Jordan meets Concaeve (reloaded)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan meets Concaeve (reloaded)

Berichtdoor MichaelB » zo 06 dec 2020, 14:00

De boven- en onderzijde zijn beide 5mm dik, massief, maar hebben wel een flinke resonantiefrequentie in het hoorbare gebied.

Hier is het verschil van het deksel met en zonder een laagje Silent Coat.

Zonder:

dekselzondersilentcoat.png

Met:

dekselmetsilentcoat.png

Zoals te zien is, is het verschil nogal flink!
Uitdoving is ook een verschil van dag en nacht. Zonder Silent Coat is het "tooiingggg", met Silent Coat "plok". :lol:

IMG_2896.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 06 dec 2020, 14:24

satefan schreef:
Henkjan schreef:ik verdenk deze rand:
Afbeelding

Op 9100hz (waar de dip het diepste is) is de golflengte 4cm. De drives zijn 10cm zo te zien, dus het is wel op die afstand ongeveer (vanaf het hart van de driver gemeten). Je ziet boven de 9100hz ook hele flinke pieken/dippen. Het lijkt dan te komen vanwege interferentie veroorzaakt door de twee schuin oplopende vlakken aan de boven en onderkant van de kast in het verticale vlak. Ik vind de amplitude alleen wel heel erg groot.

Kun je een foto van de zijkant nemen? Zodat we kunnen zien hoe stijl dit vlak is?

Satefan

Edit: De rolrand zelf zal ook voor diffractie zorgen. Wat is de afstand van de rolrand tot de opstaande/oplopende rand in het verticale vlak?

Deze had ik over het hoofd gezien.

Hart <> rolrand is 4,5cm, hart <> opstaande rand aan de boven- en onderzijde 8,5cm.

Hier ga ik bij de volgende speaker sowieso rekening mee houden, want de inteferentie zal dan op 4Khz, 8Khz en 16Khz zitten.
Het zal zo'n grote dip zijn omdat het aan 2 zijden exact hetzelfde is?

Die 4, 8 en 16Khz zie je duidelijk terugkomen. Het is ook een gekromde uitstekende rand, waardoor het wat breedbandiger is.
Corrigeer me als ik het fout heb.

Schermafbeelding 2020-12-06 om 14.20.07.png

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2020, 14:36

Thanks, maar beter het impuls-window ingezoomd tot de 3.5ms zoals je ook in het meetwindow gebruikt. Aan deze kunnen we niet veel zien.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2020, 15:49

MichaelB schreef:De boven- en onderzijde zijn beide 5mm dik, massief, maar hebben wel een flinke resonantiefrequentie in het hoorbare gebied.

Hier is het verschil van het deksel met en zonder een laagje Silent Coat.

Zonder:

dekselzondersilentcoat.png

Met:

dekselmetsilentcoat.png

Zoals te zien is, is het verschil nogal flink!
Uitdoving is ook een verschil van dag en nacht. Zonder Silent Coat is het "tooiingggg", met Silent Coat "plok". :lol:

IMG_2896.png

Ja dat scheelt enorm. Mooi dat je dit zo allemaal post, je ziet door de meting precies het voor en na effect. Want meten is weten!

Netjes!

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2020, 15:54

MichaelB schreef:
satefan schreef:
Henkjan schreef:ik verdenk deze rand:
Afbeelding

Op 9100hz (waar de dip het diepste is) is de golflengte 4cm. De drives zijn 10cm zo te zien, dus het is wel op die afstand ongeveer (vanaf het hart van de driver gemeten). Je ziet boven de 9100hz ook hele flinke pieken/dippen. Het lijkt dan te komen vanwege interferentie veroorzaakt door de twee schuin oplopende vlakken aan de boven en onderkant van de kast in het verticale vlak. Ik vind de amplitude alleen wel heel erg groot.

Kun je een foto van de zijkant nemen? Zodat we kunnen zien hoe stijl dit vlak is?

Satefan

Edit: De rolrand zelf zal ook voor diffractie zorgen. Wat is de afstand van de rolrand tot de opstaande/oplopende rand in het verticale vlak?

Deze had ik over het hoofd gezien.

Hart <> rolrand is 4,5cm, hart <> opstaande rand aan de boven- en onderzijde 8,5cm.

Hier ga ik bij de volgende speaker sowieso rekening mee houden, want de inteferentie zal dan op 4Khz, 8Khz en 16Khz zitten.
Het zal zo'n grote dip zijn omdat het aan 2 zijden exact hetzelfde is?

Die 4, 8 en 16Khz zie je duidelijk terugkomen. Het is ook een gekromde uitstekende rand, waardoor het wat breedbandiger is.
Corrigeer me als ik het fout heb.

