Fountek Neo+Sb12PAC

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rick76

Fountek Neo+Sb12PAC

Berichtdoor Rick76 » vr 24 jul 2020, 14:48

Ik ben onlangs begonnen met het (na)bouwen van een setje compacte speakertjes( https://sites.google.com/view/sehlin-so ... ns/rhodium ) voorzien van de Fountek NeoCD1.0 en de Sb Acoustics Sb12PAC25-4. Het origineel ontwerp is vervaardigd uit een combi van 13mm multiplex en 10mm bamboe snijplank (zijkanten), ik heb gekozen voor een iets degelijkere versie en gebruik 15mm berken multiplex. Afmetingen (proef) kastje 13,5cm breed 25cm hoog en 18cm diep.
IMG_20200724_122911.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rick76

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Berichtdoor Rick76 » di 28 jul 2020, 21:40

Heb weer wat progressie geboekt. Achterkantjes zitten er in + de bass-poorten er in gelijmd. Bass-poorten zijn 32mm pvc hebben met een redelijk dikke wand, ik ben daar ook aan de binnenkant met de afrondfrees doorheen gegaan, en dus het scherpe randje er afgehaald.
IMG_20200728_162727.jpg

Vandaag ook de voorkanten passend gemaakt en van de nodige gaten voorzien.
IMG_20200728_162602.jpg
IMG_20200728_174337.jpg

Hier nog een plaatje met drivers er in. De vierkante face-plate zit standaard op de tweeter uit de doos, ik heb die enkel gebruikt voor te passen, de ronde komt er uiteindelijk in. De waveguide/infrezing van de vierkante tov de ronde variant is duidelijk anders, die van de ronde is groter.(viel mij op)
IMG_20200728_174929.jpg

Nu verder met de binnenzijde/demping en de crossovers. Het originele ontwerp bevat bijna geen demping.(achter in de kast een klein beetje felt mat lijkt het) Ben aan het denken er iets van vloerbedekking in te nieten.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 29 jul 2020, 13:49

Vloerbedekking dempt te weinig. Wil je het simpel: een prop glasvezelmat achter het woofertje. Want goede demping verbetert het geluid.

Rick76

Berichtdoor Rick76 » wo 29 jul 2020, 14:48

Wieger61 schreef:Vloerbedekking dempt te weinig. Wil je het simpel: een prop glasvezelmat achter het woofertje. Want goede demping verbetert het geluid.

Maar het kan ook geen kwaad die vloerbedekking begrijp ik er uit. En met wat achter de woofer kan ik dan wat mee experimenteren. (op gehoor dan, heb geen meet apparatuur en bijbehorende computer programma's vind ik moeilijk) Thnx voor de input.

rho

Berichtdoor rho » wo 29 jul 2020, 17:57

Heb je ook een foto van je BR poortmond aan de achterkant?
Hoe heb je dat gefixt?

Die ronde waveguide is niet alleen groter maar ook veel mooier. :D

Rick76

Berichtdoor Rick76 » wo 29 jul 2020, 22:39

Ik wil best een foto van de achterkant/poortmond maken maar die is nog niet zoals ik voor ogen heb, ben van plan de kastjes eerst te fineren en dan pas de flare (voorzichtig) er aan frezen. Ik zal een foto van een vorig project posten, dat is meer iets wat jij voor ogen hebt voor jouw Bromo speaker denk ik.
IMG_20190309_140313.jpg

Heb in deze 40mm pvc gebruikt, en in de net niet klemvaste opening gelijmd met bruislijm.(de buis opgeschuurd met grof schuurpapierter ter hoogte van de verbinding) Lijm laten drogen toen flare er aan gefreesd en aan de binnenkant rond aangesmeerd met Bison polymax. Het kan zijn dat er een overgangetje/randje te zien is, maar dat is redelijk makkelijk weg te werken als het toch gespoten word.

rho

Berichtdoor rho » do 30 jul 2020, 11:56

Rick76 schreef:Ik wil best een foto van de achterkant/poortmond maken maar die is nog niet zoals ik voor ogen heb, ben van plan de kastjes eerst te fineren en dan pas de flare (voorzichtig) er aan frezen. Ik zal een foto van een vorig project posten, dat is meer iets wat jij voor ogen hebt voor jouw Bromo speaker denk ik.IMG_20190309_140313.jpg
Heb in deze 40mm pvc gebruikt, en in de net niet klemvaste opening gelijmd met bruislijm.(de buis opgeschuurd met grof schuurpapierter ter hoogte van de verbinding) Lijm laten drogen toen flare er aan gefreesd en aan de binnenkant rond aangesmeerd met Bison polymax. Het kan zijn dat er een overgangetje/randje te zien is, maar dat is redelijk makkelijk weg te werken als het toch gespoten word.

