Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Emiel

Re: Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Berichtdoor Emiel » vr 26 feb 2021, 13:48

Zie weinig verschil tussen 2 en 3. Denk dat ik iets fout doe. Zal er vanavond eens naar kijken.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 26 feb 2021, 22:43

Wat Mark stelt klopt wel, denk ik. Persoonlijk vind ik de rechte pink noise lijn teveel hoog tov laag hebben. Maar dat is mijn voorkeur. De correctie die ik heb toegepast is wel teveel. Corrigeren geeft inderdaad meer hoog belasting wat niet echt slim is.....

Emiel

Berichtdoor Emiel » za 27 feb 2021, 23:12

Ben weer met de APO equalizer (windows 10) bezig geweest.
Beetje gecorrigeerd pink noise en maar met de eq banden schuiven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 03 mar 2021, 21:32

Overgestapt van marantz sr 4600 naar sr 6003 voor aansturing drivers. Ook andere luisterpositie.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 03 mar 2021, 22:59

Da's een aardige dip :shock:
En een behoorlijk fris midden denk ik zo...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 04 mar 2021, 17:57

Hoi Shadow, om eerlijk te zijn weet ik niet goed wat van de 10 inches te vinden / kom er eigenlijk niet echt goed meer uit. Heb vandaag de monacor hoorns maar weer eens aangesloten en denk nu toch ook wel dat dit beter is (eerder advies van Walter geloof ik). Misschien dat er ook PA versterkers op moeten ipv die hifi recievers. Eigenlijk onzinnig daar het met die sr4600 versterker met 7x40 watt of zo al meer als hard genoeg ging.

Crossover punten zijn nu 900 en ongeveer 3000 hertz.

Begin langzaam aan in te zien dat er niet voor niets hifi bestaat en PA (drivers) toch eigenlijk niet zo geschikt is voor een huiskamer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 04 mar 2021, 19:29

Zo lang je in de kamer meer met deze grote drivers/(mid)woofers en ook gelet op hoe je metingen er uit zien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de balans niet gevonden is, je mid 2dB luider dan het laag lijkt me wel de max... Bij jou is het tot bijna 10dB verschil, en meestal doen mensen juist teveel laag. Dus ik vermoed dat er met de metingen ook iets niet goed gaat...

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 04 mar 2021, 20:17

Hoi Wouter. Met dat pink noise gaat dat wel redelijk, maar inderdaad de telefoon is niet gecalibreerd of zo.
Hoe meet jij dan? Je draait een sweep af en met een meetmicrofoon op een laptop neem je dat op of zo?

Ook de positie vd luidsprekers in de kamer is lastig. Vroeger zette ik ze altijd gewoon tegen 1 muur aan en klaar. Sinds ik met die 15 inch bezig ben gegaan ben ik ook andere posities gaan proberen en gaan zoeken naar een goed stereo beeld met een goede respons. Best lastig allemaal.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 04 mar 2021, 20:24

Ik heb het al eerder gezegd, maar voor jou zou een luisterdag echt super leerzaam zijn, ik hoop dat we er snel weer één kunnen organiseren! Alles is belangrijk, plaatsing, de ruimte waar ze in staan, filtering etc. Het is nooit één ding.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 04 mar 2021, 20:38

Hoi Shadow. Daar je daar wel een punt. Denk dat ik een boel kennis / ervaring mis. Misschien moet ik gewoon eens met een kant en klare speaker eerst een goede positie gaan bepalen.

Het is ook allemaal geen ramp. Voor mij was het altijd een wens om het eens te proberen, een 18 inch subwoofer en 10 inch pa mid. Dit komt omdat ik daarvan onder de indruk was in de bioskoop (18 inch) en bij een PA systeem in een club waar ze 10 inch midden hadden. Kan altijd de boel weer verkopen en weer wat anders aanschaffen. Mag best wat geld kosten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 04 mar 2021, 20:57

Maak je geen zorgen, geld gaat het kosten als je eenmaal wat gevonden hebt wat je leuk vind :lol:
Je kunt eens beginnen met een bouwpakket dat zijn naam al bewezen heeft, er zijn wel wat dingen te vinden, maar ook Leo zijn wedstrijdspeaker staat nog te koop bv; viewtopic.php?f=21&t=29116 dat is een zeer fijne speaker die voor dat geld je eerste stappen in audioland beter begeleiden als wat je nu doet - wat niet weg neemt dat je er nu ook iets van leert!

