Monitor met actief sublaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

PA5cAL1

Monitor met actief sublaag

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 15 nov 2020, 22:27

Hallo allemaal. Ik loop al een tijdje met het volgende idee, een boekenplank luidspreker van geringe grote met een sublaag om u tegen te zeggen. Dit zou ik willen behalen door een side-firing subwoofer te gebruiken in de 8 - 10inch range in combinatie met een d’appalito configuratie aan de voorkant voor het mid/hoog. De luisprekers moeten actief worden met klasse d versterkers en DSP. Zie de volgende tekening om een idee te krijgen van hoe het geheel eruit komt te zien:

Tekening.PNG

Ik ben momenteel erg gecharmeerd van de units van SB Acoustics en zou voor dit project ook units uit hun reeks willen gebruiken.

Voor de side-firing subwoofer heb ik de volgende twee opties:
- SB Acoustics SB23MFCL45-4
- SB Acoustics SB29SWNRX-S75-6

De 8inch variant speelt al leuk in een kastje van 10L. De 10inch heeft een iets grotere kast nodig van 12L, hier is het effect van demping meegenomen en wordt een qtc van 0.7 nagestreefd. De 10inch unit heeft de voorkeur wanneer maximaal laag per volume wordt nagestreefd. Het nadeel is wel de 6ohm impedantie maar met ~180 watt zit de woofer al aan zijn xmax. Hier is gemakkelijk wat versterking voor uit te zoeken.

Voor de d’appalito configuratie wil ik 4-inch mid(woofer)s gebruiken. Door twee units te gebruiken komt het conus oppervlak ergens tussen een 5inch en 6inch unit in te zitten waardoor belastbaarheid tot 120 - 150Hz geen probleem moet zijn in een kleine behuizing rond 1L per driver.

Momenteel is mijn keuze tussen de volgende twee drivers:
- Eton 4-512/C8/25 RP
- SB Acoustics SB12MNRX2-25-4

De Eton vind ik er zelf wat eleganter uit zien maar heb weinig ervaring met het merk. Ziet er wel goed uit qua bouwkwaliteit in ieder geval. De SB heeft iets betere parameters voor mijn toepassen. In een 1L behuizing krijg ik een qtc van 0.7 en een lagere fc dan de Eton. Dit maakt integratie met de mids net wat makkelijker. Met de Eton units krijg in een hogere qtc van 1.0 waardoor er met DSP gecompenseerd moet worden. De Eton units hebben wel minder last van breakup modes, vooral off-axis is daarvan de response veel schoner maar durf zo niet te zeggen welke een betere kandidaat is.

Voor het hoog wil ik een Fountek NeoCD3.5H horn loaded ribbon tweeter gebruiken. De off-axis response van deze tweeter ziet er erg netjes uit. Daarnaast verbeterd de horn loading de efficiëntie en kan die lager doorspelen. Een crossover punt rond de 2.5 - 3kHz moet mogelijk zijn. Door het gebruik van kleinere middrivers hoop ik een goede integratie te krijgen.

Om het zaakje aan te sturen zal ik waarschijnlijk in het buideltje moeten tasten voor Hypex Fa253 plaatversterkers. De prijs/kwaliteit van die modules is moeilijk te evenaren met losse DSP's en versterkers. Je komt toch al snel uit op een paar honderd euro aan elektronica per speaker. Een klein beetje meer uitgeven en je krijgt een kant een klare oplossing die naar alle waarschijnlijkheid de losse onderdelen makkelijk voorbij speelt. De gebruikte N core versterkers zijn gewoon erg goed en de AKM DAC en ADC die toegepast worden mogen er ook wezen. Wel is de DSP wat beperkt te programmeren als je het vergelijkt met de mogelijkheden in sigmastudio. Een adaptive EQ voor de laagweergave zou best wenselijk kunnen zijn maar kan niet met de Hypex oplossing zover ik weet.

Je zult je natuurlijk afvragen, waarom wil je dit überhaupt? Ik kan zo wel een aantal redenen bedenken. Ik gebruik nu voor aanvulling van het laag een Scan-Speak 30W/4558T00 in een gesloten kist. Met de ingebouwde subwoofers zou ik die weg kunnen laten en zou theoretisch de output in het laag gelijkwaardig of hoger zijn. Door de beperkte ruimte die ik nu heb is dat best wel wenselijk. Daarnaast wordt de integratie van de subwoofers makkelijker. Met mijn huidige enkele sub is het niet goed te krijgen en een tweede subwoofer toevoegen is geen optie.

