jeroen_d schreef:One World Concepts schreef:
Je bent ook niet die reflecties ineens "kwijt", dat is echt een foute en incomplete stelling (zoals er wel meer waren in de originele post)
Zonder tijdvenster zul je deze namelijk nog steeds terugzien en ze kunnen zelfs behoorlijk aanwezig zijn.
Gevolg is een heel erg grillige response, waarvan je soms niet meer weet wat nu reflectie is en wat nu systeem is.
Mocht je desondanks toch willen meten, zorg ervoor dat de meet-setup zo min mogelijk parallel staat aan de wanden/plafond/vloer.
Al met al is het vooral een heel erg omslachtige meet methode, en geeft de hybride combinatie met near-fiel+baffle-step met daarbij farfield een net zo goed of zelfs een veel beter resultaat.
Er is hier een uitzonder op, en dat is wanneer je een 2,5 meter lange line-array wilt gaan meten.
Maar daar is zo'n grote ruimte echt een totale drama juist door de nagalm en reflectie.
OF wanneer je een een soort van cardiode laag bron hebt gemaakt.
De hybride combinatie blijft een lastig compromis.
Nadat ik een keer heb gemeten in de dode kamer van TuD wil ik niet meer anders. Daar heb ik de prijs van de huur graag voor over. Met name het meten van het onderlinge rendement van de drivers, niet vlakbij maar op een fatsoenlijke afstand liefst zelfs op > 2 meter is het echt zoveel fijner meten. Je ziet ook meteen dat je voorspelling van de bafflestep slechts een benadering is zeker als de luidspreker een grote drieweg is.
Grondvlak meten heb ik ook gedaan maar dat is het ook niet. Je krijgt er soms heel rare resultaten mee.
De methode die Gerhard aanbeveelt, de microfoon boven de speaker hangen zou ik nooit gebruiken. Je krijgt keihard de reflectie van de vloer als achterwand in je meting mee. Ik begrijp werkelijk niet dat Grimm dit aanhoudt, ik zal er zeker Guido eens op aanspreken. Ik snap ook niet hoe dit kan overeenkomen met een meting in de dode kamer van TuD.
Grondvlak metingen is idd een hoop ellende, beetje een ding voordat tijdvenstermetingen gedaan werden.
Ik heb zelf ook meerdere malen in dergelijke dode kamers gestaan, maar toch ook daar zie je de nodige reflecties terug.
Zeker rond de 100-300Hz. Uiteraard hangt dat allemaal wel af van de ruimte.
Dat blijft altijd een lastig gebied.
Heel persoonlijk zou ik zulke metingen gewoon lekker buiten doen. Doorgaans zijn er dagen genoeg voor dat dit prima kan.
Tenzij je in een heel druk productiebedrijf werkt waar er absoluut geen tijd over is.
Ook hier doe je het voornamelijk voor frequenties < 300-400Hz.
Als je dan de speaker normaal neerzet en dan vervolgens iets van 10 graden naar boven draait (dus naar de lucht toe), zul je zien dat je bijna geen grond reflecties meer hebt.
Dat is dan ook vooral de uitdaging, zorgen dat je zo min mogelijk vlakken hebt die parallel staan met de meet-setup.
Speaker naar het plafond laten uitstralen is voor een aantal andere reden niet echt handig.
(die reden die jij aangeeft had ik ook al eerder genoemd)
Sommige speakers zijn zo slap opgehangen dat je risico loopt om daar allerlei nare effecten door te krijgen.
Daarnaast neem ik vaak toch altijd de vervorming mee, om globaal te kijken of er geen gekke uitschieters zijn.
Op deze manier weet je bijna wel zeker dat je allerlei niet-lineariteiten mee krijgt.
Uiteraard kun je de speaker dan weer rechtop zetten, maar het wordt op die manier allemaal zo'n gedoe voor die 1-0,5dB extra informatie.
Overigens begrijp ik niet helemaal waarom je zegt dat simuleren van bafflestep slechts een benadering is?
Uiteraard is "benadering" nogal subjectief, maar doorgaans valt de simulatie <300Hz binnen 1-1,5dB.
Daarboven is het niet echter interessant, aangezien dat prima met een tijdvenster meting kan.
jeroen_d schreef:Deze meting van de woofers vind ik dus volkomen ongeloofwaardig:
download/file.php?id=153264&mode=view
De onregelmatigheden zijn veel gemakkelijker te verklaren door reflecties vanuit de meting. Niet vanuit het gedrag van deze driver in de box.
Helemaal mee eens, zeker onder de 300-500Hz volgt een woofer eigenlijk gewoon de simulatie als een zuiger.
Tenzij je gigantische reflecties hebt binnen de kast, maar dat is bij lange na niet zo grillig.