SB Acoustics 2-weg: 3 opties

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

rho

SB Acoustics 2-weg: 3 opties

Berichtdoor rho » za 02 nov 2019, 15:30

Het is alweer 4 jaar geleden dat ik nog eens wat speakertjes gebouwd heb, maar het begint nu toch weer wat te kriebelen.
Ik heb geen zin/tijd om zelf te gaan meten en voor mij is het leukste toch altijd het bouwen geweest, dus ik ben van plan om weer een bestaand ontwerp te bouwen.
Mijn vorige project bestaat uit een ontwerp met SB Acoustics drivers. Ik ben erg onder de indruk van die producten. Je krijgt erg veel waar voor je geld. Dus de keuze valt weer op iets met drivers van dit merk.

Na wat zoeken ben ik op volgende opties uitgekomen: (niet in volgorde van voorkeur)
1) Acoustic Design Wohlgemuth SB 18
Deze zou me op €298/paar (excl. verzenkosten, excl. behuizing) komen.
2) Troels Gravesen SB 61-NRXC
Kosten voor de meest basic kit zijn €407/paar (excl. verzenkosten, excl. behuizing)
3) SB acoustics Eka
Gezien ik nog enkele filtercomponenten heb die gebruikt kunnen worden in dit ontwerp vallen de kosten wat lager uit en zou ik op zo'n €240/paar (excl. verzenkosten, excl. behuizing) komen. Indien ik de volledige kit bij Rumoh koop dan zit ik aan ~330/paar (excl. verzenkosten, excl. behuizing).

Na overleg met de vriendin is r besloten dat de behuizing er (grotendeels) zoals Troels zijn SB 61-NRXC gaat uitzien.
Enkele vragen die ik hierbij heb:
- Zowel de Eka als de SB 18 zijn ontworpen met een vlak front. Zijn er klankmatige verschillen te verwachten als ik ook hier de laag-mid naar voren plaats zoals bij de speaker van Troels? (maakt dit verschil uit bij het ontwerp van het filter? => ik wil geen aanpassingen doen aan het ontwerp dat ik na-bouw)
- Het verplaatsen van de BR poort naar het front, bij de Eka, lijkt me niet echt een probleem. Ik heb ervaring met het gebruik van Bodum800 om eventueel het aandeel middentonen dat door de BR poort naar buiten zou komen te dempen. Zijn er nog andere redenen om het toch niet te doen?

Heeft er iemand ervaring met 1 van de genoemde ontwerpen? Is er eentje echt af te raden om één of andere reden?

Rick76

Re: SB Acoustics 2-weg: 3 opties

Berichtdoor Rick76 » za 02 nov 2019, 16:15

Hallo, de Sb18 heb ik gebouwd en staan te spelen op dit moment. Klinkt zeker niet verkeerd, is ook zeer veel gebouwd en negatieve ervaringen heb ik nog niet gelezen. Die van Troels hebben volgens mij dezelfde woofer maar wel een andere tweeter en anders/steiler afgefilterd. Als ik het goed gelezen heb gaat Troels zelf zijn voorkeur uit naar zijn SB 61-NAC model. Over de Eka staat een stukje in het draadje "Sb acoustics bureau speakers". Maar ik heb een ander setje gebouwd ook met Sb acoustics drivers (die probeer ik vandaag af te werken) en die vind ik beter klinken. Ik ben er over aan het denken om er dan een bouw verslag van te doen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 02 nov 2019, 16:22

Ha die Rik, lang niet gezien idd. Leuk je weer te "zien"
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 02 nov 2019, 18:10

Hallo Henkjan, nu moet eerlijk bekennen dat ik bijna elke dag een keer over het forum lees :hide: maar volgens mij heb ik dan in het begin bij het aanmelden de incognito-modus ingeschakeld.

rho

Berichtdoor rho » za 02 nov 2019, 18:21

Rick76 schreef:Hallo Henkjan, nu moet eerlijk bekennen dat ik bijna elke dag een keer over het forum lees :hide: maar volgens mij heb ik dan in het begin bij het aanmelden de incognito-modus ingeschakeld.

