Troels Gravesen Quattro MKII + audax tw034 tweeters productiefouten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

mcdude

Troels Gravesen Quattro MKII + audax tw034 tweeters productiefouten

Berichtdoor mcdude » wo 06 nov 2019, 22:41

Hallo,

Ik heb onlangs de Troels Gravesen Quattro MKII met audax tw034 gebouwd.

Ik had de kit een half jaar geleden tweedehands gekocht op ebay van iemand uit Roemenië die zijn speakers lokaal niet kon kwijtgeraken, drivers/crossovers en demping. Alles goed aangekomen.

Dan onlangs beginnen bouwen, berk multiplex 18mm laten zagen in de zagerij, gefreesd en gelijmd als buttjoints, en in de olie gezet. Alles goed gelukt met het bouwen.

Dan heb ik ze in mijn luisterruimte aangesloten, maar ze klonken niet in balans (drivers waren al ingespeeld).
Terug mijn Troels 3WC discovery's aangesloten, deze klinken perfect gebalanceerd.

Ik heb de frequentierespons opgemeten. De 3WC discovery's meten zoals verwacht heel vlak, maar de quattro's zagen er niet goed uit in het hoog (links en rechts meten wel beide exact hetzelfde).
Ik heb dan 1 speaker alle drivers apart uitgemeten (met en zonder crossover). Zie meetresultaten.
-ja8008 zonder als met crossover, klinkt en meet goed
-tw034 zonder als met crossover: meet en klinkt slecht
(meetresultaten: ja8008, tw034, quattro vs 3WC links en rechts
Conclusie: er is iets mis met de tweeters.

Ik heb Troels gemaild en heb ook gemaild met jantzen audio:
Bij de productie van de tw034 zijn er de laatste tijd veel tweeters met een andere coating procedé, dit uit zich in tweeters met een dip rond 6k waarna de hogere frequencies sterk oplopen. Daarom bied Troels deze tweeters sinds enkele maanden niet meer aan in de kits. De volledige stock bij Jantzen van tw034 heeft dit probleem, ze kunnen dus geen correcte tweeters leveren, of exemplaren inruilen. Audax erkent dit probleem niet en kan niet garanderen om goede tweeters te leveren, Jantzen en Troels zijn zeer verveeld met dit probleem.

Jantzen bied als oplossing de seas t35c002 en t35 waveguide aan met korting (zelfs voor ik met een 2dehands kit), de tw034 waveguide heeft geen 4 getapte gaten dus moet ik een andere waveguide kopen. Zeer frustrerend, maakt mijn build stukken duurder, maar beter dan ze weg te gooien en de drivers te verkopen. Had ik dit geweten op voorhand, had ik ze niet gebouwd, had de SBA 761 ook op het oog.

Ik vrees dat er veel TW034 tweeters in omloop zijn met dit probleem, waarvan de bouwers niet altijd bewust zijn (mijn kit is uit 2018). Dus hierbij gewaarschuwd.

Ik zal binnenkort mijn t35C002 + wg bestellen, hopelijk kan ik dan uiteindelijk genieten van mijn quattros. Wordt vervolgd. Mijn 3WC discoveries zijn 2 jaar oud en klinken nog altijd super.

Groeten

Pieter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hunter17

Re: Troels Gravesen Quattro MKII + audax tw034 tweeters productiefouten

Berichtdoor hunter17 » do 07 nov 2019, 13:15

Zou dit kunnen helpen (na terugkoppeling met Troels
http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm

Of wellicht een “oud” paar via eBay.

Michael Jantzen is een topgozer. Bij de kit voor de Ekta”s was te weinig demping toegevoegd. Zonder kosten in ruime mate nagestuurd. Bij het monteren van de 12MU bleek dat de verkeerde schroeven waren bijgevoegd. Wilde hij ook nasturen (heb ik vriendelijk geweigerd).

Sterkte met de oplossing!

mcdude

Berichtdoor mcdude » do 07 nov 2019, 14:24

Michael Jantzen is inderdaad een superkerel, doet hard zijn best om de beste oplossing te bieden.
Bij het bestellen van mijn vorige kit had ik eerst de seas 3WC mkII besteld, dan veranderd in de nomex mkII, en uiteindelijk in de 3WC discovery, was geen probleem en blijkbaar komt het veel voor dat bouwers op het laatste moment veranderen van gedacht :)

Ik heb mails van Michael en Troels met uitgebreide informatie over het tw034 probleem, niet zo sympatiek om volledige mails te delen denk ik, hier zijn enkele passages van Michael:

"We discovered from DIY builder feedback that some of the Audax TW034 tweeters were measuring very differently than the ones that Mr. Gravesen originally used, when designing the different JA-8008 based constructions.

Mr. Gravesen later figured out that for different deliveries (production batches) of the Audax TW034 tweeters were made with different coating thicknesses (perhaps even coating material), which resulted in the tweeters either having or not having this undesired “dip” around 5.5-6 kHz and followed by an increase above 6 kHz (even more significant when the waveguide is used)."

Audax weigert dit probleem te erkennen.

Troels heeft de specifieke reden van de tw034 waarschijnlijk niet vermeld om Audax niet in een slecht daglicht te stellen.

Een oud paar op ebay is een goed idee, als ze ouder zijn dan 2 jaar of zo. Maar dan hopen dat het de juiste zijn.

Jantzen heeft me een deal voorgesteld van een paar tc35c002+waveguides en shipping inbegrepen voor 450€.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » do 07 nov 2019, 18:48

€ 450,00 is veel geld echter het is een heel mooi aanbod. Dit betekent ca. 25% korting en hij hoeft het niet te doen.
Ik zou door de zure appel heen bijten en dan kun je ergens volgende week genieten van een paar goede luidsprekers.

Tony Gee biedt een kit aan op basis van dezelfde Jantzen midwoofer en dan betaal je (uit mijn hoofd) € 2700,00 voor een bouwpakket (2 speakers). Ik wil daarbij de kunde en kennis van Tony en de toegepaste filtercomponenten niet in twijfel trekken!

Succes en “sterkte” met de overwegingen!

mcdude

Berichtdoor mcdude » zo 10 nov 2019, 10:27

Ik heb gemaild naar jantzen voor de t35+wg te bestellen.
Gelukkig heb ik voor de kit 2dehands maar 500€ betaald..., zonder de tweeters zit ik aan 730€ bouwkost.
Ben benieuwd hoe ze zullen klinken met de t35.

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » ma 11 nov 2019, 3:35

Ik bestel Audax drivers doorgaans op onderstaand adres. In dit geval weet ik dus niet of dat een goede versie van deze tweeter op zou leveren:

https://www.audax-speaker.de/index.php
ZBA donateur.

mcdude

Berichtdoor mcdude » ma 11 nov 2019, 22:42

Ik heb enkel ervaring met de tw034, als je een nieuwe tw034 koopt ben je niet zeker of hij uit een goede batch komt. Daarom worden er geen kits meer verkocht met tw034 bij jantzen audio, ze kunnen zelfs geen tw034 tweeters omruilen voor goede omdat Audax het probleem niet erkent en volgens hun alle tw034 goed zijn. Na deze ervaring heb ik geen vertrouwen meer in Audax drivers.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”