Het grootste nadeel in mijn optiek zijn de trillingen die de subwoofers zullen doorgeven aan de kasten. Het is nu alleen nog moeilijk in te schatten hoe problematisch het gaat worden. Voor de rest moet het in mijn optiek wel goed haalbaar zijn. Het kastontwerp wordt in ieder geval door het gebruik van gesloten compartimenten zeer eenvoudig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PA5cAL1 op ma 16 nov 2020, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Pascal van Baardwijk

Shadow

Re: Een boekenplank luidspreker met ballen

Berichtdoor Shadow » zo 15 nov 2020, 22:37

Moeten er niet teveel boeken op die plank staan met zo’n jongen in de zijwand :think:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

wouter
Ook commercieel actief

Re: Een boekenplank luidspreker met ballen

Berichtdoor wouter » zo 15 nov 2020, 22:44

Leuk, lijkt wat op mijn in de ijskast gegane project Ultra compacte 3-weg actief. Dit n.a.v. een Infinity Overture 1 opvolger. viewtopic.php?t=20835
Ik werkte met de Wavecor SW223BD02, een geweldig goede 8", ca 7 liter gesloten gecorrigeerd. En de fountek ribbon was gekozen, niet door mij - die zou ik er ook als eerste uit mikken. Het was een project met en voor een vriend van me. Ik wilde dit even zeggen. Bij JvS merkte ik hetzelfde, die heeft de ribbon ook uit zijn 3-weg gegooid en met een Peerless Scanspeak D2608 veel betere resultaten gehaald. Wil je toch de optiek van de ribbon dan kan het zijn dat Visaton een mooie magnetostaat heeft, of een AMT wat voor je is.

PA5cAL1

Re: Monitor met actief sublaag

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 16 nov 2020, 12:43

Leuk, lijkt wat op mijn in de ijskast gegane project Ultra compacte 3-weg actief. Dit n.a.v. een Infinity Overture 1 opvolger. viewtopic.php?t=20835

Dat is een zeer vergelijkbaar idee ja. Ik kwam er later ook pas achter dat het idee met de Infinity Overture 1 al eens commercieel is uitgewerkt, al dan niet volledig hetzelfde. Bij de Overture 1 wordt het mid/hoog naar mijn weten nog passief gefilterd.

Ik werkte met de Wavecor SW223BD02, een geweldig goede 8", ca 7 liter gesloten gecorrigeerd.

Dat is nog veel kleiner. Jammer genoeg is de SW223BD02 eigenlijk veels te duur. Gaat righting de 300 euro :shock:. Ik denk dat ik die daarom maar direct laat afvallen. Ik steek denk ik liever het geld in een upgrade van de Hypex Fa123 naar de Fa253 en neem genoegen met een iets grotere kist.

En de fountek ribbon was gekozen, niet door mij - die zou ik er ook als eerste uit mikken.

Kun je hier nog een verklaring voor geven? Ik wil echt eens keer een ribbon uitproberen en dit leek mij echt de ideale gelegenheid. Zit ook te kijken naar de Peerless corundum DA25TX00-08. Die schijnen erg goed te zijn maar hebben wel een lelijke front plate. Een soft dome tweeter wil ik echt een keertje vermijden.
Pascal van Baardwijk

rho

Berichtdoor rho » ma 16 nov 2020, 13:41

Heb je er ook aan gedacht dat je zo'n 13cm nodig hebt om die 8" SB Acoustics woofer kwijt te geraken? Met 4" mids moet je er dan wel op letten dat de behuizing niet te smal wordt om nog een woofer in de zijkant te monteren.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 16 nov 2020, 15:05

Leuk ontwerp!
Wat worden de afmetingen ongeveer?
Een Fa253 is 36cm lang, dus ik gok minimaal 40cm hoog?
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

satefan

Berichtdoor satefan » ma 16 nov 2020, 16:02

Erg mooi! En met de Hypex met 3 kanalen heb je veel controle over de akoestische uitlijning van de units en je kunt perfect met een gesloten ontwerp uit de voeten. En de d'Apolito opstelling om het af te maken :rock:

Adaptieve EQ gaat inderdaad niet in de Hypex voor zover ik weet. Wat zou die moeten doen?

2 impulse gecorrigeerde woofers zou natuurlijk helpen met die trillingen, maar dat wordt denk ik lastig in te passen?

