Bluetooth Boombox V2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Bluetooth Boombox V2

Berichtdoor Nooby » ma 18 nov 2019, 10:43

Hi,

Mijn eerste boombox was een leuk project het heb ik een aantal keer goed gebruikt in de tuin of tijdens vakantie. Hoewel de TB W5-1611's het erg lekker doen miste ik wel diepgang, een stukje boom in de box.

Ik ga nu voor een 2.1 oplossing, een beetje geïnspireerd door de Isetta van Paul Carmody: https://sites.google.com/site/undefinition/isetta

Een hele tijd terug alweer heb ik een TB W6-1139SI overgenomen en zaterdag heb ik 2x Hivi B3S ontvangen welke ik van Hans (hanessie) overgenomen heb.

Als versterking ga ik een all in one bord met DSP gebruiken, van Nederlandse bodem. https://zoudio.com/product/aio4ch/ voeding met een 24v ali bordje, het is de bedoeling dat er later ook een accu in komt.

Het doel is om het totaal kleiner te houden dan de vorige Boombox, als het even kan 15 liter totaal.

Uiteraard heb ik direct wat vragen...

Is gepoort wel handig als ik hem ook als bouwradio wil gebruiken ?

[hr]Port velocity loopt flink op, dit lees ik ook bij de isetta bv. echter is dit enkel bij hoog volume echt een dingetje (toch) kan ik dan settelen op een hoge port velocity of ver van uit de buurt blijven en met PR's gaan werken ?[/hr]

De hivi's wilde ik in een liter per stuk proppen, ik lees wel eens over de vorm van de kast en staande golven. is het nuttig de kastjes van de hivi's als kegel (bv) uit te voeren. kleine moeite als ik toch ga knutselen.

Dit is in 11 liter gepoort. highpass op 30Hz en lowpass op 175Hz

12 liter.png

Eerste tekening, met slotpoort, zo komt hij op 22m/s op max volume bij 35Hz. het totaal is 20 liter (buitenmaten) de poort is van 9mm dik materiaal. is dat voldoende of moet dit anders ?

Dankij Pappaleo weet ik nu dat ik de W6 heb ipv de W5, tekening aangepast. kan met een kortere poort.

Tekening versie 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nooby op ma 18 nov 2019, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

grimoire

Re: Bluetooth Boombox V2

Berichtdoor grimoire » ma 18 nov 2019, 18:55

Hebben die hivy voldoende xmax om wat volume te leveren? Of maakt dat minder uit als je ze wat hoger crossed ivm de woofer? En krijgen die een apart compartiment, of is dat niet nodig?

Leuk project iig :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 nov 2019, 19:03

Grappige combinatie dit. Ik ben net begonnen met mijn wedstrijdspeaker en daar zit ook de W5-1138smf in. Als fullrange probeer ik dus eerst de HiVi B4n. Die combineerde in de simulatie het beste met de Tangband. Ik gebruik dan wel 1 Tangband en 1 HiVi per kast.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 nov 2019, 19:04

Pas op, de SA is niet de SMF. Ik zie andere parameters in je simulatie staan.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 18 nov 2019, 19:13

grimoire schreef:Hebben die hivy voldoende xmax om wat volume te leveren? Of maakt dat minder uit als je ze wat hoger crossed ivm de woofer? En krijgen die een apart compartiment, of is dat niet nodig?

Leuk project iig :)

Ze krijgen een eigen compartiment. bij een kleine 95dB gaan ze over hun nek. ik denk dat het genoeg is :)

pappaleo schreef:Grappige combinatie dit. Ik ben net begonnen met mijn wedstrijdspeaker en daar zit ook de W5-1138smf in. Als fullrange probeer ik dus eerst de HiVi B4n. Die combineerde in de simulatie het beste met de Tangband. Ik gebruik dan wel 1 Tangband en 1 HiVi per kast.

Thanks voor de headsup ook, ik check even wat ik eigenlijk heb liggen :think:

EDIT: ik heb dus de W6 liggen, dat gaat prima met 12 liter en een kleinere poort dus wat dat betreft alleen maar beter. beginpost aangepast :)

lag er al jaren, typisch geval van enthousiast van start gaan zonder dubbelcheck...

