Jordan meets Concaeve (reloaded)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Jordan meets Concaeve (reloaded)

Berichtdoor satefan » di 10 nov 2020, 8:17

pappaleo schreef:Nou als het zacht materiaal is en gevuld wordt met zand, dan is de interne demping zo hoog dat het na in trilling gebracht te zijn na een halve periode weer stilvalt. Niks materiaalresonanties dus.

Helemaal eens hoor. Ik heb ergens gelezen dat het zand dat in vogelkooien wordt gebruikt nog zwaarder is dan gewoon zand.
Laatst gewijzigd door satefan op di 10 nov 2020, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 10 nov 2020, 9:04

satefan schreef:
pappaleo schreef:Nou als het zacht materiaal is en gevuld wordt met zand, dan is de interne demping zo hoog dat het na in trilling gebracht te zijn na een halve periode weer stilvalt. Niks materiaalresonanties dus.

Helemaal eens hoor. Ik heb ergens gelezen dat het zand dat in vogelkooien wordt gebruikt nog zwaarder is dan zand.

En de zachtheid van PETG wordt wel erg overdreven hoor.
Bijna alle onderdelen op de Prusa i3 mk3 zijn geprint in PETG. Die halve printer hangt er van aan elkaar.

PETG is flexibeler dan PLA en ABS, maar geenszins zacht. Met zand er in zal het een solide massa worden en met de interne demping komt het vast wel goed. Dat gaan we wel zien in de metingen.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 10 nov 2020, 10:17

Waarom zou je het niet printen uit bijv Nylon of PC?
Eventueel Nylon-X of PC-X als het nog stijver moet.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 10 nov 2020, 11:26

hardbats schreef:Waarom zou je het niet printen uit bijv Nylon of PC?
Eventueel Nylon-X of PC-X als het nog stijver moet.

Eerst eens wat prototypes in PLA, daarna PETG. :wink:

Nylon is een optie. De Capricorn tube kan tot 300c aan en de hot-end 260c.
Ik moet dan wel iets verzinnen om het nylon droog te houden tijdens het printen, want dat gaat zeker meer dan 24 uur duren.
Krimp is ook iets om rekening mee te houden.
V.w.b. stevigheid is het top en het printen, als de temperaturen en vochthuishouding op orde zijn, moet ook prima zijn.

Ik ken niemand die ervaring heeft met PC, dus dat zou totaal onontgonnen terrein voor me zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 nov 2020, 11:35

MichaelB schreef:
satefan schreef:

Helemaal eens hoor. Ik heb ergens gelezen dat het zand dat in vogelkooien wordt gebruikt nog zwaarder is dan zand.

En de zachtheid van PETG wordt wel erg overdreven hoor.
Bijna alle onderdelen op de Prusa i3 mk3 zijn geprint in PETG. Die halve printer hangt er van aan elkaar.

PETG is flexibeler dan PLA en ABS, maar geenszins zacht. Met zand er in zal het een solide massa worden en met de interne demping komt het vast wel goed. Dat gaan we wel zien in de metingen.

PETG dempt uit zichzelf als een tierelier. Alleen maak hem dan niet zwart, dan zakt ie in elkaar als de zon er op staat :lol: Wordt al week in heet water. Overigens vogelkooienzand is gewoon fijner en klinkt meer in --> minder lucht --> groter SG. Of dat nou als vulmateriaal uitmaakt? Kun je beter staalschroot nemen... :relax:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 10 nov 2020, 12:01

meten is weten toch :bakkie:

ik had bij Rudy ooit een versnellingmeter gekocht, om kasttrillingen mee te meten, sluit je aan als microfoon en dan gewoon met Arta oid meten. ik zie äm niet op zän site staan, maar vraag t m zou ik zeggen, was niet duur
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

daniel

Berichtdoor daniel » di 10 nov 2020, 12:05

Mijn ervaring is dat PLA iets 'taaier' is, en dat het dus wat meer lijkt te dempen dan PETG. PETG is wel sterker en flexibeler. Als het om resonanties gaat zou ik schatten dat PLA daar minder last van heeft. Maar dat is een gevoelskwestie, niet gestaafd door harde getallen.
Je zou dan nog PLA+ kunnen proberen van ESUN. Dat is maar ietsje duurder dan standaard-chinezen-PLA, maar print veel makkelijker dan PETG en is bijna net zo sterk.

