Ik heb een setje W-15 op de planning staan, hoop die met een week of 3 hier te hebben. De C1 vond ik goed - nee, aanstekelijk want na jaren ben ik weer actief muziek gaan luisteren - en die 26W woofers zijn net als de SLS-12 woofers geschikt. Maar omdat ik merkte dat de OB weg moest vanwege WAF of eigenlijk ook mijn eigen visie op wonen met een gezin, zocht ik een plan om dit te tackelen. Ik zou best een minder goede OB willen ontwerpen die succesvoller is in gebruik, want een goed opgestelde OB wint het nog steeds van een tegen de wand gezet conventioneel systeem denk ik.
Daarom ben ik met mijn partner van Acoustic Alignment aan het brainstormen over beugels, platte OB speakers en een afgewerkt geheel dat zowel bij de muur als 1 meter van de wand af moet functioneren. En dit zou ik dan best commercieel willen oppakken daarna, maar eerst maar eens een goed idee uitwerken - en dan bouwen. Daarna komt de rest wel. Voor mij is duidelijk, iets zoals de C1 goed opgesteld is heel prettig, maar omdat het geen blijvertje was vanwege heel andere dingen als geld/kostprijs of klank moet er ook gekeken worden naar een oplossing voor die andere dingen.
De 26W is wel in een OB van ca 11cm te bouwen, en ik zie 'wandjes' bij diverse OB's rondom de midhoog sectie. Dat verbaast me wel, helemaal omdat ik weet hoe goed een open AMT uitgelijnd wordt zodat de 8-karakteristiek niet om zeep geholpen wordt.
Met een lijstje vlakke speakers probeerde ik te kijken of het mogelijk is een gespiegelde vlakke midhoogsectie te maken (maar dan verpoold) bovenop een paar shallow woofers. Maar mid hoog wordt daarmee amper tot geen open baffle, wel dipool. Wat dat doet is alleen maar te ontdekken met uitproberen denk ik. Een set goede mids zou beter kunnen zijn dan 2 platte rug aan rug. Maar als je de achterzijde wilt kunnen verzwakken, of uitschakelen dan is dit wel een onderzoek waard.
De Dayton LS10-44 en LS12-44 hebben goede specs, maar rond 300Hz een slecht watervalplot, Wavecor en SBa hebben wat platte woofers. Er zijn nog een paar andere opties. Ik heb ook altijd de onbedwingbare neiging dingen net even anders te willen doen. Maar met Acoustic Alignment heeft dat leuke dingen opgeleverd, dus dat is niet perse slecht

Ik las het zo: "wat is het, een coax?" Daarop kan het antwoord zijn "ja". Ik vind die Morels erg prijzig, ik zou ook graag een line array maken met 4" units, de mooiste lijken met de CAW 428 of EW428 maar daarop loop je gewoon leeg. De CAT 378 ben ik wel groot afnemer van, die is veel bang-for-the-buck.