SB Acoustics 2-weg: 3 opties

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: SB Acoustics 2-weg: 3 opties

Berichtdoor John P » za 09 nov 2019, 17:52

Millimeters zijn totaal niet van belang bij afmeting of volume, toleranties van de onderdelen zijn groter. Meestal kan het filter wel door de opening van de woofer aangebracht en verwijderd worden.
Waar een weg is is ook een omweg.

rho

Berichtdoor rho » za 09 nov 2019, 19:44

John P schreef:Millimeters zijn totaal niet van belang bij afmeting of volume, toleranties van de onderdelen zijn groter. Meestal kan het filter wel door de opening van de woofer aangebracht en verwijderd worden.

Ja, ik had al het vermoeden dat het niet zó erg nauw komt.

De bas-sectie van het filter zal wel door het gat passen. Als ik een beetje uitkijk met hoe ik de bracing maak zou de tweeter sectie ook wel op zijn plaats moeten kunnen gebracht worden via dezelfde weg.
Maar mijn ervaring is dat dit vaak nogal een gedoe is bij zulke smalle/kleine speakers. Als ik de foto's zie van Troels zijn exemplaren is het heel erg krap om die tweeter sectie vast te zetten.
Vandaar mijn idee om de achterkant demonteerbaar te maken.

rho

Berichtdoor rho » zo 24 nov 2019, 17:08

Project wordt in de koelkast gestoken.
Heb ondertussen mijn operatie gehad en zoals de vorige keren ben ik weer erg onhandig na de volledige narcose. Geen idee hoe dat komt, maar vorige keer had ik daar ook last van en het duurt wel even voor dat over gaat.
Lijkt me niet de beste omstandigheid om aan een setje speakers te beginnen.

Ik blijf wel zin hebben om de NAC versie van Troels ooit te bouwen. :)

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 24 nov 2019, 18:15

Sterkte met herstel!

John P

Berichtdoor John P » zo 24 nov 2019, 19:00

Easy does it.
Waar een weg is is ook een omweg.

rho

Berichtdoor rho » zo 24 nov 2019, 20:07

Dankjewel heren.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 03 feb 2020, 13:40

jvenema schreef:
jeroen_d schreef:[...]f=3&t=27607&hilit=Dochter&start=25#p1921963

[...]

Nu is het wel zo, dat als je relatief wat hoog filtert dat het fase verloop van de twee drivers al meer bij elkaar in de buurt komt en het vrijwel geen issue is. Als je laag wil filteren, dan is fase verschil wel een issue. De woofer is dan zowat al helemaal verlopen en de fase verloopt vrijwel vlak en de tweeter is nog volop bezig en heeft nog 60 graden te gaan.
Fase verschil.png
Met steil filteren heb je meer fasedraaiing en dat heeft ook zijn tegenstanders, echter blijkt bij testen, dat maar een kleine minderheid van de mensen fase verloop kan waarnemen en dat dan alleen maar met speciaal geconstrueerd test materiaal. Dat zijn geluiden die niemand voor zijn plezier als muziek zou opzetten.
Ik snap dat met passieve filters je wat sneller geneigd ben om wat hoger te filteren, fase verloop probleem is dan veel makkelijker, component kosten zijn lager, grotere C en L zijn gewoon duurder. Als je slapper filter heb je minder componenten nodig wat ook weer gunstig is voor de kosten. Was laatst voor een passief filter voor instrumentversterker, van drie condensators en twee spoelen al bijna 40 euro kwijt en dan had ik zo beetje het instapmodel van de componenten.

Met hoog en slap filteren zit je wel sneller in de situatie dat de laag driver aan het bundelen is en dat een driver die wat zachter met de cone breakup omgaat wellicht wat fijner werkt. Het is dus best een valide route.
Echter je kan naar mijn mening ook steil filteren en dit laag doen, voordat de laag driver echt gaat bundelen. Het blijft altijd een compromis, je zal linksom of rechtsom wat moeten laten vallen.
Bij het Troels ontwerp ligt crossover op 1.7kHz en diameter woofer is 17 cm, de diameter is nog kleiner als golflengte, dus de bundeling zal echt wel meevallen. Filter is verder voldoende steil, zodat je eventueel een alu cone goed uit zijn vervelende cone breakup houd. Verder ga ik ervanuit dat bij ontwerp van filter er voldoende rekening is gehouden met het faseverloop. De tweeter is ook naar achteren geplaatst en door dit net een paar mm meer of minder te doen dan het precieze akoestische centrum, kun je ook fase verloop tussen drivers wat opvangen in overgangsgebied.

Hebben we het hier (ook de afgebeelde grafiek) over akoestische fase of elektrische fase?
En is het zo dat een verandering in de elektrische fase ook een verandering in de akoestische fase betekent? Excuseer de topic hi-jack.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 03 feb 2020, 15:14

Gaat over de uiteindelijke (gemeten) akoestische fase en hoe die van verschillende drivers (midwoofer/tweeter) zich verhouden tov elkaar op de luisterpositie. Er zijn verschillende manieren om die op elkaar af te stemmen.
En ja als je fase elektrisch aanpas, dan werkt dat ook in de akoestische fase door.
Mogelijke manieren om dingen te veranderen zijn:
- crossover met verschillende orde toepassen
- allpass filter
- delay (fysiek, b.v. tweeter versprongen plaatsen, of samples delay indien er met DSP gewerkt word).
- FIR, is een beetje all of the above, fase gedrag en frequentie response gedrag kun je dan onafhankelijk van elkaar beïnvloeden en tevens kun je tap anders plaatsen en extra onderling delay hierdoor introduceren. Dit is een DSP only dingetje, kan niet analoog gedaan worden.
De elektrische fase bij b.v. een impedantie meting is weer een anders iets. Dat is hoe een driver zich naar versterker toe gedraagt. Je kan driver alleen meten of in zijn geheel met passief filter. De versterker stuurt een wisselende spanning uit en de stroom die daar uit volgd kan dus in fase verschillen met de spanning.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 03 feb 2020, 15:31

De grafiek die eerder in dit topic is geplaatst gaat toch over de gemeten electrische fase?
Akoestische fase van de losse drivers in een compleet systeem is toch alleen door te meten vast te stellen?
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 03 feb 2020, 18:39

Nee het is de gemeten akoestische fase (met microfoon). Het ging om een actief systeem met DSP, dus is het vrij eenvoudig om een enkele driver aan te sturen en alleen die in een systeem te testen. Metingen zijn met microfoon op dezelfde plek en een extra delay van 4 samples voor de tweeter, om akoestisch centum op dezelfde afstand te brengen als die van de woofer. Was om te illustreren dat als je in deze combinatie op zeg 1.5kHz het crossover heb, dat je dan een behoorlijk fase verschil heb te overbruggen.

rho

Berichtdoor rho » di 14 jul 2020, 20:24

Het gaat dan toch niet de NAC versie van Troels worden mar de Bromo met ceramische drivers van SB acoustics zelf.
Heb net wat spulletjes besteld. Ik had nog enkele filteronderdelen liggen. Dus die komen ook van pas. :)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”