The Chill-baffle3 speaker page

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Berichtdoor jvenema » zo 27 sep 2020, 10:48

Misschien even terug naar de oorspronkelijke vraag van Fedde als we vooralsnog uitgaan van een woofer, is het dan beter om die laag te plaatsen om wat meer boost via vloer te krijgen. Of om die dichter bij de mid te plaatsen om betere integratie daarmee te krijgen. Ik had initieel niet door dat het om grote verschillen in afstand ging.

Ik heb niet echt ervaring met OB, weet wel dat door kortsluiting met name in het laag dat dat wat aandacht heeft. Dus heeft hier iemand input voor?

Verder even wat betreft de plaatsing mid in eigen behuizing of in baffle van woofer. Gezien de crossover van 250Hz, lijkt het me dat de crossover midden in het overgangs gebied van de baffle step correctie van de woofer baffle valt. Als mid in dezelfde baffle zit qua breedte dan zal die ongeveer hetzelfde verloop hebben. Met de DSP van je fusion kan je dan die twee samen dezelfde baffle step correctie geven. Als de mid in een smallere eigen baffle zit, dan zal de mid een andere baffle step correctie nodig hebben als de woofer.

Beide kan maar is wel iets om rekening mee te houden. De correctie van de baffle step gaat ook weer fase draaiing geven, die dan midden in je crossover gebied valt. Nu zal er al een bepaald fase verschil zijn bij 250Hz tussen woofer en mid. En dit verschil zal hetzelfde blijven als je op beide dezelfde correctie toepast. Met een andere correctie tussen beide, zal dit verschil in correctie ook weer invloed hebben op uiteindelijke fase verloop van beide drivers.

Als beide drivers dezelfde correctie krijgen, dan hoef je hier geen rekening mee te houden bij het ontwerp en simulatie van je crossover. Als de drivers in een andere baffle komen en een andere correctie gaan krijgen, dan moet je wel weer rekening houden met de correctie voor ontwerp en simulatie filter.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 27 sep 2020, 11:00

Vandaar dat de Lii audio genoemd werd, metingen daarvan gaan we niet snel zien hier, maar de ervaringen zijn goed geloof ik.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 27 sep 2020, 11:04

In theorie is laag bij de vloer beter , geeft een beetje winst.
Maar de verschillen zijn niet wereldschokkend.
Blijf altijd zo'n 10 cm van de vloer af anders ram je met de stofzuiger door je conus ! (praktische overweging)

mvgr. Leon

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 27 sep 2020, 11:12

Wat betreft de Lii W15, ik heb ook de PAP neo's , maar..........
Bij voldoende versterker vermogen speelt de w15 in de bovenste helft van de eredivisie en de neo keukenkampioen divisie :)
Ik denk dat de at15 woofers die Jeroen gebruikt nog beter zijn = top 3 ere divisie maar die zijn dan ook weer 3x zo duur dan de w15.
Voor het geld levert de w15 echt veel !

mvgr. Leon

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 27 sep 2020, 13:51

Kijk, het wordt steeds gezelliger op dit draadje... :)

Denk je dat een enkele Lii ook nog beter klinkt dan een 2e PAP neo er bij? Ik moet hem echt eens gaan beluisteren, ik stuur je zo een pm.

Ik vind de huidige breedte van 45 cm fijn, oogt ook nog acceptabel in een woonkamer IMHO. Het klopt dat met een tweede (smaller) plank je daar een andere baffle step moet doen. Voordeel is wel dat de unit misschien wat beter kan ademen. Voor de woofers gebruik ik zijvleugels, en onder de AMT heb ik een plankje die de afstraling van de mid wat zou tegen kunnen houden. Maar met de hogere constructie moet ik ook nog voldoende WAF zien te realiseren... (Wat dat betreft is speaker design echt een compromis, met je wederhelft lol)
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 27 sep 2020, 13:58

2x PAP geeft hoe dan ook meer SPL, of te wel minder vervorming bij gelijke SPL.
Tenzij ze die PAP wel heel slecht hebben gemaakt of die Lii uitzonderlijk veel en lineaire slag heeft.

