Jordan meets Concaeve (reloaded)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Jordan meets Concaeve (reloaded)

Berichtdoor MichaelB » zo 08 nov 2020, 21:32

Tsja, je moet iets met een titel en heb nog geen naam. DIt is dus de lekker van de tong rollende werktitel.

Wat plaatjes, want daar zijn we allemaal zo gek op:

POC1.PNG

POC1_infill.PNG

POC1_zijde.PNG

Rustig, rustig maar, het is een ruwe opzet. :wink:

Het model wordt gevuld met zand, zodat het een flink massief object zal zijn.
Losje gevuld met dempingsmateriaal, maar uiteraard ga ik er uitvoerig aan meten.

De lobben in de speaker zijn gemaakt op basis van dichterlijke vrijheid zodat er in ieder geval geen wanden zijn die parallel op elkaar staan (is met deze vorm al niet echt mogelijk, maar toch). Zie het "omdat het kan".
Wellicht ga ik uiteindelijk uitkomen op normale wanden van 1cm dik (gevuld met zand).

Ik zie zo al een aantal zaken die ik moet aanpassen (dikte van de baffle, want hier is niet goed op te schroeven).
Sommige plekken wordt het wel erg nauw allemaal.

Het is ook een goeie test voor m'n printer en mijn printskills. Ik heb al wel een aantal leuke en nuttige dingen geprint, maar nog niets wat ZO groot is.
Even als leuk tussendoor: m'n zoontje is helemaal gek van Harry Potter en dus heb ik de toverstaf van Harry geprint en een sokkel om hem in te leggen.
Vandaag geschilderd, maar dat terzijde.

Harry Potter staf.jpg

Uiteraard kan ik deze speaker ook in hout maken, maar ik weet nu al dat ik daar het geduld niet meer voor heb (en de tijd niet meer voor neem).
Op deze manier is het lekker op de bank tekenen en rekenen en de printer zijn ding laten doen.

Zoals jullie zien duurt het printen een dag en kost +/- 1kg aan filament.
Het filament heb ik goedkoop kunnen kopen tijdens een 2 voor 1 actie en kostte ongeveer 17 euro per rol.

Ik ben HEEL benieuwd hoe het gaat verlopen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Rien Kleinjan

Re: Jordan meets Concaeve (reloaded)

Berichtdoor Rien Kleinjan » zo 08 nov 2020, 22:28

Als ik het ontwerp zo bekijk dan ben ik bang dat het een slappe dweil wordt. Die wanden hebben geen enkele stijfheid. Ik zou de inkeping naar de buitenwand minder diep maken en met een grote radius afronden. Dit is net een platgedrukte ballon die zich probeert rond te maken zodra er druk op komt. De deksels zullen voor de stevigheid moeten zorgen. Ik heb zelf al wat ervaring met 3D printwerk bij speakers. Mijn ervaringen waren niet positief maar misschien dat het jou wel lukt.
Mijn promotie voor 's-Gravendeel : https://vimeo.com/user60024472

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 08 nov 2020, 22:58

Hoi Rien,

een slappe dweil zal het niet worden, ook al is het een prototype.

Wat specs:
Het wordt geprint met een 0.8mm nozzle.
De wanden worden 1.6mm dik, 4 top en bodem lagen en zoals al geschreven, het wordt met zand gevuld.

Het uiteindelijke ontwerp zal waarschijnlijk 15-20% infill hebben en met PETG geprint worden.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 08 nov 2020, 23:01

Leuk, met welke Jordan fullrange ga je dit doen? De SS10F was als satelliet ingezet, en daardoor nam de druk in het kastje wel af.
Vooral het verloop van je ronde uitsparing naar de rest van de baffle ziet er mooi uit.

Je zou de boel ook nog kunnen vullen met staal- of loodkorrels. Zand zou de boel ook stevigheid kunnen geven. Ik sloeg in sandwich wanden met zandvulling altijd een lang stuk rondhout/lange deuvel met van die ribbels, dat drukte na afdichting de laat loze ruimte weg in je zandkamers.

Waanzinnig mooi model heb je gemaakt voor je zoon, wat een details :rock:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 08 nov 2020, 23:22

Ik heb nog 2 originele Jordan JX92s'en liggen.
Die ga ik inzetten in deze speakers.
Aangezien het een sub-sat systeem wordt, zullen ze niet veel laag gaan zien.

Ik kan inderdaad ook andere vulling gebruiken, maar zand (en dan van dat hele fijne witte vogelzand) is makkelijk te krijgen. Daar gaat nu m'n eerste keus naar uit.

wouter schreef:Waanzinnig mooi model heb je gemaakt voor je zoon, wat een details :rock:

Nou dat is niet MIJN ontwerp hoor... Was het maar zo!
Het komt van Thingiverse alleen de grote is aangepast en uiteraard heb ik hem wel geschilderd.
De staf is in 2 helften geprint, de sokkel in 1x zonder supports! Deze printer ruled echt wel wat dat betreft. Tot 60 graden schuin is prima zonder support te printen :goeie:

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » ma 09 nov 2020, 7:52

MichaelB schreef:Hoi Rien,

een slappe dweil zal het niet worden, ook al is het een prototype.

