tussenschotten en staande golven in een ML-TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

One World Concepts
Ook commercieel actief

tussenschotten en staande golven in een ML-TL

Berichtdoor One World Concepts » ma 30 dec 2019, 0:32

afgesplitst (en :schoon: ) van een ander topic

==============================================

Shadow schreef:
ray5150 schreef:Denk dat Bart een staand schot in het onderste gedeelte bedoeld ?

Staande golven en een ML-TL? Ik denk dat Bart een paar dingen door elkaar haalt...

Misschien dat de natuurwetten daar niet werken?
Dan kan ook.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

pappaleo

Re: project Garfield

Berichtdoor pappaleo » ma 30 dec 2019, 7:02

One World Concepts schreef:Misschien dat de natuurwetten daar niet werken?
Dan kan ook.

Wist jij niet dat de poort van een ML-TL de toeganspoort is tot een parallel universum? :shock:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 dec 2019, 9:08

One World Concepts schreef:
Shadow schreef:
ray5150 schreef:Denk dat Bart een staand schot in het onderste gedeelte bedoeld ?

Staande golven en een ML-TL? Ik denk dat Bart een paar dingen door elkaar haalt...

Dan kan ook.

Als het voor de LBVS werkte, zal het hier ook wel werken lijkt me?
Ga toch fietsen!

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 dec 2019, 9:12

Ik heb het even gekopiëerd uit het lbvs draadje;

De kast van de LBVS lijkt in eerste instantie een gewone basreflex kast, maar dan met de poort aan de onderkant. Door deze uitvoeringsvorm gedraagt de kast zich echter niet helemaal als een normale BR,: doordat over de lengte van de kast een staande golf optreed, is en deze mede bijdraagt aan de afstemming van de poort, is het een speciale versie van een transmissielijn, de ML-TL oftewel een mass loaded transmissie lijn. Hoewel er een grote uiterlijke overeenkomst is met een basreflex, heeft M.J. King (zie http://www.quarter-wave.com ) duidelijk aangetoond dat de ML-TL een echte transmissielijn is, en geen BR.
Ga toch fietsen!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 dec 2019, 12:00

wat voor tussenschot?

Goede plaatsing van de drivers wekt ook prima :bakkie:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 30 dec 2019, 13:09

Shadow schreef:
Shadow schreef:

Dan kan ook.

Als het voor de LBVS werkte, zal het hier ook wel werken lijkt me?

Iets met interne reflecties enzo?

Je kunt wel iets weghalen met demping, maar met een MLTL met de poort aan de onderkant en de drivers aan de bovenkant, wordt dat een beetje lastig om niet de flow te blokkeren naar de poort.
Met zo'n "shot" voorkom je dat al voor een groot deel.
Je verdeelt de kast gewoon in tweeën, ook wel een folded ML-TL genoemd.
Je kunt hem twee kanten op vouwen, hier even twee plaatjes ter illustratie.

Als je dit in bijvoorbeeld Hornresp simuleert, zul je zien dat de response nagenoeg hetzelfde is als een rechte MLTL.
Mocht het eventueel toch niet helemaal passen, zou je dat shot kleiner kunnen maken.
Dan fungeert het ook nog eens als bracing
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 dec 2019, 13:14

vouwen verandert t principe niet. het verschil zit 'm in de plek van de driver t.o.v. de lijn.

PS: wat je ziet op de plaatjes noemt een ML-TQWT (bv Needle)
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 dec 2019, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 30 dec 2019, 13:34

Henkjan schreef:vouwen verandert t principe niet. het verschil zit 'm in de plek van de driver t.o.v. de lijn.

PS: wat je ziet op de plaatjes noemt een ML-TQWT (bv Needle)

Klopt helemaal.

Het geeft echter voordelen in staande golven en reflecties binnen in de kast.
Maakt daarnaast de kast ook een stuk stijver

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 dec 2019, 13:50

vouwen doet (bijna) niets voor het principe van de staande golven, de lengte die "gezien" wordt verandert niet.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 30 dec 2019, 13:57

Henkjan schreef:vouwen doet (bijna) niets voor het principe van de staande golven, de lengte die "gezien" wordt verandert niet.

