5" Active Studio Speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

NickApparently

5" Active Studio Speakers

Berichtdoor NickApparently » wo 30 okt 2019, 20:56

Hallo!

Een paar jaar geleden heb ik simpele active speakers gemaakt omdat ik 4" drivers vond en wilde kijken of ik 't zou kunnen. Het is gelukt, er komt geluid uit, maar je zou er niet voor naar huis schrijven. Het klinkt een beetje cheap. Sinds toen wil ik 't eigenlijk al over doen, maar dan goed. Helaas kan ik dat niet alleen en wil ik jullie hulp vragen. :D

Speaker.png

Ik zou graag 5" active speakers willen maken die zo transparant mogelijk zijn, zodat ik ze kan gebruiken om muziek te maken. De wensen zijn dus als volgt:
- Versterker in de speaker. Zouden jullie bi-amp adviseren, of filter na de versterker?
- Zo transparant mogelijk. 'Vlakke' frequentie response.
- Zo laag als praktisch mogelijk, zolang het niet ten koste gaat van de transparantie.
- Mocht een port nodig zijn, dan aan de voorzijde.
- Hoeft niet hard te kunnen. Een beetje volume is prettig, maar hard is niet belangrijk. ~90dB?

Waar kan ik het beste beginnen? Drivers kopen en meten? Versterker design uitzoeken? Iets anders?

Ik hoor het graag
Alvast bedankt :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: 5" Active Studio Speakers

Berichtdoor ray5150 » wo 30 okt 2019, 22:08

Wat mag het budget hiervoor zijn ?
Er is tegenwoordig ontzettend veel keuze in near-field monitoring te krijgen bij zaken als Bax en Key-Music. is haast niet tegenaan te bouwen.
Evenzeer welkom bij deze, kijk ook eens naar de Inimini van Papaleo. is een hele fijne luidspreker. probleem zou kunnen zijn dat de kast te klein is om een versterker/plate amp in te stoppen.

architect

Berichtdoor architect » wo 30 okt 2019, 22:38

kleine fullrange voor midden en hoog in combinatie met gesloten kast voor het laag met een 8 inch woofer of groter?
dan kun je bijvoorbeeld nu kiezen voor alleen gesloten laag en kan je zelfbouw fullrange 4inch ontlast worden in het laag voor een schoner geluid
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 okt 2019, 23:07

in de afdeling showcase zit ook zoiets.
De BB5 monitor heb ik redelijk veel naar geluisterd, 5" breedbanders zijn niet zo'n goed idee.

NickApparently

Berichtdoor NickApparently » do 31 okt 2019, 10:05

ray5150 schreef:Wat mag het budget hiervoor zijn ?
Er is tegenwoordig ontzettend veel keuze in near-field monitoring te krijgen bij zaken als Bax en Key-Music. is haast niet tegenaan te bouwen.

But where's the fun in that :wink: Ik heb niet perse een budget gesteld, ben ook zeer benieuwd naar prijs en kwaliteit verschillen tussen verschillende drivers. Suggesties voor drivers?
ray5150 schreef:Evenzeer welkom bij deze, kijk ook eens naar de Inimini van Papaleo. is een hele fijne luidspreker. probleem zou kunnen zijn dat de kast te klein is om een versterker/plate amp in te stoppen.

Mooi project inderdaad! Ik zal er nog eens beter naar kijken, maar eventueel goed start punt. Volgens mij is z'n woofer kleiner dan 5", dus dan zou de kast ook groter worden -> meer ruimte voor de amp. Ik zie zelf ook wel de lol in het passen en meten.

architect schreef:kleine fullrange voor midden en hoog in combinatie met gesloten kast voor het laag met een 8 inch woofer of groter?
dan kun je bijvoorbeeld nu kiezen voor alleen gesloten laag en kan je zelfbouw fullrange 4inch ontlast worden in het laag voor een schoner geluid

Ik heb een 10" sub, dus dat zou een goeie optie kunnen zijn. Toch zou ik graag willen proberen om de speaker op zichzelf zo tof mogelijk te maken.

wouter schreef:in de afdeling showcase zit ook zoiets.
De BB5 monitor heb ik redelijk veel naar geluisterd, 5" breedbanders zijn niet zo'n goed idee.

Hmm, zou je ook een sub adviseren? Ik zal eens zoeken in de afdeling showcase.

Bedankt voor de info al, food for thought :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 okt 2019, 15:04

NickApparently schreef:
ray5150 schreef:Wat mag het budget hiervoor zijn ?

But where's the fun in that :wink: Ik heb niet perse een budget gesteld, ben ook zeer benieuwd naar prijs en kwaliteit verschillen tussen verschillende drivers. Suggesties voor drivers?