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 05 mar 2021, 0:03

Heb echt al heel veel geld uitgegeven aan speakers. Vroeger de hele vakantie werken en dan naar Duisburg bij speakerland spullen kopen. Zij adverteerden in de Klank und Ton destijds.
Het eerste wat ik ooit (na)gebouwd heb was een scan speak 18cm met die revelator. Vond ik niets, ging niet hard genoeg / zat de hele tijd te kijken of de laag niet aan zijn max zat. 10 inch laag is echt minimaal voor mij. Wat ook essentieel is is een fatsoenlijke bescherming / gril. ivm huisdieren. Heb ook nog met focal 10 inches wat gedaan en met eminence 15 inches. Pearles 13 cm en kleine hoorn tweeters heb ik gehad. Allemaal kapot / weg gegaan.
Heb toen een set EV SX300 gekocht met een marantz PM 15 versterker. Aantal jaren erna met een actief filter een paar bestaande speakers wat verbeterd (met een andere tweeter).

Alles wat ik nu koop moet zeker beter zijn / of de potentie hebben om beter te zijn dan die sx300 die ik al heb.
Misschien dat ik die weer eens een tijdje naar beneden moet halen (staat nu op slaapkamer). Kan er nu een sub bij aansluiten en eens kijken hoe dat klinkt.
De komende tijd moet ik beslissen wat met die PA set te doen. Kans is groot dat ik die 15 inch topkast weer ga bestoken met 15 10 hoorn en wegdoe.

Op dit moment denk ik toch na over een set met een dome tweeter (degene die ik al heb of een betere, die revelator vond ik niet beter). Rest van de chassis zullen dan toch meer moeten aansluiten op die tweeter. Moet niet meer zomaar luk raak pa chassis en hifi mixen met elkaar. Misschien dat ook een (2e handse) kant en klare spreaker een optie is. Deze kun je tenminste gewoon beluisteren voordat je hem koopt.
Ik weet het niet. We zullen zien.

Groeten Emiel.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 05 mar 2021, 7:48

Kijk eens naar de Calpamos van Tony Gee :idea:
Tony-Gee-Calpamos-2.jpg

Tony-Gee-Calpamos.jpg

Mooie units en niet te klein, evt een sub erbij voor het diepe laag en klaar :lol:

Emiel

Berichtdoor Emiel » zo 07 mar 2021, 21:54

Zien er vet uit ja!!!! Ik weet niet of je zelf eens een grote compressor driver met hoorn hebt gehad in huis? Telkens als ik die monacor hoorns weer eens aansluit klinkt het even super vet (vooral bij en beetje dynamische nummers) maar al heel snel ben ik het moe. Ze zijn ook echt een aanslag op het gehoor en zodra je niet precies goed zit / wat loopt in de kamer verschuift de klank enorm. Als je een super grote kamer hebt en je ze ver weg kunt zetten is het denk ik wel een succes. Voor mij wordt het echt een soft dome tweeter.

Ben begonnen met het lezen van die link (bouwverslag) die je gestuurd hebt. Dat is inderdaad nuttige informatie.

Heb inmiddels 1 speaker in een hoek gezet en daar toch maar weer mee verder gegaan. Een groot deel dat het totaal niet meer klonk was omdat het te hoog was af gefilterd. Dat is denk ik een beetje hetzelfde verhaal als met die hoorns, een tijdje klinkt het super maar op den duur is het letterlijk niet meer aan te horen.
Omdat ik toch kost wat kost wil proberen wat met die 10 inch te maken en de 18 er niet op aan te koppelen is heb ik de 15 rcf er tussen gezet. Ook heb ik de 10inch nu netjes onder een 1khz af gefilterd. Draai nu met die omni audio 5 inch mid (heb ik een paar pagina's terug over gepost nadat ik dit focal 10cm gemold had).

