Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Emiel

Re: Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Berichtdoor Emiel » wo 03 feb 2021, 3:43

Heb de 2 10inches inmiddels. Het zijn ongebruikte, dat kun je zien aan de schroef gaten (geen sporen). 1 zat nog ongeopend in de originele verpakking, de ander in een geopende. Wel hebben ze waarschijnlijk jarenlang in een schuur gelegen waardoor er wat schimmel op de membranen is gekomen. Hier was de prijs ook naar (100euro/stuk). Moet nu nog wel iets van een gril regelen, denk dat ik er gewoon 12inch op zet. De grillen van dezelfde maat als de speakers passen nooit echt lekker.

Waarom deze 10 inches:
Een krachtigere midden tonen klonk inderdaad een stuk beter dan die sony 16cm.
De stage line 10 inch was prima maar kon van dat model er geen meer bijkopen. Repareren van de kapotte was ook niet mogelijk.
Heb nog een tijdje naar 6 inches zitten kijken. Daar had je toch ook wel leuke bijzitten maar was toch bang dat ze niet de impact hebben van een 10 inch. Ik weet dat wat betreft bundeling een 6 inch beter is (10 inch zal dat gaan doen vanaf een 800 hz of zo), maar vond het dusdanig goed klinken (met de stage line 10inch) dat ik het nadeel van dat bundelen langs me neer heb gelegd. De rcf 10inch heeft dezelfde moving mass en een hogere bl, dus verwacht ik dat hij vergelijkbaar of beter presteert als de stage line. Kan trouwens altijd nog een mid plaatsen tussen de 10inch en de revelator maar denk op dit moment dat dit niet nodig is / niet beter gaat klinken.

Walt

Berichtdoor Walt » wo 03 feb 2021, 8:10

Dat zijn serieuze mids, zeer hoog rendement!

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 03 feb 2021, 18:01

Ga toch oude Stage Accompany GM15 behuizingen gebruiken om de 10 inch en Revelator in te bouwen. Had deze al eerder gekocht vanwege de gril en het hebben van een gelijke breedte als de baskast. Oorspronkelijk zaten daar 15 inch coax speakers in van D.A.S. (waren kapot).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 05 feb 2021, 5:14

Zit nog wat te denken over hoe hoog de Revelator te plaatsen.
Bij de geïmproviseerde opstelling met de stage line 10 inch kwamen mid en hoog behoorlijk ver van de 15 inch af te zitten. Eerst dacht ik dat dit wel problemen op zou gaan leveren maar dat is niet het geval gebleken. Het klinkt voller / minder bekrompen dan alles dicht bij elkaar geplaatst. Esthetisch gezien vond ik de 10 inch wel wat te hoog zitten. Zet deze nu zo laag mogelijk. De top kast heb ik wat achter over laten leunen door aan de voorzijde een paar voetjes te monteren. Vind dit - wat naar achter leunen - beter ogen, en dan lopen te tweeter en mid ook meer in 1 lijn.
Afbeelding links is de proefopstelling. Rechts is de nieuwe opstelling waarbij de tweeter nog wat naar boven of naar onderen verschoven kan worden.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 05 feb 2021, 7:53

Tweeter en mid altijd zo dicht mogelijk bij elkaar, de woofer komt minder kritisch wegens grotere golflengte.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 05 feb 2021, 10:14

Er staat me ook wel bij dat dit altijd gezegd werd, zo dicht mogelijk bij elkaar. Zal me nu dan maar eens aan de adviezen houden en de mid / hoog zo dicht mogelijk bij elkaar zetten. Ga nog wel even overwegen of ik de 10 inch niet nog wat omhoog ga doen dan.

Emiel

Berichtdoor Emiel » ma 08 feb 2021, 1:11

update

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 16:24

Zojuist waarschijnlijk een revelator opgeblazen. Helaas. Was met pink noise bezig en veel te hard gezet. Actief filter stond op 3khz.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 16:25

Schiet lekker op zo

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 16:42

Doet niks meer. Iemand enig idee of die nog te maken is of zo?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 11 feb 2021, 17:07

kak zeg.

ff open schroeven, dan kan je mss zien wat er aan de hand is
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 17:14

Zal ik doen

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 11 feb 2021, 18:33

Ik verwacht dat je ook doof bent inmiddels, als je een SS Revelator tweeter met hoogdoorlaat op 3kHz zo hard kunt zetten dat je hem sloopt...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 11 feb 2021, 18:35

Dat is inderdaad bijna onmogelijk

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 11 feb 2021, 18:50

Met een te lichte versterker wil dat best wel lukken.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 19:09

Zal het even preciezer uitleggen hoe het zover is gekomen :hide: . Eerst werkte ik met sweeps, kwam erachter dat dat niet werkte / kreeg verschillende resultaten op verschillende volumes van de versterker. White noise was ook niet fijn omdat dat niet lineair is. Ben toen bij pink noise uitgekomen. Pink noise geeft een schuine lijn. Met een eq heb ik die schuine lijn recht gemaakt (zie bijlage).
Toen ik daar mee werkte merkte ik dat het gehoor toch best een optater krijgt (hoorde aan 1 kant (oor) even wat minder dan de andere). Ben toen met oordoppen gaan werken.
Ik had een mooi plaatje gemaakt met de 10 inch stage line met de app op de telefoon (bijlage 2 en 3) en wilde hetzelfde geluidsniveau krijgen op het scherm van de telefoon met de rcf 10 inch. Ik dus met oordoppen in, het volume maar steeds verder opschroeven tot uiteindelijk maximaal en kwam nog steeds niet bij het volume, waarvan ik eerder plaatje 2 en 3 mee had gemaakt. Na een paar seconden viel het hoog weg en was het einde oefening. Later begreep ik dat ik die eerdere meeting (plaatje 2 en 3) had gemaakt op 1 meter afstand en niet 3 of zo (wat nu het geval was).
Allemaal ontzettend dom maar het zij zo.

