Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Emiel

Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Berichtdoor Emiel » ma 07 dec 2020, 5:54

Hallo, een tijdje terug heb ik impulsief een set PA speakers gekocht op marktplaats (4x 18inch sub en 2 topkasten met 15 - 10 - hoorn). Reden ervoor was dat het goedkoop was en ik al langer zat te denken om eens een 18 inch sub te proberen in de woonkamer (nu heb ik een aantal gesloten 12inch speakers voor laag / sub).

Daar ik verder geen dj of disco ambities heb wist ik niet goed wat te doen met de topkasten. 1 midden tonen (10 inch SP10a/neo van Stage Line) bleek opgeblazen en ik vond de nog wel werkende 10 inch niet goed klinken. Voor de aansturing gebruik ik een 3weg actief filter en 2 hifi versterkers (Marantz 4600 voor laag en mid, Harman Kardon avr 21 voor hoog en voorversterker). De hoorn (Monacor mrd180) vond ik ook niet plezierig aanhoren.

Een tijdje heb ik gedacht om ze full range laag en highpass hoog te maken (passief) en ze voor weinig op marktplaats te zetten (carnavalswagen of zo). Aangezien ik er dan toch maar zo weinig voor zou gaan krijgen ben ik eens gaan kijken wat ik nog had liggen aan speakers.
Met de 15 inch bas (RCF l15S801) had ik namelijk wel schik.
Insteek was niet meer geld uit te geven / het doen met spullen die ik al heb en iets te fabriceren wat ik goed vind klinken.

Uiteindelijk bleek een combinatie van 15inch 4inch (Focal auto luidspreker) en dome tweeter (Scan Speak Revelator) en groot succes. Met de Revelator heb ik tot op heden nooit geen schik gehad (schel) en gebruikte altijd een lagere serie 28 mm voor het hoog. De 4inch Focal heb ik ooit gekocht als compo set met los filter en is al 12 jaar niet meer gebruikt sinds ik een mini heb met fatsoenlijk geluid.

In 4 weg stand van het active filter vond ik de crossover punten 2500 hz en 6500hz het beste klinken (luisteren doe ik op de speaker as / uiteindelijk komen ze tegen de muur ingedraaid op de luisterstoel te staan). Daar het filter in 3 weg stand niet hoger gaat als 2000 hz en 5000 hz is het dat geworden.

Gisteren heb ik een paar kastjes in elkaar gezet uit 18mm vlokkenplaten die ik nog had liggen. Deze moeten bovenop de (voorheen) topkasten komen. De gaten van de hoorn en 10 inch (top kast) maak ik dicht vlokkenplaat en multiplex. Hierna schilder ik de voorkanten zwart.

Ik ben uitermate blij met de speakers, hoor zaken die ik voorheen niet hoorde, alle soorten muziek die ik erop afspeel klinkt super en ook het gemak dat de speaker heel hard gaat zonder onplezierig aan te horen.

Groet Emiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Budget / fun actieve 3weg met 15inch laag.

Berichtdoor Henkjan » ma 07 dec 2020, 9:20

geinig project.
maar je gebruikt die 15" dus tot 2kHz?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 07 dec 2020, 9:20

en welkom natuurlijk!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Emiel

Berichtdoor Emiel » ma 07 dec 2020, 10:08

Hoi Henkjan. Ja, klinkt raar maar dat vind ik beter klinken. Zit zojuist nog even naar de curve te kijken, 500 hz of 1 khz zou op papier beter zijn. Je hoort ook wel dat er soms stukken muziek ineens harder klinken (vallen in het deel met de hogere respons waarschijnlijk) maar kan niet zeggen dat ik dat hinderlijk vind (het geeft een soort extra dynamiek). Mooie van actief is ook dat je het zo bij kunt stellen en weer een nieuwe frisse sound hebt.

Emiel

Berichtdoor Emiel » di 08 dec 2020, 6:22

Heb toch nog wat gegevens gevonden over de 4 inch Focal (4k3201), was benieuwd hoe de bas respons was in de gemaakte gesloten behuizing.
Optimaal zou 29 liter zijn geweest (curve 1). De behuizing nu is ongeveer 3,1liter wat curve 2 weergeeft. Toch jammer dat ik het kastje niet wat groter heb gemaakt. Volgende keer beter eerst simuleren en dan bouwen.... Er staat me nog wat bij dat met dempingmateriaal het volume 'vergroot' kan worden. Op het hififorum las ik dat je dan een 60 procent kleinere kast kunt bouwen. Bij mij zou het dan 5,1 liter zijn (curve 3). Dat ziet er toch al een stuk beter uit O:)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 08 dec 2020, 8:39

AudioCAD :rock:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 08 dec 2020, 8:40

Emiel schreef:Heb toch nog wat gegevens gevonden over de 4 inch Focal (4k3201), was benieuwd hoe de bas respons was in de gemaakte gesloten behuizing.
Optimaal zou 29 liter zijn geweest (curve 1). De behuizing nu is ongeveer 3,1liter wat curve 2 weergeeft. Toch jammer dat ik het kastje niet wat groter heb gemaakt. ...
zeker omdat je de mid pas vrij hoog inzet, gaat dit niets uitmaken hoor.