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 27 sep 2020, 14:23

Hoi Fedde,

Zoek ook eens op youtube naar de onderzoeken en metingen van Danny Ritchi (GR research).
Die zweert b9j een kleine baffle voor je mid met asymmetrische zij/achter vleugles.
i.v.m. imaging en 3D.

De maten die ik kies voor de w15 zijn voor mijn manier van filteren optimaal.
Jij hebt met dsp meer ruimte daar maar probeer altijd zo min mogelijk te corrigeren.

Wat eigenlijk altijd geldt : hoe groter de baffle (vleugels erbij tellen ) hoe minder baffle loss je hoeft te compenseren.
Dat komt dan ook weer ten goede dat je minder vlug in de vervorming terecht komt.

En ja Bart , de w15 heeft echt een mega Xmax.

mvgr. Leon

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 27 sep 2020, 14:41

Grotere baffle (met vleugels) zorgt ervoor dat hij minder hard kortsluit. Het wordt als het ware ietsjes minder een dipool. (Dat is niet helemaal waar, maar omschrijft het wel makkelijk)

Het gaat hier om een actief systeem dus we kunnen allerlei woofers selecteren.
Nu was het alleen zo dat Fedde volgens mij zei niet teveel in het buideltje te willen tasten.
Die W15's zijn zeg maar niet gratis.

Hij moet dan tevens tenminste 12-15 mm slag hebben.
Meer slag is over het algemeen minder lineair. Onzinnig bij een systeem met woofers zelfde formaat.
Betekent absoluut niet dat het geen goede keuze is, maar ik wil gewoon even de voors- en tegens duidelijk hebben.
Het mag duidelijk zijn dat er sowieso geen goed klinkend systeem van te maken is!

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 27 sep 2020, 15:57

Volgens de website heeft W15 15mm xmax. Rendement (91 dB/W) en max vermogen (150W) is wel lager, dus ik hoop dat hij langzaam afvalt in het laag dan PAP. Fs is 28 Hz, dus waarschijnlijk wel.

For the record, ik vind de enkele PAP in de huidige baffle al erg goed. Pauken, contrabas, bas en toms klinken al erg strak. Maar je moet geen lage orgelmuziek gaan draaien of erg hard. Ik heb wel eens laag met een 24" gehoord, dat klinkt toch anders met een kickdrum (kracht!).

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 27 sep 2020, 16:04

Overigens, een andere reden om de woofer hoger te monteren is de betere meetbaarheid. Momenteel is het best lastig om mijn units te meten gezien de onderlinge afstand. Als ik op 1m afstand meet, bijvoorbeeld op de hoogte tussen mid en tweeter staat de woofer al best onder hoek en op grotere afstand, dus heeft hij minder level. En op grotere meetafstand gaat de ruimte nog meer mee doen...

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 27 sep 2020, 18:43

leonidas schreef:Wat betreft de Lii W15, ik heb ook de PAP neo's , maar..........
Bij voldoende versterker vermogen speelt de w15 in de bovenste helft van de eredivisie en de neo keukenkampioen divisie :)
Ik denk dat de at15 woofers die Jeroen gebruikt nog beter zijn = top 3 ere divisie maar die zijn dan ook weer 3x zo duur dan de w15.
Voor het geld levert de w15 echt veel !

mvgr. Leon

Wat vind je het grootste verschil tussen W15 en PAP 15"? Dieper laag? Meer kracht? Vlakker laag? Hogere volume? Minder vervorming/strakker?

Heeft iemand de W15 al eens gemeten kwa frequentie respons en vervorming?

