Nog een setje Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

FR_Aad

Re: Nog een setje Calpamos

Berichtdoor FR_Aad » do 18 feb 2021, 15:14

Een iets hogere versie dan er hier onder zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 15:23

Douwe84 schreef:Dat laatste kan wel mooi worden denk ik inderdaad! Heb je al wat meer richting in de afwerking? aangezien je dat op je meubel gaat afstemmen las in in de startpost.

Nee nog niet. Ik heb nu het idee de speaker eerst helemaal te bouwen, met dunne mdf platen aan de zijkant om de schroeven te maskeren. Al wel de baffle en achterkant zwart schilderen / rollen, en als het helemaal af is fineren, samen met het audiomeubel, iets bijpassends.
Audiomeubel weten we in principe al de indeling en afmeting van. We hebben met schilderstape afgeplakt waar de speakers komen, en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is voor het meubel, daar heb ik vervolgens een schetsje van gemaakt. Dat ligt nu even te acclimatiseren, verander af en toe nog wat.

Zal ook nog een beetje van de televisie afhangen die maar eens vervangen moet worden. Je zult het niet geloven maar er staat hier nog een beeldbuis bak :lol: gaat maar niet kapot. Is van ondergeschikt belang hoor, er gaan echt weken voorbij dat het ding helemaal niet aanstaat, maar vind het voor sport en af en toe een programma wel handig om niet steeds de beamer aan te hoeven slingeren.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 15:25

FR_Aad schreef:Een iets hogere versie dan er hier onder zit?

Ja, dat wilde ik in eerste instantie ook doen. De steun op de foto is van vurenhouten balk met mpx eromheen, dan is zo'n metalen frampje net wat fraaier. En oogt minder massief.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 18 feb 2021, 15:37

Barry2001 schreef:
Douwe84 schreef:Dat laatste kan wel mooi worden denk ik inderdaad! Heb je al wat meer richting in de afwerking? aangezien je dat op je meubel gaat afstemmen las in in de startpost.

Nee nog niet. Ik heb nu het idee de speaker eerst helemaal te bouwen, met dunne mdf platen aan de zijkant om de schroeven te maskeren. Al wel de baffle en achterkant zwart schilderen / rollen, en als het helemaal af is fineren, samen met het audiomeubel, iets bijpassends.
Audiomeubel weten we in principe al de indeling en afmeting van. We hebben met schilderstape afgeplakt waar de speakers komen, en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is voor het meubel, daar heb ik vervolgens een schetsje van gemaakt. Dat ligt nu even te acclimatiseren, verander af en toe nog wat.

Zal ook nog een beetje van de televisie afhangen die maar eens vervangen moet worden. Je zult het niet geloven maar er staat hier nog een beeldbuis bak :lol: gaat maar niet kapot. Is van ondergeschikt belang hoor, er gaan echt weken voorbij dat het ding helemaal niet aanstaat, maar vind het voor sport en af en toe een programma wel handig om niet steeds de beamer aan te hoeven slingeren.

:goedzo:

tv van ondergeschikt baleng, ik dacht er wordt helemaal geen tv gekeken. tot je over de beamer begon :P

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 18 feb 2021, 16:16

Barry2001 schreef:En oogt minder massief.

:lol: Ma Flodder in een string is ook geen gezicht, Barry...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 16:44

Dat is ook weer waar. De gulden middenweg dan maar O:)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 20 feb 2021, 18:00

Zaagweer. Uitsparing gefreesd voor de backplate, dit is zwart geanodiseerd met de zijkant niet zwart, net ff mooier om die te verzinken in de achterkant. De baffles ben ik een heel eind mee maar heb ik niet helemaal af gekregen, gelukkig blijft het nog even zaagweer.

IMG_2668.JPG

IMG_2670.JPG

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 20 feb 2021, 18:04

Zo dan :goedzo:
Wat is die zwarte plaat waar je frees op staat?
Een soort van mal?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 20 feb 2021, 18:15

Een mal idd, zodat ik met de kopieerfrees de uitsparing kon maken. Kees heeft de mal tegelijk met het paneeltje gemaakt. Frees in stellen op 4 mm paneeldikte + 6 mm mal, proefstukje gedaan en vervolgens diepte frees precies afgesteld. Pas perfect :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 22:18

Vrij vandaag en topweer om wat te doen aan de Calpamosjes. Eerst de baffles verder afmaken, uitsparing voor de hoorns. Eenvoudig met de decoupeerzaag.

IMG_2716.JPG

IMG_2718.JPG

Zoals eerder gezegd zet ik eerst de buitenkant in elkaar. Hier zet ik 'los' de baffle en achterkant in, zodat ik het 44x44mm balkenframe hier tegen aan kan opbouwen. Dan kan ik die balken fatsoenlijk vast zetten, en weet ik zeker dat het mooi aansluit als ik de baffle er tegenaan monteer.
Had alweer even geleden een lamellen frees gekocht, nu voor het eerst gebruikt, dit werkt echt top. Had ik al veel eerder moeten doen. Instellen op dikte plank, perfecte frees in het midden, en de aansluitende plank komt er vanzelf haaks en goed gepositioneerd op te staan.

IMG_2721.JPG

IMG_2722.JPG

IMG_2724.JPG

Het assembleren is daarna eenvoudig, trekt vanzelf haaks met die lamellen. Gelijmd uiteraard, en geschroefd. Het balkenframe ga ik ook schroeven, er komt een dunne afwerkplaat tegen de buitenkant aan, schroeven vallen dus uit zicht.