Zie net dat "the Cooper" de zelfde bezetting gebruikt. Cross boven de 200, met een front firing woofer kan dat dus wel en is dat dus ook nog een optie om de hivi's wat meer rendement te geven voor ze op xmax zitten. Zie ik dat zo goed ?

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 19 nov 2019, 21:07

zo, even een en ander nagerekend en aan de W6 aangepast nog.

Netto heb ik nu 11.8 liter (minus poort en kastjes voor de Hivi's) de kastjes voor de Hivi's zijn bruto 1.2 liter.

Poort is nu afgestemd op 37Hz, air speed zit op max vermogen dan op 23m/sec bij 35Hz. dat is bij 104dB. (va op max vermogen van amp gezet, niet op max cone excursie. klopt dat ?)

Hij is iets groter dan initieel bedacht maar wat mij betreft nog wel compact voor het pakket dat je krijgt. Het hele pakket zit op 23 liter.

Dat ziet er dan zo uit: de driver modellen heb ik uit de database, de W6 is niet de neo variant maar ik ben bij lange na niet goed genoeg om dat aan te passen :P

tekening front versie 2.png

tekening versie 2.png

tekening versie 2 voor.png

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 21 nov 2019, 22:02

Wat is nu een handig begin ?

Eerst van resten de sub bouwen en meten ? En kastjes voor de hivi en meten of t wel gaat.

Of kan ik met dsp dusdanig veel corrigeren dat een winisd sim voldoende is.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 24 nov 2019, 14:20

Nog even met een 60mm poort gesimmed, werkt ook en kan ik kwijt. Makkelijker om aan te passen als er nog wat gecorrigeerd moet worden en makkelijker te bouwen dus ga ik dat doen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 24 nov 2019, 16:53

Nooby schreef:Wat is nu een handig begin ?

Eerst van resten de sub bouwen en meten ? En kastjes voor de hivi en meten of t wel gaat.

Of kan ik met dsp dusdanig veel corrigeren dat een winisd sim voldoende is.

Waarom zou het niet gaan?

Van te voren kun je redelijk goed de maxSPL van de drivers inschatten.
Voor een sub is dat een kwestie van simuleren. Vergeet dan niet ergens tussen de 5-7dB af te trekken ivm de bafflestep.
(theoretisch is dat 6dB idd, maar in de praktijk kun je soms hier en daar nog veranderingen hebben ivm de freq resp etc).
Doorgaans wordt deze bepaalde door de xmax van de woofer. Hoewel dat ook weer afhangt hoeveel je corrigeert qua filtering, eq, boost etc

Voor een breedbander gaat dat niet op, maar kun je het toch redelijk inschatten met een simpele formule.
maxSPL = 10 * log(max vermogen) + gevoeligheid (dB/W)
Met twee speakers komt daar ongeveer 6dB boven op.

Let erop om de gevoeligheid dB/W te nemen en NIET dB/V
(hoewel die vaak in de meeste datasheet hetzelfde is)

Dus stel de speaker heeft een gevoeligheid van 84dB/W en een max vermogen van 15W (RMS)
Dan is het maximaal te verwachten SPL ongeveer 10*log(15) + 84 = 96dB. Met twee drivers wordt dat dus 102dB.

Uiteraard is dit enkel een zeer grove schatting en afhankelijk van de toepassing, kast breedte (baffle) en kwaliteit van de speakers kan dit anders uitpakken. Zeker als je dingen meeneemt zoals power compressie.
Ook is dit enkel on-axis zonder allerlei, fase, bundeling en andere problemen meegenomen
Maar goed, het geeft je iig een balpark figure om ergens mee te beginnen. Of je dus niet ineens 20dB ofzo ernaast zit.