Fedde

Berichtdoor Fedde » ma 28 sep 2020, 13:33

Een ander punt waar ik misschien nog wat mee kan winnen is de baffle dikte. Ik heb nu 18mm MDF, maar dat is eigenlijk niet stijf genoeg. Ook vanwege het flinke gat voor de 15" unit. De zijpanelen plus top paneel helpt wel flink. Ik zou naar dubbel 18 mm of 18+22 mm MDF kunnen gaan. Of dubbel 18mm berken multiplex. Heeft iemand hier al eens mee geëxperimenteerd? Ik zou verwachten dat het geluid wat strakker blijft bij hogere volumes.

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 20:27

Intussen heb ik ergens wat meer parameters van de Lii W15 op kunnen snorren:

Fs: 27.6Hz
Qms: 14.6
Vas: 656 L
Cms: 0.6mm/N
Mms: 95g
Rms: 0.81 kg/S
Xmax: 15mm (piek)
Xmech: 20mm (piek)
Sd: 855 sqcm
Vd: 2.05L (p-p)
Qes: 0.97
Re: 3.12 ohm
Le: 0.04 mH
Z: 6.7 ohm
Bl: 6.1 T/m
Pe: 100W (cont.)
Qts: 0.79
2.83V: 91.3dB (enkele spreekspoel)
2.83V: 95.6 dB (dual voice coil)

Aangename verassing de verbeterde sensitiviteit bij gebruik van dubbele spreekspoel. Ook een erg lage Le, daarom kan hij dus zo hoog. Tegenvaller is de opvallend lage Bl. Maar ik hoop dat deze dubbel wordt bij gebruik van beide spreekspoelen. Max continu vermogen is niet veel, maar als het laag niet te veel afvalt moet er toch veel geluid uit komen gezien de efficiëntie.

Ik heb ze gisteren ff bij Leon beluisterd, zie Leonidas draadje. Ze willen wel, je krijgt er goede PA systeem achtige bas mee (bedoeld als compliment, diepte en impact)! Ik heb het met buizen versterking gehoord, ben ook wel benieuwd wat het samen met Ncore doet, wellicht nog wat sneller.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 30 sep 2020, 22:19

De combinatie van de T/S parameters klopt niet als je de rest uitrekent.
Dus er zit ergens een fout in de parameters.

Met die Qms en Qes verwacht je ook een Qt van 0.91 en niet 0.79

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 22:23

Hm, dat wekt al weer minder vertrouwen. Ik was net blij dat er überhaupt wat parameters waren... ;)

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 22:26

Ik denk sowieso dat ze de meeste parameters in twee varianten moeten noemen, enkel en dubbel spoel. Re, Le, Z, Bl, misschien Pmax zullen anders zijn. Qes misschien ook.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 30 sep 2020, 22:35

Fedde schreef:Ik denk sowieso dat ze de meeste parameters in twee varianten moeten noemen, enkel en dubbel spoel. Re, Le, Z, Bl, misschien Pmax zullen anders zijn. Qes misschien ook.

Ik kwam ze ook tegen op Aliexpress, niet de beste bron.

Pmax verandert niet met andere spoelen.
Le vind ook wel heel laag voor een spoel van dit formaat, zelfs met shorting ring.

hardbats

Berichtdoor hardbats » wo 30 sep 2020, 22:37

Ik weet niet waar je de parameters vandaag hebt?
Ik weet wel dat ze bij Lii Audio bezig zijn met nieuwe metingen en een nieuwe lijst t/s parameters voor de W15.

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 22:44

leonidas schreef:Hoi Fedde,

Zoek ook eens op youtube naar de onderzoeken en metingen van Danny Ritchi (GR research).
Die zweert b9j een kleine baffle voor je mid met asymmetrische zij/achter vleugles.
i.v.m. imaging en 3D.

Wat, heeft hij mijn L-baffle concept schaamteloos gejat? :sure:

Welke clips doel je op? Hij heeft net een nieuwe serie over open baffle gestart. De eerste was niet zo interessant, maar de laatste(n) wel.

