Bouwen zonder enige vorm van....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Toxiq

Bouwen zonder enige vorm van....

Berichtdoor Toxiq » wo 30 okt 2019, 15:23

Al langer lees ik hier wel eens wat mee en zie soms hele gave dingen voorbij komen
Een tijdje is het bij ons in huis min of meer muziekloos geweest, het begon in ons vorige huis toen de versterker kuren kreeg, de squeezebox stopte er mee stopte en uiteindelijk gingen we verhuizen (ca 5 jr terug (oei, tijd vliegt nu ik er zo over nadenk)

Onlangs begon dat toch steeds meer een vervelende jeuk te veroorzaken en kocht ik uiteindelijk een Marantz SR7008 (nog denkende dat een HT wel leuk is)
Inmiddels besloten dat een HT het niet wordt, (ruimte probleem) de voornamelijkste film kijkster is vrouwlief en die vind het niet nodig en maalt ook niet om een stevig laag, dus een subw. is ook niet nodig

Nog denkende dat ik naar een HT toe wilde kocht ik een set Tannoy R3, R2 en R1 (een yamaha sub SW 300 had ik nog staan)

Eenmaal het besluit genomen dat het voorlopig 3.0 ging worden voor filmen 2.0 voor geluid verkocht ik de R1
Daarop volgend gaf vrouwlief te kennen dat zij de tannoy niet bepaald mooi vond (paste niet in het interieur)
Dus vervelend genoeg, ik moest weer op jacht :-)

Tja, luisteren enzo... leuk, maar het klinkt dan toch heel anders in je eigen woonkamer
Daarbij kamp ik inmiddels al bijna 8 weken met een fikse oorontsteking waardoor ik aan 1 kant barweinig gepaard met de nodige pijn en er vrij weinig uit mijn handen kom

Anyway, met 1 oor is geluid beoordelen echt niet te doen, het enige wat ik wel hoor is zeg maar de kleur van het geluid
Daar scoorde de Tannoy R3 (want de rest had ik niet aangesloten) heel aardig in

Inmiddels vond ik via MP een set Mission 705 Jubileum editie (met kapotte cross overs) ik durfde wel een gokje te wagen, dus kocht ze min of meer ongezien en op uitspraak van iemand die er wel thuis mee is

Voordat ik die zou ophalen liep ik tegen een set Mission 753 aan voor een prijs die nog niet aan de 3 cijfers kwam, oei....nog een gokje dan maar :D
Daar supervriendelijk ontvangen, meneer werkt voor de grote rode schelp (op gele achtergrond) woonde al vele jaren in canada en had hier nog zijn tweede huis
Was met pensioen gegaan, kwam eigelijk niet meer in NL en verkocht de boel en zo kocht ik de Mission 753 van eerste eigenaar (en weinig gebruikt)

Toen die eenmaal thuis stonden de boel aangesloten (en deze staan nog steeds aangesloten)

Qua klankkleur halen ze het niet bij de tannoy R3, die vind ik warmer/voller klinken (vooral in het laag en midlaag)

De 705 heb ik nog niet kunnen testen want de crossovers moeten eerst gefixed

Zo, dat was de inleiding :-)

------------------------------------------------------------------------------------------

Nu een beetje gespeeld met een paar setjes begint er een beeld te vormen van wat ik nu eigenlijk mooi vind (tja hoe omschrijf je dat als je geen ervaring hebt) wil ik toch zelf gaan bouwen (en toen was de aap uit de mouw)

Qua maat vind ik de 753 wel fraai, iets hoger kan nog, iets breder kan ook nog, dieper zeker, dus qua volume is er nog wel ruimte (als dat nodig mocht zijn)

Qua geluid/klank kleur

sprankelend/helder hoog maar niet schreewerig
Laag is voor mij net zoals met eten smaak hand in hand gaan met geur.... laag mag dus best een beetje kick hebben op gemiddeld volume, maar hoeft te worden boombox zodat de vullingen van de buurman uit zijn broodmolen lazeren als ik de knop open draai :lol:

Mid neutraal/warm

ik hoop dat ik het zo een beetje goed omschreven heb

Ervaring: geen !!!

ik heb echt geen enkele ervaring met bouwen van LS, ook het horen/benoemen van dingen zal ik moeten leren
Wel ben ik handig met hout en heb een leuke mancave van twee verdiepingen waarin alles aanwezig is wat ik nodig zou kunnen hebben (cnc, vlakbank, lintzaag, zaagtafel, freesmachines, domino frees, draaibank etc)

Veel van de materie (met name het crossovers gebeuren) is echt acacadabra voor mij en zal het nog een lange tijd blijven, hier kan ik dus echt wel hulp bij gebruiken (handje vasthouden/voorkauwen (dat niveau zeg maar))

Verders heb ik een vrij geregeld contact met Sander1238 en ga ik eerdaags eens een bakkie doen bij Satefan (woont hier vlakbij)

------------------------------------------------------------------------------------------

Wat wil ik nu gaan bouwen....