Praktisch gezien begin ik altijd eerst in WinISD om globaal in te schatten of een bepaalde (sub)woofer geschikt is. Deze bepaald namelijk de grote van de kast. Daarna kun je naar bv Boxsim of VituixCad om de rest te gaan bepalen.
Evt kun je een combinatie van deze programma's gebruiken (ze geven namelijk helaas niet allemaal de informatie die nodig is)
Bij een breedbander moet je bv nog steeds wel opletten om niet over de xmax heen te gaan bij de wat lagere frequenties (rond de 100Hz)
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 nov 2019, 12:24

One World Concepts schreef:
Waarom zou het niet gaan?

Ik bedoelde in de zin van te klein kistje. dat is ook niet goed toch.

One World Concepts schreef:
Van te voren kun je redelijk goed de maxSPL van de drivers inschatten.
Voor een sub is dat een kwestie van simuleren. Vergeet dan niet ergens tussen de 5-7dB af te trekken ivm de bafflestep.
(theoretisch is dat 6dB idd, maar in de praktijk kun je soms hier en daar nog veranderingen hebben ivm de freq resp etc).
Doorgaans wordt deze bepaalde door de xmax van de woofer. Hoewel dat ook weer afhangt hoeveel je corrigeert qua filtering, eq, boost etc

Dit heb ik voor de W6 gedaan, hier heb ik al high en lowpass bij gezet, 30 - 175Hz. in Winisd geeft dat een prima resultaat denk ik en ook binnen de perken qua maat.

Is het realistisch in 175 aan te houden ? of moet ik dat per definitie niet willen ? Helpt het dat de woofer op de voorkant geplaatst is ipv de zijkant ?

One World Concepts schreef:Voor een breedbander gaat dat niet op, maar kun je het toch redelijk inschatten met een simpele formule.
maxSPL = 10 * log(max vermogen) + gevoeligheid (dB/W)
Met twee speakers komt daar ongeveer 6dB boven op.

Ik had wel bedacht dat er 3dB bij kwam omdat het er 2 waren alleen de bafflestep was ik nog even vergeten...

One World Concepts schreef:Let erop om de gevoeligheid dB/W te nemen en NIET dB/V
(hoewel die vaak in de meeste datasheet hetzelfde is)

Ik heb voor de woofer de VA grafiek gepakt van Winisd, om output vd woofer bij max vermogen van de amp te bekijken en zo ook de air speed op max vermogen te zien. Doe ik dat dan goed ?

Dus stel de speaker heeft een gevoeligheid van 84dB/W en een max vermogen van 15W (RMS)
Dan is het maximaal te verwachten SPL ongeveer 10*log(15) + 84 = 96dB. Met twee drivers wordt dat dus 102dB.

One World Concepts schreef:Uiteraard is dit enkel een zeer grove schatting en afhankelijk van de toepassing, kast breedte (baffle) en kwaliteit van de speakers kan dit anders uitpakken. Zeker als je dingen meeneemt zoals power compressie.
Ook is dit enkel on-axis zonder allerlei, fase, bundeling en andere problemen meegenomen
Maar goed, het geeft je iig een balpark figure om ergens mee te beginnen. Of je dus niet ineens 20dB ofzo ernaast zit.

Power compressie ken ik niet, wat houdt dat in ?

Ik ga vd week (vanavond hoop ik) even met Vituixcad aan de gang. Post de resultaten wel. als daar iets werkbaars uit komt kan ik een testkast gaan maken, ik heb mooi een stukje rest 12mm multiplex liggen...

One World Concepts schreef:Praktisch gezien begin ik altijd eerst in WinISD om globaal in te schatten of een bepaalde (sub)woofer geschikt is. Deze bepaald namelijk de grote van de kast. Daarna kun je naar bv Boxsim of VituixCad om de rest te gaan bepalen.
Evt kun je een combinatie van deze programma's gebruiken (ze geven namelijk helaas niet allemaal de informatie die nodig is)
Bij een breedbander moet je bv nog steeds wel opletten om niet over de xmax heen te gaan bij de wat lagere frequenties (rond de 100Hz)

Hoger crossen maakt dat Xmax minder snel bereik wordt, kan ik dit dan zien als een verhoging van het rendement van de FR ?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 25 nov 2019, 12:55

Wanneer de speakers zo dicht bij elkaar zitten, kun je prima 175Hz gebruiken.
Een klassiek 3-weg systeem wordt vaak nog veel hoger gecrossed, rond de 300Hz of soms zelfs nog hoger (500-800Hz).
Je kunt daarnaast ook nog behoorlijk wat trucjes uithalen, aangezien je een DSP gaat gebruiken.
Lager is wel prettiger bij een kleine kast ivm de bafflestep.