Hierbij:
https://youtu.be/h7N-tH7tTNs
https://youtu.be/lwLJMFenyzE
https://youtu.be/7ipMq7KlWwM

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 22:51

One World Concepts schreef:
Fedde schreef:Ik denk sowieso dat ze de meeste parameters in twee varianten moeten noemen, enkel en dubbel spoel. Re, Le, Z, Bl, misschien Pmax zullen anders zijn. Qes misschien ook.

Le vind ook wel heel laag voor een spoel van dit formaat, zelfs met shorting ring.

Je hebt mijn bron gevonden. Inderdaad niet 100% betrouwbaar, maar een gedeelte lijkt overeen te stemmen met de website. Helpt een 2e spoel niets met Pmax? Omdat er nog evenveel warmte naar buiten kan?

Zou de Le niet zo laag kunnen zijn door een zeer korte spoel? Dat zou ook de lage Bl verklaren? De gigantische magneet zou dan compenseren waardoor de efficiëntie (en Bl) toch nog redelijk goed is. Anyhow, wordt nu wel wat speculeren...

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 22:51

hardbats schreef:Ik weet niet waar je de parameters vandaag hebt?
Ik weet wel dat ze bij Lii Audio bezig zijn met nieuwe metingen en een nieuwe lijst t/s parameters voor de W15.

Gaan ze alles delen op de website?

Fedde

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 30 sep 2020, 23:04

Fedde schreef:
One World Concepts schreef:

Je hebt mijn bron gevonden. Inderdaad niet 100% betrouwbaar, maar een gedeelte lijkt overeen te stemmen met de website. Helpt een 2e spoel niets met Pmax? Omdat er nog evenveel warmte naar buiten kan?

Zou de Le niet zo laag kunnen zijn door een zeer korte spoel? Dat zou ook de lage Bl verklaren? De gigantische magneet zou dan compenseren waardoor de efficiëntie (en Bl) toch nog redelijk goed is. Anyhow, wordt nu wel wat speculeren...

gigantische magneet?

Dat is gewoon een magneet kap. Doorgaans voor open baffle doeleinden heb je vrij korte magneet, met een extended front pole plate.
Kijk maar eens naar acoustic elegance.
Ik kan een beetje moeilijk achterhalen of het een neodynium is, maar gezien het gewicht zal het wel ferriet zijn

Voor de rest beetje lastig door de taalfouten en vormfouten lezen op de website.
Je kunt niet en een korte spoel en een hoge xmax.
Ze bedoelen dan waarschijnlijk een shorting ring.
Dat is ook de enige manier om de inductie omlaag te halen.

Een speaker van dit formaat, shorting rings en impedantie, heeft meestal een Le van rond 0.5-1mH

Trouwens, voor een actief systeem heb je niet een speaker nodig die specifiek gemaakt is voor OB

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 23:17

Het is wel fijn als de unit lage fs heeft en relatief weinig afvalt onder 100 Hz tot circa 30 Hz of nog lager. Anders gaat het allemaal wel erg veel vermogen kosten. En verder helpt een goede xmax ook natuurlijk, zeker met een enkele woofer per kant.

Ik hoorde eerder ook dat het meestal niet beter gaat klinken als je een woofer beneden fs gaat glad trekken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 30 sep 2020, 23:27

Fedde schreef:Het is wel fijn als de unit lage fs heeft en relatief weinig afvalt onder 100 Hz tot circa 30 Hz of nog lager. Anders gaat het allemaal wel erg veel vermogen kosten. En verder helpt een goede xmax ook natuurlijk, zeker met een enkele woofer per kant.

Ik hoorde eerder ook dat het meestal niet beter gaat klinken als je een woofer beneden fs gaat glad trekken.

Doordat een andere woofer hogere BL heeft en dus hoger rendement/gevoeligheid, compenseer je dat in vermogen.
Het kost je dus niet meer vermogen.

Dat laatst weet ik niet waar dat vandaan komt, bijzondere uitspraak.

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 23:36

Die laatste quote weet ik zo snel niet te vinden, maar deze post vond ik wel inzichtelijk:
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ost3434750

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”