Wat je qua model en printen nog zou kunnen doen: Beetje afhankelijk van welke slicer je gebruikt, maar je kunt meestal wat modifiers gebruiken. DIe zou je kunnen gebruiken om op de plekken waar de binnen- en butenwand dicht bij elkaar zitten met een grote dichtheid aan infill. De dikke 'lobben' kun je dan met een lagere infil printen waardoor je dat weer makkelijker met zand kunt vullen. GRote kans dat dat per saldo dan ook nog sneller print. Een van de basisprincipes van 3D printen is dat je het materiaal alleen daar neer legt waar je het nodig hebt namelijk.

Ik zou sowieso, als printtijd het toelaat, wat extra perimeters toevoegen. Dit voor de lekdichtheid, zowel om het zand er in te houden als om het luchtdicht te maken.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 10 nov 2020, 20:18

Helaas, ik wilde gaan printen en dus de nozzle verwisselen voor een 0.8mm.
Toen zag ik dit:

2020-11-10 20.14.02.jpg

Ze hebben een setje nozzles met de verkeerde spoed opgestuurd... (wel de juiste besteld).
Helaas zullen we dus nog 1-2 dagen geduld moeten hebben :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 13 nov 2020, 13:23

Okee, de nozzle is binnen en een eerste print al gemaakt.

Die mislukte uiteraard meteen, want ik zag dat ik de bodem niet had samengevoegd met de rest als 1 model #-o

Toen ben ik samen met een vriend nog eens kritisch naar het ontwerp gaan kijken en kwamen we meerdere fouten tegen.
Veel zaken zijn Slicer gerelateerd en de leercurve is voor mij al MEGA.

Het ontwerp wat er nu ligt en potentie heeft is deze:

POC1f.PNG

De uitsnede voor de speaker moet ik nog goed naar kijken, want die ligt nu te laag en lijkt in de slicer niet mooi uit te komen.
Alle wanden zijn nu dikker gemaakt. De lobben verbonden met de wanden, infill verhoogd naar 15%.
Printsnelheid DRASTISCH verlaagd, naar 50mm/s max.

Elipse_speedsettings.PNG

Temperatuur van de nozzle ook verhoogd naar 205c i.p.v. 195c, aangezien er veel meer filament doorheen gaat.
Daar zal ik nog wel even mee moeten stoeien, want gisteren kwam het er nog niet mooi uit.

Hopelijk kan ik de print voor het 50mm hoge prototype vanavond aanzetten.
Printtijd is zo'n 22 uur.

daniel

Berichtdoor daniel » vr 13 nov 2020, 15:37

Ik neem aan dat je het woofergat met supports gaat vullen? Dat gat moet natuurlijk mooi rond blijven, en de overhang lijkt me best groot. Dus dat zou wel een tip zijn.
Verder zou ik nog kijken naar de eerste lagen van het woofergat. Die zien er nu niet mooi uit, daar vallen 'gaten' in. Dit kun je oplossen door de 'variable layer height' optie te gebruiken. Die paar lagen met zo'n vlakke radius kn je dan beter met een dunnere dikte printen. Dan wordt dat veel mooier glooiend.

Met de grove infill zoals er nu in zit (op zich niets mis mee), en slechts drie perimeters heb je kans dat je die infill door de wanden heen gaat zien. Dat is lastig te voorspellen, en wellicht ook een van de redenen waarom je een proefprint doet. Als dat gebeurt dan zou je een perimeter kunnen toevoegen. Dat zelfde kan ook gebeuren onder de top layer. Ook dat is een kwestie van eventueel een of meerdere laagjes toevoegen.

Tot slot over temperatuur: temperatuur verhogen bij een hogere flow heeft niet zo heel veel zin. Je zou een 'temperature tower' kunnen printen om te kijken bij welke temperatuur je filament het best print. Maar je kunt ook daar je proefprint voor gebruiken. Je zou tijdens de print verschillende temperaturen kunnen proberen op verschillende hoogtes van je print. Temperatuur heeft namelijk niet alleen invloed op het vloeien van het filament, maar is vooral zichtbaar in het oppervlak (vooral de glans zal veranderen).

