Budget Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy

Budget Calpamos

Berichtdoor Duck Twacy » za 24 okt 2020, 13:18

24-10-20 Mod: Afgesplitst van hier.

Btw ik ben een van de kopers van het "budget" filter, maar moet nog beginnen met de bouw. Heb helaas niet zo'n mooie werkruimte als Ron.

Ik was van plan me aan de originele maten te houden, maar ipv 18 mm wil ik 21 of 24 mm multiplex gebruiken (paar mm groter wel dus. De kasten komen toch op wielen te staan). Waarschijnlijk wel met de inwendige balken (alhoewel ik nog niet weet wat de beste volgorde is, eerst het balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).

Maar ik wil het draadje van Ron niet te veel vervuilen (hoewel kan dat nog, het lijkt wel de kantine...?)

Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-mu ... -3385.html
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op za 24 okt 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Calpamos

Berichtdoor Barry2001 » za 24 okt 2020, 13:28

Start anders svp een eigen draadje. Op een discussie over een balken frame zit ik wel :mrgreen: te wachten, maar Ron vermoedelijk niet. Wil het anders ook wel voor je doen, kopieer ik jou post daarnaartoe als openingspost.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » za 24 okt 2020, 13:41

Is goed Barry (maar ik weet niet of ik zoveel te melden hebt als Ron)

"Budget Calpamos" (en dat terwijl mijn achternaam "Mos" is :) )

Duck Twacy

Re: Budget Calpamos

Berichtdoor Duck Twacy » za 24 okt 2020, 14:11

Nog even de titel aangepast. Te veel eer om mn nick name te koppelen aan het ontwerp.

Nog even wat achtergrond. Ook ik heb de units bij TLHP gekocht (prima toko vind ik, mits je geen grote haast hebt) en de hoorns zijn van Tony afgenomen.

Al mn tot nu toe diy gebouwde luidsrpeker heb ik gemaakt met MDF en deuvels (+ witte houtlijm). Ik wil liever niet schroeven. Maar weet wel dat het werken met duevels (houten pennen), onzettend veel tijd kost (meten, gaatjes prikken etc), dus denk ik nu aan lamellen (hopelijk gaat dat met zo'n machine iets makkelijker). Daarom ook 21 of 24 mm, heb je iets meer hout om mee te werken.

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » za 24 okt 2020, 19:27

Barry2001 schreef:Op een discussie over een balken frame zit ik wel :mrgreen: te wachten, maar Ron vermoedelijk niet.

Ik wil daar zeker wel een discussie over voeren hoor! :D

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » za 24 okt 2020, 19:32

Duck Twacy schreef:24-10-20 Mod: Afgesplitst van hier.

Btw ik ben een van de kopers van het "budget" filter, maar moet nog beginnen met de bouw. Heb helaas niet zo'n mooie werkruimte als Ron.

Ik was van plan me aan de originele maten te houden, maar ipv 18 mm wil ik 21 of 24 mm multiplex gebruiken (paar mm groter wel dus. De kasten komen toch op wielen te staan). Waarschijnlijk wel met de inwendige balken (alhoewel ik nog niet weet wat de beste volgorde is, eerst het balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).

Maar ik wil het draadje van Ron niet te veel vervuilen (hoewel kan dat nog, het lijkt wel de kantine...?)

Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?

Leuk dat je ook de Calpamos gaat bouwen! En mijn topic lijkt idd wel een kantine af en toe.
Ik denk als ik de balkjes zou gebruiken ik eerst de zijkanten en boven en onderkant aan elkaar zou monteren, dan de balkjes en dan de achterkant en de baffle. Bij een kleine afwijking in je afkortzaag krijg je anders het balkenframe lastig haaks en precies op maat.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 24 okt 2020, 19:40

Duck Twacy schreef: balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).

Dat is heel simpel te doen met een afkortzaag. eventueel kun je de mijne (een Einhell dacht ik) wel lenen, daar heb ik het eerstkomende halfjaar toch geen werk voor.
moet wel een nieuw zaagblad in, is goedkoop te verkrijgen bij http://www.ecotools.nl

Duck Twacy schreef: Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?