We praten duidelijk over iets heel anders.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 14:07

Voor de staande golf over de lengte van de “pijp” niet nee. Maar de staande golf, uitgaande van voorbeeld plaatje, tussen voor en achterkant wel. Bij een diepte van 20cm zou die bij ongeveer 850Hz uitkomen, wat een niet lekkere frequentie is om een piek te hebben. Deze staande golf breek je wel voor een groot gedeelte van de hoogte. De staande golf tussen de zijwanden voorkom je hiermee natuurlijk niet. Wel geeft schot extra bracing waardoor zijpanelen minder snel zelf zullen gaan trillen. Verder wordt door schot bij gegeven hoogte de “pijp” langer wat misschien qua afstemming beter uitkomt, maar daar gaat het niet over ;-).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 dec 2019, 14:22

Henkjan schreef:vouwen doet (bijna) niets voor het principe van de staande golven, de lengte die "gezien" wordt verandert niet.
We praten duidelijk over iets heel anders.
waar heb jij t dan over?

jvenema schreef:.... Bij een diepte van 20cm zou die bij ongeveer 850Hz uitkomen, wat een niet lekkere frequentie is om een piek te hebben....
850Hz is nou niet echt in het gebied waar nog wat gebeurt in de basafdeling van een 3weg :relax:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 30 dec 2019, 14:22

jvenema schreef:Voor de staande golf over de lengte van de “pijp” niet nee. Maar de staande golf, uitgaande van voorbeeld plaatje, tussen voor en achterkant wel. Bij een diepte van 20cm zou die bij ongeveer 850Hz uitkomen, wat een niet lekkere frequentie is om een piek te hebben. Deze staande golf breek je wel voor een groot gedeelte van de hoogte. De staande golf tussen de zijwanden voorkom je hiermee natuurlijk niet. Wel geeft schot extra bracing waardoor zijpanelen minder snel zelf zullen gaan trillen. Verder wordt door schot bij gegeven hoogte de “pijp” langer wat misschien qua afstemming beter uitkomt, maar daar gaat het niet over ;-).

Ik wilde al wat meer verduidelijken, maar je was me voor.

Hetzelfde geldt ook verticaal.
In dit geval is er nog wel een schuin tussenschot aan de bovenkant.
Echter is die golflengte dermate groot (frequentie laag), dat je daar zeker nog iets van terug gaat zien.
We zitten in orde grootte van 200-300Hz.
Het klopt dat de "pijp" deze lengte ook heeft, maar doordat deze anders gevormd is, kun je een hoop demping aan het begin van deze "pijp" stoppen.
Uiteindelijk werkt het qua demping van nare resonanties allemaal wat effectiever.

Wil je dit allemaal niet, of komt het toch niet uit, kun je dus ook nog wat losse schotten plaatsen ipv een lange.
Hierdoor heb je deze lange "pijp" niet meer, maar voorkom je wel al deze resonanties.

Dit is dan dus ook direct het nadeel van een ML-TL met een redelijk groot volume en hoge kast en de poort aan de onderkant.
Vaak genoeg (niet in dit geval), staan de boven- en onderkant ook volledig parallel aan elkaar. Dat heb je al helemaal een dikke resonantie te pakken op een frequentie die erg lastig te dempen is.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op ma 30 dec 2019, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 14:50

BBD9F540-5FA4-4119-85EF-8B07A4F62300.jpeg

Vraag me af wat mijn ontwerp zou doen in een ML-TL variant? Dus denk het ontwerp hoger, waardoor overlap gedeelte aangegeven in rood groter zou zijn. Afhankelijk van de hoogte van de driver aan de voorkant en de poort aan de achterkant heb je dus twee pijpen van verschillende lengte parallel aan elkaar. Staande golven tussen voor en achter kant en zijpanelen worden voorkomen en door de extra flapjes ook die tussen boven en onderkant.
Tevens zou je goed demping kunnen plaatsen in het met rood aangegeven overlap gebied,
Ben benieuwd wat Tom met zijn simulaties hiervan zou maken. Zijn draadje met TL’s nader bekeken was erg interessant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 15:01

Henkjan schreef:850Hz is nou niet echt in het gebied waar nog wat gebeurt in de basafdeling van een 3weg :relax:

