OpaBert schreef:Ik heb dat ESR metertje van Peak
Als je het wilt gebruiken stuur ik het je toe.
Eh, George gaf al aan zo´n metertje in bezit te hebben...
Moderator: Beheerdersteam
OpaBert schreef:Ik heb dat ESR metertje van Peak
Als je het wilt gebruiken stuur ik het je toe.
markbakk schreef:Misschien goed om te weten hoe KEF destijds de filtercomponenten selecteerde. Elke spoel, condensator en weerstand werd tot op 1% gemeten en uitgezocht en gematched op dat specifieke filter. De waarden die erop stonden, deden daarbij niet echt ertoe. Ook de onderlinge verhoudingen werden per filter specifiek afgestemd, dus als een C wat groter uitviel, koos KEF een wat kleinere L (als voorbeeld). Alle andere componentaspecten zoals de gelijkstroomweerstand van spoelen en de verliesfactoren van condensatoren werden meegenomen. Als ik het goed heb, werden zelfs de gebruikte drivers verdisconteerd in de filteropzet.
Dat alles maakt dat een KEF-filter best lastig te renoveren/upgraden is, als de condensatoren inderdaad zijn verlopen. Áls je tenminste zou terugwillen naar de oorspronkelijke specs. Dat hoeft natuurlijk niet per se en het is een leuke hobby, dus gáán. Maar weet wel hoe het begon.
Leeuwarden schreef:markbakk schreef:Misschien goed om te weten hoe KEF destijds de filtercomponenten selecteerde. Elke spoel, condensator en weerstand werd tot op 1% gemeten en uitgezocht en gematched op dat specifieke filter. De waarden die erop stonden, deden daarbij niet echt ertoe. Ook de onderlinge verhoudingen werden per filter specifiek afgestemd, dus als een C wat groter uitviel, koos KEF een wat kleinere L (als voorbeeld). Alle andere componentaspecten zoals de gelijkstroomweerstand van spoelen en de verliesfactoren van condensatoren werden meegenomen. Als ik het goed heb, werden zelfs de gebruikte drivers verdisconteerd in de filteropzet.
Dat alles maakt dat een KEF-filter best lastig te renoveren/upgraden is, als de condensatoren inderdaad zijn verlopen. Áls je tenminste zou terugwillen naar de oorspronkelijke specs. Dat hoeft natuurlijk niet per se en het is een leuke hobby, dus gáán. Maar weet wel hoe het begon.
Dat is best bijzonder, vooral ook omdat ze indertijd, na enig sparen, redelijk betaalbaar waren...
pappaleo schreef:George, aangaande het vervangen van condensatoren in een filter, heb ik wel wat ervaringen die enigszins controversiëel zijn. Die deel ik hier niet, want dan valt het hele forum weer over me heen.
Als je geïnteresseerd bent, weet je me te vinden.
OpaBert schreef:Heel Veel succes George En zo te zien komt het wel goed![]()
Ik vond het ook een heel fijne luidspreker box zelfs na 40 jaar klonken ze hier best mooi
Nu ben ik niet meer Echt in staat Hi End dingen op gehoor beoordelen .
Ik heb dat ESR metertje van Peak
Als je het wilt gebruiken stuur ik het je toe
Grt
Bert
markbakk schreef:Misschien goed om te weten hoe KEF destijds de filtercomponenten selecteerde. Elke spoel, condensator en weerstand werd tot op 1% gemeten en uitgezocht en gematched op dat specifieke filter. De waarden die erop stonden, deden daarbij niet echt ertoe. Ook de onderlinge verhoudingen werden per filter specifiek afgestemd, dus als een C wat groter uitviel, koos KEF een wat kleinere L (als voorbeeld). Alle andere componentaspecten zoals de gelijkstroomweerstand van spoelen en de verliesfactoren van condensatoren werden meegenomen. Als ik het goed heb, werden zelfs de gebruikte drivers verdisconteerd in de filteropzet.
pappaleo schreef:George, aangaande het vervangen van condensatoren in een filter, heb ik wel wat ervaringen die enigszins controversiëel zijn. Die deel ik hier niet, want dan valt het hele forum weer over me heen.
Als je geïnteresseerd bent, weet je me te vinden.
1% ??? En dan stoppen ze er elco's in?En als dat al zou kunnen, hoelang denk je dat die zo nauwkeurig blijven?
We weten al dat je grasmaaier snoer in je speakers stopt
Pjotr schreef:Mwah dat spul komt toch uit de heuse Vinyltijd.
pappaleo schreef:Wel eens een topic van mij helemaal doorgelezen?
Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”
Gebruikers op dit forum: CCBot, Яндекс/Yandex [Bot] en 1 gast