de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

floeper

Re: de "Liionidas" open baffle.

Berichtdoor floeper » di 09 mar 2021, 7:15

Hoi Wouter,
Waarom geen c-spoel precies?
De bypass caps kun je bij RSonline of Mouser bestellen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 09 mar 2021, 10:21

ik verwacht van bv 0.1omh meer de Rdc geen super invloed, maar hangt ook van de versterker af begreep ik

type spoel: ja dat was ook mijn "take away" van die tests in de HH, dat een I-kern de beste keuze is van de kern spoelen qua vervorming (ook bij hogere vermogens)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 mar 2021, 10:54

Je kan ook prima de Jantzen audio Iron core coil met disk gebruiken, met 1,6mm draad zit je dan op de goede waarde. Is vergelijkbaar met I-kern van Intertechnik (I150 voor 1,6mm) of Mundorf (BS180).
Intertechnik en Jantzen zijn vergelijkbaar in prijs. Mundorf is tweemaal zo duur.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 mar 2021, 16:14

wouter schreef:Dat laag is best al dik, maar ik meet amper verschil met of zonder verlengde schotten. Dat had ik anders verwacht, pas bij stereo gebruik kan ik dat op gehoor bepalen/ervaren.

Dat is logisch, dat je niet heel veel effect hebt. Het akoestisch lek, kortste afstand, zit nu ter hoogte van de lijmklemmen op de foto.

Vouw in gedachten de vleugels uit. Dan heb je met de schuine schotten tot aan de top al een redelijk brede baffle gemaakt. Om er dan alleen op de onderste helft nog wat bij te zetten maakt niet heel veel uit. Het maakt wel uit, maar kan nooit veel meer dan 1-2dB effect hebben.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Krk67

Berichtdoor Krk67 » di 09 mar 2021, 17:55

Dat is logisch, dat je niet heel veel effect hebt. Het akoestisch lek, kortste afstand, zit nu ter hoogte van de lijmklemmen op de foto.

En als je nu "gewoon"een box maakt voor de woofer met een open achterkant? Wat is dan het effect?

Zie als voorbeeld de Lapizator Project P-17 speakers

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 09 mar 2021, 18:47

welkom Krk67!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 mar 2021, 18:57

Krk67 schreef:

En als je nu "gewoon"een box maakt voor de woofer met een open achterkant? Wat is dan het effect?

Zie als voorbeeld de Lapizator Project P-17 speakers

Heeft dan niets meer met het originele ontwerp te maken, vraagt demping in de box met complexere filtering. Het wordt een heel ander beest.

Wat wouter nu doet met wat verbreding past prima binnen het oorspronkelijke concept.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 mar 2021, 20:04

Ik wilde inderdaad heel dicht bij de Leonidas blijven, met een paar meer vloeiende design lijnen. De schotten die om de Leonidas horen van 30cm diep staan dus ook gewoon op het programma, maar het viel me op dat het meettechnisch niet zo'n groot onderscheid maakte als ik zou willen.

Vanmiddag nog wat metingen gedaan, daarmee ga ik straks wat onderzoekjes doen. Bizar hoe mooi de W-15 en F8 in fase op 2,2 meter afstand meten op ca 1 meter hoogte en ca 15 graden.

Helaas ben ik nog amused over het proces met de verkoper, ik had expliciet benadrukt dat ik alleen interesse had in de woofers als ze behalve de gebroken korf geen problemen hadden. Dit was bevestigd. Nu geeft hij niet meer thuis, hij wist er ook niet van en is niet thuis in luidsprekers dus heeft gereageerd met wat hij kon weten. En voorstel het aankoopbedrag met 50 euro te verlagen en naar 100 euro te brengen wordt als dwingend ervaren. Voor hem is het een gesloten boek.

