The Chill-baffle3 speaker page

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Berichtdoor Walt » za 05 dec 2020, 16:36

Mooi he zo’n magneetje!

Fedde

Berichtdoor Fedde » za 05 dec 2020, 20:08

Walt schreef:Mooi he zo’n magneetje!

Moet afdoende zijn... :mrgreen:
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 05 dec 2020, 21:30

Ik zou de vleugels toch echt dubbeldik uitvoeren. Scheelt enorm in stabiliteit van de baffle. Prima dat je die dubbeldik hebt uitgevoerd, doe dat ook met de vleugels. Deze woofer verdient dat!
Op zich zijn die drie balken natuurlijk ook een heel goede zet, het kan zijn dat die afdoende zijn, weet ik niet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Fedde

Berichtdoor Fedde » za 05 dec 2020, 22:52

Dubbele vleugels passen niet echt (zonder hem breder te maken). Ik ben al aardig tevreden over de stijfheid vd baffle nu met bouwmarkt MDF. Dat wordt vast nog wat beter met betere kwaliteit MDF of mix MDF/MPX. Ik overweeg zelfs om te gaan voor 4cm multiplex. Mits ik dat ergens kan vinden voor een redelijk bedrag. Qua balken zou ik nog hardhout kunnen proberen.

Maar ik wil me eerst even richten op verbeteren van het rendement. Binnenkort ook ff checken hoe hard hij nu al gaat zo... \:D/

Walt

Berichtdoor Walt » zo 06 dec 2020, 8:23

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 06 dec 2020, 15:03

Walt schreef:Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?

Dit heb ik uitgebreid in de eerste post van deze thread beschreven. Ik gebruik een Fusion 253 plate amp, nu met nieuwe mid en woofer. De tweeter heeft wat passieve componenten voor bescherming en terugbrengen van rendement.

Fedde

Berichtdoor Fedde » za 12 dec 2020, 15:40

Intussen wat ijzerwaar ingeslagen bij RVS paleis zodat ik de woofer fatsoenlijk kan monteren:
RVS.jpg

Ik draai nu met links de oude Chill Baffle2+ speaker en rechts de nieuwe Chill baffle3 speaker. Niet ideaal voor het stereo beeld natuurlijk, maar de combi klinkt eigenlijk al heel lekker (strak gecombineerd met een tikje eufonisch... :mrgreen: ). Intussen plannen aan het maken voor twee nieuwe baffles met mooi hout...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Fedde

Berichtdoor Fedde » za 06 feb 2021, 16:15

Het is intussen de hoogste tijd voor wat updates...

Ik ben de afgelopen twee maanden bezig geweest met het optimaliseren van de crossovers en andere filters. Op dit moment heb ik de crossovers op 300 Hz en 1600 Hz zitten, met Harsch XO (4e orde Butterworth aan onderkant, 2e orde Bessel aan bovenkant met delay).

Ik heb de weerstand vd AMT vervangen: nu een betere kwaliteit (Mundorf Mresist classic 10W) en hogere waarde (4.7 ohm ipv 2.2 ohm) om het level (en de SNR) meer in lijn met de andere drivers te brengen en frequentie van de HPF beveiliging wat lager te maken (~312 Hz 1e orde nu gezien de 60 uF). Het hoog klinkt cleaner nu, ook dankzij de wat hogere crossover.

Ik zit nog wel wat te stoeien met metingen, het faseverloop en het frequentie verloop in het 100-1000 Hz gebied. Het midden is nog wat minder vlak dan ik zou willen. Wellicht ga ik nog een kleine (1-4 cm) vleugel bij de mid driver maken aan een kant om de response proberen wat vlakker te krijgen. Maar een gedeelte van de schommelingen zijn denk ik ook reflecties van de achtermuur en zijmuur. Ik heb sowieso weinig ruimte om de baffle echt goed op te stellen. Later wil ik nog eens proberen om de speaker in het midden vd kamer te meten (buiten is voorlopig no-go... ).

Ik heb intussen nette 18 mm berken multiplex ingeslagen. Deze wil ik gaan verlijmen en dan bouw ik een paartje speakers volgens het eerder genoemde plan. Wel ga ik de vleugels wat dieper maken (14 cm ipv 10 cm) en de diagonale vleugels deze keer wel monteren (zijn nu nog weggelaten, waardoor het akoestische lek aan de bovenkant vd woofer nog groot is). Hopelijk maakt dit het laagrendement een tikje hoger, ik moet nu echt flink boosten en drukken in het hoog (de AMT heeft een rendement van circa 99 dB/W!). Maar nog steeds kan de speaker flink hard, dus eigenlijk is er niet echt een probleem.

Ondanks alle verdere optimalisatie plannen, vind ik dat de speaker al erg fijn begint te klinken. De bas is een stuk strakker en dieper en het midden is transparanter / opener in vergelijking met mijn Chill Baffle 2.5. To be continued...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”