Niet echt. ik denk dat je uitgangspunt niet helemaal juist is. je kunt niet zomaar een willekeurige driver uitzoeken en in een willekeurig kastje stoppen. 99% kans dat het dan niet goed zal zijn. het is namelijk een samenpel van driver(s) en hun specificaties, berekeningen en simulatie van de kast, en berekening, simulatie en metingen voor het filter.
Het verstandigst is om te zoeken naar een uitgewerkt ontwerp dat al eerder opgebouwd is, en goed past bij je wensen en budget, kijken of het in de buurt te beluisteren is, en dan die te gaan bouwen.
Klinkt misschien heel saai zoals ik het nu opschrijf, maar het is wel de beste manier met de hoogste kans op succes.

grimoire

Berichtdoor grimoire » do 31 okt 2019, 15:29

Zeker een bestaand the ontwerp zoeken, en laat een sub achterwege. Je ruimte is vermoedelijk toch niet geschikt behandeld voor vlakke lage tonen respons en zal goed afmixen bij muziek maken eerder bemoeilijken dan helpen. Ook studiomonitoren zijn alleen maar vlak. Wel prettig als het niet te veel vertekend en vrij vlak is. Belangrijlst is dan om je spekers goed te leren kennen in hoe deze naar andere systemen vertalen

NickApparently

Berichtdoor NickApparently » do 31 okt 2019, 16:03

ray5150 schreef:Niet echt. ik denk dat je uitgangspunt niet helemaal juist is. je kunt niet zomaar een willekeurige driver uitzoeken en in een willekeurig kastje stoppen. 99% kans dat het dan niet goed zal zijn. het is namelijk een samenpel van driver(s) en hun specificaties, berekeningen en simulatie van de kast, en berekening, simulatie en metingen voor het filter.
Het verstandigst is om te zoeken naar een uitgewerkt ontwerp dat al eerder opgebouwd is, en goed past bij je wensen en budget, kijken of het in de buurt te beluisteren is, en dan die te gaan bouwen.
Klinkt misschien heel saai zoals ik het nu opschrijf, maar het is wel de beste manier met de hoogste kans op succes.

Oh, ik begrijp heel goed dat je niet zomaar een driver in een kastje kan gooien en dat t dan goed klinkt :wink: Dat is wat ik vorige keer had gedaan, en het resultaat is daar ook naar. Het uitrekenen, simuleren, meten en finetunen van de kast en filter is naar mijn idee juist de hobby.
Wel goed punt om me te verdiepen in vergelijkbare projecten. De "Actief tweeweg systeem met DSP" klinkt veel belovend, alleen te groot. Eventueel dit project als basis pakken, 5" driver erin zetten en opnieuw een kleinere kast en de DSP berekenen, simuleren en finetunen? (Nee, dit zal niet makkelijk zijn, maar minder ingewikkeld dan vanuit niks beginnen)

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 31 okt 2019, 17:45

Als je een Hypex Fusion plate amp gebruikt kun je wat sneller aanpassen en is de weg van bouwen naar luisteren wat korter, je leercurve bevind zich dan meer in het meten en afstemmen van de dsp in de versterker.

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 01 nov 2019, 0:54

NickApparently schreef:
Oh, ik begrijp heel goed dat je niet zomaar een driver in een kastje kan gooien en dat t dan goed klinkt :wink: Dat is wat ik vorige keer had gedaan, en het resultaat is daar ook naar. Het uitrekenen, simuleren, meten en finetunen van de kast en filter is naar mijn idee juist de hobby.
Wel goed punt om me te verdiepen in vergelijkbare projecten. De "Actief tweeweg systeem met DSP" klinkt veel belovend, alleen te groot. Eventueel dit project als basis pakken, 5" driver erin zetten en opnieuw een kleinere kast en de DSP berekenen, simuleren en finetunen? (Nee, dit zal niet makkelijk zijn, maar minder ingewikkeld dan vanuit niks beginnen)

Het basis idee van kast ontwerp, met de schuine schotten om staande golven te voorkomen, is in principe schaalbaar en een kleine kast is hiermee te maken. Hiervoor zit er ook een spreadsheet bij, waarin je bepaalde maten kan ingeven. Let er wel op dat driver met magneet etc wel past, dat die niet tegen schuine schot aankomt. Kijk met simulaties ook of uiteindelijke kastinhoud past bij driver.

Voordeel van DSP is dat klooien met verschillende filter instellingen makkelijker is dan met passieve componenten. Wil je FIR, dan doe je dat, wil je dat niet dan stop je er b.v. een 48dB/oct LR filter in etc. Crossover 200HZ hoger of lager kan makkelijk, uitlijnen tweeter, gewoon een paar samples vertragen. Kortom je kan er leuk mee spelen.

Verder is het nog redelijk goedkoop, voor een ander projectje even wat spoelen en condensators gekocht en dan nog niet eens exotische dure dingen was al bijna 40 euro kwijt voor een enkele speaker. Mijn DSP versterkerbordje was nog geen 55 euro.

Een Roland instrument versterker ben ik wat aan het upgraden, zodat die een beetje fatsoenlijk gaat klinken. Er zat een piezo tweeter in, daar ben ik nooit zo fan van, dus de tweeter ga ik vervangen door iets anders wat ik nog heb liggen. De piezo die erin zat bleek qua fase verkeerd om aangesloten te zijn en de plaatsing is ook niet zo handig, daarvoor heel veel diffractie. Kortom best wel een slecht ontwerp, met voldoende ruimte om wat te verbeteren.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”