Ik denk dat je wat terminologie door elkaar aan het halen bent?
Rendement en gevoeligheid (zijn niet dezelfde dingen trouwens), veranderen niet bij filteren.
Het maximale SPL dat je kunt verwachten, KAN wel veranderen.

maxSPL wordt namelijk bepaald door de xmax en max vermogen (PMax) van een driver.
Het kan dus zijn dat ook een fullrange eerst z'n xmax bereikt, voordat hij z'n PMax bereikt.
Andersom kan natuurlijk ook, wat juist weer nadelig is voor een (sub)woofer.
Voor maximaal haalbare SPL wil je namelijk hebben dat de xmax eerst bereikt wordt, voordat de PMax bereikt wordt.
Bij een fullrange, of midrange speaker is dat precies andersom.

Volgens de datasheet zou de B3S een xmax hebben van 3mm. Nu heb ik deze jaren geleden ooit eens aan de tand gevoeld en ik denk dat die 3mm ietwat rooskleurig is (ondanks de voice coil height en de gap).
Maar goed, gaan we uit van ongeveer 2mm, dan moet 120-130Hz -3dB prima lukken.
-6dB punt (waar je dus uiteindelijk op de woofer aansluit) ligt dan op ongeveer 100-120Hz.
Aangezien de fullrange nauwelijks laag hoeft te doen, zou ik deze maximaal iets van 1,5 liter per driver geven.
Daardoor krijg je wel een bult, maar die valt met een highpass filter prima weg te filteren.

Power compressie ontstaat doordat bij hoge volumes de warmte stijgt.
Door deze warmte stijgt ook de weerstand van de spreekspoel, waardoor je een soort compressie effect krijgt.
Op een gegeven moment stop je er dus energie in, maar krijg je er niks of nauwelijks iets voor terug.
Hoewel dit vooral een probleem is in de PA-wereld, kun je zeker ook soms deze effecten zien wanneer je bepaalde speakers echt continu op hun tenen laat lopen.

Met boomboxen hebben mensen nog weleens de neiging om het tijdens een gezellig strand feestje, toch die volume knop lekker open te zetten.
Wellicht dus een puntje van aandacht. Aangezien er een DSP in komt, zou ik sowieso ook altijd even een compressor/limiter instellen.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 nov 2019, 15:42

Dank voor je input.

Ik bedoelde idd max SPL van de FR doordat ze niet zo laag hoeven te spelen en dus xmax minder snel bereikt wordt.

Heeft het voorkeur om de speaker verticaal of horizontaal te bouwen ? waar horizontaal de fr bovenop zitten maar wel vrij dicht bij elkaar. super stereo zal het toch wel niet klinken denk ik...

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 nov 2019, 22:06

Zo, even aan het vogelen geweest.

van beide drivers de enclosure sim gedaan, mergen van traced spl en berekende response low en high en multiplied met de gesimuleerde bafflestep van de kist zoals hier boven getekend en een opzetje gemaakt.

Beetje gerommeld met digitale filters en dan heb ik dit er uit. letterlijk rommelen want dit is de eerste keer dat ik zoiets doe...

-edit- het "meer SPL omdat 2 drivers" verhaal heb ik hier nu niet in meegenomen, hoe kan ik dit simmen ? door bv een 2e FR in de sim op te nemen ? echter sim je meer 1 kanaal en niet 2.1

Digitaal filter poging 1.png

en poging 2, hoe maak ik een L-Pad op deze manier ? de response vd b3n krijg ik niet vlak over de hele linie

Digitaal filter poging 2.png

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”