Ik denk 3 weg, of is er een (goeie reden) om bijv naar 4 weg te gaan ?
3 weg met eventueel met een dubbele driver (mid of laag ?) gewoon omdat het kan, omdat het er ook wel fraai uitziet (of is dat heel dom) Ik ben best wel visueel ingesteld

Ik hoop max ergens tussen de 500 en 600 aan drivers uit te geven

Ondanks mijn gebrek aan kennis, hoop ik hier voldoende hulp te vinden om een dergelijk project tot een goed einde te brengen (al zal het daadwerkelijke bouwen nog wel even duren totdat mijn oor is genezen)
Laatst gewijzigd door Toxiq op wo 30 okt 2019, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Toxiq

Re: Bouwen zonder enige vorm van....

Berichtdoor Toxiq » wo 30 okt 2019, 15:35

Wat is nu een wijze volgorde, hoe kom ik tot een goede keuze voor wat betreft de drivers ?

stel is zet mijn budget op 600 euro voor de drivers, wat is dan een verstandige keuze ? (ik heb het draadje van mission impossible meerdere keren gelezen, maar tot pagina 13 (ofzoiets) is het technische gedeelte ver boven mijn pet :(

Koop ik beter drivers van 1 merk of mix je de merken zo dat je beste resultaat voor beste prijs verkrijgt ?

Voor een mooi vol/stevig (maar niet overdreven) laag is de afmting van de woofer dan maatgevend 8 inch of 10 inch, of....?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 30 okt 2019, 17:29

Ik denk dat de meest wijze stap is: Ga naar een zaak als Speaker & Co en ga daar luisteren. Koop een kompleet pakket en zet dit in elkaar.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op do 31 okt 2019, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Bean

Berichtdoor Bean » wo 30 okt 2019, 17:33

Hallo Toxiq,

Beste tip die hier gegeven kan worden is.... Ga luisteren naar beproefde ontwerpen!

Diverse winkels in NL en daarbuiten hebben luidsprekers staan die je kunt beluisteren. Dan weet je van tevoren wat je koopt en heb je een adres waar je (naast dit forum natuurlijk!) terecht kan met vragen.

Voordeel is dat het moeilijke/onbekende deel van de luidsprekerbouw al voor je is gedaan. Namelijk het combineren van luidsprekerunits tot een samenhangend geheel. Dat is namelijk niet alleen de selectie van de units, maar wordt in grote mate bepaald door kastontwerp en filterontwerp!

Als je een keuze hebt gemaakt, maar je wilt het kastontwerp anders uitvoeren dan 'standaard', dan kan dit forum jou zeker helpen. Maar, zoals hierboven gezegd, aanpassingen aan de kast hebben invloed op de klank, dus kies om te beginnen een luidsprekerontwerp dat al grotendeels naar je zin is.

Tot slot een aantal bedrijven waar je je licht zou kunnen opsteken:
- Speakerland in Oss
- Speaker en Co in Dordrecht
- Rumoh

Of zelfs bij onze oosterburen:
- Hifisound in Münster
- Visaton in Haan (=fabrikant maar kun je ook luisteren)

[Edit] Ik ben het dus eens met Anonamemouse, maar gezien je houtbewerkingsarsenaal denk ik dat je het voorbewerkte hout/MDF kunt laten voor wat het is. Gewoon lekker zelfbouwen!
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 okt 2019, 17:46

Toxiq schreef:...
Ik heb het draadje van mission impossible meerdere keren gelezen, maar tot pagina 13 (ofzoiets) is het technische gedeelte ver boven mijn pet :(
...

Ik heb het draadje van de mission impossible geschreven en heb alles dus "live" meegemaakt.

Ik was op dat moment echt geen beginner en had al diverse kasten ontworpen, gebruik makend van simulatieprogramma's, rekenwerk en mijn oren.

De strubbelingen in dat draadje gaan dan ook over de moeilijkheden met het aan de praat krijgen van een meetset en verderop met de moeilijkheden die ik had met een onmogelijke coax unit waar met de beste wil van de wereld niet het geluid uit te krijgen was dat ik wenste.

Zonder ervaring is een tweeweg al een hele opgave, dus zet het zelf ontwerpen van die drie of vierweg maar uit je hoofd. Dat wordt geen succes.

Ik sluit me dus aan bij de hierboven genoemde adviezen.

