Midi Miracle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

tonvandeacker

Midi Miracle

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 11:39

Na een aantal topics over de werkstukken van de studenten die bij Leon (leonidas) te hebben gelezen wilde ik deze een keer gaan bouwen.
In de laatste werkstuk 19/20 werd de midi miracle gebouwd en ik vroeg Leon om de bouwtekening en het filterschema.

midimiracle2.jpg

De bouwtekening

midimiracle3.JPG

AR SXO schema

Zo ziet het er van binnen uit (helaas heb ik daar geen foto van gemaakt maar die van mij is hetzelfde)

midimiracle1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Next ACL, SBA DXT, DXT-NexusMKIII, CT248XL, ZBA Amp, Bryston 2B Pro,Marantz HD DAC1

tonvandeacker

Re: Midi Miracle

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 11:45

Het geheel zat snel in elkaar.
Gemaakt van MDF en daarna bekleed met dun triplex zodat ik eea kan beitsen.

IMG_1362.jpg

IMG_1363.jpg

Ik ga de set bouwen met de Scanspeaks 15W/8434 en de R2604.
Deze units zaten in mijn scamo15 set maar stonden even niets te doen.
Niets leuker dan ze een nieuwe bestemming geven.
Next ACL, SBA DXT, DXT-NexusMKIII, CT248XL, ZBA Amp, Bryston 2B Pro,Marantz HD DAC1

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 11:50

Om de versie te bouwen met een time-alignment van de drivers moest ik de Tweeter wat verzinken en de Basunit naar voren halen.
Dat heb ik zo opgelost.

IMG_1360.jpg

MDF afwerken met 3 mm triplex en daarna met de grondschaaf wat MDF verwijderen zodat de tweeter vlak zit.

IMG_1361.jpg

18mm Multiplex voor de woofer. Alles even grof gezaagd.

IMG_1364.jpg

Verlijmd en alles mooi gefreesd

IMG_1365.jpg

IMG_1367.jpg

Ziet er wel gaaf uit met die grote opening voorin.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 20 dec 2019, 11:52

'Sommigen zeggen dat hij voor iedere dag van het jaar een set speakers gaat bouwen, zelfs voor een schrikkeljaar....'
'Wij weten alleen dat hij Ton van de Acker heet...' :mrgreen:
Ga toch fietsen!

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 11:55

Wel gaaf dat jij altijd als eerste mijn topics bezoekt.
Ja en ik plaats niet eens alles wat ik maak.
Ik denk dat ik dit jaar op meer dan 12 sets zit.
Ik zie dit als een leercurve om zoveel mogelijk verschillende sets te bouwen.
En elke keer worden ze beter...zo ook bij deze.

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 20 dec 2019, 12:01

Shadow schreef:'Sommigen zeggen dat hij voor iedere dag van het jaar een set speakers gaat bouwen, zelfs voor een schrikkeljaar....'
'Wij weten alleen dat hij Ton van de Acker heet...' :mrgreen:

Ik ben ook elke keer weer verbaasd over het tempo :D

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 20 dec 2019, 12:03

Ik volg deze ook met interesse vanwege dat SXO filter. Inderdaad een leuk speakertje om even tussendoor te bouwen omdat het ook niet de wereld kost aan onderdelen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 dec 2019, 12:17

Jij houdt duidelijk niet van stilzitten Ton, lekker bezig! Let op dat de oplossing die je hebt gekozen voor het uitlijnen van de akoestische centra altijd een dip of een hobbel in de FR te zien geeft. Ik zou voordat je de boel afmonteert en 't kastje dichtschroeft zeker even meten om te kijken hoe of wat, meten is weten tenslotte :lol: ...
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 20 dec 2019, 12:20

Wordt dat straks een Midi Miracle naast een Nononsense Monitor op de eerst volgende luisterdag? :mrgreen:
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 20 dec 2019, 12:26

Pjotr schreef:Wordt dat straks een Midi Miracle naast een Nononsense Monitor op de eerst volgende luisterdag? :mrgreen:

