Monitor met actief sublaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

PA5cAL1

Re: Monitor met actief sublaag

Berichtdoor PA5cAL1 » do 14 jan 2021, 19:20

Nog een update, de Hypex FA253 fusion amps zijn gisteren binnengekomen. Het is een flinke smak geld maar dan heb je ook wat. Ik heb de fusion remote kit en afstandsbediening er ook direct maar bij gedaan. Ik was niet van plan om ze te gaan gebruiken met een losse preamp.

FA2531.png

Ik heb ze nu spelend met een raspberry pi als source via een Hifiberry DAC+ hat en de toslink ingang op de fusion amp. Ik heb ze ingesteld als master en slave met een spdif verbinding tussen de twee. Dit werk bijna perfect maar niet altijd. Soms wordt de slave module niet wakker waardoor alleen de master aanstaat. Uit- en aanzetten met de remote lost het probleem dan op. Het zou mooi zijn als iemand een oplossing weet om dit gedrag wat stabieler te krijgen.

FA2532.png

Ik heb ze werkend in combinatie met een paar monitor speakers die ik een aantal jaren geleden gebouwd heb. In vergelijking met het passieve filter waarmee ze normaal spelen, klinkt het met de Fusion amps een stuk frisser en opener. Dat kan ook liggen aan hoe ik het filter heb ingesteld maar ik ben zeer tevreden. Qua imaging doet het ook niet onder aan de passieve oplossing, de verschillen zijn in dat aspect erg klein.

FA2533.png

Voor wie nog geïnteresseerd is volgt hier de simulatie data van het filter wat ik ontworpen heb in Virtuixcad beginnend met de frequentie response:
Frequency Response FA.png

Off-axis response in stappen van 15 graden tot en met 60 graden:
Directivity FA.png

Power response:
Power FA.png

Fase:
Phase FA.png

Filter functies laag en hoog:
Filter FA.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pascal van Baardwijk

Wasverzachter

Berichtdoor Wasverzachter » do 14 jan 2021, 19:32

Prachtige luidspreker, mooi resultaat!
Is het piekje op 4K een resultaat van de wooferresponse of is het blooming?

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » do 14 jan 2021, 22:00

Dat piekje viel me destijds toen ik ze gebouwd had ook al op. Het zit in zowel de woofer en tweeter response. De Q is wel dusdanig hoog dat het niet te compenseren is. Ik zal komend weekend eens meten hoe het zich in het echt gedraagt met de fusion amps. Uiteraard is het niet echt belangrijk omdat dit niet de uiteindelijke toepassing wordt.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » do 14 jan 2021, 23:20

Heb je de slave unit wel zo ingesteld dat de SPDIF ook op 'locked' staat? In de laatste firmware zitten ook wat verbetering voor het master/slave gedrag:

- Firmware improvements (v1.44):
- Stability of the audio path improved during preset change
- When a slave had the volume locked, after switching on, it kept the volume at -96dB. Now it selects the last chosen volume
- When a slave input was changed (with HFD) from S/PDIF to another input and then back to S/PDIF, no audio was produced that was offered on S/PDIF input
- When Signal detection was enabled together with the Low power option and Wake on line disabled, the FusionAmp always started after connecting it to mains
- The FusionAmp was sometimes unable to start with the remote control
- When the FusionAmp was in standby with Auto source select enabled and offering audio on an analogue input, the FusionAmp started but sometimes stayed muted
- Auto source detection improved after changing preset
- Auto source detection in master-slave setup now checks for audio on both left and right channel. Previously it only checked the selected channel
- NC52 amplifier added
- An equalizer bypass is added in the DSP firmware
- Offset on volume per preset enlarged (was -12dB..+12dB), now -24dB..+24dB

Bij mij werkt het eigenlijk altijd stabiel. Als ik zelf loop te pielen met nieuwe filters uploaden of andere zaken etc dan moet ik zorgen dat de slave als eerste wordt aangezet, en dan pas de master. Maar over het algemeen werkt t naar behoren.

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 jan 2021, 8:29

Inderdaad wel even de laatste firmware erin proppen.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » vr 15 jan 2021, 9:43

ds23man schreef:Inderdaad wel even de laatste firmware erin proppen.

Ik merkte gister op dat ik een filter dat ik heb gemaakt onder de vorige firmware niet kon laden. Terug naar de eerdere firmware en dan laad hij wel. Ik moet er nog even goed naar kijken of ik het kan reproduceren.

Satefan

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » vr 15 jan 2021, 17:33

Ik heb nu de laatste firmware erop gezet, werkte eerder met versie 1.4.2 waarmee ze geleverd werden.

Bij mij werkt het eigenlijk altijd stabiel. Als ik zelf loop te pielen met nieuwe filters uploaden of andere zaken etc dan moet ik zorgen dat de slave als eerste wordt aangezet, en dan pas de master.