Ik heb de Overture's bij Wouter gehoord. Klonk erg strak.

Ik ben benieuwd!
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 16 nov 2020, 17:30

ik zou absoluut gaan voor impuls gecompenseerd.
Mooiste is de Dayton 8" shallow woofer, maar die hebben ze uit de DIY handel gehaald
Zit volgens mij in de VS8

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 16 nov 2020, 19:30

Heb je er ook aan gedacht dat je zo'n 13cm nodig hebt om die 8" SB Acoustics woofer kwijt te geraken?

De drivers hebben een buitendiameter van zo'n 12cm, kastje wordt 17 - 18cm breed, dat geeft nog wat ruimte voor afronden van de baffle. Zelfs de 10" woofer past dan makkelijk qua diepte.

ik zou absoluut gaan voor impuls gecompenseerd.

Impulse gecompenseerd is een moeilijk verhaal. De enige optie is dan de Dayton Audio LW150-4 maar die is uitermate ongeschikt voor wat ik wil. Heeft te weinig xmax, te hoge qts, te hoge fs en een slecht efficiëntie. Ik heb nog geen shallow kunnen vinden die doet wat ik wil, anders zou ik zeker voor die optie gaan.

Een Fa253 is 36cm lang, dus ik gok minimaal 40cm hoog?

Kastje wordt wel zo'n 40cm hoog ja, dat heb ik op zich ook wel nodig om de drivers aan de voorkant passend te krijgen.

Adaptieve EQ gaat inderdaad niet in de Hypex voor zover ik weet. Wat zou die moeten doen?

Mijn idee daarmee was de laagweergave te maximaliseren afhankelijk van het geluidsniveau. Dus als het volume laag is en er voldoende headroom is, de subs lager door te laten spelen. Maar het hoeft op zich niet vreselijk hard te gaan dus optimaliseren voor maximale diepgang ten koste van SPL wordt nu mijn uitgangspunt. Het optimaal krijgen van zo'n soort loudness functie is ook wel lastig, het wordt vaak al snel te overdreven.
Pascal van Baardwijk

rho

Berichtdoor rho » ma 16 nov 2020, 20:40

PA5cAL1 schreef:
Heb je er ook aan gedacht dat je zo'n 13cm nodig hebt om die 8" SB Acoustics woofer kwijt te geraken?

De drivers hebben een buitendiameter van zo'n 12cm, kastje wordt 17 - 18cm breed, dat geeft nog wat ruimte voor afronden van de baffle. Zelfs de 10" woofer past dan makkelijk qua diepte.

Die 10" is net wat minder diep dan de 8". ;)
Maar met 18cm breedte zal het wel lukken.

Ga je de versterker extern houden?

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 16 nov 2020, 21:51

Ik was van plan om Hypex Fa253 plaat versterkers te gebruiken. Die worden dan achterop de behuizingen gemonteerd. Deze hebben jammer genoeg wel hun eigen compartiment nodig waardoor de kasten weer wat groter worden.
Pascal van Baardwijk

rho

Berichtdoor rho » di 17 nov 2020, 7:48

PA5cAL1 schreef:

Ik was van plan om Hypex Fa253 plaat versterkers te gebruiken. Die worden dan achterop de behuizingen gemonteerd. Deze hebben jammer genoeg wel hun eigen compartiment nodig waardoor de kasten weer wat groter worden.

Ik zag in je model geen voorziening voor de plate-amp. Vandaar mijn vraag.
In zo'n compacte speaker neemt die toch een aanzienlijk volume in.

Seed7

Berichtdoor Seed7 » di 17 nov 2020, 8:45

PA5cAL1 schreef:
En de fountek ribbon was gekozen, niet door mij - die zou ik er ook als eerste uit mikken.

Kun je hier nog een verklaring voor geven? [...]

Dit in't algemeen, zonder die specifieke Fountek te kennen;

Het bouwen van een luidspreker is niet alleen maar matchen van efficiency, frequentiecurves, afstraalgedrag en overnamepunten. Het is vooral ook matchen van "tonaliteit". Een volledig met papieren luidsprekers opgebouwd geheel klinkt homogener dan een ratjetoe aan materialen. Het is geen wet van Meden en Perzen, maar tussen ca. 200Hz en 6kHz wil je zo veel mogelijk uniformiteit.

Een ribbon klinkt heel anders dan een conus, van welk materiaal ook. Als je toch een ribbon wilt inzetten gebruik ze dan in een een frequentiebereik waar dit geen rol meer speelt. De laatste twee octaven, vanaf 5-6kHz. In een d'Appolito krijg je dan problemen.