Ik denk dat ie het tegen mij had. :D
Henkjan schreef:Ha die Rik, lang niet gezien idd. Leuk je weer te "zien"

Hey Henkjan, ja tijdje geleden. 't Is goed om te zien dat de community nog steeds leeft. Hopelijk is 't nog steeds een ven toffe bende.

rho

Berichtdoor rho » za 02 nov 2019, 18:27

Rick76 schreef:Hallo, de Sb18 heb ik gebouwd en staan te spelen op dit moment. Klinkt zeker niet verkeerd, is ook zeer veel gebouwd en negatieve ervaringen heb ik nog niet gelezen. Die van Troels hebben volgens mij dezelfde woofer maar wel een andere tweeter en anders/steiler afgefilterd. Als ik het goed gelezen heb gaat Troels zelf zijn voorkeur uit naar zijn SB 61-NAC model. Over de Eka staat een stukje in het draadje "Sb acoustics bureau speakers". Maar ik heb een ander setje gebouwd ook met Sb acoustics drivers (die probeer ik vandaag af te werken) en die vind ik beter klinken. Ik ben er over aan het denken om er dan een bouw verslag van te doen.

Da's interessant.
Ik heb enkele andere kits gebouwd van Udo en die bevallen me zeer. Dus de sound die hij zijn speakers meegeeft staat me wel aan.
Over de Eka heb ik ondertussen wat bedenkelijke zaken gelezen. Maar de betrouwbaarheid van die opmerkingen was misschien niet zo groot.

Heb je een linkjenaar waar Troels de NRXC met de NAC vergelijkt? Misschien ergens op zijn eigen site?
Ik heb wat moeite met de glimmende conus van de NAC eigenlijk. Jammer dat die niet gewoon zwart is.

Ik ben benieuwd naar je ontwerp. Maak er maar een leuk verslag van. :D

Rick76

Berichtdoor Rick76 » za 02 nov 2019, 19:16

Oh, nog een Ri(c)k :D
Als je de beschrijving leest van de SB 61-nrxc staat er al iets bij over de nac- versie. Als je naar de beschrijving van de nac- versie gaat en je scrollt naar beneden (sound) vergelijkt hij ze met een paar vooraanstaande andere modellen. Daar uit maakte ik in ieder geval op dat hij vrij enthousiast was over de sound van de nac- versie.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 nov 2019, 0:07

De verschillende SB Acoustic tweeters in de genoemde ontwerpen hebben alle dezelfde maatvoering, dus wat dat betreft zijn ze uitwisselbaar. Ze verschillen voornamelijk in materiaal van de dome. Ook de frequentie responses lijken veel op elkaar on-axis gemeten, de gevoeligheid kan een klein beetje verschillen. Grootste verschil zit met name in de spreiding van het hoog, de SB26ADC heeft de beste hoogspreiding en is een fijne tweeter weet ik uit ervaring. De andere heb ik geen ervaring mee, maar zullen ook niet verkeerd zijn.
Door de tweeter meer naar achteren te plaatsen loopt deze beter in fase met de woofer. Anders moet je dit opvangen in filter. Ik had laatst ook zo’n situatie en toen heb ik tweeter met 3e orde filter gedaan en woofer met tweede orde filter. Door dit verschil en de keuze van crossover frequentie kon de fase gelijk gemaakt worden bij crossover.
Door ontwerp van 61-NRXC is dit makkelijker en loopt de fase over een groter frequentie gebied redelijk gelijk. De SB26... hebben allemaal een lage resonantie frequentie en kunnen al laag ingezet worden met steil filter of meer op normale crossover frequentie voor tweeweg met een slap filter.
Een vlak front is wat lastiger wat fase betreft goed te krijgen bij crossover. Bij een actief systeem met DSP is een vlak front gemakkelijk op te vangen door signaal naar tweeter een paar samples te vertragen.
Probleem bij aluminium cones zoals de NAC is de cone breakup die ergens boven de 3kHz flink erin komt. Met andere materialen is dit vaak wat minder heftig. Tot de cone breakup gedraagt een alu cone zich vaak beter. Door wat lager te filteren en dit redelijk steil te doen, voorkom je de cone breakup. En klinkt een alu cone erg goed. Zoals gezegd de SB26... reeks tweeters kan laag ingezet worden, dus deze tweeters laten zich goed combineren met een alu cone woofer.

rho

Berichtdoor rho » zo 03 nov 2019, 12:16

Rick76 schreef:Oh, nog een Ri(c)k :D
Als je de beschrijving leest van de SB 61-nrxc staat er al iets bij over de nac- versie. Als je naar de beschrijving van de nac- versie gaat en je scrollt naar beneden (sound) vergelijkt hij ze met een paar vooraanstaande andere modellen. Daar uit maakte ik in ieder geval op dat hij vrij enthousiast was over de sound van de nac- versie.