Wat specs:
Het wordt geprint met een 0.8mm nozzle.
De wanden worden 1.6mm dik, 4 top en bodem lagen en zoals al geschreven, het wordt met zand gevuld.

Het uiteindelijke ontwerp zal waarschijnlijk 15-20% infill hebben en met PETG geprint worden.

Je doorziet niet wat er aan de hand is. Maakt niet uit, je komt er vanzelf achter. PETG is geen stijf materiaal maar juist flexibel. Ik print al 6 jaar beroepsmatig met 5 printers allerlei gebruiksvoorwerpen voor een farmaceutisch fabriek, dus ervaring ?
Mijn promotie voor 's-Gravendeel : https://vimeo.com/user60024472

satefan

Berichtdoor satefan » ma 09 nov 2020, 8:57

Zo is dat, niet gelijk laten ontmoedigen! Welke printer gebruik je?

EDIT: Ik zie t op een van de plaatjes, een Creality dus.

Ik heb al zeer veel modellen geprint met mijn Prusa, waaronder mijn 30cm hoge cilinder luidsprekers (ook PETG). Heb ik in 2 delen gedaan en de boel aan elkaar gelijmd. Ik bekleed de binnenkant met loodbitumen en de demping bestaat uit Flamex.

Nu de prototype fase voorbij is laat ik ze 'printen' dmv MJF techniek bij WEERG in Italie. Zeker niet goedkoop, maar zeer degelijk.

Kortom, vooral doorgaan. Uitermate leerzaam en je kan zeker tot leuke resultaten komen.

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 09 nov 2020, 11:20

Oh, zo makkelijk laat ik me ook niet uit het veld slaan hoor.
Daarvoor heb ik al teveel vreemde speakers gebouwd waarover zo goed als iedereen om me heen twijfels had.
Is tot nog toe altijd goed gekomen.

En ik ben niet bang om fouten te maken, die krijgen jullie ook gewoon te zien.
Al is het alleen maar om te voorzien in leedvermaak :lol:

Forza

Berichtdoor Forza » ma 09 nov 2020, 11:34

Probeer ook eens een Gyroid infill, dan moet je wel een wat hogere dichtheid voor de infill gebruiken. Dit is supersterk en nog steeds open zodat je er zand in kan doen. Zand geeft geen stijfheid en dempt alleen, en dit lijkt me wat te slap omdat ovaal ook een stuk minder sterk is als een cilinder.
En klaar is het resultaat.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 nov 2020, 12:43

MichaelB schreef:
En ik ben niet bang om fouten te maken, die krijgen jullie ook gewoon te zien.
Al is het alleen maar om te voorzien in leedvermaak :lol:

:goeie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

John P

Berichtdoor John P » ma 09 nov 2020, 13:40

Als je twee horizontale "ringen" in het ontwerp integreert dan is de constructie veel sterker. Als ik dit zie dan ben ik bang dat de kast vouwnaden laat zien daar waar de kastwand het dunste is. Ik vind het wel leuk dat er steeds meer geëxperimenteerd wordt met 3D printen voor behuizingen.
Waar een weg is is ook een omweg.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 09 nov 2020, 14:23

Ondertussen ben ik nog bezig wat fouten uit het ontwerp te halen.

Zo klopte de uitsnede van de speaker niet.
Nu wel (als het goed is)

POC2.PNG

Forza schreef:Probeer ook eens een Gyroid infill, dan moet je wel een wat hogere dichtheid voor de infill gebruiken. Dit is supersterk en nog steeds open zodat je er zand in kan doen. Zand geeft geen stijfheid en dempt alleen, en dit lijkt me wat te slap omdat ovaal ook een stuk minder sterk is als een cilinder.

Gyroid is zeker sterker, volgens diverse testen zelfs de sterkste alleen krijg je die met geen mogelijkheid goed gevuld. In ieder geval niet met zekerheid dat het overal zit. Sterkte is zeker een aandachtspunt voor me hoor, alleen nu nog even niet met een prototype.

Overigens is de reden dat ik NU nog zo weinig infill gebruik vanwege de hoeveelheid filament en printsnelheid.
Ik wil dit nog even onder de 1Kg houden, zodat ik ook met standaard 1Kg rollen "spul" kan printen.

John P schreef:Als je twee horizontale "ringen" in het ontwerp integreert dan is de constructie veel sterker. Als ik dit zie dan ben ik bang dat de kast vouwnaden laat zien daar waar de kastwand het dunste is. Ik vind het wel leuk dat er steeds meer geëxperimenteerd wordt met 3D printen voor behuizingen.