Emiel

Berichtdoor Emiel » wo 09 dec 2020, 6:53

Ja, inderdaad, ac8. Heb er in de vorige eeuw veel mee zitten puzzelen O:)
Wat moet je nu ook al weer invullen bij 'verlustwederstand'. Dat was de weerstand van de kabel geloof ik (bij actief filteren). Staat me bij dat ik daar dan altijd 0,8 invulde (of was het 0,08?)

Zal ook even de 15 inch laten zien
Curve 1 is optimaal (48 liter / diam10,5cm lang 7,43cm)
Curve 2 is zoals hij was (ongeveer, poort was op verschillende lengtes afgezaagd en voor een deel tegen een handgreep aan)
78,5 liter / diam 10,5 lang 13cm
Curve 3 is zoals ik hem heb gemaakt. Heb de poort voor ruim 1/3 'open gezaagd' tot plaatdikte (zie foto's) en ga ervan uit dat de overige 2/3 geen effect meer heeft? (dus 78,5 liter / diameter 10,5 lang 1,8 cm)

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 10 dec 2020, 7:44

Heb nog wat dempings materiaal gevonden uit oude televisie boxen. Zal geen kwaad kunnen lijkt me.
De Revelator is met een ring laminaat opgehoogd zodat hij strakker tegen de gril zit. Ik heb er een hekel aan als speakers niet afgeschermd zijn O:)

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » do 10 dec 2020, 11:58

Emiel schreef:De Revelator is met een ring laminaat opgehoogd zodat hij strakker tegen de gril zit. Ik heb er een hekel aan als speakers niet afgeschermd zijn O:)

Is de tweeter minder afgeschermd als hij verder van de gril zit? :hide:
Voor de fase kan hij misschien beter wat dieper liggen.
Zelf maken is leuker.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 10 dec 2020, 14:58

Commentaar is welkom hoor. Dat dichter tegen de gril aan heb ik gedaan omdat ik anders dacht dat de geluidsgolven achter de brede dichte randen v d gril zouden blijven 'hangen'. Weet niet precies wat erger is, dat net genoemde of dat fase verschuiven. Zit eigenlijk al te denken om de kastjes opnieuw te bouwen (groter) en uit voor gezaagd multiplex maar kan het beter eerst eens een periode uitproberen. Dan komen wellicht nog wel andere zaken naar voren. Leuk dat je advies geeft!

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 11 dec 2020, 7:17

Zal straks bij 1 een ring gebruiken (achter Revelator) en bij de ander niet (kijken of ik uberhaubt verschil hoor).
De kleine topkastjes zitten inmiddels weer in de 3e kleur verf (toch maar voor matzwart gekozen),
na 9 laklagen of zo zullen de naden wel goed dicht zitten O:)
Bij de grote topkasten ben ik begonnen met het tapijt eraf te halen.
Zijn echt mooi gebouwde kasten, petje af voor degene die ze in elkaar heeft gezet.
Nu noch een manier bedenken, hoe de plakrommel die er op zit, te verwijderen.

Emiel

Berichtdoor Emiel » vr 11 dec 2020, 11:05

Peipeigo (Chin. spammer) schreef:Deze subwoofer luidspreker is geweldig. Ik heb er een in mijn auto geïnstalleerd en de ramen gesloten. Het geluid was geweldig.

Staat bij Bax shop inderdaad te koop als Subwoofer, zie ik O:)
Vond hem als breedband prima klinken (aangevuld met hoge tonen) maar diepe bas was nergens te vinden (ook niet met een flinke bas boost op 50 hz)
Heb even snel wat gesimuleerd: afstemfrequentie 48 hz, 70l 90l 110l 130l en 150l (paarse curve)

Emiel

Berichtdoor Emiel » za 12 dec 2020, 9:17

Kan nu beter bij de basreflex poort dan voorheen omdat de handgrepen eraf zijn. Wat precies de huidige afstemfrequentie is weet ik niet, verder 'openzagen' tot plaatdikte zal tot een 'hogere' bas respons leiden, lijkt me. Aangezien de bas al vrij hoog klinkt (prima / heeft wel wat - niet zo vermoeiend -), laat ik het hier maar bij.
Laatst gewijzigd door Emiel op za 12 dec 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » za 12 dec 2020, 9:47

In een auto heb je een geweldige cabin gain, speakers die in de huiskamer niet zo laag gaan, kunnen in een auto afgronddiep laag produceren en toch strak blijven klinken.

Emiel

Berichtdoor Emiel » zo 13 dec 2020, 0:52

Hoi Walt, ik denk dat de proefopstelling (luidspreker / zitpositie) bij mij ook niet goed was.