Daarnaast hebben ribbons wat meer vervorming in de lagere regionen en vergen steile filters bij ook weer relatief hoge frequenties. +3kHz

Cheers!

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » di 17 nov 2020, 18:44

De Fountek NeoCD3.5H gaat het niet worden. Ik heb wat meetresultaten gevonden op parts-express techtalk en het ziet er niet mooi uit. De waterval plot is in de 2-3kHz range echt een nachtmerrie met veel ringing, geen aanrader. Dan zou ik het xo punt boven de 3kHz moeten schuiven wat met de gekozen mids niet gaat lukken. Terug naar een dome/ring-radiator tweeter dan maar. Met een beetje deftige tweeter kan ik dan een veel lager xo punt kiezen rond de 2kHz waarbij bundelen een minder groot probleem is. Ik nijg nu om naar de TW29RN-B van SB-Acoustics te gaan. Ik heb bij een vriend laatst de 29RDC-C000-4 gehoord en dat was erg veelbelovend. De TW29RN is zeg maar de verfijnde versie daarvan. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom maar ik heb zelf niet iets beters kunnen bedenken. Ik heb ook nog een setje Illuminator dome tweeters liggen maar ik vind die niet fijn klinken dus die gaan denk ik maar de verkoop in.

In zo'n compacte speaker neemt die toch een aanzienlijk volume in.

Dat is zeker waar, de plate amp neemt zo'n 3Liter in beslag maar ik limiteer liever de hoeveelheid externe elektronica. Het liefst zou ik de elektronica in het woofer compartiment stoppen maar de Hypex implementatie laat dat niet toe tenzij ik de boel ga dichtkitten.
Pascal van Baardwijk

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 18 nov 2020, 11:27

Beyma AMT TPL-150 :wink:

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 18 nov 2020, 21:57

Beyma AMT TPL-150 :wink:

Dat is inderdaad een heel mooi apparaat :rock:, maar 500 euro! :shock: Dat gaat wat buiten mijn budget.
Pascal van Baardwijk

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 18 nov 2020, 22:04

Je kunt eens wat bij DayTon kijken, die hebben een mooie amt voor niet al te veel.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » do 19 nov 2020, 13:35

Je kunt eens wat bij DayTon kijken, die hebben een mooie amt voor niet al te veel.

Ik heb daar wel even naar gekeken maar de FR van die dingen ziet er allemaal niet zo mooi uit. De Mundorf AMT19CM2.1-C zie ik nog wel als een kandidaat. Deze zou vanaf 3kHz ingezet kunnen worden.
Pascal van Baardwijk

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 19 nov 2020, 15:26

En dan piepen dat die Beyma te duur is :think:

satefan

Berichtdoor satefan » do 19 nov 2020, 15:52

Wil je dan voor een Dome gaan die je laag in kan zetten, en de bank niet gelijk op wil blazen, zou je naar de SB26STCN-C000-4 kunnen kijken (eigenlijk luisteren). Gebruik m nu bijna 2 jaar in mijn setup en dik tevreden over:

Screenshot 2020-11-19 at 15.52.07.png

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 19 nov 2020, 16:53

Ik heb in een project de SB26ADC-C000-4 eens gebruikt, lijkt erg op die van Satefan, is iets duurder, maar ook nog steeds goedkoop te noemen. De dome is van een ander materiaal. Verschil zit men name in de spreiding onder een hoek, zal waarschijnlijk door de faceplate komen die de ADC versie heeft. De SB26xxxx heeft verscillende varianten, de meesten zijn van dezelfde omvang, maar met verschillende domes qua materiaal. De versie van Satefan heeft een wat kleinere behuizing. Hoe dan ook, het zijn voor het geld gewoon fijne tweeters.