Ik lees vaak de klankbeschrijvingen niet. Vooral omdat er vaak dezelfde beschrijvingen in staan voor compleet verschillende speakers of veel "esoterisch" geneuzel in voorkomt dat je uiteindelijk ook niks wijzer maakt over wat je echt kan verwachten.
De technische bespreking en de keuzes die gemaakt zijn bij het ontwerp lees ik dan vaker wel, uiteraard. ;)

Ik zal de pagina's van Troels nog een grondiger doornemen dan. :)

rho

Berichtdoor rho » zo 03 nov 2019, 12:25

jvenema schreef:De verschillende SB Acoustic tweeters in de genoemde ontwerpen hebben alle dezelfde maatvoering, dus wat dat betreft zijn ze uitwisselbaar. Ze verschillen voornamelijk in materiaal van de dome. Ook de frequentie responses lijken veel op elkaar on-axis gemeten, de gevoeligheid kan een klein beetje verschillen. Grootste verschil zit met name in de spreiding van het hoog, de SB26ADC heeft de beste hoogspreiding en is een fijne tweeter weet ik uit ervaring. De andere heb ik geen ervaring mee, maar zullen ook niet verkeerd zijn.
Door de tweeter meer naar achteren te plaatsen loopt deze beter in fase met de woofer. Anders moet je dit opvangen in filter. Ik had laatst ook zo’n situatie en toen heb ik tweeter met 3e orde filter gedaan en woofer met tweede orde filter. Door dit verschil en de keuze van crossover frequentie kon de fase gelijk gemaakt worden bij crossover.
Door ontwerp van 61-NRXC is dit makkelijker en loopt de fase over een groter frequentie gebied redelijk gelijk. De SB26... hebben allemaal een lage resonantie frequentie en kunnen al laag ingezet worden met steil filter of meer op normale crossover frequentie voor tweeweg met een slap filter.
Een vlak front is wat lastiger wat fase betreft goed te krijgen bij crossover. Bij een actief systeem met DSP is een vlak front gemakkelijk op te vangen door signaal naar tweeter een paar samples te vertragen.
Probleem bij aluminium cones zoals de NAC is de cone breakup die ergens boven de 3kHz flink erin komt. Met andere materialen is dit vaak wat minder heftig. Tot de cone breakup gedraagt een alu cone zich vaak beter. Door wat lager te filteren en dit redelijk steil te doen, voorkom je de cone breakup. En klinkt een alu cone erg goed. Zoals gezegd de SB26... reeks tweeters kan laag ingezet worden, dus deze tweeters laten zich goed combineren met een alu cone woofer.

Ik ben niet van plan om zelf een filter te ontwikkelen. Daar ga ik de tijd niet voor hebben. (en ook de zin ontbreekt) Mijn primaire hobby heeft namelijk totaal niks met audio te maken. Ik kan binnenkort door omstandigheden daar even niet mee bezig zijn, dus zoek ik iets anders om wat vrije tijd op te vullen.
Vandaar dat ik echt voor iets dat al bestaat wil gaan en geen aanpassingen ga aanbrengen.

Maar je uitleg helpt wel om misschien de keuze voor een bepaald ontwerp te maken.
Ik zal eens zien wat Troels met die NAC doet rond de cone-breakup en hoe de off-axis metingen verschillen tussen de verschillende tweeters.

rho

Berichtdoor rho » zo 03 nov 2019, 15:15

Ik ga de optie van de Eka laten vallen ten gunste van de SB 61-MFC van Troels.
De SB 61-NAC valt af omdat de vriendin de alu conus lelijk vindt. :mrgreen:

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 0:54

rho schreef:Ik ga de optie van de Eka laten vallen ten gunste van de SB 61-MFC van Troels.

Ik snap dat ze dat niet mooi vind! Wat ik begreep was dat dit type driver er niet in zwart was, bij andere merken zijn er wel zwarte alu cones, maar daar heb je weer niets aan. Het is een keuze van de fabrikant wat de kleur word en dat kan wel eens niet overeenkomen met de persoonlijke voorkeuren. Success met je project.

rho

Berichtdoor rho » ma 04 nov 2019, 10:24

jvenema schreef:
rho schreef:Ik ga de optie van de Eka laten vallen ten gunste van de SB 61-MFC van Troels.

Ik snap dat ze dat niet mooi vind! Wat ik begreep was dat dit type driver er niet in zwart was, bij andere merken zijn er wel zwarte alu cones, maar daar heb je weer niets aan. Het is een keuze van de fabrikant wat de kleur word en dat kan wel eens niet overeenkomen met de persoonlijke voorkeuren. Success met je project.

