Simpele FAST / WAW voor de slaapkamer.. :-)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Led

Simpele FAST / WAW voor de slaapkamer.. :-)

Berichtdoor Led » za 11 jan 2020, 1:36

De huiskamer en keuken zijn voorzien van DIY speakers en versterkers, maar ik wil nog iets met mijn handen doen.... dus suggereerde mijn vrouw dat we nog geen speakers in de slaapkamer hebben.

Puur uit persoonlijke interesse wil ik iets doen met een full range driver - geen crossovers in belangrijke gebieden - geassisterd door een (sub)woofer om de FullRange te ontlasten in het laag.

Tegelijkertijd wil ik deze kans ook aanpakken om te spelen met DSP voor crossovers *en* room-correction - ik heb een Umik1 en heb met groot succes daarmee mijn keukenspeakers bewerkt (REW, PEQen een Raspberry Pi met Hifiberry DSP+).

Ik heb net de Wondom TPA250 boards ontdekt die me DSP en 2x50w versterking kunnen geven voor 45 euro per speaker.

Kortom, het plan is om een 2-weg speaker te bouwen met een FR en een woofer, crossover ergens tussen 200-300hz, met een Wondom TPA250 per speaker voor zowel de crossover alswel de PEQ voor room correction nadat de speakers op hun plek gezet zijn en de Umik1 / REWhun werk gedaan hebben.

Mijn idee is momenteel om een Dayton RS225-8 woofer te gebruiken in combinatie met bv. een MarkAudio driver (Alpair 7.3?).
Drivers in gescheiden kasten zodat ik individueel kan klooien - Wondom TPA250 board per speaker erbij.

Is dit een valide idee of heb ik hier al denkfouten gemaakt?
De volgende stap is om te leren hoe ik in deze setup de RS225 zinnig in zet en er zo veel mogelijk laag uit haal.

Graag jullie mening hierover :-)

jvenema

Re: Simpele FAST / WAW voor de slaapkamer.. :-)

Berichtdoor jvenema » za 11 jan 2020, 2:46

Ik heb in een project gewerkt met hetzelfde versterkerbordje met DSP en heb ook gewerkt met een Dayton speaker echter de RS180-4. Gezien het vermogen wat dit bordje levert in 8 Ohm, zou ik denk ik voor een 4 ohm driver gaan. B.v. De RS225-4. Voor wat betreft de full range speaker weet ik zijn impedantie niet, maar met cross over op 200-300Hz is er ook minder vermogen nodig, maar dat zou je even moeten narekenen als die 8 ohm is met gevoeligheid etc of vermogen dan voldoende is. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 7.3 discontinued was.

Meer info over mijn project en hoe het een en ander gedaan is is te vinden in een document dat je kan vinden in:
viewtopic.php?f=59&t=27859

Ik was indertijd bijna 55 euro kwijt voor dit bordje, zag wel dat hij in duitsland wat voordeliger was, is die 45 euro een nederlandse bron, ben altijd nieuwsgierig naar goede goedkope winkels ;-)

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jan 2020, 10:51

Voor verdere tips zou ik zeggen, gezien gewenste crossover frequentie, kun je crossover filter met twee FIR filters vergeten dat gaat niet in de DSP passen.
Dus doe een LR24 op 300HZ, ik weet dat ergens boven de 2KHz de RS180-4 last gaat krijgen van cone breakup, bij de RS225 zal dat lager zijn, stel dat je bij 1.5kHz al flink weg wil zijn. Bij 300Hz ben je bij 1200Hz al twee octaven verder dus 48dB verzwakt.
De ander kant op ben je met 75Hz twee octaven weg en in de buurt van resonantie frequentie, dus heb je ook voldoende ruimte. De golflengte is meer als een meter bij 300Hz dus de plaatsing van de drivers tov elkaar zal niet heel kritisch zijn.
Kortom 300Hz lijkt me mooi qua crossover, qua vermogen is de Full Range de zwakke schakel, dus die moet je zo veel mogelijk ontzien. Dus hoe hoger je die cross, des te beter voor hem en dus minder IM vervorming etc.
Maar je moet het natuurlijk niet te gek maken, de RS225 moet ook binnen zijn goede gebied blijven.
Kies een meetpunt op de luisteras op voldoende afstand. Stuur alleen de woofer aan in behuizing en doe een meting. Compenseer de vertraging in je meetsysteem, REW ARTA of wat je maar gebruik. Dus zorg dat voor hogere frequenties de fase naar 0 graden gaat lopen, dan is de compensatie goed.
Met die instelling en plaats van microfoon, meet alleen de andere driver.
Zou je passief gaan filteren dat moet je ook impedantie meting doen, maar dat is nu niet strikt nodig,
De twee metingen kun je nu in b.v. VirtuixCAD laden en kijken met welke delay de FR ook naar 0 graden gaat lopen. Je kan hier met filter spelen en kijken hoe je een en ander netjes op elkaar kan afstemmen rond de cross over. Wellicht een all-pass filter toevoegen in een tak, zodat fase zo goed mogelijk gelijk loopt rond de cross over etc.
Om fase verloop goed zichtbaar te maken, kun je ook fase linearisatie toepassen, in VirtuixCAD die hoef je niet uiteindelijk te implementeren, maar hierdoor kun je wel beter zien wat er gebeurt.
hierna kun je gekozen filter aanpak gaan omzetten in SigmaStudio en gaan meten en luisteren. De EQ kan je al voor een deel bepalen in VirtuixCAD maar ook later etc. Kortom je kan nu lekker gaan spelen en alternatieven gaan uitproberen.
Wellicht is er voldoende ruimte over om een voldoende lang FIR filter op ingang te hebben om fase van crossover filter en eventueele all-pass terug te draaien. Ik verwacht niet dat dit gehoormatig echt verschil zal uitmaken, onze oren zijn niet zo fase gevoelig, maar als het kan, kwaad kan het niet en de impulse response ziet er dan mooier uit.
In document dat in deze thread staat:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=27983&hilit=Fir+ringing
Staat vanaf pagina 15 redelijk generiek een tweeweg systeem beschreven en kun je wellicht inspiratie opdoen welke blokken te gebruiken en hoe fase afstemming te doen.
De fase afstemming kun je ook alleen met delay doen, dit zal een kleine rimpeling geven want de fase grafieken zullen elkaar dan gaan snijden, maar dat zal beperkt zijn tov alle andere dingen die ook gebeuren. Echter omdat het eenvoudig kan met DSP vind ik het net iets mooier om de fase bij elkaar te krijgen en dus de grafieken zo goed mogelijk over elkaar in een crossover gebied. Dit is ook met name positief als je in het verticale vlak off-axis ben.
Nu is het wel zo dat met een lage crossover de golf lengtes zo groot zijn, dat dit effect nihil zal zijn. Bij hogere crossover en korte golflengtes is het natuurlijk veel makkelijker om een significant fase verschil te krijgen door off-axis te gaan.

Led

Berichtdoor Led » zo 12 jan 2020, 21:40

Ontzettend bedankt voor deze informatieve post!

Ik heb voorlopig weer wat om me in te verdiepen nu.

Ik sta uiteraard nog steeds open voor meer informatie:-)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”