Ik heb tot nu toe altijd eerst de master aangezet en dan de slave. Zal de volgorde bij het aanzetten eens omdraaien om te kijken of het dan stabieler is.
Pascal van Baardwijk

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 jan 2021, 17:39

Altijd eerst de slave inschakelen, als die uit staat kan hij niet de commando's ontvangen van de master zodra die opstart.
Fusion Filterdesign

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » vr 15 jan 2021, 19:48

als die uit staat kan hij niet de commando's ontvangen van de master zodra die opstart.

Ok, dat verklaard een hoop. Komende tijd maar een beetje met de filters spelen. Het klink in ieder geval erg strak, het staat als een huis. Het daadwerkelijk bouwen van de speakers zal nog even moet wachten. Ik bouw de kasten normaliter samen met een maat van mij. Met die pandemie gaat dat de komende tijd nog niet gebeuren.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » vr 15 jan 2021, 19:50

PA5cAL1 schreef:
als die uit staat kan hij niet de commando's ontvangen van de master zodra die opstart.

Ok, dat verklaard een hoop. Komende tijd maar een beetje met de filters spelen. Het klink in ieder geval erg strak, het staat als een huis. Het daadwerkelijk bouwen van de speakers zal nog even moet wachten. Ik bouw de kasten normaliter samen met een maat van mij. Met die pandemie gaat dat de komende tijd nog niet gebeuren.

Dan kun je de komende tijd besteden aan het experimenteren met filters en meten etc!

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » za 16 jan 2021, 15:03

Vandaag maar eens wat metingen uitgevoerd. Één ding wat mij opviel is dat het niveau van het tweeter kanaal 3dB lager is. Ik gebruikte eerst kanalen 1 en 2 waardoor ik dit niet door had. Blijkbaar worden die niveaus niet gelijk getrokken. Omdat ik de offset nu wel weet is het niet zo'n issue. Ik heb vervolgens metingen gedaan van de individuele drivers en de sum met en zonder inverteren van het tweeter kanaal:

FA253 overlay.png

Gegeven de diepe nul wanneer ik de tweeter inverteer lopen de drivers goed in fase. Die piek rond 4kHz in de woofer response is niet zo fraai, die telt toch wat op met de tweeter. Ik heb vervolgens een notch toegevoegd om de woofer response wat vlakker te krijgen en heb het mid iets verbeterd:
FA253 overlay fixed.png

De metingen zijn uitgevoerd zonder de luidsprekers te verplaatsen dus er zijn erg veel reflecties. Door de hoeveelheid gating die nodig was is de resolutie in het laag daardoor erg beperkt. Ik had far-field en near-field metingen kunnen samenvoegen maar dat is iets te veel werk.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » za 16 jan 2021, 15:31

Lijkt erop dat die piek bij 4K toch nog aardig blijft, ondanks de notch? Kun jemeting eens plaatsen zonder de totaalmeting (alleen woofer en tweeter?). De fase dip kan nog wel wat dieper denk ik. Heb je een delay op de tweeter staan?

Satefan

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 16 jan 2021, 15:45

PA5cAL1 schreef:Gegeven de diepe nul wanneer ik de tweeter inverteer lopen de drivers goed in fase. ..

Dat wil alleen zeggen dat de fase grafieken bij de dip bij elkaar zitten. Het kan dus ook goed zijn dat de fase grafieken elkaar daar alleen maar kruizen en TOTAAL niet netjes met elkaar meelopen. Hiervoor zul echt naar de fase grafieken van de drivers tov elkaar moeten kijken. Een dip zegt in deze niet zo heel veel. Het kan heel goed zijn dat het fase verschil 100 Hz hoger of lager alweer 90 graden is b.v. En ook dan kun je een flinke dip hebben. Vertraag maar eens de tweeter precies een golflengte, dan zal je net zo dip hebben, terwijl je zeker weet dat de fases nooit mooi met elkaar mee zullen lopen.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 17 jan 2021, 18:30

Het kan dus ook goed zijn dat de fase grafieken elkaar daar alleen maar kruizen en TOTAAL niet netjes met elkaar meelopen.

Goede opmerkingen, dat is inderdaad waar. Ik had de fase al bekeken in simulatie, het bekijken van de nul had ik alleen gedaan ter controle. De fase van de woofer en tweeter komen in dit geval beter overeen wanneer in een derde order butterworth filter kies voor beide units. Maar het optimaliseren van die opstelling was niet de bedoeling. Het doel was om de plaat versterkers kort te testen. Ik was niet van plan om ze voor een lange tijd zo open en bloot te gaan gebruiken. Voor nu dus weer terug naar het passieve netwerk, dat klinkt overigens ook prima.
Pascal van Baardwijk