Als je de G-code file opent (is gewoon ascii text) dan kun je aan de hand van de codes wel zien naar welke laag ie gaat. Je kunt daar gewoon g-codes aan toevoegen (M104 Sxxx uit mijn hoofd, met 'xxx' de temperatuur).

Clipboard01.jpg

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 13 nov 2020, 16:41

daniel schreef:Ik neem aan dat je het woofergat met supports gaat vullen? Dat gat moet natuurlijk mooi rond blijven, en de overhang lijkt me best groot. Dus dat zou wel een tip zijn.
Verder zou ik nog kijken naar de eerste lagen van het woofergat. Die zien er nu niet mooi uit, daar vallen 'gaten' in. Dit kun je oplossen door de 'variable layer height' optie te gebruiken. Die paar lagen met zo'n vlakke radius kn je dan beter met een dunnere dikte printen. Dan wordt dat veel mooier glooiend.

Met de grove infill zoals er nu in zit (op zich niets mis mee), en slechts drie perimeters heb je kans dat je die infill door de wanden heen gaat zien. Dat is lastig te voorspellen, en wellicht ook een van de redenen waarom je een proefprint doet. Als dat gebeurt dan zou je een perimeter kunnen toevoegen. Dat zelfde kan ook gebeuren onder de top layer. Ook dat is een kwestie van eventueel een of meerdere laagjes toevoegen.

Tot slot over temperatuur: temperatuur verhogen bij een hogere flow heeft niet zo heel veel zin. Je zou een 'temperature tower' kunnen printen om te kijken bij welke temperatuur je filament het best print. Maar je kunt ook daar je proefprint voor gebruiken. Je zou tijdens de print verschillende temperaturen kunnen proberen op verschillende hoogtes van je print. Temperatuur heeft namelijk niet alleen invloed op het vloeien van het filament, maar is vooral zichtbaar in het oppervlak (vooral de glans zal veranderen).

Als je de G-code file opent (is gewoon ascii text) dan kun je aan de hand van de codes wel zien naar welke laag ie gaat. Je kunt daar gewoon g-codes aan toevoegen (M104 Sxxx uit mijn hoofd, met 'xxx' de temperatuur).

Clipboard01.jpg

Klopt er worden supports in het woofergat gebruikt, alleen is dat nu niet nodig.

De andere ontwerpen die ik geprint heb waren met 2 perimeters en daar zie ik niets doorheen, behalve dan bij wit en met licht er doorheen, maar het kan altijd gebeuren. We zullen zien en daar is inderdaad deze proef o.a. voor.

Ik heb al een temperatuur toren met bruggen geprint (doe ik altijd als eerste bij een nieuw merk) en daar kwam eigenlijk alles tussen 190 tot 205c goed uit. 195c lijkt een sweetspot te zijn voor een 0.4mm nozzle en max 100mm/s printsnelheid.
Maar ik moet er nog wat mee experimenteren.

Deze proefprint moet echt gezien worden als alfa-test en om mijn kennis te vergroten, want WOW wat heb ik al veel moeten bijleren.
Dit is wel even andere koek dan ik gewend ben (eigenlijk weer net zoals bij m'n "proof of concepts").
Ik ben er wel erg groen ingedoken hoor. Denkende dat het "een ontwerpje maken is, printen en klaar". Hahahaha.
Misschien ooit.

Om Pippie te quoten: "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 0:21

F6A0876B-0395-4849-9F4F-51D9523E1D2F.jpeg

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 14 nov 2020, 0:34

Vol verwachting klopt ons hart. :lol: :sure:
Hans

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 10:50

Blij dat ik een prototype maak en helemaal met dit KAK PLA (en KAK is geen merk :wink: ).
Ik heb het gedroogd voordat ik het ging gebruiken en volgens de hygrometer zat het tussen de 10 en 12%.
Alsnog *pets* *pats* *knetter*, gewoon troep. Voor deze print maakt het gelukkig niet uit.

Goed, de status nu:

IMG_2765.png

En hier is goed te zien dat het filament soms "explodeert".

IMG_2766.png

Nog een uurtje of 6, dan is deze klaar.

