Design Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Design Open Baffle

Berichtdoor wouter » vr 29 jan 2021, 9:07

Het kan natuurlijk ook een slecht idee zijn, immers een Scan Speak 26W beviel ook heel goed, en is maar 106mm diep ex de ruimte voor de rolrand en conusuitslag.

Wellicht is het dan veel beter om als ik dit toch wil proberen te gaan voor platter - meer richting 8cm, zoals met de Wavecor SW280 van 76mm totale diepte, icm een gewone dipool middentoner/tweeter constructie zoals met een Seas U16 ( ca 75mm) of een SBa 5,25" die ook onder de 8cm blijven.

Dat is niet duurder, klankmatig wellicht beter, en nog vlakker. Al is een 10" met 6mm Xmax geen 12" met 10mm Xmax, duh :mrgreen:
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

Ik zie bij de wavecor sw280 eigenlijk geen problemen tot 300Hz, en ik zou dan 1 (bovenste) voorwaarts monteren en 1 (onderste) achterwaards (push-pull), als experiment om de niet-lineariteit op te heffen.

Maar met 350+350+50+eenvoudige tweeter is het nog wel een realistisch vergelijk vergeleken met de optie van 2x LS12-44, 2x platte mid...

Dus voor het geld zou ik dat niet laten, want een 26W of LS12-44 scheelt per kant ook maar 100 euro. Het moet dan dus vooral gaan om een technisch kloppend geheel, en 8cm dik is dan beter te rechtvaardigen, al is 12cm dik nog steeds heel mooi af te werken :hide: :think: #-o
Laatst gewijzigd door wouter op vr 29 jan 2021, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 9:12

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 jan 2021, 9:36

Die Dayton zit ook in mijn ontwerp op de vorige pagina hè ;-)

Die SI is echt wel bruut, goede T/S voor wat ik wil en XBL^2 is goed nieuws. 86mm diepte is ook heel prettig, en 12". Alleen 4 ohm, dus qua systeem gevoeligheid kom ik dan minder goed weg.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 29 jan 2021, 9:38

Kan je het dan niet aktief aansturen met een Hypex, dan heb je veel meer vrijheid en kan je ook gelijk de dipool correctie netjes doen.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 10:06

Als je passief gaat filteren heb je toch een joekel van een spoel nodig. Als je dan twee van die BM12's parallel zet heb je in theorie wel 2 ohm in het laag, maar daar word je min of meer gered door de impedantiepiek op de Fs. Daarboven verhoogt die spoel de impedantie. Zou kunnen dat je minimumimpedantie mee gaat vallen, ligt ook aan de impedantiecorrecties die je nodig gaat hebben om die grote spoel te laten werken.
Laatst gewijzigd door Ronkel op vr 29 jan 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 10:19

Overigens zie ik zelf zeker de voordelen van een Hypex. Een dipool of cardioïde heeft toch al snel een laag rendement en je passieve filter slurpt dan ook nog een deel van je versterkervermogen op. Dat kan aardig oplopen t.o.v. een actieve benadering als je impedantiecorrectie voor de resonantie en/of inductie nodig hebt. Je systeemgevoeligheid wordt dan bovendien bepaald door je bottleneck: het diepe laag.

Met een actieve aansturing heb je dat probleem niet. In het laag heb je dan wel een klein gedeelte waar je versterker echt voor aan de bak moet, maar met de juiste driver zit je Fs daar en heb je met name spanning nodig en niet per se heel veel stroom. Boven je cut-off daalt de spanning die je nodig hebt voor een bepaalde SPL gestaag.

Wat dat betreft kom je wellicht ook met een Hypex wel weg met twee 4 ohms woofers parallel. Zeker als je een high pass toevoegt om sublaag onder Fs weg te filteren.

EDIT: ik had die BM al eens in gesloten gecheckt. Heb dat snel even aangepast, zie bijlage. Ben uitgegaan van een 500W NCore per driver, maar zelfs als je er twee parallel op één amp zet (beschikbare stroom halveert in de sheet) kom je nog een heel eind. Overigens zie je wel dat de gevoeligheid in dipool rond 30 Hz echt extreem laag zal zijn, je verliest ca 16 dB t.o.v. gesloten/4pi, dus ca 22 dB t.o.v. infinite baffle.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 29 jan 2021, 14:21

[OT] leuk te zien dat ze een aantal van de Adire whitepapers op de site hebben gezet, bv:
https://stereointegrity.com/wp-content/ ... rSpeed.pdf
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 29 jan 2021, 16:46

Eerder een basis natuurkundeles dan whitepaper, maar toch O:) :-"

Die bewegende massa is voor een gesloten kast heel handig om de Fc laag te krijgen, voor een open baffle zou je liever een lagere massa en meer soepele ophanging willen. Scheelt net een ietsje pietsje rendement. Maar dat is gedoe in de marge, je wilt vooral ook Sd en xmax. Dikke amp eraan en gaan :mrgreen:

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 29 jan 2021, 17:47

ik loop al een jaar te koop met een setje van deze super hype Morel carbon drivers :wink:

Virtus-Nano-Integra-composition-650-award.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » vr 29 jan 2021, 18:24

asterduc schreef:ik loop al een jaar te koop met een setje van deze super hype Morel carbon drivers :wink:

wat is het een coax?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 30 jan 2021, 0:28

asterduc schreef:ik loop al een jaar te koop met een setje van deze super hype Morel carbon drivers :wink:

Had ook echt zitten zoeken naar deze advertentie ;-)

wetende dat jij de SS 32W vervangen hebt voor SBa 34cm woofers, geloof jij in een goede 12" met forse Xmax of in een 10" met lage vervorming? De LS12-44 van Dayton heeft veel Vd, maar ik denk dat van andere woofers de vervorming lager is. Ik zou wel alles willen proberen, maar dat is niet echt realistisch.