Yep, dit is wat ik in gedachten heb voor mijn Bromo ... als mijn broer (of Satefan) me geen 3D geprinte poortmonden kan maken.
Ik ga het concept iig eens testen op enkele stukjes MDF dat ik nog heb liggen.

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 30 jul 2020, 12:40

Ik wil me ook nog wel aansluiten in het rijtje van 3D printer hoor haha, 3 maal is scheepsrecht toch :lol:

rho

Berichtdoor rho » do 30 jul 2020, 13:11

hardbats schreef:Ik wil me ook nog wel aansluiten in het rijtje van 3D printer hoor haha, 3 maal is scheepsrecht toch :lol:

Erg vriendelijk! Ik ga jullie een PB sturen. :)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 31 jul 2020, 8:58

Rick76 schreef:
Wieger61 schreef:Vloerbedekking dempt te weinig. Wil je het simpel: een prop glasvezelmat achter het woofertje. Want goede demping verbetert het geluid.

Maar het kan ook geen kwaad die vloerbedekking begrijp ik er uit. En met wat achter de woofer kan ik dan wat mee experimenteren. (op gehoor dan, heb geen meet apparatuur en bijbehorende computer programma's vind ik moeilijk) Thnx voor de input.

Meten hoeft niet. Je hoort vooral minder kleuring bij voldoende demping. Prop de ruimte achter de tweeter boven de buis maar eens vol met wol.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 jul 2020, 9:23

Vloerbedekking kan wel kwaad. Het neemt volume in en doet akoestisch hier vrijwel niets.
Mark Bakker

Rick76

Berichtdoor Rick76 » vr 31 jul 2020, 17:26

@Wieger61. Ik heb wat rond gelezen over de glasvezelmat en word inderdaad door velen gezien/aangegeven als bijzonder effectief. Alleen is het toch een beetje nasty spul volgens mij om mee te werken, op mijn werk in de spuitcabine zitten paintstop-filters in de vloer dat is een soort van dat spul, bij het vervangen doe ik altijd handschoenen aan anders zitten mijn hele handen onder de stekels/vezeltjes. De speakertjes spelen nu met bijzonder weinig demping er in (op de vloerbedekking na). In het begin had ik bovenin achter de tweeter een rolletje sonofill gedaan, maar toen ik het er uit haalde vond ik ze toch wat opener klinken. Alleen op de woofer crossover zit nu nog een klein beetje sonofill. Nu ga ik er wat langer naar luisteren en dan kijken hoe ze op de langere termijn bevallen qua sound.
@markbakk. Dat het volume inneemt daar was ik mij van bewust, maar ik had wat speling qua inhoud tov het originele model.
IMG_20200730_110826.jpg

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 08 aug 2020, 10:57

In de tussentijd even een proefstukje gemaakt met fineer. Een paar maandjes geleden heb ik voor het eerst wat (mdf) gefineerd met berken-fineer, goedkoop en voor te oefenen en kopse kanten weg te werken prima (moest daarna een kleurtje op). Nu heb ik een hardhout-fineer en heb op het proefstukje de ene kant geperst en de ander met de strijkbout-methode. Met de strijkbout had ik nog niet geprobeerd, maar ging makkelijker dan gedacht. Alleen als het fineer met lijm ingesmeerd is krult het gelijk op, toen ik het er op ging strijken en dus terug duwt heeft het snel de neiging om te breken (in lengte richting nerf). Dus ik denk dat ik ga klemmen, maar met strijkbout kun je nauwkeuriger werken dat de nerfjes in elkaar doorlopen, of combinatie van beide.
IMG_20200808_100944.jpg
Laatst gewijzigd door Rick76 op za 08 aug 2020, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » za 08 aug 2020, 11:02

Deze opstelling van de filter bordjes mag ik graag zien, zo is er geen enkele onderlinge beïnvloeding van de spoelen.
Wat ik iets minder graag zie is het kroonsteentje.
Ikzelf soldeer de inkomende bedrading direct op het low-pass bordje en vandaaruit soldeer ik de bedrading naar het high-pass bordje.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 08 aug 2020, 21:13

@Olaf. Ik heb tevens voor deze filter-opstelling gekozen om de spoelen zo ver mogelijk van de woofer-magneet te houden.(er is bijzonder weinig plek binnenin) Wat betreft bedrading/kroonsteen, dat neem ik dan weer mee voor volgend project.

rho

Berichtdoor rho » ma 10 aug 2020, 9:36

Rick76 schreef:@Olaf. Ik heb tevens voor deze filter-opstelling gekozen om de spoelen zo ver mogelijk van de woofer-magneet te houden.(er is bijzonder weinig plek binnenin) Wat betreft bedrading/kroonsteen, dat neem ik dan weer mee voor volgend project.

