Next ACL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Next ACL

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 12 jan 2020, 0:54

Een veel gladdere karakteristiek is inderdaad mogelijk door het middelste schot te vergroten tot de overgebleven spleet ca 5 mm bedraagt, en de twee overige schotten te verkleinen tot 2 cm of minder. Er ontstaat dan een twee-kamer basreflex.
Het geheel wordt goed gevuld met demping, vooral de onderste helft.
Het voordeel van een twee-kamer basreflex, nl dat de poortoutput bij middentonen sterk gedempt is, met de lagere kleuring uit de poort als gevolg, is dan gerealiseerd.
groet,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 12 jan 2020, 1:22

Soms vraag ik me af of ik wel op het ZBA forum zit of per ongeluk op een meubelmakers forum ben beland....
Ach deze hobby heeft heel veel verschillende facetten.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 8:22

hannesie schreef:
ds23man schreef:Soms vraag ik me af of ik wel op het ZBA forum zit of per ongeluk op een meubelmakers forum ben beland....

Je kunt luidsprekers maken als rechthoekige doosjes, of er een mooie vorm van maken, die recht doet aan de verschillende elementen die de weergave tot zijn recht laat komen.

Als je daar dan een andere vakman voor nodig hebt als een elektronicus of een man die kan timmeren, het geeft je in ieder geval de kans dat de WAF factor dan een haalbare kaart wordt.

Het mooiste is dat ik als vak electronica uitoefen en als hobby hout bewerking heb.
Een mooie combinatie als je in de Zelfbouw Audio zit.

Ik haal enorm veel energie en ontspanning bij het maken van mijn luidsprekers.
En als ik dan moe en voldaan in mijn serre naar muziek aan het luisteren ben...dan ben ik helemaal tevreden.

Dit forum is voor mij een kennisbron en ik als ik zie wat hier gebouwd word dan kan ik daar heel veel van leren.

Als ik daar met mijn hobby aan kan bijdragen dan doe ik dat graag.
Next ACL, SBA DXT, DXT-NexusMKIII, CT248XL, ZBA Amp, Bryston 2B Pro,Marantz HD DAC1

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 12 jan 2020, 9:13

Was ook niet als kritiek bedoeld, maar als compliment dat je zo mooi bouwt en dat vastlegt. :goedzo:
Fusion Filterdesign

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 9:25

Ik heb het verhaal van de ACL (Acoustic Chamber Line) vertaald met Google en hier en daar wat aangepast ivm vreemde woordkeuzes.

Dit is het verhaal Gesimuleerd met LSPcad en daarna gemeten.
De voorstellen in dit topic raken veel van wat hier beschreven word.

Misschien word eea zo wat duidelijker.

In LSPCad vond ik een afstemmingsvariant genaamd 'dubbel afgestemde basreflex' in twee versies. De tweede was me altijd duidelijk, dat is het verhaal met de innerlijke Helmholz-resonator die Bernd Timmermanns graag in zijn dozen inbouwt (e). De eerste heeft echter een chassiskamer van waaruit een reflexbuis naar een tweede leidt zonder eigen aandrijving, waaruit vervolgens geluid uit de tweede buis komt. Het simulatieprogramma doet ook suggesties voor het volume en de coördinatie van de kamers, voor de eerste kamer berekent LSPCad het "normale" reflexvolume, dat we ook als basis hebben genomen voor onze ACL's. Maar ik zou de op deze manier gegenereerde frequentie verloop niet aan de rest van de wereld voorleggen.

Ch51ACL_Sim1.jpg

Toen ik mijn gebruikelijke plank dikte van 1,9 cm invoerde in plaats van de 20 cm lange HP50 in de Box en het openingsgebied uitbreidde tot 80% van het membraan oppervlak, kwam ik al een iets verbeterd gedrag tegen met onveranderde kamergroottes.

Ch51ACL_Sim2.jpg

Ik heb het hele systeem dieper afgestemd met de buitenste reflexbuis, in plaats van een HP 70 gaf ik een HP 50 met dezelfde lengte van 10 cm.

Ch51ACL_Sim3.jpg

Dat zag er echt goed uit! Helaas heeft de praktijk in de snel geassembleerde Box dit niet voldoende op prijs gesteld. Ze werd niet voor de gek gehouden door de simulatietheorie en de bult is er net zoals in het tweede diagram. De remedie was de uitbreiding van de tweede kamer om het volume van de eerste te verdubbelen, wat in het geheel overeenkomt met de ervaringen van mijn vorige ACL's. Virtueel stopte ik wat polesterwatten in de bovenste kamer.

Ch51ACL_Sim4.jpg

Snel uitgevoerde controlesimulaties van mijn U_Do 1 en SB 12 ACL vertoonden duidelijk te veel basdiepte vergeleken met die metingen, wat me in dit geval hoop gaf op echte 50 Hz @ -3dB, als mijn binnenverdelers erin zijn gelijmd.

Rohr-24-8_5_5_5-Liter.jpg

De winst van de kamerdivisie wordt weergegeven in de vergelijking van de eerste (nu rood) en de laatste meting (nog steeds blauw). Over het algemeen geven de schotten van 30 tot 250 Hz ons een extra niveau tussen 1 en 2 dB, waarvoor de bas geen zichtbare uitslag maakt. Metingen werden gedaan op 1,418 volt direct op de buis, wat de 110 dBSPL in het diagram verklaart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Next ACL, SBA DXT, DXT-NexusMKIII, CT248XL, ZBA Amp, Bryston 2B Pro,Marantz HD DAC1

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 9:33

ds23man schreef:Was ook niet als kritiek bedoeld, maar als compliment dat je zo mooi bouwt en dat vastlegt. :goedzo:

Graag gedaan :dank:

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 11:43

Drivers gemonteerd en een avondje geluisterd.

IMG_1505.jpg
.

Set is bijna klaar. Foto's zijn nog van voor het beitsen

IMG_1506.jpg

IMG_1507.jpg

Nog wat experimenteren met de hoeveelheid demping achter de woofer en wat metingen doen.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 11:47

Gisteren alles gebeits.

IMG_1510.jpg

IMG_1511.jpg

IMG_1512.jpg

IMG_1513.jpg

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 11:58

Snel een meeting gedaan

IMG_1515.jpg

Opstelling van de meeting

nextaclimpuls.jpg

Impuls responce

ACLnextspl.jpg

SPL meeting

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » zo 12 jan 2020, 12:08

Hoe klinkt het.....altijd moeilijk te omschrijven.

Ik ken de Next monitor goed en is voor mij een set waar ik uren naar kan luisteren.
Nu in deze ACL versie is een ding duidelijk...onderin levert dit echt de winst op zoals beweert word.
Enorm laag...maar dat doet deze set al redelijk goed in zijn originele behuizing....maar nu beter hoorbaar.
Als ik " It's OK to listen to the grey voice "van Jan Garbarek luister dan komen de percussions/drum en bas heel goed naar voren.

Ik heb de kamer achter de driver voorzien van extra demping.
Voor mij klinkt dit nu zoals ik de Next monitor ken...alleen onderin dus de extra's.

Ik zou zeggen...1 Februari in Hengelo staat deze set en iedereen die wil luisteren is welkom.

En.....bedankt voor alle reacties.

Ton

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”