Ik heb laatst eens geïnventariseerd wat ik op de plank had liggen en wat daarvan bruikbaar was.
Het moet een slanke zuil worden, mooi om te zien en qua sound alles wat ik tot nu toe thuis heb staan overtreffen (dat moet te doen zijn

De Adire Extremis 6.8 woofertjes worden het uitgangspunt:
Simuleren uitstekend in een kast van 22 liter of 44 liter met z'n tweeën.
Ze produceren echter zoveel lawaai dat ik geen mid op de plank had liggen die dat bijbeende. Ik heb daarom na wat onderzoek nog een paartje SB Acoustics MR13P-4 aangeschaft.
Als tweeter staat voorlopig de Scanspeak D2905-930000 op het programma.
De kasten worden basreflexkasten met een inhoud van 44 liter (of 2 compartimenten van 22 liter, daar ben ik nog niet uit). Dit is exclusief het middencompartiment. Ik maak eerst een paar testkasten van Gamma
De kast wordt intern 200mm breed, dat is gelijk ook de baffle breedte. De wanden bestaan uit 2 lagen van 18 en 8mm en lopen door tot naast de baffle en zullen worden afgerond. De bedoeling is dat de uiteindelijke kast gefineerd wordt en de baffle zwart of antraciet gelakt wordt. De makkelijkste constructiewijze is dus de interne panelen allemaal 200 breed te laten zijn en de zijwanden daar tegenaan te lijmen, enigszins oversized, zodat ik met de kantenfrees de boel strak op maat krijg.
Ik beschik niet over een geavanceerde zaagtafel of een cnc freesbank; ik kan die toch niet huisvesten. De kast moet dus in elkaar gezet kunnen worden met simpel gereedschap. Er zullen dus ook de nodige hulpstukken en mallen gemaakt moeten worden. Uiteraard kan ik na een hoop rekenwerk een pakketje hout bij opmaatzagen bestellen, maar daar vind ik nou net geen lol aan.
Het geknutsel is een deel van de hobby.
Intern wordt de kast 970mm hoog en 250mm diep. Dat geeft 48,5 liter. Het middencompartiment wordt 4 liter bruto. Met wat bracing en een reflexpijpje komen we aardig in de buurt. Ik heb bij de Gamma een grote plaat karton van 18mm in 6 stroken van 200mm en 4 stroken van net iets meer dan 300mm laten zagen. Dat is ze wonderwel gelukt. De stroken zijn aan beide uiteinden 200mm, dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Ook een klein plaatje 12mm berken multiplex in 3 stroken van 200mm breed.
Het binnenfront maak ik van multiplex omdat ik de testbaffle(s) daar op wil kunnen schroeven. Maak ik dat van karton, dan zijn de gaten in no time dol gedraaid. Aan de binnenzijde van het front wordt het middencompartiment bevestigd.
Zondag heb ik de fronten en de achterzijde op lengte gemaakt (1006mm). De boven en onderzijde worden 250mm en komen koud op elkaar daar tussenin. Om niet elke keer heel nauwkeurig de gaten in het front te moeten afmeten heb ik van resten hout die ik had liggen een freeshulp gemaakt. Nu hoef ik alleen maar met de decoupeerzaag de gaten grofweg uit te zagen en kan met de kantenfrees de boel precies op maat maken en de randen afschuinen met een 45° frees.
Van de week weer verder.