Zelf ontwerpen hoef je niet uit je hoofd te zetten, maar begin met iets simpels en goedkoops. Sander1238 heeft dat ook gedaan met "vintage" spullen van Philips en is met een heleboel advies en doorzettingsvermogen tot een heel leuk resultaat gekomen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 okt 2019, 20:02

als Satefan vlakbij woont, woon ik dat ook ;-)

Ik zou een ontwerp kiezen. Zelf ontwerpen is compleet een andere league. Ook kun je eigenwijs een ontwerp kiezen, maar vervolgens zelf proberen een kast te ontwerpen. Het antwoord op al je vragen kun je waarschijnlijk krijgen door te spieken bij het origineel ontwerp. Zo ook met de filtering.

Boxsim is een fijn freeware programma, dat werkt met Visaton drivers, maar je kunt ook eigen metingen invoeren.

Voor 600 euro kun je veel kiezen. Je kunt ook beginnen met een twentyfive ontwerp van Tony Gee, maar je moet dan houden van die stijl. De Inimini van Pappaleo is het andere uiterste. De copper project is hier ook tijd goed ontvangen, evenals de kleine monitor die Satefan o.a. heeft.
SB acoustics heeft erg sterke value for money luidsprekers, daar kun je ook een ontwerp bij zoeken.

Het is tegenwoordig niet langer Eton, ScanSpeak of Seas meer.

Als je thuis iets kunt testen is dat het beste wat je kunt doen.

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 30 okt 2019, 20:45

Misschien was mijn insteek verkeerd, geheel zelf ontwerpen zal zeker geen goed idee zijn (wel waarrschijnlijk de gene met de stijlste leercurve :lol: )
Inderdaad wilde ik iets bestaand, als namaak project, basis of als leidraad, meer zeker niet of eigen kompas

Correct, wouter...jij bent het ook

Een kant en klaar bouwpakket kopen terwijl een arsenaal aan gereedschap heb staan waar bob de bouwer jaloers op is, dat word hem niet...
een plan/tekening met maten voor wat betreft de kasten, dat is een goed idee, een filter namaken lukt ook nog wel (print plaatjes kun je prima op de cnc maken)

Pappaleo, ik heb je draadje meerdere malen gelezen, helaas de M.I speakers nooit horen spelen

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 okt 2019, 20:47

Ik kan het stof er af kloppen en meenemen naar Alphen ad Rijn

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 30 okt 2019, 21:32

Bean schreef:Tot slot een aantal bedrijven waar je je licht zou kunnen opsteken:
- Speakerland in Oss
- Speaker en Co in Dordrecht
- Rumoh

Of zelfs bij onze oosterburen:
- Hifisound in Münster
- Visaton in Haan (=fabrikant maar kun je ook luisteren)

[Edit] Gewoon lekker zelfbouwen!

Even selectief gequote :-)

Ik ga eens lekker rondkijken, een negatieve eigenschap van mij is dat ik mij nog wel eens laat verleiden tot mooie dingen
Zonder de kwaliteit te kennen, dit ziet er wel gelikt uit, daar zou ik zomaar zin in krijgen om daar een mooie kast om heen te bouwen
Maarja, als je met kant en klaar plannen aan de gang gaat is de ruimte voor het zelf kiezen weer een stuk (niet ?) aanwezig....dat is dan wel weer jammer

Papaleo, dat is volgende maand toch ?
Dat zou heel fraai zijn, morgen weer naar de oren dokter, die maar eens duidelijk maken dat hij eens met een oplossing moet komen :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 30 okt 2019, 21:56

Toxiq schreef:Papaleo, dat is volgende maand toch ?

Correct : viewtopic.php?f=26&t=27835

Toxiq schreef:
Een kant en klaar bouwpakket kopen terwijl een arsenaal aan gereedschap heb staan waar bob de bouwer jaloers op is, dat word hem niet...
een plan/tekening met maten voor wat betreft de kasten, dat is een goed idee, een filter namaken lukt ook nog wel (print plaatjes kun je prima op de cnc maken)

Misschien dit even aanvullen, veel zaken maken onderscheid tussen het houtpakket, en het driver-en-filterpakket. het totaal daarvan is de luidspreker.
Dat word in veel gevallen los van elkaar verkocht.
Er zijn natuurlijk zat mensen die niet de ruimte of gereedschap hebben om zelf te gaan zagen en frezen, en er zijn mensen die dat wel hebben en kunnen, maar weer niet de kennis en mogelijkheid om zelf filters te ontwikkelen.
Overigens ben ik van mening dat je je aan de MI luidsprekers van papaleo zeker geen buil zal vallen. gek eigenlijk dat deze niet vaker is nagebouwd.