Het is nu dus 18inch laag < 100hz
15inch laagmid 100 - 400 hz
10inch mid 400hz - 1000hz
5inch midhoog 1000hz - 2000 hz
28mm hoog > 2000hz.

Heb nog een leuk alternatief gevonden voor de 5 inch omni audio, een Celestion TF0410MR.
Deze wordt ook gebruikt in een klank und ton speaker als mid. Zou hem dan samen met de scan speak 28mm passief kunnen affilteren zodat ik geen actieve filters hoef bij te kopen en met 1 versterker (mono 18 inch sub) met 7 kanalen klaar ben.

Zal eerst eens een tijdje luisteren. Wie weet ben ik het zo weer zat.
Groeten Emiel

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 07 mar 2021, 22:13

Ik heb wel eens naar een goed afgefilterde JBL hoorn zitten luisteren met Berrilium membranen, dat was echt genieten hoor...

Emiel

Berichtdoor Emiel » ma 08 mar 2021, 9:10

Heb je ook een beste dome tweeter voorkeur / een tweeter die je gehoord hebt en super goed vind?

Wellicht ook van Berrilium?

Groeten Emiel

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 08 mar 2021, 9:21

Emiel schreef:Heb je ook een beste dome tweeter voorkeur / een tweeter die je gehoord hebt en super goed vind?

Groeten Emiel

Nee, ik denk niet dat ik genoeg verschillende gehoord heb om daar echt een oordeel over te vellen, maar voor mijn gevoel zit in de juiste manier van filteren wel de crux.

edit; spelfoutje
Laatst gewijzigd door Shadow op ma 08 mar 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 08 mar 2021, 11:39

Emiel schreef:Heb je ook een beste dome tweeter voorkeur / een tweeter die je gehoord hebt en super goed vind?

Groeten Emiel

Ik heb de beryllium tweeter in mijn laatste project. Zie ook mijn avatar. Absoluut briljant. Maar ook duur.

Ik zou je meetmethode nog even onder de loep nemen, want zo'n ding opblazen is natuurlijk eeuwig zonde.

Wat Joram zegt, dat klopt:
Een goed ontworpen filter is het belangrijkst.

Walt

Berichtdoor Walt » di 09 mar 2021, 21:16

Dat wel, maar een hoorn heeft zijn toepassing vooral in PA techniek, of voor zeer grote ruimtes waar hoge geluidsdruk nodig is. Voor huiskamer toepassing is een dome doorgaans een betere keuze.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 09 mar 2021, 21:45

Oh, ik kreeg de indruk dat dit ging over het verschil tussen een 'normale' en een beryllium tweeter. Niet over het verschil tussen een dome en een hoorn.

Op het eerste verschil reageerde ik in ieder geval

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 mar 2021, 21:52

Ja ik dacht dat ook Leo :think:

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 10 mar 2021, 19:47

Maakt niet uit. Moet toch even niets kopen en me eerst wat meer gaan verdiepen in fase, etc.
Heb me daar nooit druk om gemaakt / altijd eigenlijk alleen maar daar de respons en weerstand curve gekeken.

In feite denk ik toch alle ingrediënten te hebben (18-15-10-5-28mm) om iets leuks / fatsoenlijks te maken.
Een (redelijk) rechte spl curve is het probleem niet. Het zit hem in het combineren van de units /onderlinge samenhang. Geef het nog niet op!

Groeten Emiel

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 10 mar 2021, 20:02

Ik zou zeggen dat je veel te veel spullen hebt om mee te beginnen...

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 10 mar 2021, 20:29

Die 28mm heb ik nodig voor hoog. Die 5 inch voor mid.
Eindigen met mono 18 inch wil ik eigenlijk ook.

Rcf 15 inch tot 1000 hertz is niet gewenst ivm bundelen
Rcf 10 inch wil niet lekker met 18 inch (18 inch tot 400 / 500 hertz klinkt niet fijn, weet niet waarom)

Kan ook een 12 inch omni audio pakken (is best een aardige woofer) tussen 18 en 5 inch.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 10 mar 2021, 20:34

Die 28mm kan makkelijk aansluiten op een 8" of 10", die weer op de 18" en klaar is Emiel O:)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”