Ik ben in staat om de haard aan te steken met deze open baffles. De lol is er wel van af, en dat gaat niet om de teleurstelling maar om houding... en een stukje verantwoordelijkheid nemen/delen. Ik geloof direct dat het geen opzet was, maar heb ze ook niet bepaald voor niets overgenomen. Wordt vervolgd, het verhaal dan he... niet de verkoper ;-)

Hier een meting, waarover ik hierboven schreef.
En een nummer dat meteen goed klonk, en dat is lang niet altijd zo bij deze track.
Screenshot_20210309-161625_Spotify.jpg

Screenshot_20210309-195556_Gallery.jpg

IMG-20210309-WA0009.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 09 mar 2021, 20:07

Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Hopelijk komt het dat alsnog

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 mar 2021, 20:12

Jammer [-(
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 mar 2021, 20:14

hardbats schreef:Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Een gebroken korf hoeft geen bezwaar te zijn, een totale recone ook niet. Vaker gedaan. Alleen ik heb wel afgesproken wat er te koop werd aangeboden, en dan ga je er van uit dat als het anders blijkt dat je het samen kunt oplossen. Iets kan altijd tegenvallen, natuurlijk nam ik een gokje. Maar als je de hoofdprijs wil vangen, en vervolgens blijkt dat je in gebreke blijft ga je niet een redelijke middenweg (100 voor hem ipv 150) afslaan en zeggen dat je het dwingend vind en ook niet kon weten. Ik heb gewezen op de afspraken/communicatie, hij geeft gewoon niet thuis.

Met die korf is het prima gelukt, dat zit bomvast!

Walt

Berichtdoor Walt » di 09 mar 2021, 20:18

Betreft dit een forumlid?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 mar 2021, 20:20

Hee onze vuurtjes stoker is gelijk van de partij :lagge:

Walt

Berichtdoor Walt » di 09 mar 2021, 20:30

Nou ja, van een forumlid verwacht je dit soort ongein niet.

Als de korf breekt wordt de konus scheef getrokken, dikke kans dat de spoel zich dan verklemd...

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 mar 2021, 20:33

Als je ff zoekt vindt je het wel, maar we kunnen weinig voor Wouter doen...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 09 mar 2021, 20:44

wouter schreef:
hardbats schreef:Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Een gebroken korf hoeft geen bezwaar te zijn, een totale recone ook niet. Vaker gedaan. Alleen ik heb wel afgesproken wat er te koop werd aangeboden, en dan ga je er van uit dat als het anders blijkt dat je het samen kunt oplossen. Iets kan altijd tegenvallen, natuurlijk nam ik een gokje. Maar als je de hoofdprijs wil vangen, en vervolgens blijkt dat je in gebreke blijft ga je niet een redelijke middenweg (100 voor hem ipv 150) afslaan en zeggen dat je het dwingend vind en ook niet kon weten. Ik heb gewezen op de afspraken/communicatie, hij geeft gewoon niet thuis.

dat is niet zoals we mogen verwachten dat forum leden met elkaar omgaan. als verkoper ben je ook verantwoordelijk voor de beroemde verborgen gebreken.

Sjoerd79

Berichtdoor Sjoerd79 » di 09 mar 2021, 23:01

Ik heb eerst een trafokern van monarcor gebruikt. Die klonk beroert en is retour gegaan.(blikkerig) Daarna met ironcores die ik nog had liggen en toen toch maar de bs140 besteld.
De draadgewonden weerstanden gaven de meeste geluidswinst per euro.
Geen goedkoop crossover maar ik ben erg blij met het geluid.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 mar 2021, 1:15

Thanks, goedkoop is ook zonde van de potentie. Knap dat dingen hoorbaar zijn, weet niet of ik verschil in spoelen zou horen.

Blijkbaar had ik brakke kabeltjes tijdens het meten, want ik kreeg enorme variaties. Daarom vandaag de Leonidas gemeten met als doel het filter te simuleren, dan kan ik eenvoudig het effect van Rdc >0,1 meer/minder ergens mooi in kaart brengen.