Screenshot 2020-11-19 at 16.45.30.png

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » do 19 nov 2020, 17:20

Ik heb de niet neo variant van de SB26STCN-C000-4 al een keer in een project gebruikt. Echt een leuke tweeter is dat maar ik heb laatst dus de SB29RDC-C000-4 gehoord en die vind ik nog beter. Daar valt eigenlijk niks op aan te merken, niks geen scherpe randjes of schelheid ook als je ze wat voorwaarts filtert. Om er dan een stapje bovenop te doen is denk ik de Satori TW29RN een mooie optie. De SB26ADC-C000-4 heeft een metal dome. Dan krijg je het hele soft vs hard dome discussie. De SB29BAC-C000-4 is ook interessant, door het gebruik van een beryllium dome worden resonanties buiten het gehoorbereik gebracht. Heeft dan ook weer een leuk prijsje.
Pascal van Baardwijk

satefan

Berichtdoor satefan » do 19 nov 2020, 18:14

PA5cAL1 schreef:Ik heb de niet neo variant van de SB26STCN-C000-4 al een keer in een project gebruikt. Echt een leuke tweeter is dat maar ik heb laatst dus de SB29RDC-C000-4 gehoord en die vind ik nog beter. Daar valt eigenlijk niks op aan te merken, niks geen scherpe randjes of schelheid ook als je ze wat voorwaarts filtert. Om er dan een stapje bovenop te doen is denk ik de Satori TW29RN een mooie optie. De SB26ADC-C000-4 heeft een metal dome. Dan krijg je het hele soft vs hard dome discussie. De SB29BAC-C000-4 is ook interessant, door het gebruik van een beryllium dome worden resonanties buiten het gehoorbereik gebracht. Heeft dan ook weer een leuk prijsje.

Mooie opties. Ik gebruik de SB26STCN-C000-4 vrij laag, dus om de vervorming binnen de perken te houden is de x-max van deze tweeter erg handig. De kleine fysieke footprint is ook erg belangrijk, de diameter van de tweeter moet zo klein mogelijk zijn (in mijn model).

Satefan

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » do 19 nov 2020, 19:41

Voor het subwoofer gedeelte heb ik de volgende drie opties (neem de Wavecor ook maar mee):
- SB Acoustics SB23MFCL45-4
- SB Acoustics SB29SWNRX-S75-6
- Wavecor SW223BD02

Voor de gesloten kist wil ik een Qtc van 0.7 of lager halen. Voor de 8 inch units heb ik dan een kistje van 10L nodig, en voor de 10 inch unit 12L. Hierbij is het effect van demping ook meegenomen. Vervolgens heb ik in simulatie met een linkwitz transform en high/low-pass filters de response van de drie drivers genominaliseerd. Vervolgens heb ik het ingangsvermogen van elke driver zo gekozen dat deze zijn xmax bereikt. Dit geeft de volgende overal SPL voor de drie drivers, SB23MFCL45-4 rood, SB29SWNRX-S75-6 blauw en SW223BD02 groen:

SPL:
Subwoofer SPL.png

Omdat de twee 8 inch drivers vrijwel identieke xmax een SD hebben is hun output vrijwel gelijk. De 10 inch driver is uiteraard in het voordeel. Bedenk dat hierbij de SB23MFCL45-4 minder dan de helft kost als de SW223BD02. Het voordeel van de SW223BD02 is te zien wanneer je naar het benodigde vermogen en de hoeveelheid equalisatie kijkt, zie de volgende twee achtereenvolgende plotjes:

Vermogen:
Subwoofer power.png

EQ:
Subwoofer EQ.png

Die Wavecor unit heeft maar 8dB boost nodig om een -3dB punt van 25Hz te halen :shock:, dit is echt uniek! Letop dat de output en vermogen voor twee subs samen geplot is (links en rechts). De Wavecor heeft maar 110 watt per kant nodig om zijn potentie te halen. De SB23 is wat minder efficiënt en heeft 145 watt nodig. De SB29 op zijn beurt zo'n 180 watt maar speelt ook 3dB luider dan de andere twee. Als de SW223BD02 met de SB23MFCL45-4 vergeleken wordt, dan is de SW223BD02 dus wel echt de betere. Maar ik denk dat de SB29SWNRX-S75-6 hier de echte winnaar is met het meest potentie en beste efficiëntie. De Wavecore heeft wel het voordeel dat ik met een Hypex Fa123 fusion amp al uit de voeten zou kunnen. Voor de andere twee is een Fa253 nodig, met de 10 inch wordt daar dan ook echt de potentie uit gehaald.
Pascal van Baardwijk

rho

Berichtdoor rho » do 19 nov 2020, 21:59

Het is soms moeilijk om de afwegingen niemand anders zijn plaats te maken. Is het voordeliger om de dure Wavecor te gebruiken en te kunnen besparen op de versterker? Of heb je die 10" echt nodig om netjes te matchen met de mods en tweeter?
En zo zijn er wel meer zaken die je in acht moet nemen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”