Ik kan niet tippen aan 't tempo van Ton, maar ik hoop wel de volgende luisterdag de TwentyTwenty monitor af te hebben!
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 20 dec 2019, 12:29

Mwah dan kan de Nononsense toch ook wel? Die is ook al een heel eind. Zou wel leuk zijn.
Peter de Jong

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 13:55

SSassen schreef:Jij houdt duidelijk niet van stilzitten Ton, lekker bezig! Let op dat de oplossing die je hebt gekozen voor het uitlijnen van de akoestische centra altijd een dip of een hobbel in de FR te zien geeft. Ik zou voordat je de boel afmonteert en 't kastje dichtschroeft zeker even meten om te kijken hoe of wat, meten is weten tenslotte :lol: ...

Ik ben ook geen liefhebber van de versprongen baffle's. Het levert pertinent een verstoring op in de response van de tweeter inderdaad.

Overigens is de tegenhanger van 'meten is weten'.......'doe meer met ongeveer!' :lagge:

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 16:04

SSassen schreef:Jij houdt duidelijk niet van stilzitten Ton, lekker bezig! Let op dat de oplossing die je hebt gekozen voor het uitlijnen van de akoestische centra altijd een dip of een hobbel in de FR te zien geeft. Ik zou voordat je de boel afmonteert en 't kastje dichtschroeft zeker even meten om te kijken hoe of wat, meten is weten tenslotte :lol: ...

Ok bedankt voor de tip.
Nu heb ik in het verleden met de Scamo15 de kast 7 graden naar achteren laten leunen om ook een time alignment te krijgen.
Is dit dan beter dan een woofer die iets naar voren wordt gemonteerd.,

Ik hoor het graag.

Bij Troels zijn nieuwe sets gebruikt hij dit heel vaak.
Ik vind het er ook mooi uitzien...is weer eens wat anders :-$

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 20 dec 2019, 16:06

tonvandeacker schreef:Bij Troels zijn nieuwe sets gebruikt hij dit heel vaak.
Ik vind het er ook mooi uitzien...is weer eens wat anders :-$

Troels zijn filters zijn dan ook altijd nogal euhhh uitgebreid :lol:
Ga toch fietsen!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 20 dec 2019, 16:34

nee, achterover is minder dan een getrapte klankwand.
Bij een hellende kast wordt er te veel mis energie axiaal afgegeven, richting plafond. Die is vrijwel altijd hard en dus weerkaatsend. De getrapte baffle doet dat niet.

Al is er ook wat voor te zeggen dat de dip in de energiecurve bij een hellende kast minder is, maar als je pech hebt komt het precies niet uit.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 16:37

De kast naar achter laten hellen, waarbij de baffle mooi vlak blijft heeft m.i. de voorkeur.

Je moet het zo zien dat de tweeter geluidsgolven produceert die direct tegen die opstaande rand reflecteren. Dit zorg voor verstoring in de response. Zou je op je metingen ook gelijk zien. Je kan het zelfs uitrekenen op welke frequentie dit gaat gebeuren.

Geluidsgolven propageren via een voorspelbaar patroon. Volgens sommigen is dit allemaal (diffractie etc) prima en onderdeel van de magie. Volgens mij zijn dit effecten die je wil voorkomen.

groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 20 dec 2019, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 20 dec 2019, 16:57

wouter schreef:nee, achterover is minder dan een getrapte klankwand.
Bij een hellende kast wordt er te veel mis energie axiaal afgegeven, richting plafond. Die is vrijwel altijd hard en dus weerkaatsend. De getrapte baffle doet dat niet.

Al is er ook wat voor te zeggen dat de dip in de energiecurve bij een hellende kast minder is, maar als je pech hebt komt het precies niet uit.