Schermafbeelding 2020-12-06 om 14.20.07.png

Seas heeft ooit een driver ontwikkeld waarbij de rolrand naar binnen stond in plaats van naar buiten. Dat zag je direct aan de metingen. Als je dit frequentie-gebied met een tweeter weergeeft, dan zie je dit effect niet, want dan is er geen rolrand natuurlijk. Met de breedbander zie je dat dus wel heel duidelijk.

Je ziet, aan de hand van jouw metingen, dat ieder opstaand randje dat in de weg staat van de geluidsgolf voor verstoring zorgt. Dat is fundamenteel. Dus als je de kast zo ontwerpt, en de keuzes voor weergave-gebied versus driver zo maakt dat je daar zo min mogelijk 'last' van hebt, krijg je een rechtere response. En daardoor hoef je minder in het filter te fixen en krijg je een weergave met minimale verstoringen.

Onderstaande meting is van mijn cilindervormige speaker, waarbij de ontwerp-doelstelling is om zo min mogelijk discontinuïteit in het fysieke ontwerp te hebben (bezien vanuit de golf-propagatie). De response is netjes vlak, zonder noemenswaardige correcties:

Screen Shot 2020-12-06 at 15.59.39.png

Ik zet de Y schaal van de grafiek altijd op stappen van 5dB per divisie, dat schijnt een beetje 'best practice' te zijn. Jij hebt m op 10dB staan, wat ook prima is. Als het maar hetzelfde is als je metingen aan het vergelijken bent natuurijk. Smoothing gebruik ik nooit.

Gaaf topic zo!

Satefan

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 06 dec 2020, 17:46

Even bezig geweest in Fusion 360.

Dit ontwerp voorkomt in ieder geval de uitstekende boven- en onderzijde.
Minder speciaal, maar zal wel functioneel zijn.

Wat er aangepast is:
- Vlakke voorzijde
- Speaker ligt nu 1mm dieper, waardoor deze vlak met de voorzijde komt te liggen (stak eerst 1mm uit)
- Uitsnede van de speaker vergroot, zodat 'ie nu WEL past :wink:
- Deel waar de speaker in gemonteerd wordt is massief, ga ik zo aangeven in de slicer.

Schermafbeelding 2020-12-06 om 17.39.24.png

Schermafbeelding 2020-12-06 om 17.38.30.png

Ik ga nog een ander deksel maken, zodat deze over de lobben heen valt, dus met een inkeping. Zodat 'ie mooi afsluit zodra ik hem ga lijmen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 06 dec 2020, 20:21

Met zo’n vlakke voorkant vraag ik me af of een hybride versie niet mooi zou zijn. Dus dat recht stuk uit een leuk stuk hout en de rest van de kast geprint en dat dan aan elkaar verlijmen. Lijkt me dat je dan een mooi contrast krijg. In hoevere het goed in de praktijk te bregen is, is een tweede, maar dan hoef je het massieve voorstuk niet te printen ;-)

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 06 dec 2020, 20:50

satefan schreef:Thanks, maar beter het impuls-window ingezoomd tot de 3.5ms zoals je ook in het meetwindow gebruikt. Aan deze kunnen we niet veel zien.

Satefan

Bij deze.

impulse3.5ms.png

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 06 dec 2020, 20:55

jvenema schreef:Met zo’n vlakke voorkant vraag ik me af of een hybride versie niet mooi zou zijn. Dus dat recht stuk uit een leuk stuk hout en de rest van de kast geprint en dat dan aan elkaar verlijmen. Lijkt me dat je dan een mooi contrast krijg. In hoevere het goed in de praktijk te bregen is, is een tweede, maar dan hoef je het massieve voorstuk niet te printen ;-)

Is zeker een idee als variatie op het thema, echterrr wil ik de speaker uiteindelijk in één of ander dan anders kleurtje printen.
Wat dan? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Is een verassing voor jullie en voor mij. :lol:

Sowieso komen er ook nog geprinte standaards met ingebouwde subjes bij. Ook weer anders dan anders.
2 of 4 mini-subwoofertjes per standaard zodat het geheel slank kan blijven.

Gewoon omdat het kan (denk ik) :wink:

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2020, 22:24

Je zou kunnen overwegen om het deksel af te ronden. Afhankelijk van hoe dik deze is, een zo groot mogelijke radius geven. Ik heb een radius van 25mm in het verticale vlak, aan de boven en onderkant. Zo minimaliseer je diffractie in het verticale vlak.