Bij een drieweg niet nee, maar met een tweeweg wel. Er zit natuurlijk een driver apart in zijn hokje, weet niet wat crossover zal zijn, maar opmerking is ook meer in zijn algemeenheid. Ben ook heel blij te zien dat aan bovenkant een schuin schot staat ;-).
Verder kan een resonantie natuurlijk altijd via een harmonische aangesproken worden, zeker een bas driver is niet vrij van vervorming en voorkomen is beter dan genezen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 16:27

Ach een klein piekje of dipje tov diffractie roommodes niet vlakke response van driver zelf. Het leven is een groot compromis, Het kan zelfs zo zijn dat een piekje net op de plek van een ander dipje komt en dan komt het zelfs goed uit! Het is maar een overweging temidden van honderd andere dingen. Er zijn heel veen wegen die naar een “goed” resultaat kunnen leiden en dat maakt het net zo leuk.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 dec 2019, 16:48

Shadow schreef:Dus eigen kunnen mijn Copper Project speakers helemaal niet? 2 weg ML-TQWT met een basmid die tot 2500hz mee werkt?
Henkjan als ik de deskundigen zo hoor kun je wel stoppen :think:

:lol:

Alles kan natuurlijk, ik probeer enkel wat tips en advies te geven.
Snap de negativiteit niet zo?

Dan moet je even je eigen reactie terug lezen, je hakt er de laatste weken lekker in, krijg je dan tegengas dan snap je de negativiteit niet?

Ontopic; Volgens mij is het principe juist gebaseerd op de staande golf die helpt bij de afstemming van deze constructies? Als je die gaat elimineren verander je het principe en ben je gewoon een reflexkast aan het bouwen toch?
Ga toch fietsen!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 dec 2019, 16:58

jvenema schreef:BBD9F540-5FA4-4119-85EF-8B07A4F62300.jpeg
...... heb je dus twee pijpen van verschillende lengte parallel aan elkaar. ....
dat heeft Wouter al eens onderzocht.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 17:10

Valt reuze mee die psychologische oorlogsvoering, doe tenslotte niet mee met wedstrijd ;-), Bart begon over schot en het leek erop dat ze wat langs elkaar aan het praten waren, dus vandaar mijn post dat Bart het over staande golf tussen voor en achterkant had en dat het dus niet over de lengte van de pijp zelf ging. Wist ook niet of het om twee of drieweg ging, maar dit soort smalle hoge ontwerpen zie je ook vaak als tweeweg en dan kan die staande golf eventueel merkbaar zijn, terwijl effect met drieweg duidelijk anders is.
Verder is het schot verhaal natuurlijk nogal relatief, je pakt wel de staande golg aan tussen voor en achterkant, maar schot doet dus niets tegen een eventueele staande golf tussen de zijpanelen. En in dit geval lopen de boven en onderkant niet parallel anders zou dat ook nog een mogelijk iets zijn. Deze staande golven heeft verder ook niet veel met ML-TL of ML-TQWT etc te maken, ze zijn er potentieel ook in gesloten kast of bas-reflex. Vandaar dat je ontwerpem ziet die vijfhoekig zijn of op een andere manier evenwijdige wanden voorkomen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 30 dec 2019, 17:23

Shadow schreef:
Ontopic; Volgens mij is het principe juist gebaseerd op de staande golf die helpt bij de afstemming van deze constructies? Als je die gaat elimineren verander je het principe en ben je gewoon een reflexkast aan het bouwen toch?

Daar ging het volgens mij juist niet over. Een speaker is een drie dimensionaal ding. Kort door de bocht gebeurt de afstemming met een staande golf in een dimensie, deze is dan gewenst. Dan blijven er nog twee andere dimensies over waarin staande golven kunnen ontstaan en voor het gemak nemen we even aan dat die niet gewenst zijn. Ik weet het is allemaal erg kort door de bocht. Het gaat dus over een van die andere twee dimensies en dus niet over de gewenste afstemmings golf.

Volgens mij stelde Bart gewoon een neutrale vraag of er een schot in kwam, mede ook denk ik, omdat dat heel vaak voorkomt bij dit soort ontwerpen. Vervolgens zie ik het weer enorm betrekken. :shock:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”