 11:50

Als je off-axis gaat meten in het andere vlak zie je snel genoeg of het lobbing is of niet. Weet van metingen aan tweeweg met drivers boven elkaar, dat de off-axis-axis metingen in horizontale vlak veel beter zijn dan in het verticale vlak, waar je dan in dat geval de lobbing effecten krijg. Die in vertikale vlak waren bij mij tot 15 graden oke, maar daarna vanwege de lobbing “interesant” zullen we maar zeggen. In het horizontale vlak gebeurde er onder hoeken weinig rond de crossover, want diffractie en afstraling effecten zijn daar bij die frequentie niet zo heftig. Maar hoger in frequentie en zeker bij grotere hoeken ging er toen van alles gebeuren.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 04 mar 2021, 16:28

Voor de sims off axis duw ik de gemeten response in vituixcad, 0, 10, 20, 30 graden.

Ik zal de speaker eens rechtop zetten en kijken wat dat doet...

In de arta handleiding zie ik 3 soorten loopback, eigenlijk snap ik geen drol van de wijze van aansluiten.. Gewoon recht in op uit dus...?

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 04 mar 2021, 17:02

Voor de off axis metingen moeten de timing relaties van de drivers onder de diverse hoeken ook goed zijn. In het vlak waar de drivers staan ga je weg lengte verschillen krijgen.
Ik gebruik een kort kabeltje ga dan van een uitgang weer rechtstreeks naar binnen. In mijn geval gaat uitgang 1 naar speaker en ingang 1 is de meet microfoon en de uitgang van 2 gaat naar de ingang van 2. Bij de meting zorg ik dan dat hetzelfde test signaal naar beide uitgangen gaat.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 04 mar 2021, 18:36

Thx, ga proberen komende dagen een kabeltje te maken en metingen te doen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”