PA maar dan Hifi

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Arno

PA maar dan Hifi

Berichtdoor Arno » do 17 okt 2019, 21:27

Ik was ooit eens begonnen aan een topic over een versterker/luidspreker voor een saxofoon in een live-setting. Kan dit topic niet meer vinden, dus ik begin maar opnieuw.

Eigenlijk vraag ik me al een tijdje iets af. Is het mogelijk om een Hifi speaker zodanig te 'upscalen' dat je er PA niveau's mee kan halen? Ik heb het er dan niet over of het praktisch is, maar gewoon of het kan.

Kun je bijvoorbeeld, als je genoeg tweeters hebt, er zoveel combineren dat de belastbaarheid geen probleem meer is?

Wat zijn andere zaken waar je tegenaan loopt? Rendementen?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: PA maar dan Hifi

Berichtdoor Marp » vr 18 okt 2019, 2:25

Waarschijnlijk zocht je dit topic.

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 18 okt 2019, 8:08

Ongetwijfeld moet hier iets over te zeggen zijn. In het laag bijvoorbeeld levert akoestische koppeling van meerdere drivers een hoger rendement op. Pak vier keer een 90dB woofer die goed presteert in een 30 liter met een gezonde x-max, heb je dan 120 liter / 96(?)dB/1W/1m?
Hoogstwaarschijnlijk gaat deze vlieger niet op, om andere redenen, en robuustheid is een hele andere zaak.

In mid en hoog is het koppelen van meerdere drivers een hele andere aangelegenheid ivm interferentie.

Er zijn betere experts op dit forum dan ik die hier iets over kunnen zeggen, maar ik vind de gedachte wel leuk.

FritsK

Berichtdoor FritsK » vr 18 okt 2019, 8:24

Ik heb zelf eens zitten denken aan een topkastje met 4x Faitalpro 4FE32. Mooi compact. Als je die niet te laag inzet (150+Hz) kan je daar best wat vermogen in kwijt. Combineer je dat bijvoorbeeld met een fatsoenlijke 10-12" PA subwoofer in zo'n 40-50 liter die je evt. voor thuis actief kan corrigeren en je hebt een setje wat je zo oppakt en meeneemt.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Forza

Berichtdoor Forza » vr 18 okt 2019, 8:24

Waarom niet gewoon PA drivers als hifi gebruiken (plaatje van Tony):

La Musica_03.jpg

In de ontwerpen van Tony zitten de laatste tijd toch wel erg vaak PA drivers. Ook bij Troels zie je nu af en toe een PA driver langskomen. Als deze mannen ze gebruiken zal er wel wat meer achter zitten :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En klaar is het resultaat.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 18 okt 2019, 8:38

ik heb het begin jaren 90 gedaan voor basgitaar versterking. Dat was een kast met 4 Vifa Hifi woofers en een dome tweeter voorzien van een korte hoorn.
Echt geslaagd was het niet, maar het werkte wel.

Bas: vergeleken met de commerciële basgitaar kasten ging deze hifi kast een volledig octaaf lager, dat gaf een schijnbaar hoger rendement. Een groot nadeel is echter dat het moeilijk wordt om een strak basgeluid te krijgen want de akoestiek en de plaatsing van de speakers is dikwijls ongunstig. Een houten podium bvb gaat sterk dreunen en dikwijls sta je met de kast in de hoek.

Mid: Versterkingssystemen voor muziekinstrumenten zijn doorgaan dominant in het middengebied. Bij mijn systeem zat de bas een octaaf lager en ook het hoogtoonbereik was verruimd. Daardoor verschuift het middengebied meer naar de achtergrond, wat bij live performance een nadeel is.

Hoog: De dome tweeter had ik voorzien van een kleine hoorn om een paar db rendement op te halen en tevens het geluid verder de zaal in te sturen. Dat lukte echter niet zo goed. Ik vermoed dat een compressiedriver of line array hier een betere optie is.

Vermogen: in tegenstelling tot wat ik dacht, had ik voldoende aan een relatief laag vermogen om een fatsoenlijk fundament te leggen. Maar het geheel miste druk en punch. Goed voor de studio, slecht voor live.

Kast: deze was zeer zwaar uitgevallen omdat ik die degelijk gebouwd had teneinde geen resonanties te hebben. Dit is natuurlijk heel onpraktisch en door haar gewicht ook gevoelig voor schade als je ze onvoorzichtig neer zet.
Later heb ik nog een kleinere versie gemaakt met dezelfde units (zie foto), maar dan in berkenmultiplex en verdeelt over 2 kasten. dit was veel praktischer, echter had de kast door de meetrillende wanden een eigen klankkleur.

Een aantal van deze zaken zullen zeker ook wel voor saxofoon versterking gelden.
De beste manier om daar achter te komen is gewoon een systeem bouwen en uitproberen.
Think out-of-the-box, bouw en test, je komt gegarandeerd verder dan tientallen pagina's met forumreacties ;-)

210.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 18 okt 2019, 9:35

Forza schreef:Waarom niet gewoon PA drivers als hifi gebruiken (plaatje van Tony):

La Musica_03.jpg

In de ontwerpen van Tony zitten de laatste tijd toch wel erg vaak PA drivers. Ook bij Troels zie je nu af en toe een PA driver langskomen. Als deze mannen ze gebruiken zal er wel wat meer achter zitten :wink:

Deze wel eens gehoord. Waanzinnig!

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 18 okt 2019, 10:06

In Hengelo waren dit jaar deze speakers te horen, klonk zeker niet verkeerd. Maar misschien is dit niet genoeg "PA" ?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”