Walt

Berichtdoor Walt » do 11 feb 2021, 19:16

Hifi tweeter is ook niet echt op zijn plaats bij een PA mid en laag, ik zou er een 1” driver met hoorntje inzetten, B&C of BMS.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 11 feb 2021, 19:47

Heb nog 2 stage line hoorns liggen. Deze zijn diverse keren aangesloten maar vind ze niet fijn: schel en heel richting gevoelig.
Aangezien ik nog een set scanspeak 28 mm heb (Weet zo niet welke serie) ga ik er met eentje die kapotte revelator vervangen en eens luisteren of het goed genoeg is. Moet zeggen dat ik ook nog een set Electorvoice SX300 heb waarbij het hoog wel plezierig is (1,25 inch 65x65graden).

Emiel

Berichtdoor Emiel » za 13 feb 2021, 13:43

De revelator heb ik nog proberen los te maken maar dat lukte niet. Denk dat er het 1 of ander verlijmd zit.
Die andere 28mm zijn van de 2905/930000 serie. Zit er nu naar te luisteren. Een slag minder spectaculair maar ook makkelijker om aan te horen. De revelator vond ik altijd een bepaalde schelheid hebben (deed soms pijn aan de oren). Heb ze beide langs elkaar staan en zal eens een tijdje luisteren. Een upgrade naar een compressor hoorntje of betere tweeter kan altijd nog. Zit ook nog te denken om de stage line hoorn - zonder hoorn eens aan te sluiten -, dan zal hij wel breder afstralen lijkt me. Kan het licht proberen.
Tot op heden nog niets kapot O:)

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 17 feb 2021, 23:14

Inmiddels bij de andere kast de revelator ook vervangen. De 2905 klink prima. Heb lang nodig gehad om het geheel een beetje klinkend te krijgen. Insteek was de 10 inch al vrij laag in te zetten, fullrange of met een 100 hz highpass , maar de speaker klinkt pas lekker vanaf een 900hz. Uiteindelijk heb ik alles in een gelijke fase gezet en nu klinkt het goed (vind ik O:)). Heb de voetjes, handgreep en hoekbeschermers aan de onderzijde van de topkastjes afgehaald zodat hij beter aansluit op de 15 inch kast. Ook heb ik de voorzijden v.d. speakerkasten gelijk gezet.

Plaatje 1 is de mid, 2 laag + hoog en plaatje 3 is laag, mid en hoog.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 25 feb 2021, 23:03

Zit nog steeds met de laag en mid te klooien. Mid en hoog combi is nooit een probleem geweest / klinkt prima.
De afgelopen dagen heb ik de 15 omgeruild voor een 18 inch. Lijkt wel beter te gaan.
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom het zo moeizaam gaat, had eerder problemen met mid naar hoog verwacht.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 26 feb 2021, 1:08

Kast 18inch is ongeveer 218liter.
Zijn 4 Ohm, maar geeft geen probleem / geen extra warmte bij de sr4600.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 26 feb 2021, 3:42

Dit is de huidige setup waar ik tevreden mee ben (voor zolang het duurt....)
18 JBL= 300hz +/- lowpas
10 RCF= 180hz highpass, 2,2khz lowpass
28mm Scanspeak= 3khz +/- highpass
Mid heeft omgekeerde fase
Eq (sr6003): 63hz>-10db, 125hz>-10db, 250hz>+3db, 4000hz>+3db, 8000hz>-2db

Plaatje 1 = laag met hoog
Plaatje 2 = mid
Plaatje 3 = totaal

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 26 feb 2021, 9:41

Emiel schreef:Eerst werkte ik met sweeps, kwam erachter dat dat niet werkte / kreeg verschillende resultaten op verschillende volumes van de versterker. White noise was ook niet fijn omdat dat niet lineair is. Ben toen bij pink noise uitgekomen. Pink noise geeft een schuine lijn. Met een eq heb ik die schuine lijn recht gemaakt (zie bijlage).

Ik las dit en wil toch graag even wat wegnemen. Witte ruis is juist heel lineair. En inderdaad totaal niet geschikt om audiosystemen door te meten. De gemiddelde amplitude is voor iedere frequentie gelijk en dat houdt in dat het niveau per stijgende band (octaaf, terts) toeneemt.

Roze ruis is juist voor audio gecorrigeerde witte ruis, waarbij de gemiddelde amplitude bij elke frequentie zodanig afneemt dat het niveau in elke band gelijk is (zie het maar voor je als de equalizer waarbij alle schuiven op de 0 staan). Dat is in overeenstemming met hoe wij geluid waarnemen (los van de gehoorgevoeligheidscurve).

Je kunt -dus- met niet gecorrigeerde roze ruis prima meten en naar een rechte frequentiekarakteristiek toewerken. Als je een correctie aanbrengt zoals jij deed, moet je in het meetresultaat die correctie (stijgende lijn) ook weer terugzien. Maar zo meten is (inherent) slecht voor tweeters, dat kan ik je wel vertellen.
Mark Bakker

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 26 feb 2021, 13:45

Werk inderdaad nog met die gecorrigeerde pink noise.
Meting 1 is white noise
Meting 2 is pink noise
Meting 3 is gecorrigeerde pink noise
Laatst gewijzigd door Emiel op vr 26 feb 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”