Satefan

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 07 dec 2020, 9:50

satefan schreef:Je zou kunnen overwegen om het deksel af te ronden. Afhankelijk van hoe dik deze is, een zo groot mogelijke radius geven. Ik heb een radius van 25mm in het verticale vlak, aan de boven en onderkant. Zo minimaliseer je diffractie in het verticale vlak.

Satefan

Dat kan en daar heb ik ook ontwerpen van gemaakt, maar ik vind deze harde rand zo mooi staan.
Met een radius wordt het meteen een veel liever, zachter ding. Oogt echt anders.

Zal een ontwerpje droppen met een radius.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 07 dec 2020, 9:59

MichaelB schreef:
satefan schreef:Je zou kunnen overwegen om het deksel af te ronden. Afhankelijk van hoe dik deze is, een zo groot mogelijke radius geven. Ik heb een radius van 25mm in het verticale vlak, aan de boven en onderkant. Zo minimaliseer je diffractie in het verticale vlak.

Satefan

Dat kan en daar heb ik ook ontwerpen van gemaakt, maar ik vind deze harde rand zo mooi staan.
Met een radius wordt het meteen een veel liever, zachter ding. Oogt echt anders.

Zal een ontwerpje droppen met een radius.

Ja, dat is altijd een overweging. De vraag is dan wat de ontwerp-doelstelling is. Een zo optimaal ontwerp waarbij iedere mogelijkheid wordt aangepakt om de afstraling te optimaliseren, of een combi van looks & optimale afstraling? Beide is prima natuurlijk! Kwestie van kiezen. Ik ga zelf voor optimale afstraling, en looks zijn ondergeschikt (binnen bepaalde grenzen uiteraard).

Satefan

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 07 dec 2020, 23:45

Wellicht eigenwijs, maar ik heb net een paar ontwerpen met een radius op de boven en onderzijde gemaakt en ik vind het echt niet mooi.

Voor nu maak ik nog een print met de aanpassingen in het rechte ontwerp.

Overmorgen in de middag is die klaar. Mocht het dan aslnog echt te erg zijn. Iets wat niet met een beetje normale dsp recht te trekken is, dan ga ik weer tekenen. :wink:

Nu nog “even” wachten:

6226D762-0B3A-4B8B-AD05-79779FD84B3B.png

satefan

Berichtdoor satefan » di 08 dec 2020, 11:46

Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.

Ben erg benieuwd naar het resultaat!

groet,

Satefan

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 08 dec 2020, 12:50

Ik ben ook benieuwd, leuk en leerzaam te zien hoe je dit aanpakt met metingen ed en alles deelt.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 08 dec 2020, 13:35

satefan schreef:Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.

Satefan

Nadeel van diffractie dingen corrigeren is, dat dit nogal plaats gebonden is. Wat je dan beter maak voor de ene luisterpositie, maar je juist weer slechter voor een andere. De energie gaat gewoon de ruimte in, maar door diffractie zal je op de ene plek wat uitdoving krijgen en dus een dipje en op een andere juist een sommering en een piek.

Je zal dus redelijk rondom je luister positie moeten meten, dat middelen en dan eventueel wat corrigeren. Een andere plek op de bank kan al voldoende zijn om een totaal andere frequentie response te hebben.

satefan

Berichtdoor satefan » di 08 dec 2020, 15:02

jvenema schreef:
satefan schreef:Eigenwijzen hebben de halve wereld. Niets mis mee! En dipjes door diffractie kun je prima corrigeren met DSP.

Satefan

Nadeel van diffractie dingen corrigeren is, dat dit nogal plaats gebonden is. Wat je dan beter maak voor de ene luisterpositie, maar je juist weer slechter voor een andere. De energie gaat gewoon de ruimte in, maar door diffractie zal je op de ene plek wat uitdoving krijgen en dus een dipje en op een andere juist een sommering en een piek.

Je zal dus redelijk rondom je luister positie moeten meten, dat middelen en dan eventueel wat corrigeren. Een andere plek op de bank kan al voldoende zijn om een totaal andere frequentie response te hebben.

Helemaal eens. Topic starter wil graag de bovenkant recht houden, dus dan ziet er weinig anders op dan inderdaad op de luisterplek de metingen doen en corrigeren. Zelfs ik stop een keer met drammen ;-)

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 08 dec 2020, 15:24

jvenema schreef:

Satefan

Correct en ben ik me ook terdege bewust van.
Mocht het te dramatisch blijven (en klinken!), dan moet ik terug naar de tekentafel, want met afgeronde bovenkant vind ik echt niet mooi.

Zag trouwens net dat ik alsnog een fout in de print heb zitten. Ik wilde een massieve voorkant printen...
Tsja, wilde...