Ja, het werd redelijk vlot afgekeurd. :lol:
Geeft eigenlijk ook niet, want ik denk dat de verschillen met de NRXC redelijk minimaal zijn.

@Rick76 : Heb jij de SB 18 van Intertechnik of die met het nieuwe filter van ADW?
Ik ben gisteren nog eens lekker gaan zitten om een stukje muziek te luisteren door mijn SB 30 speakers van ADW en heb daar toch wel aardig van genoten moet ik zeggen.

Dus de twijfel blijft wel wat. Ga ik voor een design van iemand waarvan ik al speakers heb die me goed bevallen, of ga ik voor het ontdekken van een design van iemand die hoog aangeschreven staat maar zelf nog niet heb kunnen beluisteren?
Dat 2de heb ik bij het kiezen voor de SB 30 (Fronts en center) en SB 15 (rear) ook gedaan. Gelukkig was dat een positieve ervaring. :)

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 10:41

Op papier lijkt ontwerp van de NRXC te kloppen. De tweeter wat naar achteren voor looptijd correctie, Gezien de website word er veel aandacht besteed wat qua diffractie het beste werkt, want door het naar achteren plaatsen van tweeter heb je weer een extra diffractie rand in de buurt.
De keuze van tweeter SB26ADC-C004, die relatief laag kan en op 1.7kHz de crossover heeft. Hierdoor heb je nog niet echt last van de bundeling van de woofer. De reputatie van ontwerper is niet mis, dus ik denk dat je er geen buil aan kan vallen wat dat betreft.
P.S. in parts list staan tweeter en woofer omgedraaid en verkeerd nummer bij tweeter, bij grafieken staat het wel goed. Uit ervaring weet ik dat de SB26ADC-C004 een fijne tweeter is, heb ik ook gekozen voor project, heeft tov andere tweeters een hele goede hoog spreiding en ik kon crossover laag doen, ook vanwege bundeling woofer en ik heb een alu cone woofer, dus die moet op tijd afgefilterd worden.

rho

Berichtdoor rho » ma 04 nov 2019, 11:39

Yep, de implementatie van de baffle zal ik wel netjes moeten gaan doen om geen extra problemen te introduceren als ik voor de NRXC of MFC ga.

De tweeter vind ik ook interessant in de Troels ontwerpen. Is weer eens wat anders dan de doorsnee soft-dome.
De ring tweeters die ik in de SB 30 en SB 15 heb zitten vallen anders ook niet tegen.

rho

Berichtdoor rho » ma 04 nov 2019, 14:21

I'm sure I'll have the question which I prefer, the AL or the PP. Please spare the mail because I like them both for what they do their way. And their way is not only due to cone material but also crossover topology. Only thing I'll say is that if you think alu sucks, built it and tell me if you still think so. You may be pleasantly surprised. If you wear belt and suspenders build the PP.

Dit doet me redelijk twijfelen over de PP (MFC) versie. Hij doet hier een beetje uitschijnen dat het allemaal wat minder strak en wolliger (warmer/meer harmonische vervorming) klinkt. En dat de speaker wat "warmer" (beetje meer gedempt hoog) afgestemd is.
Interpreteer ik dat juist?
Over de NRXC zegt hij hier niks maar uit de rest van de verhalen van de 3 ontwerpen leid ik af dat die dichter bij de NAC aansluit.

rho

Berichtdoor rho » ma 04 nov 2019, 15:12

Waarom heeft die Troels nu niet de zwarte versie gebruikt? Lijkt toch een klein beetje af te wijken van de alu versie:
https://www.sbacoustics.com/index.php/p ... ping-font/

Of zou die toch uit te wisselen zijn? (T/S parameters wijken toch wat af, maar de freq. curves komen redelijk overeen uit...)

edit: Volgens Troels zouden ze mogelijk gewoon uit te wisselen zijn zonder het filter aan te passen, maar zelf heeft ie dat nog niet geprobeerd.
Het is moeilijk de impedantie tussen de zwarte en zilveren variant te vergelijken omdat de schaal van de grafieken anders is. De frequentie-karakteristiek komt zeer goed overeen tussen beide exemplaren.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 20:08