Deze zit een stuk meer dichterbij huis. :mrgreen:
https://www.houtwinkelzaag.nl/

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 24 okt 2020, 19:45

Duck Twacy schreef: Ik wil liever niet schroeven. Maar weet wel dat het werken met duevels (houten pennen), onzettend veel tijd kost (meten, gaatjes prikken etc), .

Waarom eigenlijk niet ? het is een behoorlijk forse constructie die (mijns inziens) wel wat baat heeft bij wat schroeven op strategische plaatsen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 okt 2020, 20:11

Mijn idee is om Calpamos in de oorspronkelijke maten te bouwen, met balkjes frame. Zoals Ron aangeeft eerst de zij- boven- onderkant, dan de balkjes, dan achterkant en baffle. Dan past het altijd.
Mijn idee is nu om te schroeven (en lijm), en dan dun mdf oid er buiten tegenaan te plakken. En dit fineren, zoals op het proefkastje.
Maar ben nog niet begonnen, plan kan nog wijzigen :D

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » za 24 okt 2020, 21:13

Ik weet niet of je een muti quote kunt doen, dan maar ff zo

@Ronbeo. Zo'n soort aanpak had ik ook voor ogen. Was ik een echte vakman (timmerman) dan zou ik natuurlijk iets kunnen doen met mooie houtverbindingingstechnieken ( https://www.passen-en-meten.nl/houtverbindingen-maken/ ), maar dat is voor mij echt een brug of 3 te ver...

@Ray5150. Ik had ze verleden jaar wel eens gemailed (zekere Dennis). Ze leken me zeker sympathiek. Hun multiplex was destijds wel iets duurder dan bij Blok (80 euro/m2 versus 60 euro/m2 voor 24mm B/BB). Maar aan de andere kant, als ze (tegen redelijke vergoeding) behulpzaam kunnen zijn met wat andere klusjes, zoals de gaten (heb wel een frees, maar even geen geschikte werkruimte. Is ook niet iets dat ik dagelijk doe), dan is dat wel prettig.
PS doet de Aleph het nog??
@Ray5150. Mn vorige hoofdspeakers wegen ws zwaarder....(zou ze kunnen laten zien, maar ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen hier). Zijn overigens lamellen (met ruim houtlijm) niet net zo goed als schroeven??

@Barry2001. Ws is schroeven wel sneller. Nu ja, ik kan nog van gedachten veranderen

Ik heb trouwens bewondering voor hoe fraai sommige diy-ers hun speakers kunnen afwerken. Ik kom zelden verder dan een likje verf (vind ik verder ook niet heel belangrijk). Deze wilde ik liefst blank lakken (als het multiplex dat toelaat, met zwarte voor/acherkant of zo)
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 25 okt 2020, 0:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » za 24 okt 2020, 21:35

Lamello's zijn beter als schroeven. De lijmverbinding maakt het sterk, en met lamello's heb je een groter lijmoppervlak.
Het voordeel van schroeven is dat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Het voordeel van lamello's is dat je de panelen goed op hun plaats kunt houden, met schroeven kan je hebben dat je hout iets 'wegloopt' tijdens het schroeven.
Ikzelf doe altijd lamello's, werkt echt super.

richard

Berichtdoor richard » za 24 okt 2020, 21:48

Duck Twacy schreef:@Barry2001. Ws is schroeven wel sneller. Nu ja, ik kan nog van gedachten veranderen
Schroeven zijn handig om de boel in elkaar te zetten, maar de sterkte moet toch uit de lijmverbinding komen. Een goede lijmverbinding is sterker dan het hout dat er mee wordt verbonden.
Genoeg is beter.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 okt 2020, 22:17

Ronbeo schreef:Lamello's zijn beter als schroeven. De lijmverbinding maakt het sterk, en met lamello's heb je een groter lijmoppervlak.
Het voordeel van schroeven is dat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Het voordeel van lamello's is dat je de panelen goed op hun plaats kunt houden, met schroeven kan je hebben dat je hout iets 'wegloopt' tijdens het schroeven.
Ikzelf doe altijd lamello's, werkt echt super.

