Hier is het verschil van het deksel met en zonder een laagje Silent Coat.
Zonder:
Met:
Zoals te zien is, is het verschil nogal flink!
Uitdoving is ook een verschil van dag en nacht. Zonder Silent Coat is het "tooiingggg", met Silent Coat "plok".

Moderator: Beheerdersteam
satefan schreef:Henkjan schreef:ik verdenk deze rand:
Op 9100hz (waar de dip het diepste is) is de golflengte 4cm. De drives zijn 10cm zo te zien, dus het is wel op die afstand ongeveer (vanaf het hart van de driver gemeten). Je ziet boven de 9100hz ook hele flinke pieken/dippen. Het lijkt dan te komen vanwege interferentie veroorzaakt door de twee schuin oplopende vlakken aan de boven en onderkant van de kast in het verticale vlak. Ik vind de amplitude alleen wel heel erg groot.
Kun je een foto van de zijkant nemen? Zodat we kunnen zien hoe stijl dit vlak is?
Satefan
Edit: De rolrand zelf zal ook voor diffractie zorgen. Wat is de afstand van de rolrand tot de opstaande/oplopende rand in het verticale vlak?
MichaelB schreef:De boven- en onderzijde zijn beide 5mm dik, massief, maar hebben wel een flinke resonantiefrequentie in het hoorbare gebied.
Hier is het verschil van het deksel met en zonder een laagje Silent Coat.
Zonder:
dekselzondersilentcoat.png
Met:
dekselmetsilentcoat.png
Zoals te zien is, is het verschil nogal flink!
Uitdoving is ook een verschil van dag en nacht. Zonder Silent Coat is het "tooiingggg", met Silent Coat "plok".![]()
IMG_2896.png
MichaelB schreef:satefan schreef:Henkjan schreef:ik verdenk deze rand:
Op 9100hz (waar de dip het diepste is) is de golflengte 4cm. De drives zijn 10cm zo te zien, dus het is wel op die afstand ongeveer (vanaf het hart van de driver gemeten). Je ziet boven de 9100hz ook hele flinke pieken/dippen. Het lijkt dan te komen vanwege interferentie veroorzaakt door de twee schuin oplopende vlakken aan de boven en onderkant van de kast in het verticale vlak. Ik vind de amplitude alleen wel heel erg groot.
Kun je een foto van de zijkant nemen? Zodat we kunnen zien hoe stijl dit vlak is?
Satefan
Edit: De rolrand zelf zal ook voor diffractie zorgen. Wat is de afstand van de rolrand tot de opstaande/oplopende rand in het verticale vlak?
Deze had ik over het hoofd gezien.
Hart <> rolrand is 4,5cm, hart <> opstaande rand aan de boven- en onderzijde 8,5cm.
Hier ga ik bij de volgende speaker sowieso rekening mee houden, want de inteferentie zal dan op 4Khz, 8Khz en 16Khz zitten.
Het zal zo'n grote dip zijn omdat het aan 2 zijden exact hetzelfde is?
Die 4, 8 en 16Khz zie je duidelijk terugkomen. Het is ook een gekromde uitstekende rand, waardoor het wat breedbandiger is.
Corrigeer me als ik het fout heb.
Schermafbeelding 2020-12-06 om 14.20.07.png
satefan schreef:Thanks, maar beter het impuls-window ingezoomd tot de 3.5ms zoals je ook in het meetwindow gebruikt. Aan deze kunnen we niet veel zien.
Satefan
jvenema schreef:Met zo’n vlakke voorkant vraag ik me af of een hybride versie niet mooi zou zijn. Dus dat recht stuk uit een leuk stuk hout en de rest van de kast geprint en dat dan aan elkaar verlijmen. Lijkt me dat je dan een mooi contrast krijg. In hoevere het goed in de praktijk te bregen is, is een tweede, maar dan hoef je het massieve voorstuk niet te printen
satefan schreef:Je zou kunnen overwegen om het deksel af te ronden. Afhankelijk van hoe dik deze is, een zo groot mogelijke radius geven. Ik heb een radius van 25mm in het verticale vlak, aan de boven en onderkant. Zo minimaliseer je diffractie in het verticale vlak.
Satefan
MichaelB schreef:satefan schreef:Je zou kunnen overwegen om het deksel af te ronden. Afhankelijk van hoe dik deze is, een zo groot mogelijke radius geven. Ik heb een radius van 25mm in het verticale vlak, aan de boven en onderkant. Zo minimaliseer je diffractie in het verticale vlak.
Satefan
Dat kan en daar heb ik ook ontwerpen van gemaakt, maar ik vind deze harde rand zo mooi staan.
Met een radius wordt het meteen een veel liever, zachter ding. Oogt echt anders.
Zal een ontwerpje droppen met een radius.
satefan schreef:Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.
Satefan
jvenema schreef:satefan schreef:Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.
Satefan
Nadeel van diffractie dingen corrigeren is, dat dit nogal plaats gebonden is. Wat je dan beter maak voor de ene luisterpositie, maar je juist weer slechter voor een andere. De energie gaat gewoon de ruimte in, maar door diffractie zal je op de ene plek wat uitdoving krijgen en dus een dipje en op een andere juist een sommering en een piek.
Je zal dus redelijk rondom je luister positie moeten meten, dat middelen en dan eventueel wat corrigeren. Een andere plek op de bank kan al voldoende zijn om een totaal andere frequentie response te hebben.
jvenema schreef:satefan schreef:Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.
Satefan
Nadeel van diffractie dingen corrigeren is, dat dit nogal plaats gebonden is. Wat je dan beter maak voor de ene luisterpositie, maar je juist weer slechter voor een andere. De energie gaat gewoon de ruimte in, maar door diffractie zal je op de ene plek wat uitdoving krijgen en dus een dipje en op een andere juist een sommering en een piek.
Je zal dus redelijk rondom je luister positie moeten meten, dat middelen en dan eventueel wat corrigeren. Een andere plek op de bank kan al voldoende zijn om een totaal andere frequentie response te hebben.
anonamemouse schreef:
Het geluid is niet echt te vergelijken (Youtube compressie is bagger), maar de grafiekjes zijn interessant.
jvenema schreef:Wel mooi zo in rood en de alu conus!
jvenema schreef:Inderdaad, als je boel iets verzonken maak, dan kun je daarin een willekeurig materiaal stoppen. Zolang je maar daarin mooi de uitsnede van het speaker gat kunt maken.
Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 1 gast