Wat een leuke ontdekking, het filter is na te bouwen met een andere topologie maar Leon heeft op 40Hz 3dB boost ingebouwd:
Screenshot_20210310-011600_WhatsApp.jpg

Stippellijn blauw is laagdoorlaat Leonidas, groen is het filter voor de F8.

Die F8 draagt mooi bij aan het laag, de woofer maakt al snel een shelf knik. Met dit filter werken ze over een heel groot gebied samen. Een 8" of groter kan dit vast heel goed

Krk67

Berichtdoor Krk67 » wo 10 mar 2021, 14:40

Ik heb toch een lichtelijk probleem. Zoals de Liionidas standaard is gaat deze er niet in komen :(
Veel te breed ..... Heb nu een smallere opzet gemaakt, maar ik weet niet wat de minimale breedte zou moeten zijn en wat voor effect dat heeft op de vleugels aan de achterzijde.

De opzet is nu al volgt:

Lii-Audio-small1.jpg

Lii-Audio-small.jpg

Maten voorzijde 1000x450
Maten vleugels 120 > 220

Is dit de goede weg of kan dit helemaal niet? de Woofer wil ik actief gaan aansturen. DSP wordt gedaan door een Lyngdorf pre-amp (MP-40).

floeper

Berichtdoor floeper » wo 10 mar 2021, 15:10

Zou prima moeten kunnen, zover ik Leon's OB concept en filter begrijp.
Je zult hoogstwaarschijnlijk wat minder diep gaan en misschien wat dB missen in het laag, dus als je passief gaat filteren zul je mogelijk de FR iets meer moeten dempen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er veel aan de spoel waarde veranderd zou moeten worden.

Met andere woorden, je zult het filter waarschijnlijk niet 1 op 1 over kunnen nemen, omdat het voor een groot gedeelte een akoestisch filter is die is afgestemd op de afmetingen van de baffle ;)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 mar 2021, 15:36

Mag je ze wel goed opstellen dan? Anders is het vrij kansloos...

Ik heb de Daudio C1 kit gehad, echt fantastisch, maar toen we de hoekbank kregen en de kamer moesten veranderen had ik geen meter achter de OB's meer en was de lol er snel af. Ik weet niet hoe ver de Leonidas van de muur moet, maar als het minder dan een halve meter is lijkt me OB niet the way to go.

Trouwens, mooie tekeningen. Heb je de BOB ook gezien? Even wat pagina's terug in dit topic - 2x 12" en een stuk smaller dan de 15" Leonidas.

Krk67

Berichtdoor Krk67 » do 11 mar 2021, 14:28

Het wordt actief filteren. Dat scheelt misschien. Opstellen komt goed. Ongeveer 80-90 cm achter de OB. En als ik ga luisteren kan ik ze nog wat verder de kamer in trekken.

BTW: de tekeningen heb ik in een DTP programma gemaakt. (MS Publisher). Daar kan ik een klein beetje mee om gaan.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 12 mar 2021, 17:24

Dan moet het goed gaan komen! heb je de BOB nog bekeken?
Hier net #2 voltooid, dus nu al zin in dit weekend ;-)

20210312_171931.jpg

Van deze loopt de woofer niet aan, dus deze zal solo wellicht nog iets meer kunnen laten zien. Maar door de W-15 aan te koppelen gebeurt al zo veel met het geluidsbeeld dat ik vermoed dat #1 al voldoende heeft laten zien waar het concept toe in staat is

metabaron

Berichtdoor metabaron » vr 12 mar 2021, 20:14

Ik vind het er visueel netjes uitzien.
Ik hoop nog dat je wat aan die ene woofer kan verbeteren.
Succes :goedzo:
Dennis

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 14 mar 2021, 10:23

Hoi Wouter,

Ik hoop dat je de woofer nog in orde krijgt.
Ik ben zelf toch nog steeds een voorstander van stereo i.p.v. mono.

Veel plezier, Leon.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”