Geloof ik, zitten zeker voordelen aan. Heb plannen om ook een meubel te gaan maken, misschien helemaal een reden om een lamello frees aan te schaffen. Heb tot nu toe best wel eea aan kasten gemaakt, maar altijd of geschroefd (met lijm) en/of deuvels.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 24 okt 2020, 23:04

Barry, vraagje. Waar ga jij die calpamos inzetten?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 okt 2020, 23:15

Thuis. Home. Zu hause.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 24 okt 2020, 23:19

3 setjes bouwen dan maar :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 24 okt 2020, 23:27

Shadow schreef:3 setjes bouwen dan maar :lol:

:rofl: :rofl: :rofl:
Dan ook maar drie roffels.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 okt 2020, 23:35

Haha 3x, goed plan! Maar vanwaar de vraag Leo :?:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 24 okt 2020, 23:57

Oh zomaar. Ik vind de kast een beetje grofstoffelijk en ik herinner me een opmerking van jou. :hide:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2020, 0:09

Achja. Denk dat het went. De vriendin is nog steeds dezelfde.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 25 okt 2020, 12:47

Ik zit wat te spelen met een zaagplan. Naast gewoon op een kladje, kwam ik ook dit tegen
https://www.cutlistoptimizer.com/ (andere tips welkom)
Nog even een voorbeeld zaagplan geattched
Project 2020-10-25.pdf

Edit, dit plan gaat uit van 24mm dikte. Bij 21 mm zijn de maten ietsje anders

Wil me liefst beperken tot het kopen van 2 platen uiteraard

Wat me wel opvalt is dat sommige leveranciers verkopen platen van 2500x1250 mm, en sommige hebben platen 2500x1220 mm. Dat kan natuurlijk net het verschil uitmaken of een zaagplan past of net niet.
Ik vermoed dat meestal ook eerst een paar mm rondom van de plaat wordt afgezaagd, om transport beschadigingen weg te halen (dus netto nog iets kleiner)

Iets anders; de kritsche afmeting is de binnenbreedte van de kast (van voor-/achterkant, boven-/onderkant. en van bracing). Hier 4500 mm. Is het tegenwoordig nog van belang dat je deze maat maar 1 keer instelt (om te zorgen dat het steeds hetzelfde is)? Of zijn die moderne (cnc?) zaagmachines zo nauwkeurig dat dat geen issue meer is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 25 okt 2020, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Ronbeo

Berichtdoor Ronbeo » zo 25 okt 2020, 15:45

Als ze de (niet cnc) machine een paar keer op de zelfde breedte instellen kan er een mm verschil in zitten. En dat kan teveel zijn. Dus ja, in 1x als het mogelijk is alles van dezelfde maat laten zagen.
Als je ze gaat verven hou dan wel rekening met de houtnerfrichting. Staat volgens mij altijd in de breedte van de plaat.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 25 okt 2020, 16:48

Daar had ik niet eens aan gedacht. Als ik de het zaagplan van die cutlistoptimizer zou (laten) aanhouden, dan hebben alle indetieke zijden iig dezelfde orientatie

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 25 okt 2020, 17:39

Heb je de Calpamos wel eens gehoord, Ronald?

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 25 okt 2020, 20:40

Alleen in mn dromen. Jij wel he.

Ach ik las veel goeds en ik wil gewoon eens een 15" bezitten. Die paar keer dat ik een goede 15" gehoord heb, maakte dat best indruk. Niet vanwege het bonkende laag, maar vanwege de "autoriteit" dat het laag had. Mn huidige 12" woofers gaan lager (27hz -3 db) dan de Calpamos, maar ik denk dat deze echter zullen lijken. Meer live gevoel.

O ja, en ik vertrouw de ontwerp kwaliteiten van Tony wel.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”