Als je de kast zover achterover moet laten hellen dat je directe plafondreflecties krijgt heb je sowieso een grove mismatch tussen de maat van de tweeter en de de maat van de woofer. Randen vlakbij de tweeter (en ook mid) zijn alleen maar goed voor diffractie --> kleuring.
Peter de Jong

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 17:18

De absolute voorkeur heeft uiteraard om driver en woofer akoestisch al op 1 lijn te hebben, zoals bij de DXT en de U16 het geval is. Mede daarom klinkt die combi zo lekker. Geen geneuzel met hellende baffles, verspringende baffles etc etc. Een goed luidspreker ontwerp begint met een goede match (mechanisch en electrisch) van de drivers, zodat je in het filter minder hoeft te organiseren/fixen. Als je in het cross-over gebied (dus waar beide drivers in hetzelfde frequentie-domein actief zijn) gelazer hebt met timing etc, dan is dat fundamenteel. Komt niet meer goed.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 17:25

Eea kun je goed meten door de tweeter om te polen en te zien hoe diep je de response-curve trekt. Ik zal straks even een plaatje posten van de response en anti-fase response zoals ik m hier meet.

Stefan

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 17:31

Hier de meting waar ik het over had (dit zijn overigens niet de dxt en de u16 waar ik aan refereerde). De 'normale meting' waarbij de woofer + tweeter normaal gepoold staan (volgens ontwerp), de oranje lijn. En de meting om de fase te meten, waarbij de tweeter andersom is aangesloten (blauwe lijn). Hoe dieper de dip, hoe beter de fase is.

Screenshot 2019-12-20 at 17.28.53.png

groet,

Satefan

erik1977

Berichtdoor erik1977 » vr 20 dec 2019, 17:51

satefan schreef:De absolute voorkeur heeft uiteraard om driver en woofer akoestisch al op 1 lijn te hebben, zoals bij de DXT en de U16 het geval is. Mede daarom klinkt die combi zo lekker. Geen geneuzel met hellende baffles, verspringende baffles etc etc. Een goed luidspreker ontwerp begint met een goede match (mechanisch en electrisch) van de drivers, zodat je in het filter minder hoeft te organiseren/fixen. Als je in het cross-over gebied (dus waar beide drivers in hetzelfde frequentie-domein actief zijn) gelazer hebt met timing etc, dan is dat fundamenteel. Komt niet meer goed.

Hoe kunnen die dan precies akoestisch al op 1 lijn zitten? Zit dat dan in de constructie van de tweeter verzonken?
Het is inderdaad een lekker klinkende combi.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 20 dec 2019, 18:57

erik1977 schreef:Hoe kunnen die dan precies akoestisch al op 1 lijn zitten? Zit dat dan in de constructie van de tweeter verzonken?
Het is inderdaad een lekker klinkende combi.

Zit in de constructie idd.
Ga toch fietsen!

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 19:04

Yep Het akoestisch centrum van de dxt en de u16 ligt (mechanisch gezien) precies even diep.

tonvandeacker

Berichtdoor tonvandeacker » vr 20 dec 2019, 19:43

En die DXT die vind ik wel heel goed klinken en heeft een groot "sweet spot "
Dus nog meer voordelen.
Zit in al mijn sets...behalve de Scamo15/Midi miracle

Ik ga van de week als alles klaar is weer een paar meetingen doen...kijken of ik die bump zie in het hoog.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 20 dec 2019, 20:27

tonvandeacker schreef:En die DXT die vind ik wel heel goed klinken en heeft een groot "sweet spot "
Dus nog meer voordelen.
Zit in al mijn sets...behalve de Scamo15/Midi miracle

Ik ga van de week als alles klaar is weer een paar meetingen doen...kijken of ik die bump zie in het hoog.

Klopt helemaal Ton. De DXT meet gewoon heel netjes als je de speaker draait. Onder hoeken dus. Dat komt door de dxt 'lens' die ribbels rondom de conus. De DXT heeft alleen een flinke 'break up', omdat de conus van aluminium is. Het filter temt deze echter goed. Het is een heerlijke combi.

Satefan

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”