IMG_2727.JPG

Balkenframe is nu aan de beurt om gezaagd en gemonteerd te worden.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 24 feb 2021, 22:27

Dat worden beste jonges Barry.
Werkt zeker mooi die lammelen frees.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 24 feb 2021, 22:41

Mooi! :rock:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 feb 2021, 22:45

Morgen weer mooi weer, vrijdag spelen!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 23:19

Nou, ben ook niet helemaal van het weer afhankelijk, maar de kasten in elkaar zetten was buiten eenvoudiger ipv in mijn werkplaatsje.
Ben wel afhankelijk van werk :mrgreen: en dat mag morgen weer.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 03 mar 2021, 21:11

Inmiddels weer wat verder, tijd voor een update. Het balkenframe kan erin, daarvoor monteer ik eerst de baffle en achterkant met een paar schroeven (nog niet gelijmd) om daar het balkenframe strak tegenaan te leggen. Daarna kunnen ze er weer uit en heb ik ruimte om bitumen en het zachte demping materiaal te monteren.

IMG_2768.JPG

Het is wel wenselijk dat de balken haaks worden afgezaagd. Zit best goed in gereedschap, heb wel een handcirkelzaag maar geen afkortzaag. Maar gelukkig kon ik die van m'n zwager lenen.

IMG_2765.JPG

Middagje meten/balken zagen, geen straf in het zonnetje, deze lijm ik in beide speakers en schroef ze vast van buitenaf. Vanmorgen naar een bouwmarkt geweest om dunne mdf platen op te halen, komen straks tegen de buitenkant zodat je geen schroefkoppen meer ziet. Ziet er nu zo uit (bij allebei dus :mrgreen: ):

IMG_2842.JPG

Plankje in het midden / bracing moet ik nog vast zetten, moet ik nog een uitsparing in zagen.

En dan mogen ze weer naar binnen. Gelukkig (tbv de motor) heb ik een oprijplaat zodat ze zo naar binnen zijn te rijden :D

IMG_2770.JPG

Volgorde, denk dat nu het gewicht nog te doen is ik eerst de mdf platen aan de buitenkant er tegenaan lijm. Overmaats, en dan met de kantenfrees pas maken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 03 mar 2021, 22:53

Mooi werk! :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 04 mar 2021, 9:02

Dank je. Het is ook leuk om te doen, waarom doe ik dit zo weinig .. :think:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 04 mar 2021, 9:08

Omdat het met vlagen leuk is. Ik heb ook wel eens hele perioden geen zin.

Maar het wordt een lekker kastje zo :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 04 mar 2021, 9:31

Wat natuurlijk scheelt was dat het de afgelopen periode heerlijk weer was. Heb het meeste buiten kunnen doen, zit toch al zoveel binnen deze dagen. En het scheelt ook als het een beetje meezit allemaal he, als een layout me niet aanstaat pas ik dat aan. Met een verlijmde en gezaagde kast gaat dat wat minder.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 04 mar 2021, 10:25

pappaleo schreef:Omdat het met vlagen leuk is. Ik heb ook wel eens hele perioden geen zin.

Maar het wordt een lekker kastje zo :goedzo:

Precies, ik doe daarom in de winter binnen-dingen zoals versterkers en ander knutselwerk in de garage. Als het beter weer wordt dan ga ik hout tot stof laten worden :rock:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 04 mar 2021, 18:39

Ik wordt nog jaloers :kwijl: mooi allemaal die eigenbouw speakers
Is toch een beetje meer dat een kist timmeren met een paar gaten voor speakers :D
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 mar 2021, 13:58

Ik zou zeggen Bert: gewoon doen. Ontwerpen zat, plaatmateriaal kun je echt strak laten zagen en thuisbezorgen zodat je niet met enorme platen hoeft te slepen, en je bepaald zelf wat er in en op komt. Keer wat anders dan een versterker :D
Heb m'n huidige luidsprekers in de woonkamer ook zelf gebouwd (als kit gekocht) en er altijd met erg veel plezier naar geluisterd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 06 mar 2021, 22:28

Heb beide kasten aan de binnenzijde verder afgemaakt, bracing erin aangebracht, met een balkje eronder.

IMG_2865.JPG

Alles zit nu door en door geschroefd, ben niet zuinig geweest met lijm, worden mooie stevige kasten zo, die nu op zich af zijn aan de binnenkant. Even de schuurmachine over de kasten gehaald, zodat eventuele oneffenheden weg zijn.

IMG_2871.JPG

De mdf plaatjes kunnen eromheen, nu het weer het nog toelaat dit buiten te doen deze gelijk allemaal maar even gezaagd, met iets overmaat.

IMG_2870.JPG

Baffle en achterkant zaten alleen met een paar schroeven vast, die heb ik er weer uitgehaald. Moest er wat druk op uitoefenen ze weer uit de kast te krijgen, zitten echt mooi pas. Like it :D

Ik kom nu in een fase dat de voortgang stukje bij beetje zal gaan. Bovenkant ingesmeerd met lijm, goed opgelet dat met name de randen goed in de lijm zitten.

IMG_2872.JPG

Lijmtangen erop (slechts 1 zichtbaar op de foto zie ik) met een extra plaat tegen het beschadigen. De andere platen (zijkanten) kan ik er tegenaan lijmen, kantenfrees erlangs tussendoor. Hierna is de buitenkant ook klaar, en kan ik beginnen met aanbrengen van demping aan de binnenkant, filter monteren en aansluiten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 06 mar 2021, 22:45

Hoppa, morgenavond luisteren :lol:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 06 mar 2021, 22:54

Shadow schreef:Hoppa, morgenavond luisteren :lol:

Als Barry het rustig aan doet, moet dat lukken.. lijm is sneldrogend... De hele zondag om te klussen.. 5 uur er uit en gaan.. :lol:

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”