Zit nog wat te denken over het bericht van 'pvanlingen' wat betreft fase. Als ik het goed begrijp moet de voorzijde van de dome (tweeter), gelijk zijn aan de voorzijde van de dome (stof- / spreekspoelkap) in de 4 en 15 inch. Dan zou het topkastje dus een stuk naar achter op de topkast geplaatst moeten worden (zie foto's). De 4 inch zou een stuk naar voren moeten komen tov de Revelator. Denk dat ik een opvulring (18 mm multiplex of 20mm volkenplaat) ga maken om achter de 4 inch te doen.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 13 dec 2020, 8:22

Je tweeter en midrange moeten wel een beetje vrij kunnen rondstralen, de bovenplaat van de laagkast geeft nu een gekke refelectie.

Groetjes Walter

Emiel

Berichtdoor Emiel » zo 13 dec 2020, 9:49

Ok, dank voor de info O:)
Het topkastje zou dus een stukje omhoog moeten.
Eerst die ring maar maken, kan straks nog zat experimenteren :)
1cm multiplex was genoeg, zag ik.

Emiel

Berichtdoor Emiel » di 15 dec 2020, 11:03

Topkastjes zijn klaar. Met de baskasten ben ik nog wel even zoet.

Emiel

Berichtdoor Emiel » zo 20 dec 2020, 12:46

Inmiddels een beetje aan het proef draaien. Het is toch 2000 en 5000hz gebleven. De roosters voor de 15 inch rammelen wat. Moet kijken hoe ik dat oplos. Misschien dat ik nog wat andere versterkers probeer. Denk dat het actieve filter nu de bottleneck is (een Audio Logic X34 / DOD Electronics). Heb het apparaat jaren geleden voor 75 euro 2e hands gekocht. Er zit nog een stikker van juli '93 op :lol:
Goed spul - dat DOD -, dat het na 27 jaar nog prima werkt!

Emiel

Berichtdoor Emiel » di 22 dec 2020, 10:08

Beginopstelling was HK AVR21 voor hoog, Marantz 4600 voor mid en laag.
Als eerste heb ik een Marantz SR6003 voor laag mid en hoog geprobeerd. Deze klonk aanzienlijk beter dan de beginopstelling.
Het geluid van de 15inch was veel strakker en dieper, mid en hoog waren ook beter. Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Heb toen aan 1 zijde een Marantz PM15s1 aangesloten voor mid en hoog (laag via de 6003) maar vond deze eerder slechter dan beter klinken, raar eigenlijk aangezien dit een hoogwaardigere versteker zou moeten zijn dan de 6003?
Crossoverpunt van laag naar mid heb ik toch veranderd naar ongeveer 1500hz, Mid naar hoog nog steeds 5000hz.
De topkastjes in fase met de 15 inch (alle voorzijde conus gelijk in 1 lijn) was geen succes, topkastje gelijk aan voorzijde bas kast gaf het beste resultaat.

Emiel

Berichtdoor Emiel » do 24 dec 2020, 9:02

Bij het definitief maken toch nog even de 4600 aangesloten aan 1 zijde. Deze klinkt anders maar eigenlijk ook goed. Heb het idee dat ik het geluid niet zo hard hoef te zetten om 'bevredigd' / 'voldaan' te worden dan de 6003.

Emiel

Berichtdoor Emiel » za 26 dec 2020, 7:13

Uiteindelijk toch voor de 4600 gekozen. De 15inch 4inch en 28mm vormden meer 1 geheel samen en stemmen waren duidelijker te horen (bij film kijken van belang). Bij de 6003 was het meer een pa speaker.

Setup is nu: HDMI van computer naar 6003. Links rechts pre out naar 3 weg actief > 4600. Sub pre out (6003) naar 4600 > 4 x12inch (serie en parallel, dus 1 kanaal samen). Surround links en rechts via 6003 naar een sony cpn70 en een spl70.
De 4x12inch werken samen met de achter kanalen (180hz 24db cross-over).

De set klinkt erg goed, ga er veel plezier mee hebben! Vind vooral de 4600 een aanrader, deze kost nog maar 75 tot 100 euro (gebruikt).

Ga in de toekomst nog kijken wat met de 18inch kasten te doen. Wil wel eens horen hoe die klinken - wat hoger gefilterd (1000hz of zo). Zal er ook nog wel 1 of 2 aansluiten in de woonkamer maar vind de 4x12inch gesloten kast eigenlijk al prima klinken. Grote kans dat ze weer via marktplaats gaan verdwijnen.....

Emiel

Berichtdoor Emiel » zo 10 jan 2021, 11:09

Inmiddels weer een tijdje verder en wil nu toch met een equalizer (APO) aan de gang.
Met behulp van de Spectroid app heb ik een 3 tal opstellingen geprobeerd.
1- tweeter boven, mid onder
2- tweeter en mid gelijk
3- mid boven en tweeter onder
Kantelpunten 1500 en 5000hz, potmeters actief filter maximaal open.
Meting is gedaan op oor hoogte. Ongeveer 1m afstand (white noise).

Emiel

Berichtdoor Emiel » ma 11 jan 2021, 4:26

Wat sweeps van de drivers:
1- Revelator met 3kz highpass?
2- 4 inch full range
3- 15 inch rcf full range

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”