Hoe bedoel je dat?
Vouwnaden omdat het te hoog wordt en te weinig ondersteuning heeft of tussen de infill?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 09 nov 2020, 14:53

Gaaf project! lekker uit of the box en experimenteren :)

Forza

Berichtdoor Forza » ma 09 nov 2020, 16:08

Duidelijk! Ben benieuwd :) .
En klaar is het resultaat.

John P

Berichtdoor John P » ma 09 nov 2020, 17:38

MichaelB schreef:Hoe bedoel je dat?
Vouwnaden omdat het te hoog wordt en te weinig ondersteuning heeft of tussen de infill?

De verticale lijn tussen de lobben hebben een kleine afstand tussen binnen- en buitenwand. Dat heeft tot gevolg dat ze daar heel slap zijn tegen torsie. Als je de box aan de zijkanten vastpakt en naar binnen kracht uitoefent, dan zal het geheel op de zwakke delen "in elkaar vouwen". Als je aan de binnenkant een verbinding maakt tussen de toppen van de lobben, dan krijg je allemaal driehoekjes die het geheel stabiliteit geven. Als het een prototype is kun je ook een smal strookje karton lijmen aan de binnenzijde horizontaal. Je kunt dan kijken in hoeverre het alleen beren op de weg zijn of reële verbeteringen.
Waar een weg is is ook een omweg.

richard

Berichtdoor richard » ma 09 nov 2020, 19:07

Forza schreef:Zand geeft geen stijfheid en dempt alleen,
Goed verdicht en opgesloten ongeveer 150 MPa.
Genoeg is beter.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 09 nov 2020, 20:08

Dicht purren, kan ook nog.
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 09 nov 2020, 20:13

Dan zou ik een sticky vulmassa gieten, of loodkorrels. Maar tjonge, het is duidelijk dat het gaat om een fullrange die ontlast wordt in het laag.
De vorige luidsprekers van MichielB, dat waren die actieve alu dingen met 8x Tangband W2-800 toch? Ook tot een goed einde gebracht...
Er werd nu wel heel snel gestruikeld over de plannen... maar gaat goedkomen - evt met een leercurve. Gun ieder z'n leerproces ;-)

richard

Berichtdoor richard » ma 09 nov 2020, 20:26

Met een stevige bodem en deksel zijn de ribben vast stijf genoeg om vervormen de weerstaan. Een conservenblik kun je ook niet makkelijk plat drukken als de deksel en bodem er nog in zitten.
Genoeg is beter.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 09 nov 2020, 20:36

richard schreef:Met een stevige bodem en deksel zijn de ribben vast stijf genoeg om vervormen de weerstaan. Een conservenblik kun je ook niet makkelijk plat drukken als de deksel en bodem er nog in zitten.

Dat klopt. Maar je hebt de stijfheid/degelijkheid van de constructie enerzijds, maar ook het voorkomen van resonanties anderzijds. Je kunt door handmatig een sweep er door te jagen (dus zelf steeds de frequentie van de toon uit een toongenerator verhogen) horen of de constructie nog resonanties vertoont.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Janb

Berichtdoor Janb » ma 09 nov 2020, 20:47

Leuk ontwerp, ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt. Ik weet het niet zeker maar de ribben hebben volgens mij geen functie, als je het zonder zou doen valt het geluid ook weg achter de speaker vanwege de ronding. Heb je ook een uitsparing voor de post-bindings?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 09 nov 2020, 20:55

Nou als het zacht materiaal is en gevuld wordt met zand, dan is de interne demping zo hoog dat het na in trilling gebracht te zijn na een halve periode weer stilvalt. Niks materiaalresonanties dus.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 09 nov 2020, 20:56

De ribben hebben zeker wel een functie!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 09 nov 2020, 23:48

John P schreef:
MichaelB schreef:Hoe bedoel je dat?

De verticale lijn tussen de lobben hebben een kleine afstand tussen binnen- en buitenwand. Dat heeft tot gevolg dat ze daar heel slap zijn tegen torsie.

Aha, ik snap nu wat je bedoelt!
Ik zie dat inderdaad ook. Morgen ga ik sowieso een print van 50mm hoog maken, want ik wil zien en voelen hoe het gaat worden.
Sommige zaken zijn voor mij nog te lastig om te zetten in fysieke eigenschappen.

Wat ik kan doen is de binnenwand een iets grotere off-set geven t.o.v. de buitenwand zodat de lobben "in" de binnenwand vast komen te zitten.
Morgen even mee experimenteren en dan asap die eerste 50mm-test doen. Die duurt ook al ruim 8 uur.

wouter schreef:De vorige luidsprekers van MichielB, dat waren die actieve alu dingen met 8x Tangband W2-800 toch? Ook tot een goed einde gebracht...

Dit gaat hopelijk wel wat vlotter :wink:

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 10 nov 2020, 0:04

Ik kan mij die nog wel herinneren in Breda toen, de verbazing later op de dag, dat de boel los kwam. :lol:
Hans

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”