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 30 okt 2019, 22:12

Dat draadje heb ik met veel plezier gelezen, kreeg ik ook als advies mee van Sander, ik zou ze ook zeker graag eens horen

Misschien handig als aanvulling: Ik luister graag (eas) 70,80/90s, nederpop, lekkere warme klanken van popsoul en easysoul
Over het algemeen toch muziek die bekend is bij een breed publiek (de top40 heeft gepasseerd zeg maar) reaggea vind ik ook wel leuk op zijn tijd
Soms wat rock, klassiek kan me niet echt bekoren

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 31 okt 2019, 9:20

Toxiq schreef: Ik luister graag (eas) 70,80/90s, nederpop, lekkere warme klanken van popsoul en easysoul
Over het algemeen toch muziek die bekend is bij een breed publiek (de top40 heeft gepasseerd zeg maar) reaggea vind ik ook wel leuk op zijn tijd
Soms wat rock, klassiek kan me niet echt bekoren

Een goede luidspreker geeft gewoon weer wat erin wordt gestopt, ongeacht of dat a-capella is of thrash metal.
Nou heb ik momenteel nog een leuk setje luidsprekers in de aanbieding... 8)

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » do 31 okt 2019, 10:08

Dat geloof ik vast en zeker, maar ik geloof ook dat er voor ieders oor/muziek keuze een voorkeur is
De ene houd van een wat warmer geluid, een metal liefhebbers wil het vooral hard/koud en op de grens van vervormen
Of sla ik daar de plank volledig mis ?

beijert

Berichtdoor beijert » do 31 okt 2019, 10:35

Toxiq schreef: een metal liefhebbers wil het vooral hard/koud en op de grens van vervormen

Wat dit betreft wel, de vervorming zit (indien aanwezig) in de instrumenten.

Luidsprekers reproduceren alleen.
Mark

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 31 okt 2019, 11:05

Toxiq schreef:Dat geloof ik vast en zeker, maar ik geloof ook dat er voor ieders oor/muziek keuze een voorkeur is
De ene houd van een wat warmer geluid, een metal liefhebbers wil het vooral hard/koud en op de grens van vervormen

Nogal...

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » do 31 okt 2019, 14:00

anonamemouse schreef:
Toxiq schreef:Dat geloof ik vast en zeker, maar ik geloof ook dat er voor ieders oor/muziek keuze een voorkeur is

Nogal...

Dus eigenlijk zeg je dat deze

niet zo heel goed zijn :think:

Anders was er uit gekomen wat je er in stopt :lol: :lol: :lol:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 31 okt 2019, 16:55

Toxiq schreef:
anonamemouse schreef:

Nogal...

Misschien had je even moeten zoeken voordat je "slimme" opmerkingen maakt. Deze zitten heel comfortabel in het top segment.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 31 okt 2019, 17:03

anonamemouse schreef:Misschien had je even moeten zoeken voordat je "slimme" opmerkingen maakt. Deze zitten heel comfortabel in het top segment.

Hebben wij dat zelf mogen beoordelen op een luisterdag?
Fusion Filterdesign

Bean

Berichtdoor Bean » do 31 okt 2019, 17:12

Aangezien de topicstarter aangeeft zelf te willen bouwen en hier een goed uitgeruste mancave voor heeft, is het kopen van een kant en klare set (mooie) luidsprekers volgens mij niet het beste advies dat je kunt geven :roll: :lol:

@Toxiq: weet niet waar je huis woont, maar een bezoek aan een van de genoemde winkels in sowieso de moeite waard!
Je krijgt een beeld van de prijs en de geboden (geluids)kwaliteit. Tip: neem je eigen muziek mee, dat luistert toch het lekkerst.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » do 31 okt 2019, 21:19

anonamemouse schreef:
Toxiq schreef:
anonamemouse schreef:Nogal...

Misschien had je even moeten zoeken voordat je "slimme" opmerkingen maakt. Deze zitten heel comfortabel in het top segment.

Komkom, niet meteen op je teentjes getrapt, de smilies stonden er niet voor niets

Bean: ik kom uit lelystad
Ik heb inderdaad een leuke mancave met juiste gereedschappen, ook een leuk lijntje MDF platen voor heel weinig, dus in dat opzicht valt er genoeg te knutselen

Voor wat betreft de casing, ik heb veel draadjes doorgelezen, de ene pakt een plan, de ander maakt er een (freestylen) dat gedeelte zou ik nog wel aandurven alleen heb ik de kennis niet om te testen/meten

verschilende soorten vulling, net even een ander model kast...het lijkt me wel leuk om wat te proberen
Aangezien ik nog niet zo thuis ben in deze materie vast en zeker ook een minder kritisch oor

Ik ga iig wel zoeken tussen bestaande plannen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”