(edit: grotere foto's geupload)

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 14 nov 2020, 12:04

Welk merk pla gebruik je? Pla heeft niet snel last van vocht. Bij ons liggen rollen vaak maanden op en bloot zonder enig probleem.

richard

Berichtdoor richard » za 14 nov 2020, 12:07

daniel schreef:Ik neem aan dat je het woofergat met supports gaat vullen? Dat gat moet natuurlijk mooi rond blijven, en de overhang lijkt me best groot. Dus dat zou wel een tip zijn.
Of je print twee helften die je op elkaar lijmt.
Genoeg is beter.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 12:12

hardbats schreef:Welk merk pla gebruik je? Pla heeft niet snel last van vocht. Bij ons liggen rollen vaak maanden op en bloot zonder enig probleem.

Was een aanbieding van Creality.

Je hoort het knetteren en ziet het soms poppen.
Kan het ook zijn dat er lucht in zit?

Het is in ieder geval zeer matig spul.

Overigens heb ik dezelfde ervaring als jij met ander PLA.
Totaal geen problemen mee en die liggen gewoon in een kunststofbak.
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 14 nov 2020, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 14 nov 2020, 12:13

Als je het hoort knetteren en poppen is wellicht je temperatuur te hoog? Je wilt net boven het smeltpunt zitten, niet ruim erboven.
Mediocre is not my middle name.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 12:15

SSassen schreef:Als je het hoort knetteren en poppen is wellicht je temperatuur te hoog? Je wilt net boven het smeltpunt zitten, niet ruim erboven.

Het temperatuurtorentje gaf als beste print 195-200c aan.
Ik heb deze verhoogd naar 205c omdat het anders niet zo mooi aansloot met die 0.8mm nozzle.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 14 nov 2020, 12:47

Gebruik je geforceerde koeling?
Mediocre is not my middle name.

Forza

Berichtdoor Forza » za 14 nov 2020, 13:25

Check je extruder even. Met 0,8 mm gaat er meer materiaal doorheen en het kan zijn dat de extruder niet genoeg grip heeft op het materiaal en daardoor niet snel genoeg aan kan voeren.
En klaar is het resultaat.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 14 nov 2020, 13:45

Ik voel me nu wel dom hoor...
Het knetteren is een feit, daar ben ik niet de enige in:

Foto 14-11-2020 om 13.41.jpeg

Maar die dingen die aan de buitenkant zaten, geen idee wat het was, maar ik kon het er zo lichtjes vanaf duwen. :hide:

Ziet er superstrak uit:

IMG_2769.png

hardbats

Berichtdoor hardbats » za 14 nov 2020, 14:16

Forza schreef:Check je extruder even. Met 0,8 mm gaat er meer materiaal doorheen en het kan zijn dat de extruder niet genoeg grip heeft op het materiaal en daardoor niet snel genoeg aan kan voeren.

Daarom print je met zn grote nozzle meestal ook langzamer. De nozzle heeft ook meer moeite om het materiaal op te warmen omdat er meer materiaal door heen moet en De afstand tussen nozzle en de kern van het materiaal groter is.

Als je goedkoop maar goed filament wilt moet je kijken naar esun. Wordt heel scherp geprijsd verkocht op hobbyking

daniel

Berichtdoor daniel » za 14 nov 2020, 15:24

E-sun had ik al eerder getipt. Dat PLA+ is fijn spul. Ook relatief goedkoop op 3Dwensshop.nl

daniel

Berichtdoor daniel » za 14 nov 2020, 17:17

SSassen schreef:Als je het hoort knetteren en poppen is wellicht je temperatuur te hoog? Je wilt net boven het smeltpunt zitten, niet ruim erboven.

nee, je wilt een temperatuur gebruiken waarbij je een goede hechting tussen de lagen krijgt. Als je te laag gaat zitten versmelt de nieuwe laag niet mooi met de onderliggende. Maar ook weer niet te hoog waardoor je geen mooie overhangs of bruggen kunt printen. Daarvoor moet je toch echt in het aangeraden temperatuursgebied van je filament gaan zitten.
Er zit nogal wat variatie in wat de optimale temperatuur in de praktijk is. Sowieso zijn de thermistors niet supernauwkeurig, maar ook printsnelheid en de mate van koeling doen er toe. Vandaar dat het altijd een goed idee is om zo'n temperatuurtorentje te printen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”