Ze gaan natuurlijk niet helemaal een andere speaker maken, dus spoel, chassis etc zullen wel allemaal hetzelfde zijn. Verschil zal wel alleen een andere conus zijn, de massa hiervan is dus wat anders en dit werkt door in de andere parameters. Voor filter zal dit denk ik wel loslopen, verschil tussen de twee types is in de orde van grootte als de spreiding binnen hetzelfde type. Verder zijn de componenten ook afgerond naar iets in de E reeks en hier zit ook de nodige spreiding op.
Maar het is natuurlijk een bas reflex kast, weet niet hoe de andere parameters hiervan doorwerken, andere hier op dit forum zouden je daar vast meer over kunnen vertellen. Maar je zou de parameters van de NAC in een box simulatie kunnen gooien en een basreflex afstemming hiermee doen en dan de parameters van NBAC erin stoppen en kijken wat de verschillen zijn. Het kan allemaal best loslopen, maar ik snap dat het een wat minder lekker gevoel geeft.
Als je van beide een frd en zma file zou hebben, dan zou je makkelijk kunnen kijken of en hoe die zich anders gedragen op een filter.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 20:17

rho schreef:
I'm sure I'll have the question which I prefer, the AL or the PP. Please spare the mail because I like them both for what they do their way. And their way is not only due to cone material but also crossover topology. Only thing I'll say is that if you think alu sucks, built it and tell me if you still think so. You may be pleasantly surprised. If you wear belt and suspenders build the PP.

Dit doet me redelijk twijfelen over de PP (MFC) versie. Hij doet hier een beetje uitschijnen dat het allemaal wat minder strak en wolliger (warmer/meer harmonische vervorming) klinkt. En dat de speaker wat "warmer" (beetje meer gedempt hoog) afgestemd is.
Over de NRXC zegt hij hier niks maar uit de rest van de verhalen van de 3 ontwerpen leid ik af dat die dichter bij de NAC aansluit.

Een alu cone is stijver en zal zich tot cone breakup zich dus "strakker" en beter gedragen dan een meer flexibele papieren conus. Als een alu cone zich niet meer stijf gedraagt dan is het gelijk een stuk heftiger als de papieren versie. Een papieren versie zal eerst wat meer vervormen (en dus vervorming geven) en voorbij cone breakup minder vervormen als een alu cone. Als je dus een alu cone beneden de cone breakup gebruik dan kan ik het verhaal best plaatsen.

Rick76

Berichtdoor Rick76 » ma 04 nov 2019, 20:40

Hallo Rik, ik heb de Sb18 van Intertechnik maar wel met het gewijzigde filter.(dus hetzelfde als de huidige ADW versie) Als ik het goed gelezen heb luister jij thuis in een home-cinema opstelling, waar wil jij dan de nieuwe speakers dan voor gaan gebruiken/integreren als ik vragen mag? Ik ben nog vrij nieuw met speakerbouw, maar als jouw huidige speakers de versie zijn met de sb29rdcn tweeters weet ik niet of de Sb18 een upgade gaat zijn tov bijvoorbeeld jouw huidige Sb30 met ring-dome heb ik het idee. In mijn nieuwe speakers zitten namelijk ook SBA ring dome tweeters en als ik die dan vergelijk met de Sb18 dan is dat wat betreft afstraal-gedrag/spreiding duidelijk hoorbaar. Die nieuwe is wel een compleet andere speaker maar dat is wel iets wat mij meteen opviel en denk dat de tweeter daar wel een aandeel in heeft.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 04 nov 2019, 21:02

rho schreef:

Ik heb de PP versie nagemeten en het is een van de beste drivers die ik ooit gemeten heb. Dus begin me niet over harmonische vervorming. Lage vervorming gaat samen met rust, niet met onrustig en kunstmatig detail.

Ik heb zelf voor het midden hardere materialen zoals gecoat papier, magnesium, ceramisch en alu toegepast, heb eigenlijk alles wel gedaan, maar als het om maximaal natuurgetrouwe weergave van het middengebied gaat dan kan nog steeds niets voorbij een PP cone komen, mits goed verwerkt en dat laatste is bij SBacoustics dik in orde. Als je een wat meer 'crispy' geluid wilt (wat ik minder natuurlijk vind, maar goed...) dan zou ik voor de NRX of, nog mooier, de CRC versie gaan. Met die laatste heeft Troels tot nu toe nog niks gedaan.

Bij een tweeweg is de keus wat lastiger, voor het laag beneden 100Hz verdient een harder materiaal dan PP de voorkeur.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

rho

Berichtdoor rho » ma 04 nov 2019, 22:16

@jvenema : Ja, ik was met dezelfde bedenkingen aan het maken. Ik weet niet waar ze de conus mee kleuren maar ik schat dat dit wel uitwerking heeft op de Mms en zo waarschijnlijk ook op de Qms die dan weer Qts beïnvloed. Maar alles blijft redelijk binnen de perken.