Blijkbaar had ik het project opgeslagen ZONDER massieve voorkant en die heb ik vrolijk geopend en de print gestart :rock:
Ik zag het vanmorgen pas, maar toen was 'ie al op 30%. Dan maar testen zonder die massieve voorkant en weer met zand vullen.

Status nu (de webcam vind rood niet zo leuk, in het echt is het minder erg hoor):

3C846AE733FD_20201208152158505.png

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 09 dec 2020, 11:34

[ Bekijk op youtube ]

Het geluid is niet echt te vergelijken (Youtube compressie is bagger), maar de grafiekjes zijn interessant.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 09 dec 2020, 11:54

Nou, dat was schrikken.
Ik maakte de klemmen los en *KNAL*

IMG_2911.png

Gelukkig heb ik nog een andere glasplaat, dus de bovenkant kan ik nog wel printen.
Deze heb ik voor garantie aangemeld, want dit lijkt me niet normaal.

De print is wel "gelukt".

Uiteraard doordat het weer een ander merk filament is gedraagt het zich weer net even anders.
De wanden zitten niet netjes aan elkaar.
Dit zag ik al bij de eerste laag, daar moest ik de "initial layer width" naar 101.3% verhogen om alles netjes te laten aansluiten.
Dat had ik dus ook voor de rest moeten doen...

Dit filament (Real) print wel mooier dan van 123-3d. Veel minder stringing (draadjes).
Deze is nu op 0.4mm laaghoogte geprint, doet optisch wel wat onder voor 0.2mm (komt ook door de kleur), maar voor test maakt dat niet uit.

Morgen heb ik een vrije dag dus dan ga ik weer meten.

IMG_2914.png

IMG_2915.png

IMG_2916.png

IMG_2917.png

anonamemouse schreef:
Het geluid is niet echt te vergelijken (Youtube compressie is bagger), maar de grafiekjes zijn interessant.

Ik ken deze ja :)
Heb zo'n beetje alles van hem bekeken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 09 dec 2020, 12:27

Wel mooi zo in rood en de alu conus!

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 09 dec 2020, 12:30

Ik zit net te denken, als ik de plaatjes zo bekijk, dan ga ik de vlakke zijde misschien 1mm (of wat nodig is) lager printen en deze bekleden met leder

De optie van hout, die hier geopperd werd vind ik net te bewerkelijk en het aansluiten van 2 verschillende materialen zie ik niet zitten.
Wat WEL kan, is de vlakke zijde "verwijderbaar" maken. Dan zou ik de rest staand kunnen printen en de voorzijde liggend, waardoor de cirkel snaarstrak wordt, in een andere kleur (eventueel bekleed met iets).

Hmmm, ideeën ideeën.

Om een lerares uit mijn jeugd (Pippie) vrij te quoten: "dit is nog nooit gedaan, dus ik denk dat het wel kan" :mrgreen:

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 09 dec 2020, 12:38

Inderdaad, als je boel iets verzonken maak, dan kun je daarin een willekeurig materiaal stoppen. Zolang je maar daarin mooi de uitsnede van het speaker gat kunt maken.

rho

Berichtdoor rho » wo 09 dec 2020, 13:53

jvenema schreef:Wel mooi zo in rood en de alu conus!

Ik wou net hetzelfde zeggen. :)
jvenema schreef:Inderdaad, als je boel iets verzonken maak, dan kun je daarin een willekeurig materiaal stoppen. Zolang je maar daarin mooi de uitsnede van het speaker gat kunt maken.

Ja, ipv leder zou fineer ook kunnen.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 11 dec 2020, 23:35

Nou, dat testen is niet gelukt. Het leven kwam er weer eens tussendoor, zucht...

Ik heb wel een bodemplaatje geprint op de het oude kromme aluminium printbed en ook al weet ik dat dat niet lukt, toch geprobeerd.
En inderdaad, dat lukt niet :lol:
Het kwam ergens rond de 80% los, maar goed, om de testen mee uit te voeren is het voldoende.
Hierdoor is het wat krom, maar dat is niets wat ducttape niet kan oplossen.

IMG_2930.png

Het vervangende glazen printbed is alweer onder garantie binnen, dus de eventuele nieuwe testprints kunnen van de week gemaakt worden.
Ik wil sowieso nog 1 testspeaker printen waarin ik de laatste bevindingen verwerk.

Ook moet ik nog een mooie standaard verzinnen waar ik dus 2 - 4 kleine subwoofertjes in verwerk, maar dat zal waarschijnlijk een ander topic worden.
Laatst gewijzigd door MichaelB op vr 11 dec 2020, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”