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » vr 29 jan 2021, 19:49

Ik heb ondertussen een iets veiligere opstelling kunnen maken met de modules waarbij ik ze wel comfortabel voor een lange tijd kan testen. Ik ben nog aan het spelen met verschillende presets. Dat lijkt me bijvoorbeeld handig om snel tussen verschillende sources te schakelen. Ik zie alleen niet dat je het volume per preset kan laten wisselen. Als ik ze gebruik in combinatie met mijn av receiver moeten ze volluit staan om op hetzelfde niveau te komen als de speakers die direct met de receiver verbonden zijn. Maar als ik mijn raspberry pi gebruik, zou ik liever met de Hypex remote het volume willen bepalen. Ik heb hier nog geen oplossing voor kunnen vinden. Misschien vraag ik te veel. Gelukkig is het kwaliteitsverlies via de analoge uitgang op de receiver naar de Hypex fusion amps minimaal. Al klinkt direct digitaal naar de fusion amps wel nog steeds het best, het top hoog is dan net wat sprankelender. Kan ook tussen de oren zitten natuurlijk. Maar onnodige DA AD conversies kun je maar beter voorkomen lijkt me.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » vr 29 jan 2021, 20:17

Volgens mijn kun je dit wel realiseren. In de device settings kun je het volume per preset bepalen, en bijvoorbeeld ook op 'lock' zetten. Zo kun je dit aanpassen als je naar de RPi luisterd of naar de Receiver. Maar ik weet niet zeker of het volume ook echt naar het nivo springt dat je hier instelt, als je van preset wisselt. Even testen.

Screenshot 2021-01-29 at 20.15.51.png

Eea staat op pagina 6 van t HFD manual.

Satefan

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 31 jan 2021, 23:02

Ik heb nog even wat geprobeerd. Bij mij is het volume gewoon present onafhankelijk ondanks dat het onder preset settings staat. Die volume lock heb ik trouwens alleen bij de slave. Bij mij ziet het scherm er bij de master als volgt uit:
9DCFAC9B-37CE-41A4-9328-F57FE7FFCA84.png

En bij de slave:
F5C6C23A-5B55-4FA3-83EA-8F2E6BA563DE.png

Als het volume niet preset afhankelijk kan zijn zou ik het niet onder preset settings verwachten. Voor mij is de opbouw van die settings in HFD wat verwarrend.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » zo 31 jan 2021, 23:16

Mjah - dat heeft mij dus ook op het verkeerde been gezet.

gnl1

Berichtdoor gnl1 » ma 01 feb 2021, 0:55

@satefan; je had het je toch wel goed herinnerd.

Volgens het manual laten de Preset Settings op het Main Screen zien wat het resultaat is van de verschillende instellingen.
Ze instellen kan onder de button "Device Settings".
Op pag. 44 van het HFD manual staat dit onder Device Settings verder uitgelegd.
Laatst gewijzigd door gnl1 op ma 01 feb 2021, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 01 feb 2021, 9:04

gnl1 schreef:Het kan wel met de button "Device Settings".
Op pg. 44 van het HFD manual staat dit onder Device Settings uitgelegd.

Maar de offset beweegt mee met de instelling van het actuele volume? Dat is volgens mij niet wat TS wil? Die wil volgens mij voor 1 preset het volume (altijd) fixeren en voor een andere de remote van Hypex gebruiken?

Satefan

gnl1

Berichtdoor gnl1 » ma 01 feb 2021, 9:37

Dat had ik niet begrepen. Ik geloof niet dat dat kan.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 01 feb 2021, 18:24

Ik geloof niet dat dat kan.

Het is geen deal braker, was in mijn opstelling alleen makkelijker geweest. De hypex modules op 0dB zetten en volume bedienen op de source is dan nu de makkelijkste optie.
Pascal van Baardwijk

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 01 feb 2021, 21:15

Dat was de ontwerp gedachte ook, gelijk trekken van niveauverschillen tussen de bronnen. Maar regelen op de bron zelf.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

satefan

Berichtdoor satefan » ma 01 feb 2021, 23:41

PA5cAL1 schreef:
Ik geloof niet dat dat kan.
De hypex modules op 0dB zetten en volume bedienen op de source is dan nu de makkelijkste optie.

Realiseer je wel dat mocht er iets 'vreemds' door de signaalweg komen, de Hypexen dat op vol volume doorsturen. Een kompaan van me had dat laatst eens met een andere klasse D versterker (non-Hypex dus) op t rechter kanaal. Tweeter naar de eeuwige jachtvelden.

Satefan

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » di 02 feb 2021, 18:39

Realiseer je wel dat mocht er iets 'vreemds' door de signaalweg komen, de Hypexen dat op vol volume doorsturen.

Dat is wel een gevaar ja. Momenteel draai ik ze alleen naar 0dB wanneer ik ze met de receiver gebruik. Er hangt een PC aan die met de master module verbonden is. Met HFD zet ik ze handmatig dan naar 0dB. Blijft onhandig maar ik luister vooral naar muziek en dan het is het geen issue, dan gebruik ik gewoon het volume van de Hypex.
Pascal van Baardwijk

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”