Ik bedacht me vandaag daar ik 4 ohm woofers laat liggen, terwijl met een passief filter het startpunt van 8 ohm handiger is als je heel laag een lowpass wilt maken en en boven 3 ohm wil blijven.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 03 feb 2021, 21:34

wouter schreef:wetende dat jij de SS 32W vervangen hebt voor SBa 34cm woofers, geloof jij in een goede 12" met forse Xmax of in een 10" met lage vervorming? De LS12-44 van Dayton heeft veel Vd, maar ik denk dat van andere woofers de vervorming lager is. Ik zou wel alles willen proberen, maar dat is niet echt realistisch.

Ik bedacht me vandaag daar ik 4 ohm woofers laat liggen, terwijl met een passief filter het startpunt van 8 ohm handiger is als je heel laag een lowpass wilt maken en en boven 3 ohm wil blijven.

moeilijk te zeggen, in een open baffle heeft elke woofer zijn eigen verhaal en iedere luisteraar een andere voorkeur vind ik.
De ScanSpeak 32W vond ik geweldig, maar die zijn niet voor OB bedoeld en moeten dus hard aangepakt worden.
De SBA daarentegen is daar meer voor bedoeld maar klankmatig vind ik dan eigenlijk de Discovery uit de Daudio C1 beter klinken, maar die mist een half octaaf en is wat begrenster in dynamiek.
Gewoon zelf eens uitproberen, dat doe ik ook, anders blijf je eeuwig met dezelfde vraag zitten. Een baffle is zo gemaakt en als je in de lagere prijsklasse blijft dan ga je daar geen buil aan vallen want er is altijd wel iemand die ze wil over nemen.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 03 feb 2021, 21:36

de vuilnisman schreef:wat is het een coax?

https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_loudspeaker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2021, 21:59

Ik heb een setje W-15 op de planning staan, hoop die met een week of 3 hier te hebben. De C1 vond ik goed - nee, aanstekelijk want na jaren ben ik weer actief muziek gaan luisteren - en die 26W woofers zijn net als de SLS-12 woofers geschikt. Maar omdat ik merkte dat de OB weg moest vanwege WAF of eigenlijk ook mijn eigen visie op wonen met een gezin, zocht ik een plan om dit te tackelen. Ik zou best een minder goede OB willen ontwerpen die succesvoller is in gebruik, want een goed opgestelde OB wint het nog steeds van een tegen de wand gezet conventioneel systeem denk ik.

Daarom ben ik met mijn partner van Acoustic Alignment aan het brainstormen over beugels, platte OB speakers en een afgewerkt geheel dat zowel bij de muur als 1 meter van de wand af moet functioneren. En dit zou ik dan best commercieel willen oppakken daarna, maar eerst maar eens een goed idee uitwerken - en dan bouwen. Daarna komt de rest wel. Voor mij is duidelijk, iets zoals de C1 goed opgesteld is heel prettig, maar omdat het geen blijvertje was vanwege heel andere dingen als geld/kostprijs of klank moet er ook gekeken worden naar een oplossing voor die andere dingen.

De 26W is wel in een OB van ca 11cm te bouwen, en ik zie 'wandjes' bij diverse OB's rondom de midhoog sectie. Dat verbaast me wel, helemaal omdat ik weet hoe goed een open AMT uitgelijnd wordt zodat de 8-karakteristiek niet om zeep geholpen wordt.

Met een lijstje vlakke speakers probeerde ik te kijken of het mogelijk is een gespiegelde vlakke midhoogsectie te maken (maar dan verpoold) bovenop een paar shallow woofers. Maar mid hoog wordt daarmee amper tot geen open baffle, wel dipool. Wat dat doet is alleen maar te ontdekken met uitproberen denk ik. Een set goede mids zou beter kunnen zijn dan 2 platte rug aan rug. Maar als je de achterzijde wilt kunnen verzwakken, of uitschakelen dan is dit wel een onderzoek waard.

De Dayton LS10-44 en LS12-44 hebben goede specs, maar rond 300Hz een slecht watervalplot, Wavecor en SBa hebben wat platte woofers. Er zijn nog een paar andere opties. Ik heb ook altijd de onbedwingbare neiging dingen net even anders te willen doen. Maar met Acoustic Alignment heeft dat leuke dingen opgeleverd, dus dat is niet perse slecht ;-)

asterduc schreef:
de vuilnisman schreef:wat is het een coax?

https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_loudspeaker

Ik las het zo: "wat is het, een coax?" Daarop kan het antwoord zijn "ja". Ik vind die Morels erg prijzig, ik zou ook graag een line array maken met 4" units, de mooiste lijken met de CAW 428 of EW428 maar daarop loop je gewoon leeg. De CAT 378 ben ik wel groot afnemer van, die is veel bang-for-the-buck.

floeper

Berichtdoor floeper » wo 03 feb 2021, 22:05

@wouter, dingen anders doen is alleen maar positief! Dan komen we eens tot andere resultaten die ook gewoon goed of zelfs onverwacht beter zijn!
Meten en berekenen zegt misschien wel iets, maar die berekeningen zijn ook ooit tot stand gekomen door experimenteren ;)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”