@Rick76: De ht opstelling staat in zijn eigen kamertje. Dit project is voor de woonkamer.
Dat is een interessante opmerking wat die tweeter betreft. Die ring tweeters bevallen me super in de SB 30 en SB 15. Maar zowel ADW als Troels passen die niet toe in hun meer budget gerichte speakers. Dan is de tweeter die Troels toepast (26ADC) misschien wel een betere keuze t.o.v. die ADW gebruikt (26STC)?

@Jeroen_d: Dit verrast me wel een beetje. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de NAC je voorkeur zou genieten wat het midden betreft. Tja, bij een 2-weg moet de driver ook het laag verzorgen. Gezien de opstelling in de woonkamer gaat het waarschijnlijk niet de driver zijn die voor de grootste problemen zorgt. Dus dan zou de MPC misschien toch nog de juiste keuze zijn. Je maakt het er niet makkelijker op. ;)

Rick76

Berichtdoor Rick76 » ma 04 nov 2019, 23:44

Ik heb even op internet gezocht naar het verschil tussen een zachte-dome en een ring-dome en daar heb ik het volgende over gevonden: Een zachte-dome blijkt een betere off-axis reactie te hebben dan de ring variant. Maar het midden van een zachte-dome tweeter beweegt in tegenfase ten opzichte van de rest van de dome. Door de constructie van de ring-dome wordt dat dus ge-elimineert. Met mijn logica dacht ik dan, die soft-dome kan dan wel een betere off-axis reactie(individueel) hebben, maar in combinatie met bijvoorbeeld een woofer(2-weg) blijft een ring dome wel beter in fase off-axis. Of is dit misschien wel helemaal verkeerd gedacht/beredeneerd?

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 05 nov 2019, 0:47

De SB26ADC-C000-4 waar het in de troels ontwerp overgaat is een alu dome, en zal minder last hebben dan een soft dome dat het midden in tegenfase beweegt. Probleem met alu domes, net zoals alu cones voor woofers etc, is de cone breakup, die nogal argressief is als die er is. Echter hebben ze die bij de SB26ADC naar buiten het gehoorbereik weten te schuiven, >30kHz.
Er zijn nogal wat varianten van de SB26xxx, die feitelijk alleen in materiaal van de dome verschillen. Een normale softdome (die is het voordeligst) , een ceramische en dus een alu dome (is de duurste maar nog steeds relatief goedkoop).
Bij http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm is een test van de SB26ADC-C000-4 te samen met twee andere SB acoustics tweeters, die van het ring model zijn. T.o.v. De ring modellen, die beduidend duurder zijn slaat de tweeter geen slecht figuur en is op sommige vlakken zelfs duidelijk beter (vervorming en spreiding hoog). Tevens kun je de tweeter relatief laag inzetten. Dit samen met het prijskaartje maakt het best een aantrekkelijke tweeter.
Dus SB26STC-C000-4 en SBSTAC-C000-4 zijn soft dome tweeters, verschil is me niet helemaal duidelijk.
SB26CDC-C000-4 Aluminium/Ceramic Dome
SB26ADC-C000-4 Aluminium Dome
Prijzen lopen van ongeveer 27 euro op naar 43 euro.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 05 nov 2019, 9:39

rho schreef:@Jeroen_d: Dit verrast me wel een beetje. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de NAC je voorkeur zou genieten wat het midden betreft. Tja, bij een 2-weg moet de driver ook het laag verzorgen. Gezien de opstelling in de woonkamer gaat het waarschijnlijk niet de driver zijn die voor de grootste problemen zorgt. Dus dan zou de MPC misschien toch nog de juiste keuze zijn. Je maakt het er niet makkelijker op. ;)

Nee mijn voorkeur gaat voor het midden uit naar drivers die gecontroleerd opbreken. Dit maakt slappe filtering mogelijk met een onhoorbare overgang naar het hoog vanwege minder abrupte overgang in afstraalgedrag. Niet voor niets heb ik voor het project voor mijn dochter de MFC ingezet samen met een MCM softdome (met alle kenmerken van een high end tweeter zoals dubbele kamer en laag resonantiepunt) die ook heel gemakkelijk met slappe filtering overweg kan. viewtopic.php?f=3&t=27607&hilit=Dochter&start=25#p1921963
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”