impulsgecompenseerde desksub-sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: impulsgecompenseerde desksub-sub

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 mar 2021, 22:44

Ondertussen heb ik een versnellingsopnemer en feedback-bordje van Piratelogic besteld.
Piratelogic opnemer + PCB april 2020.jpg

Opnemer moet nog op maat gezaagd worden en in spreekspoeldrager gelijmd worden.
Onderdelen voor bordje zijn deels al in huis.

Stofkap van 1 woofer heb ik er af gesneden; voorzichtig met fohn verwarmd en met dun mesje rondom los gewipt.
woofer zonder stofkap.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT-monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 21 mar 2021, 14:38

Toen het een paar weken gelden opeens lekker weer was de kast maar eens naar buiten gesjouwd en wat afgewerkt.
Kon ik ook mooi mijn nieuwe freesmachine uitproberen. Is een Makita RT-0700 geworden, wat wel anders is dan mijn oude Bosch POF-400... Ik had eerst mijn oog laten vallen op de Bosch POF-1400, maar die vond ik wel erg zwaar; 3,5 kg. De Makita is wel een stuk lichter en fijner hanteerbaar, als bovenfrees 2,8 kg en met trimhulpstuk maar 1,8 kg.
20210221_150543.jpg

Ook aan de bovenzijde een mooie radius gefreesd. Is weer eens wat anders.
IMG_5182.JPG

Aan 1 zijde komt een verzonken aansluitplaatje, voor 230 v, zekeringhouder en audio in.

Omdat ik toch de kast wilde gaan fineren, was de vraag of die radius (R = 16 mm) niet te klein zou zijn voor het fineer.
Maar het maken van een proefstukje ging prima.
IMG_5191.JPG

En dan nog de kast fineren, tja....
viewtopic.php?f=5&t=28928&p=1995118#p1995118
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 21 mar 2021, 15:24

Leuk project. Welke woofer is dat?

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 21 mar 2021, 19:38

Er komen 2 stuks Tangband W8-670C in.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 22 mar 2021, 11:52

Oeps, overheen gelezen. Mooie woofers.

Hans Nootdorp schreef:Ondanks het voorgevoel dat dit idee dezelfde kant zal opgaan als de door mij geopperde LT gooi ik toch deze even in de "groep".
Mij is duidelijk dat er met een "gewone" CB winst valt te boeken voor een lage F-3 door er een GHP (gesloten high pass).
Door een grote condensator in serie met de woofer op te nemen wordt de inductievewoofer-impedantie gecompenseerd wat een boost geeft onder Fc.

Op zich zou de extra boost met MFB niet nodig zijn, omdat daarmee toch wel de FR wordt vlakgetrokken. Maar... ik denk dat door de serieC de versterker minder hoeft te worden uitgestuurd om de FR vlak te krijgen onder FC. En dat geeft extra headroom. Lijkt mij de moeite waard.
Mijn UCD180 heeft niet veel headroom bij mijn 2 stuks TB W8-670 in 35 liter...
Wat denken "jullie" daar van?

Het boosten van de seriecondensator werkt voornamelijk net onder de resonantiefrequentie van woofer+kast (70 Hz?), want daar net onder gedraagt het impedantieverloop van woofer+kast zich het meest inductief. Op 20 à 30 Hz, waar de versterker het hardst moet werken, blijft er helaas niet zoveel van [de boost] over.

Met MFB lijkt het me onhandig (het kán wel), omdat het de tweede orde hoogdoorlaatkarakteristiek van woofer+kast verandert in een derde orde. Dat levert bij lage frequenties 3x 90 = 270 graden fasedraaiing op in de openlusversterking, gezien vanaf versterker t/m versnellingsopnemer. Nu weet ik niet precies onder welke criteria zo'n regelsysteem stabiel is, maar het was ongeveer dat de fasedraaiing kleiner moet zijn dan 180 graden, op de frequenties waarop de openlusversterking 0 dB wordt (in mijn geval waren dat 15 en 700 Hz). Om van 270 graden terug te gaan naar minder dan 180 graden en wat fasemarge over te houden, heb je minimaal een tweede orde shelving filter nodig.
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 24 mar 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 23 mar 2021, 23:16

Bedank voor jouw aanvulling Chocomel. Duidelijk verhaal. Ik heb mij nog niet zo heel erg verdiept in de MFB-regeleigenschappen, maar als ik jouw uitleg zo lees (en waarin ik mee ga) zou de serieC van GHP meer ellende (lees: instabiliteit) geven dan voordeel.
Vooralsnog ga ik het GHP-experiment dus maar niet aan.

Btw: met 2x 15 l. zou Fs ca. 58 Hz worden (Qt= 0,61). Over een paar weken (lees: 2 a 3 maanden door chronisch tijdgebrek...) zal de meting de werkelijke waarde laten zien.
En dan eerst even zonder MFB spelend maken (wel met versnellingssensor gemonteerd) en met tijdelijk Xoverfilter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”