Vifa M11WG & Scan Speak D2010

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Vifa M11WG & Scan Speak D2010

Berichtdoor wouter » wo 25 dec 2019, 23:55

Project (en)closure ;-)

Een 2-weg, akoestisch gefilterde 1,5-weg, you name it...
Voor een kennis die veel met audio bezig is bouw ik 2 kastjes die hem terugbrengen naar tijd van toen... Tijden waar hij met zijn vrouw herinneringen aan hebben die wellicht geromantiseerd zijn met de jaren - of niet. Want in de herinnering was zijn ontwerp met deze klassieke units echt genieten. Dus, binnenkort wordt de prangende vraag beantwoord want in Spanje vond hij de M11WG-09-08 NOS te koop.
De D2010 tweeters zijn oud, maar de impedantiemeting is nog netjes. En zelfs nieuw zijn ze nog steeds te koop, hoe bizar eigenlijk.

De ongefilterde midwoofer komt in een 6,5 liter basreflex behuizing. De tweeter wordt uit mijn hoofd met een condensator aangekoppeld, elektrisch eerste orde.

Gister begonnen met de bouw, hier alvast wat plaatjes.
Ik ben ook wel benieuwd natuurlijk!

Bij hem kwam ik op het idee om filterlessfits te ontwerpen, nadat ik zijn Epos 2,5 weg met ongefilterde laagmiddentoner gehoord had. Met 1 februari als target in het achterhoofd start ik het bouwen weer op - deze had ik geen 2 dagdelen voor gepland maar dat viel nog tegen... bijna gereed voor assemblage en afwerking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

grimoire

Re: Vifa M11WG & Scan Speak D2010

Berichtdoor grimoire » do 26 dec 2019, 8:45

Leuk, ook goed bedachte eenvoud kan heel lekker klinken

Van mij opa en oma heb ik op zolder nog een paar skan-dyna a25 liggen waar hetzelfde principe toegepast is. Dan wel met een 10 inch woofer. Volgens mij ook met seas drivers Die klonken heerlijk

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 26 dec 2019, 10:47

Leuk, die tweets heb ik ook nog liggen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 26 dec 2019, 23:23

Montagegaten van de chassis in de baffle geboord, en deze op maat gemaakt.
Niet alles is even haaks, althans niet zoals ik het wilde. En ook ligt de midwoofer mij net even te diep. Met Monacor MDM-3 krijg ik dat niet opgevuld maar voor een testkastje is dit voldoende. Wilde het zo netjes maken dat als het testkastje een blijvertje werd de kast niet zou misstaan met enkel een laagje blanke lak. Voor nu is dat gelukt.

Baffle moet nog vast, en er moet nog een baspoort in. Maar dat stel ik even uit, weet niet of de eigenaar nog wensen heeft dus tot zo ver het kerst project.
In het kader van gelijk is ongelijk heb ik een klein randje van de baffle afgehaald. Dit vereenvoudigd ook later afplakken, wanneer de baffle al vast zit en deze zwart gespoten wordt, of wanneer het berken MPX van een afwerking wordt voorzien.

Uiteraard volgen nog metingen, een beschrijving van de klank en of er sprake was van een schot in de roos of te rooskleurig geheugen :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 17 jan 2020, 1:17

gisteravond nog even wat gemeten, ze gaan naar de eigenaar voor luisterttests, ik heb geen waardig set staan om.het stereo re beluisteren. Ik ben wel benieuwd.

Passief met alleen de tweeter gefilterd (en geinverteerd) en eerste orde meet het wel vrij optimaal qua optelling.

Hoezo diffractie, haha ;-)

Minimalistisch, op verzoek een net testkastje (paartje).
Ik ben benieuwd hoe dit voltooid zal gaan klinken, dan koppel ik hier nog wel wat terug!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”