De magneet van de speaker heeft toch een statisch magnetisch veld. Die induceert toch niets in de spoel van je filter.
Of mis ik iets?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 10 aug 2020, 9:42

Met luchtspoelen doet dat sowieso niets. Met ferriet of ijzer gevulde spoelen zou nabij de verzadiging zou er enige invloed kunnen zijn. Maar dan moet je wel een stevige magneet direct op de kern plakken. Het strooiveld van de speaker is in dit geval dermate zwak dat die invloed geheel verwaarloosbaar is.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 10 aug 2020, 10:13

Rick76 schreef:@Olaf. Ik heb tevens voor deze filter-opstelling gekozen om de spoelen zo ver mogelijk van de woofer-magneet te houden.(er is bijzonder weinig plek binnenin) Wat betreft bedrading/kroonsteen, dat neem ik dan weer mee voor volgend project.

Ik heb in de inimini ook een kroonsteen gebruikt. Daar kan ik achteraf nog bij. Als je er na afmontage niet meer bij kan en het raakt los, dan ben je in de aap gelogeerd.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 10 aug 2020, 10:48

pappaleo schreef:Ik heb in de inimini ook een kroonsteen gebruikt. Daar kan ik achteraf nog bij. Als je er na afmontage niet meer bij kan en het raakt los, dan ben je in de aap gelogeerd.

Iets wat ik soldeer komt echt niet meer los. Daar hoef je niet bang voor te wezen.
Overigens zijn doorgaans alle draadverbindingen in fabrieks versterkers en luidsprekers ook gesoldeerd, ik denk niet dat je er blij van zou worden om daar kroonsteentjes aan te treffen.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 10 aug 2020, 11:09

Olaf Markus schreef:Overigens zijn doorgaans alle draadverbindingen in fabrieks versterkers en luidsprekers ook gesoldeerd, ik denk niet dat je er blij van zou worden om daar kroonsteentjes aan te treffen.

Maar of je nou altijd blij met die fabriekssoldeerkunsten moet zijn: 4mm2 direct aan die arme ScanSpeak tweeter gesoldeerd. Goed bezig hoor.......? Zal de naam niet noemen maar het was toch wel een hoog gewaardeerd en geprijsd merk.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 10 aug 2020, 11:50

Olaf Markus schreef:
pappaleo schreef:Ik heb in de inimini ook een kroonsteen gebruikt. Daar kan ik achteraf nog bij. Als je er na afmontage niet meer bij kan en het raakt los, dan ben je in de aap gelogeerd.

Iets wat ik soldeer komt echt niet meer los. Daar hoef je niet bang voor te wezen.
Overigens zijn doorgaans alle draadverbindingen in fabrieks versterkers en luidsprekers ook gesoldeerd, ik denk niet dat je er blij van zou worden om daar kroonsteentjes aan te treffen.

Ik bedoelde te zeggen dat hij beter kon solderen als hij er later niet meer bij kan. Kroonsteentjes zijn dan not done.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 10 aug 2020, 12:19

Pjotr schreef:Maar of je nou altijd blij met die fabriekssoldeerkunsten moet zijn

Dat ben ik doorgaan niet. Maar met mijn eigen soldeer kunsten des te meer.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 10 aug 2020, 12:24

pappaleo schreef:
Ik bedoelde te zeggen dat hij beter kon solderen als hij er later niet meer bij kan. Kroonsteentjes zijn dan not done.

Ja nee, helder inderdaad, ik las het op een andere manier maar het is nu helder wat je bedoelde .
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Rick76

Berichtdoor Rick76 » ma 10 aug 2020, 20:16

Om de crossover zo ver mogelijk van de magneet te houden heb ik ergens in een verslag voorbij zien komen, maar zonder wetenschappelijke onderbouwing.(weer wat bijgeleerd)
@Pappaleo. Als het echt nodig mocht zijn kan ik alles nog er uit halen, en alles (aangepast) weer terug er in.(al word dat dan wel een heel gepriegel)

Rick76

Berichtdoor Rick76 » zo 30 aug 2020, 19:37

Ik heb nu een paar weken geluisterd op verschillende versterking/ bronnen en in verschillende ruimtes en vind ze (zeker voor het formaat) niet verkeerd klinken. Er is prima naar te luisteren zonder sub, maar dan hebben ze wel een beetje volume nodig. Als bureau-set vind ik ze minder geschikt, met de bass-poort aan de achterzijde en dan 20cm van de muur wordt het veel te boomerig en is het gedefinieerde weg. Ze klinken in ieder geval groter dan dat ze zijn, vind ik.
IMG_20200805_120636.jpg

Ondertussen ben ik bezig met de afwerking en heb de baffles voorzien van een laag 4mm mdf met driver uitsparingen. Dat ging best aardig, al hebben de woofer's (waarom niet gewoon rond?) geen super tight-fit, ik kijk het even aan (baffle wordt zwart) anders moet ik daar wat op verzinnen. Nu binnenkort maar eens proberen te fineren.
IMG_20200830_141153.jpg
IMG_20200830_141347.jpg

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”